Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cane_Corso
#1248683
Hallo,

wij zijn beginnend Barfer met onze cane corso pup en het gaat eigenlijk vrij goed. We voeren hem 500 gram per dag wat volgens mij te veel is volgens de regels. Want hij weegt 7,1 kg en daar 5% van is ongeveer 350gram.

Nu zijn we vandaag naar de DA geweest met hem en hij vroeg wat we hem te eten gaven. Wij zeiden dat we vers vlees/barf gaven. Hij vroeg of hij dan wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Hij had namelijk wat last van onstoken netvlies. Nou, we geven hem vers vlees in de verhoudingen 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groenten. Daarbij geven we hem nog rauwe noten, omega olie, hele rauwe sardines en straks ook zalmkoppen. De groenten bestaan uit bloemkool, rode bieten, snijbonen, aubergines, peulen, wortels en knoflook. Dit hebben we hem allemaal niet verteld want hij kwam al snel met een stelling.

Volgens hem was het niet goed genoeg, hij maakte zich zorgen om vitamines en mineralen. Hij adviseerde om commerciële brokken te geven en gaf ons een pakket mee met Pedigree brokken. Nu heb ik me al aardig verdiept in brokken, barf, kvv en alles daar om heen dus ik begon me een beetje zorgen te maken of hij wel de juiste kennis had. We moesten het barf vlees maar door de brokken mengen.

Omdat ik nog maar een week echt barf vraag ik me dus af of ik het überhaupt wel goed doe?!?! Ik wil het beste voor mijn hond natuurlijk maar het advies van een dierenarts weegt toch wel zwaar. En dat geldt zeker voor mijn vriendin die er bij was en die nu dus twijfelt aan het hele barfen waar ik zo mee bezig ben.

Doen we het nu goed of heeft die beste man gewoon gelijk???
#1248692
Jullie doen het prima. Laat je vooral niet gek maken door iemand die verder heus een beste vent kan zijn, maar die van voeding dus geen barst verstand heeft.

Ervan uitgaande dat het gros van zijn klanten brokken eten is het gewoonweg een zwaktebod om ieder akkefietje wat jouw hond heeft af te schuiven op het BARFmenu. Dat doen ze namelijk bij al die akkefietjes waarmee de brokgevoerde honden zijn praktijk vullen ook niet.

Vergeet vooral bij het kwalificeren van de da zijn raad niet dat een da-praktijk ook niet veel meer is dan een onderneming waar omzet gedraaid en winst gemaakt moet worden. Het zijn echt geen filantropische instellingen die alleen maar het welzijn van jouw hondje op het oog hebben.

Wat de hoeveelheid betreft die je voert. Voor een pup is het 5% tot 10% en dan 5 voor de groten en 10 voor de kleintjes. Jouw hond mag dus best 6% of 7% eten, is niks mis mee. Zolang hij niet moddervet of graatmager is hoef je je geen zorgen te maken.
Door Too
#1248694
Welkom!!

...... je hebt vast al wel s gelezen dat : dierenartsen niet perse voedingsdeskundigen zijn.......... Net zo min als de gemiddelde huisarts.
Pro-brok is makkelijk te verkopen hij/zij weet zich gesteund door de hele machinerie/glossy folders en prachtige filmpjes van de fabrikant, niemand hoeft zelf na te denken..

In vers vlees/botten en orgaan zitten alle mineralen, sporenelementen etc die een hond nodig heeft, bij brok worden ze toegevoegd omdat ze door t verhitten 'verdwenen'zijn ....

Er zijn al heel veel pups prachtig groot geworden op een vers/barf menu, als jij deze verhoudingen hanteert komt t helemaal goed.

Zet anders je weekmenu s neer dan kijken we met je mee
Door Lizzy
#1248739
Cane_Corso schreef: Hallo,

wij zijn beginnend Barfer met onze cane corso pup en het gaat eigenlijk vrij goed. We voeren hem 500 gram per dag wat volgens mij te veel is volgens de regels. Want hij weegt 7,1 kg en daar 5% van is ongeveer 350gram.

Nu zijn we vandaag naar de DA geweest met hem en hij vroeg wat we hem te eten gaven. Wij zeiden dat we vers vlees/barf gaven. Hij vroeg of hij dan wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Hij had namelijk wat last van onstoken netvlies. Nou, we geven hem vers vlees in de verhoudingen 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groenten. Daarbij geven we hem nog rauwe noten, omega olie, hele rauwe sardines en straks ook zalmkoppen. De groenten bestaan uit bloemkool, rode bieten, snijbonen, aubergines, peulen, wortels en knoflook. Dit hebben we hem allemaal niet verteld want hij kwam al snel met een stelling.

Volgens hem was het niet goed genoeg, hij maakte zich zorgen om vitamines en mineralen. Hij adviseerde om commerciële brokken te geven en gaf ons een pakket mee met Pedigree brokken. Nu heb ik me al aardig verdiept in brokken, barf, kvv en alles daar om heen dus ik begon me een beetje zorgen te maken of hij wel de juiste kennis had. We moesten het barf vlees maar door de brokken mengen.

Omdat ik nog maar een week echt barf vraag ik me dus af of ik het überhaupt wel goed doe?!?! Ik wil het beste voor mijn hond natuurlijk maar het advies van een dierenarts weegt toch wel zwaar. En dat geldt zeker voor mijn vriendin die er bij was en die nu dus twijfelt aan het hele barfen waar ik zo mee bezig ben.

Doen we het nu goed of heeft die beste man gewoon gelijk???

Nou wil ik je nog vragen wat voor vleesbotten, vlees en spiervlees je allemaal geeft, maar voor de rest kan ik me echt 200% bij mijn voorgangers aansluiten!! Raadpleeg anders eens een dierenarts die wel pro-vers/BARF is. Die zal namelijk (net als wij) een acute jeuk-aanval van Pedigree brokken krijgen!

Laat je niet gek maken. Je hebt helaas een DA te pakken die geen verstand heeft (nul) van voeding. Die zijn er zoveel. Bij hun studie leren ze het e.e.a. over voeding in relatie tot kant en klaar voer, that's it. Dierenartsen die verder kijken dan dat hun neus lang is (neem een Tannetje, een Wim, een Dorothea, een Linda, een Erwin een Leida, etc. etc - zie de lijst met pro-vers dierenartsen): zij weten allemaal wel dat de manier waarop jij voert beter is dan brokkensmurrie!
#1248880
Oh gelukkig dan! Het was niet zo dat ik gelijk de brokken uit de kast halde maar je gaat dan toch een beetje twijfelen. Bedankt voor de snelle reacties!

Als vleesbotten geef ik kippennekken en eendennekken maar ook sardines en zalmkoppen.  Ik geef nu ook veel KVV van HH maar daar zit alleen rund in dus ik heb echt van alles besteld. Lamshart, geitensnippers, paardenvlees, schapennier, kiplevertjes, kipfilet, kipnekken, eendennekken, pens en ik ben vast nog wat vergeten. Nu nog wat meer KVV ter kennismaking en straks meer barf en minder kvv.
#1248891
Cane_Corso schreef: Oh gelukkig dan! Het was niet zo dat ik gelijk de brokken uit de kast halde maar je gaat dan toch een beetje twijfelen. Bedankt voor de snelle reacties!

Als vleesbotten geef ik kippennekken en eendennekken maar ook sardines en zalmkoppen.  Ik geef nu ook veel KVV van HH maar daar zit alleen rund in dus ik heb echt van alles besteld. Lamshart, geitensnippers, paardenvlees, schapennier, kiplevertjes, kipfilet, kipnekken, eendennekken, pens en ik ben vast nog wat vergeten. Nu nog wat meer KVV ter kennismaking en straks meer barf en minder kvv.
Afbeelding

Haaks Harf..

Herby Hers

HulHier

HiHi

HarniHest......

Afbeelding

I give up...... wat is HH ?


Voor de rest kan geen enkele brok tippen aan wat jij vor pup in de vriezer hebt liggen :)
#1248906
Nynke F schreef: Nou, ik kende HH nog niet, maar als het rauw is, is het sowieso beter dan welke brok dan ook  ::) ::) ;)
Nou, het ziet er goed uit maar alleen dat vlees is niet genoeg omdat het alleen rund betreft. Nu zag ik laatst hele kleine botjes erin wat leek op kippennekken dus misschien zit dat er ook wel in. Wel een nadeel van alle KVV dat je niet de exacte verhoudingen weet!
Door Too
#1248936
Op de site zijn ze niet heel erg duidelijk, voor zover ik kan zien voegen ze nog al wat toe oa een calciumsupplement, 
er zitten trouwens wel runderstrotten in maar dat is imo meer kraakbeen dan bot.

Maar zoals Nynke zegt: navragen is de manier..
Door kojak
#1249000
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1249295
Angelique schreef: Afbeelding

Haaks Harf..

Herby Hers

HulHier

HiHi

HarniHest......

Afbeelding

I give up...... wat is HH ?


Voor de rest kan geen enkele brok tippen aan wat jij vor pup in de vriezer hebt liggen :)

;D ;D ;D

maar  cane corso, laat  de uitspraak van de DA over voeding maar lekker links liggen, hij  is vast bang dat zijn aandelen van de brokjesfabrikant straks niks meer waard zijn ;D
Verder sluit ik me bij de vorige schrijvers aan
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door