Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1247944
Toen we ongeveer 3 maanden geleden begonnen met BARFen was het nogal een klus om er wijs uit te worden :)! Ik heb toen een menu samengesteld volgens de percentages van Ian Billinghurst. Volgens hem geef je 70 tot 75% vlees/bot. Dus ik heb dat toen door de helft gedaan; 37,5% bevleesbot en 37,5% spiervlees. (voor het gemak spreek alleen even over vleesbot en vlees en laat ik orgaan en vis even buiten beschouwing).
De katjes zijn gegroeid en wij zijn dus qua hoeveelheden ook meer gaan geven (we gaan vanaf nu ongeveer 200 gram per dag per kat geven, dus 1400 gram per week per kat). Vandaag ging ik het echt eens opnieuw bekijken en toen kwam ik erachter dat heen of het ander nog wel verschilt. Volgens de bovenstaand percentages van Ian B. zou dat dus uitkomen op 525 gram spiervlees en 525 gram bevleesd bot.

Er wordt ook een percentage aangehouden waar vlees en bot als meer gescheiden wordt gezien. Zoals in de uitleg van *Robin*. Hij houdt 50% vleesbot en 20% spiervlees aan. Als ik dit dan bereken in m`n menu kom ik op het volgende: is 700 gram vleesbot en 280 gram vlees. Dit is nog al een verschil in vergelijking met het bovenstaande! Ik ben gewoon benieuwd wat ik nu het beste kan doen en hoe ik vanaf hier verder kan gaan..

Het is blijkbaar toch wel goed om er nog eens naar te kijken en even mee te laten kijken! ..

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op zo 03 mei 2009, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#1248226
IzMi schreef:
Ik heb toen een menu samengesteld volgens de percentages van Ian Billinghurst.

Volgens hem geef je 70 tot 75% vlees/bot.
Dus ik heb dat toen door de helft gedaan; 37,5% bevleesbot en 37,5% spiervlees.
dit begrijp ik niet?

je gaat uit van 70 % vleesbot, en voor 't gemak halveer je de %? hoe kom je dan aan 100 %??

(voor het gemak spreek alleen even over vleesbot en vlees en laat ik orgaan en vis even buiten beschouwing).
De katjes zijn gegroeid en wij zijn dus qua hoeveelheden ook meer gaan geven (we gaan vanaf nu ongeveer 200 gram per dag per kat geven,

dus 1400 gram per week per kat).

Vandaag ging ik het echt eens opnieuw bekijken en toen kwam ik erachter dat heen of het ander nog wel verschilt. Volgens de bovenstaand percentages van Ian B. zou dat dus uitkomen op 525 gram spiervlees en 525 gram bevleesd bot.
volgens Billing zou je menu dan oa bestaan uit meer dan de helft vleesbot (70% dus)
Er wordt ook een percentage aangehouden waar vlees en bot als meer gescheiden wordt gezien.
Zoals in de uitleg van *Robin*.
Hij houdt 50% vleesbot en 20% spiervlees aan.
dat zou betekenen de helft van je menu oa bestaat uit vleesbot (50% dus)

Als ik dit dan bereken in m`n menu kom ik op het volgende: is 700 gram vleesbot en 280 gram vlees. Dit is nog al een verschil in vergelijking met het bovenstaande!
Ik ben gewoon benieuwd wat ik nu het beste kan doen en hoe ik vanaf hier verder kan gaan..
hoeveel vleesbot wil je geven?
waar doen je beessies 't goed op?
wat geef je naast vleesbot?
hoeveel orgaan wil je geven?
geef je veel groente, of yoghurt, of andere bijproducten?
geef je hele prooitjes?
hoeveel vis?
misschien ook nog 1-dags-kuikens (onvolwassen prooien)?
#1248294
In zijn goed leesbare boek "The Barf Diet" (ISBN 0 9585925 1 9) schrijft IanB voor katten aan te houden 70-75% meaty bones, dat is dus bevleesd bot.
Dan zoek je dus bevleesd bot wat voor de helft uit vlees en voor de helft uit bot bestaat.
Afhankelijk van de kwaliteit die je kunt inkopen geef je daar dan al dan niet wat spiervlees bij, omdat sommige karkassen nauwelijks vlees bevatten en anderen juist weer veel.
Er zijn mensen op BP die wel eens een karkas volledig afgeschraapt hebben om te wegen hoeveel vlees en hoeveel bot het is, ik kijk meestal op het oog.

Wat jij beschrijft is je neemt de helft van de gewenste bevleesd bot hoeveelheid (70-75%) als bevleesd bot en de andere helft als spiervlees. Dat werkt dus prima als je volledig kale karkassen hebt, maar meestal zit er wel meer vlees op een karkas dan dat. Is dat laatste het geval dan geef je dus verhoudingsgewijs te weinig bot.

Kan je hier iets mee?
#1248714
flin schreef: dit begrijp ik niet?

je gaat uit van 70 % vleesbot, en voor 't gemak halveer je de %? hoe kom je dan aan 100 %??
Omdat hij het volgende zegt: 70%-75% rauwe vleesbotten en vlees. Ik heb toen gedacht oké beide, dus door de helft wordt 37,5% vleesbot en 37,5% vlees.. vandaar!
hoeveel vleesbot wil je geven?
waar doen je beessies 't goed op?
wat geef je naast vleesbot?
hoeveel orgaan wil je geven?
geef je veel groente, of yoghurt, of andere bijproducten?
geef je hele prooitjes?
hoeveel vis?
misschien ook nog 1-dags-kuikens (onvolwassen prooien)?
En natuurlijk geef ik ook vis en orgaan. Maar zoals ik hierboven beschreef wilde ik dat even buiten beschouwing laten omdat dat wel duidelijk genoeg voor me is. Het enige wat me niet meer duidelijk was is hoeveel %vleesbot geven en hoeveel %spiervlees. Toevallig had iemand net ook iets geplaatst over percentages. Zelfde 'probleem'... Ik wil de percentages dus iets aanpassen. Misschien dan toch maar:
50% bevleesbot
35% spiervlees
en de rest orgaan en vis ofzo
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 04 mei 2009, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#1248720
Borke schreef: In zijn goed leesbare boek "The Barf Diet" (ISBN 0 9585925 1 9) schrijft IanB voor katten aan te houden 70-75% meaty bones, dat is dus bevleesd bot.
Dan zoek je dus bevleesd bot wat voor de helft uit vlees en voor de helft uit bot bestaat.
Afhankelijk van de kwaliteit die je kunt inkopen geef je daar dan al dan niet wat spiervlees bij, omdat sommige karkassen nauwelijks vlees bevatten en anderen juist weer veel.
Er zijn mensen op BP die wel eens een karkas volledig afgeschraapt hebben om te wegen hoeveel vlees en hoeveel bot het is, ik kijk meestal op het oog.

Wat jij beschrijft is je neemt de helft van de gewenste bevleesd bot hoeveelheid (70-75%) als bevleesd bot en de andere helft als spiervlees. Dat werkt dus prima als je volledig kale karkassen hebt, maar meestal zit er wel meer vlees op een karkas dan dat. Is dat laatste het geval dan geef je dus verhoudingsgewijs te weinig bot.

Kan je hier iets mee?
Ehm.. het klinkt goed! Maar moest het wel even twee keer lezen, halverwege volgde ik het even niet meer. Zoals ik het nu doe geef ik 5x in de week bevlees bot (kippennek, eendennek, kipkarkas, eendkarkas,konijnkarkas,zalmkarkas/staart) en 5x in de week spiervlees (van de wang van een koe). Ik volg alleen het stuk niet? Bedoel je dat er meer vlees op het 'bevleesd bot' zit dan bot en dan je dan dus verhoudingsgewijs te weinig bot geeft?

Ik denk dat het wijs is als ik m`n percentages dus aanpas. Zoals ik hierboven heb beschreven, ik denk dat er nog een klein beetje aan geschaaft moet worden. Ik ben er nog niet helemaal uit...
#1248813
Als je t zo doet komt t helemaal goed, kijk anders ook even bij t topic van Claartje, zij worstelde met t zelfde ..

En ik geef ook 50 bevleesd bot, 35 spiervlees en 15 orgaan

Een heel visje reken ik als 'compleet' net als kwartel , deze gewichten trek ik van t weekgewicht af, snap je m nog?

Stel je gaat 700gr per week voeren
kwartel weegt.. ca 200gr
visje 50

700-250[want compleet] =450
Op die 450gram laat je dan je verdeelsleutel los.

Laat maar horen ... ;)
#1248850
Too schreef: Als je t zo doet komt t helemaal goed, kijk anders ook even bij t topic van Claartje, zij worstelde met t zelfde ..

En ik geef ook 50 bevleesd bot, 35 spiervlees en 15 orgaan

Een heel visje reken ik als 'compleet' net als kwartel , deze gewichten trek ik van t weekgewicht af, snap je m nog?

Stel je gaat 700gr per week voeren
kwartel weegt.. ca 200gr
visje 50

700-250[want compleet] =450
Op die 450gram laat je dan je verdeelsleutel los.

Laat maar horen ... ;)
Hé!!

Gelukkig komt `t goed! Soms is het ook zo lastig uit te leggen ... Maar ik geef voor m`n gevoel geen complete dingen??
Wij geven nooit een hele kwartel of een hele vis ofzo.....

Ik heb gewoon een standaard lijstje, bv: maandagochtend spiervlees, maandagavond bevleesbot. Dinsdagochtend bevlees bot, dinsdagavond orgaan etc..
En ik had inderdaad gezien dat er nog iets geplaatst was hierover en heb `t al even doorgelezen :)
#1248881
Too schreef: BRRRRAAAAAFFFFF

Dan geef je gewoon elke dag
1x bevleesd bot en 1x iets anders.........Klaar is KlaraIzMi
;D!!

Maar ik vraag me gewoon af of 7x in de week (bevleesd) bot niet teveel is? Nu hebben ze soms al wat lichtere ontlastig....

En, beetje rare vraag misschien, maar is het 'minder goed' als je geen complete dingen geeft? Of boots je het nu aardig na..? Vraag me gewoon af of het NOG beter zou zijn, of dat het gewoon goed genoeg is op deze manier.
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 04 mei 2009, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1248917
Nee hoor je hoeft helemaal geen complete dingen te geven, lekker zelf samenstellen is meer dan goed!

Ik ben ooit uit nieuwsgierigheid met kwartel begonnen... ze vinden t zo lekkerrr, maar t is relatief duur,
ik compenseer de prijs een beetje door af en toe smuldier [nietcompleet te geven 8)
en ik geef complete visjes omdat ik elke week op de [grote] markt kom.. ook voor de mensen hap.

Die lichtere ontlasting is die echt hard, krijtachtig en valt t uit elkaar of gewoon licht van kleur?
Als ie knetterhard en krijt-ig is zou je t botpercentage iets kunnen terugschroeven of een beetje spiervlees bij de botmaaltijd geven, mijn meiden mogen van mij best een klein beetje hun best doen maar t hoeft geen 'straf' te worden
Als t alleen af en toe licht van kleur is zou t kunnen dat ze wat veel orgaan hebben gekregen
...
#1248939
Too schreef: Nee hoor je hoeft helemaal geen complete dingen te geven, lekker zelf samenstellen is meer dan goed!

Ik ben ooit uit nieuwsgierigheid met kwartel begonnen... ze vinden t zo lekkerrr, maar t is relatief duur,
ik compenseer de prijs een beetje door af en toe smuldier [nietcompleet te geven 8)
en ik geef complete visjes omdat ik elke week op de [grote] markt kom.. ook voor de mensen hap.

Die lichtere ontlasting is die echt hard, krijtachtig en valt t uit elkaar of gewoon licht van kleur?
Als ie knetterhard en krijt-ig is zou je t botpercentage iets kunnen terugschroeven of een beetje spiervlees bij de botmaaltijd geven, mijn meiden mogen van mij best een klein beetje hun best doen maar t hoeft geen 'straf' te worden
Als t alleen af en toe licht van kleur is zou t kunnen dat ze wat veel orgaan hebben gekregen
...
Van orgaan krijgen ze dus ook lichte ontlasting? Soms is het licht van kleur, beetje creme/geel. En of `t hard is.. Zo lijkt `t soms wel maar ik ga er niet in knijpen, straks is het niet hard en dan.. ??? Maar het kan natuurlijk ook harder worden omdat het al een aantal uur in de bak ligt. Daarbij hebben we klontvormig grind dus dat gaat er helemaal opheen en dan kun je het ook niet altijd goed zien. En wat ik al zei soms heeft een normale kleur en af en toe vind ik een licht iets.

Ik denk dat ik m`n menu opnieuw ga berekenen en weer opnieuw in de keuken ophangen. Wilde sowieso de hoeveelheid omschroeven naar 200 gram per dag per kat, ze zijn in de groei :)! En dan denk ik 50% bevleesd bot (7 keer in de week, = 700 gram) en dan 35% spiervlees (=490 gram). Dat klinkt me opzich wel goed in de oren. Alleen zit ik dan nog wel met orgaan en vis. Samen zou dat 15% zijn, dat is wel wat weinig....

Hmm ::)
#1248951
Too schreef: Dat visje mag je onder spiervlees rekenen..
En ik zou idd voorlopig de 50% bot maar even handhaven, in de bak verkleuren/drogen keutels sowieso.
Oh.. Dus vis niet als 'zodanig' in je menu opnemen. Maar als tonijn,zalm,sardien uit blik geeft bij spiervlees en als je zalmstaart geeft kan je het bij bevleesd bot rekenen? Ik dacht dat koolvis alleen tot spiervlees werd gerekend?.. Ik leer steeds bij :)
#1248965
Too schreef: Goed he??

Ja zo zou ik t doen, blik en miss een verwendag voor baas en poezz stukkie zalm oid... spiervlees
staart is bot en als je heel dapper wordt ;) heel visje is compleet
Dan houden we `t maar op ongeveer 1x in de week 'vissig' iets.... Dapper! Daar zeg je iets.. Wij houden beiden niet van vis en hebben laatst half kokhalzend de zalm in stukken staan hakken. Ik loop op de markt meestal om zodat ik de kraam niet tegen hoef te komen ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door