Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paula1976
#1200363
Hallo,

Ik werd door de eigenaar van onze hondeschool (Tinley gedragstherapeut) getipt dat als je door de groentemix wortel doet en de hond dit vaak krijgt het effect van de caroteen er voor zorgt dat er zo'n roestbruine kleur over de vacht van de hond komt.

In mijn geval met een Airedale, dat dus zijn zwarte zadel op de rug bruinig wordt. Persoonlijk vind ik dit niet mooi, dus ik heb bij mijn laatst gemaakte groentemix de wortel weggelaten.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee en hebben jullie dat vaker gehoord? Mijn Blue Merle collies die ik eerder heb gehad kregen dat op latere leeftijd ook (zij kregen toen gewoon br#k) maar die kleur staat daar om bekend.

Barfgroetjes van Paula
Door Lizzy
#1200367
Je moet echt wel heel veel wortelen voeren wil een huid verkleuren. En bij mijn weten verkleurd dan alleen de huid en niet de vacht. Dus volgens mij is dit een broodje aap verhaal en kun je gerust wat wortelen door de groentemix doen. Mijn honden eten al jaren wortelen door de groentemix en zijn puur wit en puur zwart. Bruine haren op zwarte plekken heeft meestal andere oorzaken. Soms is het een kwestie van oud haar en kan de trimster/trimmer het probleem oplossen, soms is het de overschakeling van brok naar vers en soms is het een kwestie van te weinig pigment.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1200386
Dekjes van Airedales verkleuren wel vaker naar bruin, daar heb je geen wortelen voor nodig :-\. Wat L. ook al zegt, dan zou je heel veel wortelen moeten voeren (kiloos per dag) en dan nog zal de huid bruin/oranje kleuren maar niet de hond.
Je hoort dit soort beweringen wel vaker dat een wortel of iets dergelijks verkleuringen zou veroorzaken bij verschillende vachten, maar echt, er lopen net zoveel honden met (ongewenste) verkleuringen in hun vacht rond die nog nooit een wortel gegeten hebben.

Ik had hier overigens 2 airedales in mijn trimsalon die voor de plukbeurt ongeveer helemaal bruin leken, het dek was meer bruin dan zwart en dat wat zwart was had duidelijk zijn mooiste tijd gehad, maar na de plukbeurt waren ze op wat haartjes na weer voorzien van een mooi zwart dek.
Door Robian
#1200395
Je ziet het bij shelties ook regelmatig. Drie kleuren waarvan het zwart een bruine gloed heeft of bijna helemaal bruin is.
Bij de shelties wordt ook gezegt dat je geen wortel moet voeren en dat je de hond niet in de zon moet laten liggen.

Ian is echter git zwart, dat terwijl hij regelmatig in de zon ligt te bakken en ik in de groente mixen standaard wortel stop.
Door Peter79
#1202501
Het principe klopt wel.
Ze geven  rode kanariepieten caroteen om ze nog dieper rood te laten worden, maar dat zijn hele kleine beestjes en geconcentreerd caroteen.
Hetzelfde geldt voor forel.
Voeren ze caroteen waardoor het vlees iets roder wordt en voila, je hebt zalmforel.
Maar ik denk dat je met een wortel een hond niet kan laten verkleuren!!!! :) :) :)
Door Elvira
#1202720
Ik heb wel gehoord van een golden fokster wiens goldens roze werden nadat de brokken fabrikant van het merk brokken dat ze voerder bietenpulp aan de brokken was gaan toevoegen.  :)

Ik heb ook wel peen aan mijn goldens gegeven (ook weleens een hele om op te knauwen) maar ze zijn nooit verkleurd.
Door Butch
#1216832
Ik heb een berner sennen, hij krijgt bij mij altijd wortelen omdat het juist zo gezond is. Ik doe een zak van een kilo in de mix van bij elkaar 4 kilo of zo, dus best veel.
Nou krijgt hij ook chlorella en zeewier, maar hij is echt heel mooi diepzwart hoor. Die wortelen maken hem niet bruin.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Butch op do 26 mar 2009, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1216860
Huub beweert altijd dat het bruin van onze herders zo mooi bruin blijft en niet verbleekt door de wortels. Maar het zwart blijft ook mooi zwart. Dus dan klopt het hele verhaal niet meer.
Ik dnek dat als je vers voert, de kleur van de vacht sowieso intensiever wordt.
Door Butch
#1216905
Ik denk dat Huub gelijk heeft: het caroteen zorgt er voor dat het pigment optimaal is: of dat nu bruin is of zwart. Als je tekort hebt aan karoteen zie je dat in een vermindering van pigment. Dan wordt zwart bruin, en bruin wordt denk ik lichter of grijzer of zo.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1247706
Een oorzaak van roodkleuring van de vacht kan diverse oorzaken hebben, niet is altijd de voeding hiervan de oorzaak. Blootstelling aan de zon of het overmatig gebruik van cosmetische producten zoals shampoo of hondenshampo's e.d. .  Sommige honden hebben ook een hoger gehalte aan het aminozuur tyrosine nodig. Tyrosine wordt door het hondenlichaam uit het essentiële aminozuur gehaald dat
fenylalanine heet. Dit komt voor in melkproducten en dierlijke eiwitten. Geef de hond eens wat kwalitatief goede dierlijke eiwitten. Geef eens een goede spiervleesbron (geen kopvlees!!) Het rood kleuren van de vacht van uw hond kan dus verschillende oorzaken hebben.
Als het gaat om dood haar, bijvoorbeeld tijdens de rui, is dit absoluut normaal, want dat soort haar is altijd lichter van kleur en daar valt nu eenmaal  niets aan te verhelpen.
**Een normale hoeveelheid caroteen in voeding zorgt ervoor dat de oorspronkelijke vacht behouden blijft. Een tekort aan caroteen veroorzaakt verbleking van de vacht.**  Grote concentraties caroteen kunnen wel een verkleuring veroorzaken, maar dat vergt iets teveel omdat in het kort uit te leggen.

Excuus ik antwoord even onder de naam van Tannetje.

groet, Huub
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1249487
Butch schreef: Ik heb een berner sennen, hij krijgt bij mij altijd wortelen omdat het juist zo gezond is. Ik doe een zak van een kilo in de mix van bij elkaar 4 kilo of zo, dus best veel.
Nou krijgt hij ook chlorella en zeewier, maar hij is echt heel mooi diepzwart hoor. Die wortelen maken hem niet bruin.
Afbeelding
Owwww, ik zie WEL bruin!!!  ;D
Door 202Spots
#1249870
Wortels moet je idd ontzettend veel van voeren voordat je oranje  kleur van huid of vacht zou krijgen.
Elvira schreef: Ik heb wel gehoord van een golden fokster wiens goldens roze werden nadat de brokken fabrikant van het merk brokken dat ze voerder bietenpulp aan de brokken was gaan toevoegen.  :)
Ik heb ook wel peen aan mijn goldens gegeven (ook weleens een hele om op te knauwen) maar ze zijn nooit verkleurd.
De bieten die in hondenvoer worden gebruikt zijn geen rode bietjes maar is de pulp van witte suikerbieten.
Wanneer je zelf rode bietjes door de groentemix doet, dan kan je misschien beetje donkere urine of roodachtig poep zien of , maar echt geen roze vacht.
Nou krijgt hij ook chlorella en zeewier, maar hij is echt heel mooi diepzwart hoor. Die wortelen maken hem niet bruin.
'n beetje chlorella,zeewier of kelp maakt 'n zwarte vacht "dieper" van kleur.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door