Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door pleun
#1249494
Goedemorgen allemaal

Ik ben de eigenares van een ruwharige dwergteckel( Klumpertje) van 2 jaar oud.
Ze kwam bij me toen ze 9 weken was.
Mijn andere ruwharige dwergteckel (Pleun) was 2 weken daarvoor overleden. Ze is 12 jaar en 11 maanden geworden.
Klumpertje is ook weer een feestje.
Het is een zeer actief hondje dat veel speelt met een balletje.
Elke dag zijn we samen bij de plas te vinden, waar ze zich heerlijk kan uitleven.

Ik ben op dit forum terecht gekomen door het zoeken naar : afvallen voor de hond.
Twee avonden heb ik met plezier op dit forum zitten lezen en raakte snel overtuigd van het "foute"eten wat ik Klumpertje geef.

Klumpertje is een kg. te zwaar en afgelopen maand is ze op dieet gegaan.
Ipv. 100 gram Pedigree is ze overgegaan naar 80 gram en 2 weken later naar 60 gram ( aangevuld met sperziebonen).
Resultaat : 6 gram afgevallen in 4 weken en de hele dag honger.

Afgelopen donderdag overgestapt op Carnibest en het is een feestje voor haar.
Daarbij komt dat de ontlasting nog niet de helft is van wat ze eerst produceerde.
Ik geef haar nu 125 gram in een keer.
Toch heb ik het idee dat ze honger heeft.
Is het verstandig om de portie over 2x te verdelen of zal ik "s avonds wat groente geven?
Het kan ook zijn dat ze te weinig krijgt, want ze is erg actief.
Ze ligt zelden overdag te slapen.

In ieder geval ben ik blij met jullie.
Geen brokken meer voor mijn hond.



[img]http://[img]http://img178.imageshack.us/img178/8633/klumpertje.th.jpg[/img][/img]
Laatst gewijzigd door pleun op di 05 mei 2009, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1249514
Hoi Pleun,

Welkom op Barfplaats :)

De portie verdelen zal eigenlijk nog meer honger opleveren aangezien Klumpertje dan geen moment van de dag meer een echte verzadeging heeft.  Brokken worden door de pulp wat langer in het spijsverteringskanaal gehouden waardoor de hond langer een vol gevoel heeft.
Wat extra groenten erbij geven is prima. Ik zou dan alleen (omdat ze moet afvallen) geen zetmeelhoudende groenten voeren, dus vooral groene bladgroenten.

Wat weegt ze precies? (dit om te bepalen of je wel/niet te veel/te weinig geeft)
Door pleun
#1249529
Klumpertje weegt 6,2 kg.
Tot nu toe heb ik haar alleen sperziebonen en wortel gegeven.
Ik zit nog te denken aan kippennek of kipkarkas.
Is dat een optie?
ze krijgt ook dagelijks 2 van die dunne buffelhuid kluifjes.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1249582
[quote="pleun"]
Klumpertje weegt 6,2 kg.
Tot nu toe heb ik haar alleen sperziebonen en wortel gegeven.
Ik zit nog te denken aan kippennek of kipkarkas.
Is dat een optie?
ze krijgt ook dagelijks 2 van die dunne buffelhuid kluifjes.
[/quote]

Oké, dan krijgt ze net 2% per kg. lichaamsgewicht. Dat zal aan de krappe kant zijn omdat kleine honden verhoudingsgewijs meer verbruiken dan groten.  Je kunt een deel van de maaltijd vervangen door een kipkarkasje, daar heeft ze wel even hap aan en geeft meer voldoening dan alleen gemalen voer. De worteltjes mogen dan even overboord en die bonen als ze uit blik komen ook. Verse bonen met even de kook erover heen is veel gezonder.
Door pleun
#1249789
Hoe bizar kan het gaan!!!

Vanmorgen naar de poelier om kippennekken te halen.
Thuisgekomen Klumpertje mee de tuin ingenomen om haar het eerste verse botje te geven.

10 minuten later zat ik bij de huisarts .....
Ik had het bot voor de zekerheid vastgehouden en dat ging een aantal happen goed, maar toen zat mijn wijsvinger in de weg.
Gevolg: een behoorlijke beet die niet gehecht mag worden en een tetanus injectie.

Hoe dom kan ik zijn.
Ik denk dat ik nu maar het vlees van de botjes afhaal en haar dat voer.
Door Chaos
#1249827
Hoi Pleun, welkom op barfplaats. Leuk dat je hond over zet naar vers eten, ze gaat je dankbaar zijn. Jammer dat ze net een hapje vlees te veel nam  :(
Aan de ene kant is het een prima idee om vlees vast te houden als ze het eten, maar een kippennek is daar net effe te klein voor blijkbaar. Kipkaskas is dan misschien beter.
Sommige honden worden trouwens heel hebberig van vlees, en gaan dan schrokken. Dan kunnen ze beter alleen eten zonder jouw al te nabije aanwezigheid
Als daar hier sprake van is, kun je beter de kippennekken of karkas plat slaan met een hamer (in een stevige diepvries zak) dan is het voor-gekraakt en zullen ze zich niet verslikken.
Door joo-tje
#1250184
Achgossie....wat vervelend voor je! Ik heb mijn honden dit weekend voor het eerst kippenkarkas gegeven en ook vastgehouden met gevaar voor eigen lijf en leden...maar ik dacht al snel, laat maar, leg het wel op de grond kijken wat er gebeurt. En ipv het snel naar binnen te schrokken moesten ze toch echt wel even goed kauwen. Dus dat viel best mee. (en ze zijn echt wel van het formaat dat het zo naar binnen kan slubberen!)  Succes met je vinger en de rest van de botten en nekken!
Door Nynke
#1256642
ik zou ook de kippennekken gewoon zelf op laten eten  ::) :P

:offtopic2:  Mijn eerste vriendje had Klumper als achternaam  :D :D
Door *Evie*
#1257058
hihi zo kom je elkaar nog eens tegen  ;D
(als het hem is)  :P

Ik zou ze gewoon geven, ze redden zich er wel mee!
Door pleun
#1257102
Ik weet niet hoe oud je eerste vriendje nu zou zijn .
Mijn partner is 78 jaar en komt uit Amsterdam.
Door Nynke
#1258586
[quote="pleun"]
Ik weet niet hoe oud je eerste vriendje nu zou zijn .
Mijn partner is 78 jaar en komt uit Amsterdam.
[/quote]

:D :D :D :D :D  even kijken  ::) ::) ::) ::)  ik ben nu 39 en was toen 16 en hij 18, dus is hij nu ongeveer 41  ::) ::) ::) ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1258621
[quote="Nynke F"]
:D :D :D :D :D  even kijken  ::) ::) ::) ::)  ik ben nu 39 en was toen 16 en hij 18, dus is hij nu ongeveer 41  ::) ::) ::) ::)
[/quote]

Wat scheelt ut ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door