Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door claartje
#1245341
als totale leek heb ik mij enigzins georienteerd op de bestellijst van herby's

het gaat om een flatcoated retriever pup, reu, van 10 weken oud.
nu krijgt hij 2 maaltijden brok en 2 maaltijden kvv per dag

ik ben érg huiverig voor botten, dus als beginneling heb ik me eerst gericht op de gemalen botmixen.
mocht het barfen ons goed af gaan en bevallen dan gaan we meer 'echte' botten verwerken.

ik zat te denken aan eerst 3 dagen per week barf en dan de overige dagen de voeding zoals hij die nu ook krijgt.

als 4 optie menu's had ik het volgende voor ogen (nr 4 elke week 1 keer, de overigen afgewisseld):

menu 1:
100 gram botmix gemalen eend/konijn/haas en karkas
250 gram Runder Spiervlees/Kalkoenvlees
  50 gram gepureerde groenten
100 gram Eendehartjes/schapenpens

menu2:
100 gram botmix gemalen kip/eend, karkas
250 gram Paardenvlees/Springbokvlees
  50 gram gepureerde groenten
100 gram Runder Nier/Runder pens gemalen

menu3:
100 gram botmix gemalen kip/eend, karkas
250 gram Lamsvlees/Wild afsnijsel
  50 gram gepureerde groenten
100 gram Runder Lever

menu 4:
450 gram Botmix zalm (gemalen zalmkarkas met vlees)
  50 gram gepureerde groenten

het laatste menu twijfel ik wat over, zou daar nog orgaanvlees bij moeten?

in menu 1 t/m 3 zijn de hoeveelheden vlees en botmix berekend op een botmix met 70% bot en 30% (elders op barfplaats gelezen, moet nog navragen of dit echt klopt)

is het zo wat om mee te beginnen? afgezien van het feit dat er geen hele botten in verwerkt zijn?
mis ik nog dingen, zou ik nog moeten aanvullen? heb ik verder nog suplementen nodig? (dacht zelf niet namelijk)
Laatst gewijzigd door claartje op wo 29 apr 2009, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
#1245385
Ik kom dan op wat weinig bot?
menu 1:
100 gram botmix gemalen eend/konijn/haas en karkas
250 gram Runder Spiervlees/Kalkoenvlees
  50 gram gepureerde groenten
100 gram Eendehartjes/schapenpens
Das dan omgerekend;

150 gram vleesbot
200 gram vlees
50 gram groenten
100 gram orgaan

totaal 500 gram


Ik voer botmix in Falco's menu volgens deze verhoudingen;

250 gram vleesbot ( 175 botmix en 75 gram extra vlees)
100 gram vlees
100 gram orgaan
50 gram groenten

De variatie is zo prima, goed aangevuld met andere soorten.

Lever mag volgens mij wat minder,

en af en toe een eitje is natuurlijk ook heel lekker :D

Ik weet niet wat de bot-vlees verhouding van de zalm mix is, maar als die hetzelfde is moet daar ook nog wat vlees bij.


En de brokken zou ik meteen laten staan ;), ik vind het niet handig om die in combinatie te geven.

Maar mooi begin, hoor!
Laatst gewijzigd door Juul op wo 29 apr 2009, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door claartje
#1245425
als ik het botmix omhoog breng naar 140 gram, dan zit ik meer richting de 40% vleesbot.
250 gram vleesbot ( 175 botmix en 75 gram extra vlees)
wat is specifiek vlees dat onder vleesbot valt?
(voel me een vreselijke leek zo  ??? haha)
Lever mag volgens mij wat minder,
als ik van die 100 gram orgaanvlees dan runderlever met kippen maagjes maak (50/50%), is de hoeveelheid dan wat beter?

een eitje kan er absoluut af en toe door heen. hoe vaak? en is dat met schaal en al?

zal ook eens navraag gaan doen over de bot/vlees verhouding van de zalm.
En de brokken zou ik meteen laten staan Wink, ik vind het niet handig om die in combinatie te geven.
als het allemaal goed gaat stappen we volledig over, maar de barf-dagen zijn nog erg nieuw voor ons, we gaan het dus eens voorzichtig aftasten ;) de brok/kvv dagen zijn bekende 'hap', dat is voor onze gewenning dan weer prettig  ::)
Door Juul
#1245831
als ik het botmix omhoog breng naar 140 gram, dan zit ik meer richting de 40% vleesbot.
Okay, ik ging uit van 50% vleesbot.


wat is specifiek vlees dat onder vleesbot valt?
Gewoon vlees waar nog bot in zit (bv karkassen, nekken, vleugels e.d.).

En dan het liefst karkassen e.d. die qua verhouding bestaan uit 50% vlees en 50% bot.

Met nekken en vleugels gaat dit vanzelf goed. Karkassen kunnen ooit wat kaal zijn en dan doe je daar wat extra vlees bij. Het lijkt mij dat de botmix van herby bv, gemaakt is van karkassen die eigenlijk te kaal zijn om zo te voeren. Dus daar hoort dan ook wat extra vlees bij om de goede verhouding te krijgen.
als ik van die 100 gram orgaanvlees dan runderlever met kippen maagjes maak (50/50%), is de hoeveelheid dan wat beter?

een eitje kan er absoluut af en toe door heen. hoe vaak? en is dat met schaal en al?

zal ook eens navraag gaan doen over de bot/vlees verhouding van de zalm.
eitje 2x in de week bv, rauw met schaal.

lever; er zijn verschillende methodes van berekenen; zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 678.0.html

Ik  heb zelf ook eerst 3% van de totale hoeveelheid voer aangehouden, maar dat was dus ook nogal wat lever omdat Falco een grote eter is. Ik ben daar nu wat onder gaan zitten. Tussen de 2 rekenmethodes in, zeg maar.

Gewoon vragen! En veel lezen hier, zo zijn we allemaal begonnen!
als het allemaal goed gaat stappen we volledig over, maar de barf-dagen zijn nog erg nieuw voor ons, we gaan het dus eens voorzichtig aftasten  de brok/kvv dagen zijn bekende 'hap', dat is voor onze gewenning dan weer prettig 
Dan denk ik dat je al snel helemaal over gaat stappen ;D. Houdt er alleen even rekening mee, dat brok het maagzuur minder zuur kan maken, dus i.i.g. een uur of 8 laten zitten, tussen brok en vers voeren.
Door claartje
#1246168
[quote="jalukrifa"]
Okay, ik ging uit van 50% vleesbot.
[/quote]
ook zo'n moeilijk iets. heb ook verschillende berichten en artikelen gelezen waar men weer geen voorstander is van een hoog percentage bot. ik probeer overal de beste punten uit te halen, maar ingewikkeld is het soms nog
wel hoor ;)

[quote="jalukrifa"]
Gewoon vlees waar nog bot in zit (bv karkassen, nekken, vleugels e.d.).
[/quote]
oke, dan begreep ik je wel  ;D

[quote="jalukrifa"]
Het lijkt mij dat de botmix van herby bv, gemaakt is van karkassen die eigenlijk te kaal zijn om zo te voeren. Dus daar hoort dan ook wat extra vlees bij om de goede verhouding te krijgen.[/quote]
ik heb begrepen dat de verhouding van de botmix 70% bot en 30% vlees is, dus daar heb ik weer verder mee gerekend.

[quote="jalukrifa"]
eitje 2x in de week bv, rauw met schaal.[/quote]
gaat er ook bij!

de lever is inderdaad ook even rekenwerk zie ik. maar dat vind ik niet erg, ben graag wiskundig bezig, dus dat vind ik wel leuk aan het barfen haha

zal denken om de tijd tussen brok en vers. geldt dit ook voor kvv? dit krijgt hij nu afgewisseld 4 keer per dag, dus er zit steeds een uur of 6 tussen. als hij straks naar 3 maaltijden gaat zal dat wat makkelijker zijn.

vind het top dat er hier zo goed meegedacht en geholpen wordt! echt leuk en positief. geeft absoluut moed om te gaan proberen en door te gaan.
Door Juul
#1246417
Ja, ik zou die marge ook aanhouden met kvv.  Het gaat erom dat het maagzuur sterk genoeg is om bot ed te verteren. En als je slechte vertering kunt voorkomen, zou ik dat zeker doen. Het zou jammer zijn als het daarom niet optimaal gaat, toch?
Dus lekker gauw overstappen op helemaal vers ;).
Wordt het rekenwerk ook een stuk eenvoudiger van!
Door claartje
#1246510
we willen sowieso zolangzamerhand overstappen op 3 maaltijden per dag, dan hebben we daar ook geen problemen meer mee.
en we zullen binnenkort eens een bestelling gaan plaatsen voo wat vers vlees. 
helemaal overstappen zal nog even duren, onze portomonaie is niet zo groot dat we het ons kunnen veroorloven 10 kilo brokken en 5 kilo kvv weg te doen ;)  ;D
Door Too
#1246732
Nou die kvv hoeft sowieso niet weg... ;)
Maar ik begrijp t wel, zo begon ik ook..... maar de 'dure' brok stond hier uiteindelijk te verzuren  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door