Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1245987
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me al een tijdje ingelezen. Ik heb besloten om mijn 2 kittens (Jungle, mijn poes van bijna 5 maand en Safari, mijn kater van 10 weken) over te zetten op BARF. Ik heb de percentages/voorbeeldmenu van Robin van Buren aangehouden. Ik heb ze meteen overgezet, en het vlees en vlees/bot gaat er prima in. Ik was dus zeer blij verrast! Ze zijn nu sinds maandag over, en tot nu toe gaat het redelijk goed.Toch heb ik wat vragen over het hele gebeuren! ::)

- Jungle woog 2 weken geleden bij de dierenarts 2115 gram. Nu voelt ze al beduidend zwaarder aan. Safari woog 1100 gram. Als ik deze gewichten aanhoudt dan krijgen ze maar heel weinig gram per dag ( voor Safari zou dat ongeveer 35 gram zijn?!). Ik kan me niet voorstellen dat ik hem maar 35 gram moet geven. Een klein kippennekje weegt al gauw 35 gram! :o Ik geef ze nu allebei iets meer, maar nog storten ze zich op het eten en mauwen ze rond een uur voor etenstijd al als een gek. Ik merk gewoon dat ze erg hongerig zijn! Wie kan me wat meer vertellen over BARF met kittens en de percentages die voor hen gelden?

- Het orgaanvlees (kippenmaag-,lever-en hart) gaat er bij Jungle wel in, maar bij Safari niet. Heb het al met bouillon geprobeerd en met afgekookt water zoals ik hier heb gelezen, maar helpt niet. Yoghurt gaat er bij ze allebei niet in. Iemand tips hiervoor?

- Ik heb op dit moment het volgende in huis: kippennek, kippenvleugels, kippenpootjes, konijnkarkas, konijnpootjes, kippenlevertjes, hartjes en maagjes, tartaar, kipfilet en paardenpoulet. 4 soorten vlees. Ik las dat 6 wel aanbevolen is. Hoe komen jullie aan ander (betaalbaar) vlees? Eend is bijvoorbeeld erg duur en kwartel/duif ben ik nog nergens tegen gekomen.

- Hoe doen jullie het met de nacht? Ik heb nu nog wat CB liggen, hier doe ik ze voor de nacht wat in hun bakje, maar omdat ze (naar mijn idee) toch nog flinke honger hebben is dat meteen op. Wat geven jullie voor de nacht?

- Hoe verdelen jullie het over de dag? Ik geef nu nog 3x per dag, aangezien ik kittens heb. Maar met zo'n weinig grammen per dag wordt 3x erg moeilijk! Zou 2x ook kunnen, of niet?


Nou, het zijn een boel vragen, maar ik ben helemaal overtuigd van het goede van BARFEN, dus wil het zo goed mogelijk doen. Hier liep ik tegenaan dus ik hoor graag tips van de ervaren BARF'ers onder jullie! :)

Groetjes en alvast bedankt!
#1246032
35 gram  :o dat klopt inderdaad niet! Dat moet veel meer zijn.
reken maar op ruim een ons of meer voor je kleintje en twee ons a 2,5 ons voor de ander.
als de kleine meer oplust, gewoon geven, kittens geef je eigenlijk onbeperkt eten.

ik gaf Borre toen hij zo oud was 4 a 5 x per dag geloof ik ( 10 weken ) hij kreeg ook 1dagskuiken en andere barfdingen legde ik in de badcel zodat het koel bleef en hij kon gaan eten waarneer hij wilde.


eend/ kwartel/ duif e.d. kun je heel goed kopen bij Herby of bij Kiezenbrink of Dogshape,
kijk maar eens op hun websites rond, daar bestellen de meeste mensen- vaak samen ( zie de verzamelplaats op dit forum ) om aan een groot bedrag te komen vanwege de bezorgkosten.

prooidiertjes zoals muizen en ratten zijn duurder, die kun je ook krijgen bij Kiezenbrink of Prooidier.nl
of bij de plaatselijke dierenwinkel ( die heeft vaak ook 1dagskuikens )

ik woog Borre 1 x per week, vond ik zelf wel prettig om zijn gewicht te checken, en liet hem eten naar behoefte.
orgaanvlees zit wel voldoende in kvv - als ze niet graag kippenorgaantjes eten, probeer eens runderhart e.d. of konijnen of eend-orgaantjes.  Kwartels zijn complete pakketjes, met orgaan en al, duif kun je bv ook geven, ook compleet met orgaan.

super dat je je kittens barf geeft! veel succes en als er meer vragen zijn horen we 't  :)
Laatst gewijzigd door ibbi op do 30 apr 2009, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#1246082
Hai!

'k hoop dat je bedoelt 3x 35 gram = 105 gram... :-X

maar, zoals Ibbi al zegt: kittens:mogen onbeperkt tafelen....

duif en kwartels haal 'k hier bij de marktpoelier, alsook delen kalkoen, of ander gevögelte

en wat betreft de nacht: dan slapen we....

de volwassen katten krijgen hier 2 à 3 keer vreten op 'n dag, en da's zo'n 150 gram per dag per kat van +/- 4.5 kg

yoghurt krijgen ze hier niet; ze likken wel ongevraagd de toetjes-bakjes uit... ;)

lever en hart eten is wel essentieel in 'n kattenmenu, misschien kun je 't heel fijn maken door iets wat ze lekkur vinden?
#1246175
Ja, precies, ik vond het ook ontzettend weinig!
Maar als ik mijn jongste kater pak, die weegt 1100 gram.
Daar zou ik dan 3% van moeten nemen, is 33 gram per dag!
Ze krijgen ook veel meer nu hoor, maar ik hoopte dat dat ook goed was!
Gelukkig maar:) Mogen ze echt onbeperkt tafelen? Aangezien Jungle van 5 maand
nogal een schrokop is, en als ik niet oplet ook het eten van Safari weggraait...
#1246202
mocht je Jungle aan't echte werk gaan zetten...
zoiets als 'n deel kip of 'n hele duif, heeftie daar lekker werk aan...en zul je zien dat na verloop van smultijd  't wel stabiliseerd...,
zoniet  (stel: ze worden wat dikkig) kun je altijd de portie nog minderen....voel en kijk...

kneuters in de groei mogen wel meer dan 3 % hoor, (denk eerder 10 %)  da's meer een richtlijn voor de grown-ups....

  leuk!
#1246210
Wow ;D Logisch dat Jungle zo rondschooit haha! Gelukkig had ik me al niet aan die 35 en 70 gram gehouden, maar toch!
Ik zal ze morgen eens lekker verwennen, arme schatten.
Achja, beginnersfoutje zullen we maar zeggen!

Voor die bijproducten overigens, gebruik ik nu yoghurt en ei. Het ei gaat erin, maar zoals gezegd yoghurt niet. Kan ik daar iets anders voor in de plaats nemen of niet?
#1246220
schrijf je precieze menu neer,
kunnen zich er meer mensen over buigen...

ze krijgen hier geen yoghurt, of bijproducten,  voegt wat mij betreft nix toe,
  maar wat ik al schreef;
ze likken hier de verlaten bakjes uit, en och...zo snaaien ze wel n's meer..worteltjes, doperwtjes, aardappel, uhhh  ;D
#1246238
Oke, ik zal het hier neerzetten zoals het deze week in elkaar zit, maar dan maar eventjes zonder grammen, aangezien die nu niet klopten. Het is een beginnetje, ik heb ze in elk geval al over op vers vlees en probeer zoveel mogelijk af te wisselen met de spullen die ik nu in huis heb. Zal dus nog wel veranderen, met meer soorten vlees!
1e maaltijd tussen 8 en 10, 2e maaltijd tussen 13 en 16 en 3e maaltijd tussen 18 en 20u.

Maandag: kippennekjes - kippenmaagjes - konijnenkarkas
Dinsdag: kippenlevertjes - kippenhartjes - kippenpootjes
Woensdag: ei - paardenpoulet - kipfilet
Donderdag: yoghurt - konijnenpootjes - konijnenkarkas + pootje
Vrijdag: kippennekjes - tartaar - paardenpoulet
Zaterdag:  kippenvleugeltje - kippennekken - konijn
Zondag: kippenmaagjes - ei - kippenlever of hart

Ik weet het, erg veel kip..Maar ik ben nog hard op zoek naar adressen :-\... Woon in Zuid Limburg dus niet erg centraal als ik kijk naar de groepsbestellingen. Heb helaas ook maar tafelmodelletje vriezer dus kilo's shoppen zit er niet echt in :)  Ik wil graag kijken voor duif, eend, kwartel en eventueel kuiken (als ik dat aankan haha).
Zal eens neuzen op de markt, daar haal ik tot nu alles wel vrij goedkoop.

Maar anyway, ik hoor natuurlijk graag opmerkingen, tips en aanvullingen!  :)
Laatst gewijzigd door moeljaantje op do 30 apr 2009, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#1246282
vet visje à la stukje makreel, of zalm, of sardien, of haring, of horsmakreel
rauw, en dus niet gerookt/bewerkt  is't mooiste,

mocht geblikt smakkelijker zijn, let dan op de water/olie basis... 't liefst dus water, je wilt er geen zonnebloemolie oid bij....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door