Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1248932
Hallo,

Een aantal van jullie weten dat ik mij steeds erge zorgen heb gemaakt om Maud haar kreupelheid en de kromme stand van haar voorbenen.

Aangezien ze bij buigen erg pijnlijk reageert op beide polsen en ellebogen, zijn er vandaag onder narcose foto's gemaakt van haar voorbenen. Daaruit is gebleken dat door de kromme stand van haar voorbenen (door afwijkende groei van de ellepijp en spaakbeen ontstaan) ze aan beide ellebogen dysplasie heeft. Ook klopt de stand van haar ellepijp/spaakbeen bij haar pols niet. Dit geeft voortdurend pijn. Aangezien Maud geregeld kreupel loopt maar niet altijd is ze dus heel hard voor haarzelf. Bovendien is ze een hele vrolijke, speelse hond. Onvoorstelbaar......!

Wel valt op dat ze anders af gaat liggen en dat ze met haar voorbenen raar zwaait. Op deze manier zal het wel minder pijn doen.
De foto's worden naar Wageningen gestuurd alwaar ze beoordeeld worden door een radioloog en orthopeed. Eind deze week of begin volgende week krijgen we dan de definitieve uitslag met advies hoe nu verder. Waarschijnlijk is opereren niet heel zinvol. Ook dacht de DA te zien dat er zich al wat beginnende arthrose aan het vormen is.

We zijn hier natuurlijk erg verdrietig om! Bovendien heeft dit alles te betekenen dat het niet verstandig is om met haar te gaan hardlopen of behendigheid te doen. Eén van de redenen waarom wij een Airedale wilden!! Omdat ze juist zo graag werken met de baas!

Dit alles zal er in elk geval toe leiden dat Maud niet oud gaat worden! Ze kreupelt al vanaf dat ze 9 weken is, achteraf gezien hadden we haar á la minute naar de fokker terug moeten brengen toen de DA ook nog eens constateerde dat ze kromme benen heeft! Ook heeft ze vaak startpijn en ze is morgen nog maar 11 maanden oud! Dus ik zie de toekomst somber in!

Hoe het ook zij, voordat ze écht teveel en ondraaglijke pijn gaat krijgen zullen we haar in laten slapen. Liever een kort maar leuk en gelukkkig leven dan wat langer (omdat wij haar niet willen missen) en een ellendig, pijnlijk einde. (In ieder geval heeft ze dan ook heerlijk en gezond gegeten!)

Maar eerst wachten we de uitslag van de radioloog af en hopen we op toch nog een enigzins positief bericht!

Dit nieuws wilde ik toch graag even met jullie delen!
We hebben uit een nest van 13 de meest ongelukkige keuze gemaakt wat maar kon. Met de andere 12 hondjes is niets aan de hand. Maud haar fokker fokt al 25 jaar Airedales en heeft zoiets dergelijks nog nooit meegemaakt (zegt ze...maar daar vertrouw ik maar op)!

Liefs een verdrietige Paula
#1248944
Hoi Paula,

weet precies hoe jij je voelt. Ik heb een BC pup van 5 maand met een krom voorpootje.
Omdat zij bij een schaapsherder zat, is ze teruggekomen. Want 7 dagen per week werken zit er niet in.
Na onderzoek van de orthopeed bleek dat het bij haar GEEN ED was, maar een stoornis in de groeischijf. Hierdoor groeit dus het ene bot wel en de andere minder. Wat een scheve stand oplevert. Het manklopen komt bij haar dus niet van de pijn, maa vanwege het lengteverschil in de poten. Hun eigen dierenarts dacht ook aan ED, maar dat was het dus niet. Wel blijft het gewricht van beide poten gevoelig voor arthrose.
Opereren was voor Marin ook niet zinvol, je doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed.

Weet jij of er in het nestje meerdere afwijkingen zijn? Zo had ik helaas ook een pup met 1 oorflap en 1 met een open verhemelte (meteen laten inslapen). Als er meerdere verschillende afwijkingen zijn dan heeft moeders een virusinfectie gehad bij de 1e weken van de dracht. Bij dezelfde afwijkingen is het eigenlijk altijd erfelijk.
Ik zou er toch mee teruggaan naar de fokker. In ieder geval melden. Zelf geef ik garantie t/m 18 maanden. Ze hebben dan de keuze om de hond terug te brengen of onkostenvergoeding tot het maximum van de aankoopprijs. Een goede fokker zal hier zeker over mee moeten denken, want zij wil, als het goed is, het ras verbeteren!!

Verder wens ik je veel succes en sterkte met je hond.
#1249049
choopy schreef: Na onderzoek van de orthopeed bleek dat het bij haar GEEN ED was, maar een stoornis in de groeischijf. Hierdoor groeit dus het ene bot wel en de andere minder. Wat een scheve stand oplevert.
De fokster van mijn pups gebruikt hiervoor een officiele benaming...FCP, fragmented coronoid process. Als ik het goed heb hoor !!! Onlangs was er een nestje AB's in Frankrijk die dit probleem hadden (overdreven o-pootjes. Het buitenste bot, ellepijp dacht ik?, groeide veel sneller dan het spaakbeen. 
#1249087
Jeetje Paula, wat een ellendig bericht  :'( :'( Arme Maud en arme jullie  :(

Ik zou toch even afwachten wat de radioloog orthopeed er van zeggen, misschien dat zij een andere mening hebben... Ik hoop het wel, ik vond Maud op de wandeling zo'n geweldig beestje, heerlijk levendig en ik gun haar een lang leven zonder pijn...

Verder weet ik niet goed wat ik moet zeggen, ik hoop alleen het beste voor jullie en ik wil jullie heel veel sterkte wensen  :-* :-*

:bigarmhug: :bigarmhug:
#1249102
Ik zou er toch mee teruggaan naar de fokker. In ieder geval melden. Zelf geef ik garantie t/m 18 maanden. Ze hebben dan de keuze om de hond terug te brengen of onkostenvergoeding tot het maximum van de aankoopprijs. Een goede fokker zal hier zeker over mee moeten denken, want zij wil, als het goed is, het ras verbeteren!!
Bedankt voor je reactie!

We hebben vanaf dag 1 dat Maud begon met kreupel lopen, ze was toen 9 weken, de fokker daarover geïnformeerd. Ook nadat de DA bij de 9 weken enting vond dat ze toch wel kromme pootjes had. Ook heb ik geregeld foto's gemaakt van haar voorbenen en deze naar de fokker gemailed. Ze was dus voortdurend op de hoogte van de ontwikkelingen. Ze heeft nooit gezegd of gezinspeeld dat ze wel terug mocht. Ze maakte zich niet echt zorgen, dacht dat ze er wel overheen groeide of dat het spierpijn was. De fokker betaald nu inderdaad de onkosten tot het maximum van de aankoopprijs, in ons geval  €850,00. De hond kan alleen terug als we een verklaring met goede onderbouwing van de DA krijgen waarin staat dat Maud absoluut ongeschikt is als huishond. En dit alles geldt tot een leeftijd van 16 maanden en dan gaat het om een gebrek dat niet zichtbaar was binnen 10 dagen na de aankoop. En dan moet dat binnen 6 weken na vaststelling schriftelijk gemeld worden. In dit geval mogen we bij Maud de 6 weken rekenen vanaf mijn bezoek aan de DA op 20 april toen zij vaststelde dat Maud erg pijnlijk reageerde op beide polsen en ellebogen. Een ander alternatief zou zijn herplaatsing. Maar daar piekeren we niet over. De tijd die ze nog heeft willen we graag dat ze die bij ons doorbrengt. Over een garantie zoals jij die geeft tot 18 maanden kan ik niet echt iets duidelijks in het contract vinden.

We hadden van onze kant meteen stappen moeten ondernemen toen ze 9 weken was. De fokker beroept zich ook op het feit dat haar DA niets afwijkends heeft gezien aan haar met de 6 weken enting en dat we allemaal toen we Maud uitzochten ook niets hebben gezien. Maar ja, in 3 weken tijd groeit zo'n pup zo veel dat een afwijking eerst niet zichtbaar is en later wel en tja, ik weet niet hoe een Airedalepup van 8 weken eruit ziet qua stand van de beentjes. Dus ik vind dat wel een beetje makkelijk van de fokker! Verder hebben we een goede verstandhouding en dat wil ik ook graag zo houden. Maar de afgelopen 8 maanden, ook al leefde ze met ons mee, ze praatte er toch altijd wat makkelijk over en ook zo dat het haar goed uit kwam. Waardoor ik misschien ook te afwachtend ben geweest en niet adequaat genoeg heb doorgepakt terwijl mijn gevoel diep van binnen altijd heeft gezegd dat er iets niet goed was.

We moeten in elk geval nog even geduld hebben en wachten op het advies van de radioloog en orthopeed.....
#1249237
jeetje wat erg, zo jong nog...
vindt dat de fokker redelijk mee gaat, je krijgt iig wat onkosten terug, maar de pijn en het verdriet blijft!
vreemd dat de arts met de enting niets gemerkt heeft, en ook een beetje vreemd van de fokster..
maar iig vindt ik het vreselijk voor jullie en jullie maud :-*
#1249258
Wij hadden het bij ons pupje ook niet met 6 weken gemerkt.
Ze is pas met 11 weken weggegaan en ook met de 9 weken enting niks gezien. Bij Marin begon het mank lopen wat later. Helaas bij de nieuwe eigenaar.

Ben later de puppenfoto's terug gaan kijken en toen zag ik dus wel dat er foto's bijzaten waarop ze het pootje scheef had staan. Nu ikhet weet, valt het op, maar toen niet. Ook omdat ze toen nog niet mank liep.

A met al blijft het supervervelend. Zowel voor de hond die door een hele medische molen moet, als voor de eigenaar.
Gelukkig heb ik Marin vanavond weten te herplaatsen bij een stel wat het geen probleem vind dat ze een mankementje heeft.

Nogmaals succes met haar en hopelijk kan de othopeed je wat meer vertellen over hoe en wat.
#1249522
vanaalst schreef: jeetje wat erg, zo jong nog...
vindt dat de fokker redelijk mee gaat, je krijgt iig wat onkosten terug, maar de pijn en het verdriet blijft!
vreemd dat de arts met de enting niets gemerkt heeft, en ook een beetje vreemd van de fokster..
maar iig vindt ik het vreselijk voor jullie en jullie maud :-*
Dat soort dingen zie je echt niet met 6 weken. Zou mooi zijn, zouden we de ED en HD-controles wel achterwege kunnen laten :-\

@ Paula,: Veel sterkte met Maud, hopenlijk is het goed te behandelen.
#1249544
kijken ze dan niet naar de pootjes ed?
pups gaan toch met de 8 weken weg en een week later zagen de eigenaren het, heeft de fokster dan echt helemaal niks kunnen zien..
ik dacht dat ze dan zo'n beetje onderste boven werden gekeerd..
ach doet niks af aan het feit dat het triest is voor maud en haar baasjes..
#1249628
vanaalst schreef: kijken ze dan niet naar de pootjes ed?
pups gaan toch met de 8 weken weg en een week later zagen de eigenaren het, heeft de fokster dan echt helemaal niks kunnen zien..
ik dacht dat ze dan zo'n beetje onderste boven werden gekeerd..
ach doet niks af aan het feit dat het triest is voor maud en haar baasjes..
Zelf heb ik bij mijn pupje in eerste instantie ook niks gezien. Nu ik het weet en weer foto's opzoek dan lijkt het er inderdaad op dat het pootje al scheef stond. In het vervolg zal ik daar dus ook zeker op letten. Maar omdat ik het niet wist en het in de loop van de weken (bij de nieuwe eigenaar) erger is geworden, heb ik het niet gezien. Bij Marin is het mank lopen ook pas op leeftijd van zo'n 15 weken gekomen.
#1249731
Angelique schreef: Dat soort dingen zie je echt niet met 6 weken. Zou mooi zijn, zouden we de ED en HD-controles wel achterwege kunnen laten :-\

@ Paula,: Veel sterkte met Maud, hopenlijk is het goed te behandelen.
HD/ED is op die leeftijd natuurlijk ook niet te zien maar Maud heeft ED gekregen door de kromme stand van haar voorbenen en als mijn DA dat duidelijk ziet met 9 weken, tja......dan zou je kunnen denken dat het eerder ook al zichtbaar geweest moet zijn. Maar op die leeftijd groeien ze zo hard, dus ja....misschien was het ook echt niet te zien. Al het kreupelen van de afgelopen maanden wat dus begon met 9 weken, komt door die kromme benen. Op de foto's was ook heel duidelijk te zien dat de stand van de ellepijp en spaakbeen aan de voet niet goed is. Bij een zijwaartse foto horen ze achter elkaar te liggen en komt later pas het ene bot achter de andere vandaan. Bij Maud liggen die 2 botten direct naast elkaar. Dus er klopt echt helemaal niets van haar voorbenen en die ED is daar een gevolg van.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door