Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door claartje
#1248639
we zijn inmiddels aan het inlezen en informatie aan het vergaren om onze hond op barf te gaan zetten, maar kunnen dit uiteraard ook doen met onze 6 katten.

nu lees ik echter verschillende percentages en vraag me af wat het meest gebruikt wordt?!
ik heb 3 zeer gevoelige katten in huis, dus wil graag beginnen met de verdeling die over het algemeen het mees gebruikt wordt.
dus de '50% vleesbot theorie' of de '70% vleesbot theorie'
#1248652
brie schreef: 70%??

dat vind ik erg veel!!
zelf hou ik ongeveer 40% vleesbot aan
misschien verwoord ik het niet helemaal goed, sorry

ik bedoel onderstaande
Dit zijn de verhoudingen die Ian Billinghurst aanhoudt.

70%-75% rauwe vleesbotten en vlees, max. 5% groente en fruit, 15% tot 25% orgaanvlees, 5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen


ik vind het zelf ook veel, maar goed, heb er dan ook niet zo veel verstand van ;)
vandaar ook mijn vraag
Door Too
#1248666
Als je t zo stelt... geef ik ca 85% botten en vlees ,geen suplementen, tafelresten of groen daar zie ik eigenlijk geen noodzaak toe
Een goed, evenwichtig vers menu is in mijn ogen compleet voor een gezond dier.

Persoonlijk vind ik t prettiger/ makkelijker te rekenen met:
50% bevleesd bot [dwz 50bot/50vlees] een kippenek, -vleugel,-rug bv komt daar aardig bij in de buurt

Uit t citaatje van Billinghurst blijkt dan nog niet hoeveel bot je geeft, teveel bot en je beesten hebben grote moeite met de 'stool' te weinig dan loop je op termijn tekorten op...

Misschien begrijp ik je vraag nog steeds niet hoor...Laat maar horen!
Door brie
#1248671
(ja, ik weet dat I.B die percentages aanhoudt..Maar dat vind ik zelf echt te veel! De katten krijgen hier bij iets teveel bot al witte drollen.)
Ow oops, als ik het nog een keertje goed lees voer ik dus ongeveer 80% aan vleesbot en spiervlees ;)

Maar dan staat er inderdaad nog niet bij hoeveel % dat vleesbot dan zou moeten zijn..
In mijn geval dus 40% vleesbot en 40% spervlees

Op andere fora houden ze soms een percentage van 10% (of minder) kaal bot aan (als je uitgaat van 50/50% vleesbot komt dat dus ongeeer op 20% vleesbot aan hier op bp)
Het zou mooi zijn als je complete prooidiertjes kon voeren. Muisjes, kwartels, duif, ratten, hamsters etc. Dan hoef je je niet druk te maken over de verschillende percentages :D
Helaas zijn de complete prooidiertjes ook vrij prijzig :-\
Ik denk dat de meesten hier een lager percentage aanhouden dan I.B. aanbeveelt, dus wat Too al zei: 50/35/15 % of ikzelf: 40/40/20%
De katten krijgen hier geen groente.
Wel een eitje af en toe, maar aangezien eendagskuikens vrijwel dezelfde voedingswaardes hebben en voor mij goedkoper zijn dan eieren, krijgen ze maar heel af en toe een ei.

Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen. Je schreef dat je 3 gevoelige katten hebt, dus waarom begin je niet met een lager percentage vleesbot, zeg 30% ofzo.
Als dit goed gaat kun je het percentage altijd nog wat opschroeven.

Heb je al een idee voor een menuutje?
Laatst gewijzigd door brie op ma 04 mei 2009, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#1248732
oke, het beeld wordt wat duidelijker zo. tafelrestjes zie ik zelf ook niet zo zitten.

een voorbeeld menu heb ik nog niet, wilde eerst een idee van de verhoudingen hebben, dan kan ik vanavond eens creatief gaan doen. is er nog een vereiste aan verschillende soorten dieren? lijkt me dat het voor de kat voornamelijk vis en gevogelte is? of zijn geit/schaap/rund etc voor de kat ook gewoon?

alvast bedankt voor het mee denken!
Door brie
#1248740
De katzels krijgen hier geen rund, in ieder geval maakt dat geen vast deel uit van het menu. Als ik een beetje gemalen rundergehakt over heb, dan krijgen ze af en toe wat.
Ik weet dat veel mensen hier op barfplaats aanraden om zoveel mogelijk verschillende diersoorten te geven. Uiteraard is dat super als je de mogelijkheid hebt om zo gevarieerd te voeren. Maar goed, niet iedereen kan dat en moet al in zn handjes knijpen met 2 of 3 verschillende diersoorten

1 dag per week krijgen ze vis en dat is per week  wat anders. Soms sardientjes haring of spiering, soms witvis/tonijnfilets of zalm wat ik op dat moment in huis heb.

Ik heb 1 dag per week "kwarteldag"  dan krijgen de katten dus kwartels die ik als compleet zie

De rest van de dagen vul ik op met verschillende diersoorten. op dit moment heb ik voor de poezels in de vriezer:
kvv: carnibest (voor mn jongste kat)  kip (nek, rug, vleugels en de kippenorgaantjes), konijn (karkasjes, orgaantjes), eend (nek, vleugels en orgaantjes), lam (spiervlees en hart) parelhoenkarkas (dit moeten ze delen met de honden ;D) struisvogel: spiervlees, kalkoen; spiervlees  haasspiervlees,  wild afsnijsels; spiervlees van verschillende diersoorten, botmix 1 van herby voor de kieskeurige (en 1 tandeloze) poezen

Ik moet wel bekennen dat niet alles er makkelijk in gaat hoor.  De harde diersoorten gaan er hier wat moeilijker in (konijnkarkas/ parelhoen en eendenvleugels) het kauwen van deze botjes kost ze echt moeite.

het meeste bestel ik bij herby en hier en daar van losse adresjes

succes met menuutjes freubelen
Door Too
#1248782
Eigenlijk lijkt mijn menuutje erg op dat van Brie
een kwarteldag,
een vismaal [horsmakreel, sardien of ansjovis]

En zoals velen trap ik ook regelmatig in de 'val' en dan zitten er ineens wel heel veel verschillende soorten in t kleine vriesje... t is bijna een hobby ;)

kip [rug/nek/vleugel en orgaan]l, parelhoenkarkas [vinden ze goed te doen], eend [rug, een hele en orgaan], konijn [delen], kalkoenvlees, haasvlees, wildsnijling, lam [vlees en orgaan], rundvlees, duifje en kwartel...

Het enige wat ze tot dusver echt weigeren is muis!! Daar kan ik wel mee leven ;)

Veel plezier met je puzzel!!
Door IzMi
#1248832
claartje schreef: oke, het beeld wordt wat duidelijker zo. tafelrestjes zie ik zelf ook niet zo zitten.

een voorbeeld menu heb ik nog niet, wilde eerst een idee van de verhoudingen hebben, dan kan ik vanavond eens creatief gaan doen. is er nog een vereiste aan verschillende soorten dieren? lijkt me dat het voor de kat voornamelijk vis en gevogelte is? of zijn geit/schaap/rund etc voor de kat ook gewoon?

alvast bedankt voor het mee denken!
Hoi!

Toevallig heb ik gisteren ook iets geplaatst over percentages en zag nu jou topic, voor mij dus ook handig om even door te lezen :)

Wij geven wel rund; spiervlees van de wang van een koe. De fokker waar we onze kittens vandaan hebben heeft zo nu en dan contact met een slachthuis en we kunnen dan spiervlees kopen van hem E1,50 de kilo en heerlijk dat ze het vinden.
Verder eten onze kleintje van de verschillende dieren `t volgende kip (nek, karkas, vleugel, maag, lever) eend (nek, karkas) rund (spiervlees van de wang,hart+ (kalfhart)), lam (hart) en vis (uit blik: zalm, tonijn, sardientjes. En zalmstaart, heel af en toe witvis zoals koolvis.
Ow en heb ook nog schaapsvlees geprobeerd maar dat was geen succes, ze vonden het echt niet lekker! Aten het wel op als ze doorhadden dat ze niets anders kregen, toen ik `t nog uit wilde proberen en een kans wilde geven. Maar ze vinden het gewoon echt niks en moest regelmatig het vlees weggooien en dat is ook zonde. Het zelfde geld voor geitsnippers overigens... ook géén succes hier!

En dat was `t wel! Wat ik een handige tip vond wanneer je orgaan geeft.. Pakketjes maken. Dan hoef je niet op te letten wat je wanneer geeft en wanneer ze wat hebben gehad enzo. Ik heb `n tijd terug pakketjes gemaakt met daarin hart,lever,maag e.d. Invriezen en huppekee, werkt super goed!!

Onze percentages gaan we aanpassen naar 50% bevleesd bot, 35%spiervlees en 15% orgaan. En vis is extra of wordt bij spiervlees of bevleesd bot gerekend! We worden er steeds beter in :D

Doeg :kitty:
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 04 mei 2009, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1249166
en hier worden geen karkassen gevoerd:
ze krijgen hier :

kwa bot en vlees:
kale (geplukte ) kwartels en duif ( wild en tam) konijn (wild en tam) haas, soepkipruggen, en soms parelhoen of 'n andere aanbieding

en af en toe spiervlees van:
eendvlees, paardevlees, kalkoenvlees, rundvlees , en ook andere aanbiedingen

daarnaast:
nijn, kip, rund en lam orgaan...

en af en toe een kleurhamster of muis en 1-dagskipje en wat visch....

kwa % kom 'k op:

35 - 50 % vleesbot
15 - 20 % orgaan
5 - 10 % ei/kuikens
5 - 10 % vis
10 - 40 % vlees
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door