Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

ben nieuw in deze site dus ik stel me maar ff voor...

ik ben vrij nieuw
4
67%
ik ben nogsteeds nieuw
2
33%
Door Riv' & Bran
#1250028
dus ik ben Riv' een dalmatier reu, en ik ga nu deelnemen aan de "barfsite"...
Ik heb wel gelijk 1 vraag;
ik ben nu zelf dus bijna 8 mnd oud en mijn baasje ziet wel iets in 'barf' met dien verstande dat
we zelf al een tijdje vertrouwd zijn geraakt met "een leven lang fit, dieet" of al sinds een jaar of 20 geleden bekend als het 'Hye-dieet"..
Deze stelling houd in dat je géén koolhydraten met eiwitten samen neemt in voeding..
Ik vraag me dan ook serieus of of dit zo genaamde "barfen"daar niet mee samen hangt..
Srry dat ik zo 'met de deur in huis val'... :-\
groetjes  van Nine
Door Too
#1250067
Hi Riv' en Nine, welkom op barfplaats!

Wat betreft koolhydraten en eiwitten combineren is t antwoord heel simpel...
een hond is carnivoor en heeft dus geen koolhydraten uit granen ed nodig
in een barfdieet zitten [dus] geen koolhydraten
Je voert [bevleesde] botten, spiervlees, organen en evt groenten

Ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag zoniet laat maar horen!
Door Riv' & Bran
#1250143
Hoi, ;) .. dank je... jah..
ik ben er niet zo van overtuigd dat 1 hond een zo absolute 'carnivoor' is..
volgens mij eten ze toch wel alles..
dat in tegenstelling tot bijv. een kat.
Nah dat = wat ik tenminste zie gebeuren.. alle 'wetenschappelijke' bewijzen terzijde..
hoe kan het dat 1 carnivoor een maaltijd aardappels of macaronie eet???  ::)
Laatst gewijzigd door Riv' & Bran op di 05 mei 2009, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1250157
Dan  eet ie dat omdat ie t lekker vindt... niet omdat t nodig is
Is mijn niet wetenschappelijk onderbouwde mening

Enne als ik mijn katten hun gang laat gaan: brood, koek, chips, pasta, boontjes, komkommer,olijf, chocola etc smaakt  goed!??? Ze komen t zelf wel halen, hoeft helemaal niet in een bakje  ???
Door Riv' & Bran
#1250175
Too schreef: Dan  eet ie dat omdat ie t lekker vindt... niet omdat t nodig is
Is mijn niet wetenschappelijk onderbouwde mening
Ja ik zit toch eigenluk wel te w8ten op een 'wetenschappelijke' verklaring..
omdat die andre, van het barfen ook zogenaamd 'wetenschappelijk' is.. srry :secret:...
Van ouds her is het bekend dat 'de hond met de pot mee kan eten' terwijl dat nooit bekend is geworden over bijv. een kat..
Zitten we wel op 'het juiste spoor'? niet vanwege rauw voeren ipv brokjes maar ivm de samenstelling?
Wolven zijn geen honden/ en andersom..
en wat eten wolven dan?
toch niet elke dag 1 'barfmaaltijd?...

...
groetjes Nine
Door Lizzy
#1250264
Je hebt je vraag gesteld in de categorie "Hoe ziet jouw BARF menu eruit?" (Hier kun je je BARF menu te plaatsen). Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij heb je geen menu ter beoordeling in dit topic gezet. Dus vandaar dat je topic is verplaatst naar de juiste categorie (of in ieder geval een categorie die beter past dan voorheen).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1250279
Riva schreef: Ja ik zit toch eigenluk wel te w8ten op een 'wetenschappelijke' verklaring..
omdat die andre, van het barfen ook zogenaamd 'wetenschappelijk' is.. srry :secret:...
Van ouds her is het bekend dat 'de hond met de pot mee kan eten' terwijl dat nooit bekend is geworden over bijv. een kat..
Zitten we wel op 'het juiste spoor'? niet vanwege rauw voeren ipv brokjes maar ivm de samenstelling?
Wolven zijn geen honden/ en andersom..
en wat eten wolven dan?
toch niet elke dag 1 'barfmaaltijd?...

...
groetjes Nine

Dus je wilt voor het ozo logische BARFprincipe een wetenschappelijk verklaring....en datgene wat juist door de wetenschap als helemaal nono wordt neergezet, maar enkel door overlevering in stand gehouden wordt, namelijk het  "met de pot mee eten" en dat dat nou zo geweldig zou zijn, neem je wel zo aan.

Er is naar het barfprincipe geen wetenschappelijk onderzoek gedaan omdat niemand er zo'n groot commercieel belang in heeft dat ze bereid zijn er veel geld aan te besteden.

Wat wolven eten is bekend. In het wild, dat wat voor handen is, dus hoofdzakelijk prooidieren en als de honger toeslaat wil die oook wel een besje van een boom meepikken. Hij eet onder wolfse omstandigheden in ieder geval geen gekookte macaroni of rijst, of mais, of tarwe, of bietenpulp, of boterhammetjes.
Door Lizzy
#1250309
Gelukkig kom je er met een beetje logisch nadenken ook wel. De afgelopen jaren hebben ook de welvaartsziektes bij honden toegeslagen. Diabetes en kanker en dat soort ziektes. Oorzaak? Granen/koolhydraatrijke voeding. Daar is wel redelijk wat bewijs voor. Misschien moet je wat boeken van Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Tom Lonsdale, Tannetje Koning lezen. Drie van deze vier zijn DA's en hebben nogal wat onderzoek gedaan. Voor zover mogelijk ja, want er is geen hond die dit soort onderzoeken wil sponseren. De brokkenmaffia wordt er namelijk niet wijzer van. De Unilevers en de Mars'en enzo.

Ik voer mijn honden trouwens niet zoals een wolf in het wild eet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1250319
Volgens mij staat het toch wel wetenschappelijk vast dat een hond anatomisch gezien een carnivoor is. En een carnivoor eet vlees.
En zo is een konijn een herbivoor en die voer je dus geen biefstuk.
Door Lizzy
#1250333
*Dorothea* schreef: Volgens mij staat het toch wel wetenschappelijk vast dat een hond anatomisch gezien een carnivoor is. En een carnivoor eet vlees.
En zo is een konijn een herbivoor en die voer je dus geen biefstuk.
Ja exact. En wolven, coyote en honden verschillen qua DNA niet veel van elkaar: http://sci.tech-archive.net/Archive/sci ... 00077.html. En wat is een wolf? En een coyote? Een carnivoor. Zie ook de overduidelijke aanwijzingen aan het gebit en de rest van de spijsvertering. OK, ze eten naast vers gevangen prooi ook aas. En ze zijn zo opportunistisch dat ze alles vreten om in leven te blijven en ja, ze eten ook een percentage groen. Maar dat maakt hen geen omnivoor.
Door Riv' & Bran
#1250349
Ja maar ik gloof dat 1 hond dus een omnivoor is..
en volgens mij was dat ook lang de gedachten gang.. (d.w.z. door de eeuw'en heen)....
waarom is ut nu ineens een "carnivoor" alleen maar?
De boeken van "Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Tom Lonsdale, Tannetje Koning" zullen in wezen wel een toon geraakt hebben.. daar ben ik cker van..
,, maar is de HOND nu alleen maar 1 carnivoor???
... dat weet ik dus nog niet zo cker....
We zitten natuurlijk met afstammelingen van de "hond" ...in ckere zin...
Ik "voel"nu  al bij mijn hond dat hij ook wel"ns koolhydraten wil eten...
wat is daar dan precies "mis" mee??

groetjes Nine & River
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door