Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#1247407
alweer die maffe Cornish:

  er staat hier een restje boomstronk,  van Lijsterbes, waar een grote zwam prachtig op groeide,
Cornish loopt er naar toe, en begint aan die zwam te lebberen/knauwen
zwam verwijdert, geen idee wat voor zwam dat is....

  er groeien wat schattige paddestoelen tussen de tuintegels, onder de tuintafel
Cornish lebbert aan die paddestoeltjes
paddestoeltjes verwijdert; geen idee welke soort 't is

wij eten vanavond lekker buiten, en er staat alvast een bakje salade op tafel, met jawel, rauwe champignonnen
Cornish springt op tafel (er stonden nog geen borden, dus mag) en vist zo de champi's er tussenuit uit 't bakje, om ze op te knagen....

wa's dit nou? zitten er bepaalde stoffen in? zo ja, welke dan? en giftig? rauwe champi's?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1247437
ik heb vroeger ook wel eens bepaalde paddestoelen gegeten. misschien wilde hij ook zulke ervaringen?  :P
als ik sien in mn bord heb, zit ze meestal niet aan de groente. vlees als het er opligt, of anders tofu, maar iig rijst/pasta/piepers.
Door flin
#1247452
hmmm....:

Als je Michael van Straten mag geloven:

"Rijk aan proteine, vitamine B12 en E. Twee of drie champignons of 1 flinke wilde paddestoel leveren ongeveer alle vitamine B12 die u voor de hele dag nodig hebt. We zouden allemaal meer paddestoelen moeten eten dat we nu doen. Ze zijn een goede bron van gemakkelijk te absorberen proteine, meer dan de meeste groentesoorten en zijn buitengewoon calorie-arm. Paddestoelen bevatten ook wat vitaminen van de B complex, veel fosfor en veel kalium. Maar hun vitamine B12 is buitengewoon. Volgens de meeste handboeken zit deze essentiele vitamine niet in paddestoelen, maar zeer recent onderzoek toont aan dat een gram verse paddestoelen (ook champignons dus) 0,32-0,65 ug bevat. Hetzelfde geldt voor vitamine E, waarvan de handboeken eveneens vermelden dat hij niet in paddestoelen voorkomt. Recent onderzoek wees uit dat paddestoelen een rijke bron van deze essentiele voedingsstof zijn; 100 gram levert meer dan de minimale dagelijkse behoefte. De zink in paddestoelen kan verlichting brengen bij depressies en psychische angsten".
Gebruikersavatar
Door koekje
#1247455
is die vitamine B12 wel opneembaar? ik geloof dat veganisten (mensen die helemaal geen dierlijke producten tot zich nemen) wel een B12-supplement moeten eten. ik ga er van uit dat de meeste vegans wel paddestoelen eten.

en neemt een kat wel B12 uit champi's op?
kan het niet zijn dat hij ze voor de gekkigheid eet? of misschien wil hij zn mensen wel nadoen. sien komt ook altijd graag bij mij onder de douche, en das echt niet omdat ze zo van water houdt. sien moet ook altijd plassen als ik op de mensenbak zit.
Door flin
#1247463
en of daar nog verschil in rauw/of niet inzit?

  hmpf, ik lig niet op m'n knietjes de zwammen af te lebberen; en 't leek zo'n gerichte actie van hem:

eerst de zwam , > zwam weg, de wilde pionnetjes, > ook weg,...aaaah, in 'n bakje! > gevonden!


'k knikker er morgen een b-complex in, en eventueel nog 'n vit-E erover, 's zien of 't wat doet?

  'k weet idd niet of 'k een soortje oergevoel mag vertrouwen...
Door maddoc
#1247467
misschien dat ie de 'aardse' gronderige geur van de zwammen hem aantrekt,
meen me te herinneren dat er hier ook wel 'ns een een rauwe champignon gejat heeft.
Mensen met een gevoelige maag kunnen flink last van rauwe champignons krijgen en ze moeten ook goed gekauwd worden om benutbaar te zijn,
dusss zou je ze daarvoor al moeten gaan pureren ;)
Door flin
#1247493
nou, 'k ga zien wat er vannacht of morgen uitkomt;

de zwam en wilde pionnen heeftie naar mijn weten nix van binnengekregen, (snel verwijdert, na interesse)

en vanavus dus 3 rauwe champi's verorbert ...

't slaapt nu.. :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1247542
maar hij heeft dus wel een hele goede neus voor dat soort dingen.
als nou blijkt dat het uit verveling is, kan je hem misschien inzetten als truffelkat. als je die dingen in de winkel koopt, zijn ze hardstikke duur. als hij ze nou tijdens de vakantie in frankrijk voor jullie op kan sporen, heb je er zelf ook je voordeel aan.
:D


alle gekheid op een stokje, ik zou het ook niet vertrouwen.
misschien omdat ik er 1 met pica heb en sien heeft dus soms ook een bijna obsessieve drang naar bepaalde materialen.
ot kan ik wat dat betreft beter vertrouwen, maar die heeft ook wel eens in een pan gezeten, wss afgekeken van haar zus. maar ot zal dan weer geen pasta of tofudingesen van mn bord eten, ook niet als het gewoon onbemand op tafel staat.
Laatst gewijzigd door koekje op zo 03 mei 2009, 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1247922
en? al afkickverschijnselen van de paddo's gesignaleerd  :D
toch vind ik het vreemd..aan de ene kant kan ik me niet voorstellen dat katten zelf een neusje hebben voor dingen die goed voor ze zouden zijn. (ze eten hier gerust kerststerren, dennennaalden en allerlei planten, stukken paprika en rozijntjes als ze de kans krijgen)
maar goed, ze eten ook gras..
Door flin
#1248227
hij heeft vandaag zoals altijd rondgetript,  ::)

geen delirium momenten als anders gezien,

en geen gekots of afwijkende keutels....

'k ga de foto's van de pionnen op waarnemingen.nl gooien,
misschien weet 'k dan of wij ze ook door de salade kunnen knikkeren.....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door