Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Leo
#1246254
Goede buur heeft ons blij gemaakt met een hele Gans, inclusief veren dus. Nou vind ik het slachten verder
niet zo,n probleem maar hoe kom ik van die veren af! ??? :-\
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1246268
chips, je bent me net voor.
volgens mij weet labrank precies hoe dat het moet...
in heet water leggen of zo, en dan een beginnetje maken en dan zou je zou het hele verenpakket eraf kunnen trekken, of was het koud water?
Door Lizzy
#1246271
Ja. Hij bedoelt "hoe pluk ik een gans?". En hellup nou ff want hij wil hier een hele gans in een grote soeppan van mijn gaan gooien, omdat tie gelezen heeft dat als je 'm 8 minuten in heet water legt, hij makkelijker plukt :-X
Door Sandra K
#1246275
Ik heb ooit met iemand samen kippen geslacht. En inderdaad. Je moet het beest even onderdompelen in kokend heet water en dan kun je de veren eraf plukken. Stinkt wel heel vies. Dus gewoon even je pan opofferen.
Door Peter79
#1246278
[quote="Lizzy"]
Ja. Hij bedoelt "hoe pluk ik een gans?". En hellup nou ff want hij wil hier een hele gans in een grote soeppan van mijn gaan gooien, omdat tie gelezen heeft dat als je 'm 8 minuten in heet water legt, hij makkelijker plukt :-X
[/quote]

Klopt.
Je kan 'm natuurlijk ook gewoon "zijn jasje uittrekken".
Vind ik persoonlijk een stuk schoner en sneller werken, tenminste als dat hetzelfde gaat als bij kippen.
Die hing ik altijd op aan de poten.
Dan rondom de poot het vel lossnijden en zo naar beneden afstropen.
Laatst gewijzigd door Peter79 op do 30 apr 2009, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1246279
ja, zo heb ik het een keertje gedaan met een kip, maar toch eerst effies in een pan warm/kokend water..
op zijn kop houden en dan zo heel het spul naar beneden trekken...
kook anders eerst water dan de gans erin en zet het dan even buiten..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1246280
[quote="Lizzy"]
Ja. Hij bedoelt "hoe pluk ik een gans?". En hellup nou ff want hij wil hier een hele gans in een grote soeppan van mijn gaan gooien, omdat tie gelezen heeft dat als je 'm 8 minuten in heet water legt, hij makkelijker plukt :-X
[/quote]

;D ;D ;D ;D

sorry :-[
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1246289
Ik zou hem fileren, dus niet plukken.
Ik heb vaak kippen van hun huidje ontdaan en dat ging vrij makkelijk, ik neem aan dat dat bij ganzen ook lukt zonder ze te koken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1246290
ik pluim alleen soms duiven en kwartels. das wel een maatje kleiner dan gans, maar vogel is vogel.

ik leg hem niet in een warme gevulde soeppan, want ik zou maar niet opletten en de vogel koken. ik houd de R van barf altijd in hoog vaandel.
vogel op het aanrecht of dikke snijplank leggen. de veren met de veergroeirichting mee er uit trekken met snelle en korte maar stevige bewegingen. dan de veren in een zakje aan de lucht laten drogen en er verenstokjes voor de poezies van maken.

soms vil ik wel eens een kwartel, das ook makkelijk.
kwartel in 2 hakken en zn velletje eerst beetje losmaken en dan vel met veren en al eraf stropen.
Door Leo
#1246304
dank allemaal voor alle goede raad, de keuken ziet eruit nu als een tjeschische noodslachterij, meisje niet blij, Gans ligt deerlijk gehavend in de vriezer.

enne, o ja, tijd voor een grote bier pff
Laatst gewijzigd door Leo op do 30 apr 2009, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door