Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door *wendy*
#1246073
Even een paar vraagjes.

Is 400 gram CB voor een pup van 4 maanden, die zeker 16 kg weegt, niet een beetje weinig ?
Het gaat om een broertje van mijn pups. Heeft een gevoelig huidje en zit op de CB Diabetes (dacht de eend maar weet dit niet zeker).
Mijn gevoel zegt 800 gram per dag (5% van zijn lichaamsgewicht) als richtlijn.

Dan even een vraagje voor mijn eigen info, maar gedeeltelijk wel naar aanleiding van bovenstaand.
Kan een pup tekorten oplopen als hij te niet voldoende eten krijgt, ondanks dat het wel complete voeding is ?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1246079
legt eraan hoe de pup het erop doet, hier kreeg ie op een gegeven moment gewoon de hoeveelheid die die mocht, maar mooi dat ie steeds wat liet staan, was dus duidelijk iets te veel..
maar weet niet hoe dat het met de pup in kwestie is..
je laatste vraag vindt ik eigenlijk wel interessant aangezien gentle lichtelijk gaat puberen en dus ook dwars gaat doen met zijn eten, die krijgt in feite nu ook te 'weinig' binnen, hoewel ik denk dat het wel meevalt met dat ze tekorten zouden oplopen, de voeding die ze binnen krijgen is wel compleet .....je kan het ook moeilijk met geweld naar binnen proppen ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1246081
[quote="*wendy*"]
Even een paar vraagjes.

Is 400 gram CB voor een pup van 4 maanden, die zeker 16 kg weegt, niet een beetje weinig ?
Het gaat om een broertje van mijn pups. Heeft een gevoelig huidje en zit op de CB Diabetes (dacht de eend maar weet dit niet zeker).
Mijn gevoel zegt 800 gram per dag (5% van zijn lichaamsgewicht) als richtlijn.

Dan even een vraagje voor mijn eigen info, maar gedeeltelijk wel naar aanleiding van bovenstaand.
Kan een pup tekorten oplopen als hij te niet voldoende eten krijgt, ondanks dat het wel complete voeding is ?
[/quote]

Ja, want dan zal hij uiteindelijk gewoon ondervoed raken en dan gaat een lichaam in de reservestand en een pup gaat dan gewoon groeiachterstanden en/of andere gebreksdingetjes krijgen.

Hoeveel een pup nodig heeft blijft natuurlijk een kwestie van naar de hond kijken, maar mij klinkt 5% lekkerder in de oren dan de 2 á 3 die ze nu voeren, kan me niet voorstellen dat een gezonde pup daarop functioneerd en groeit. 
Weet je toevallig ook waarom ze zo weinig voeren?
Even terzijde ben je er wel lekker mee als je pup met 4 maanden al met z'n huid begint te klooien :-X
Door *wendy*
#1246096
[quote="Angelique"]
Ja, want dan zal hij uiteindelijk gewoon ondervoed raken en dan gaat een lichaam in de reservestand en een pup gaat dan gewoon groeiachterstanden en/of andere gebreksdingetjes krijgen.

Hoeveel een pup nodig heeft blijft natuurlijk een kwestie van naar de hond kijken, maar mij klinkt 5% lekkerder in de oren dan de 2 á 3 die ze nu voeren, kan me niet voorstellen dat een gezonde pup daarop functioneerd en groeit. 
Weet je toevallig ook waarom ze zo weinig voeren?
Even terzijde ben je er wel lekker mee als je pup met 4 maanden al met z'n huid begint te klooien :-X
[/quote]

Eerst op je laatste zin. Ja een gevoelig hondje, maar het lijkt erop dat het met granenvrije voeding onder controle is.
Dus dan valt het op zich mee (vind ik dan) Gelukkig stonden ze open voor vers voeding. De fokker had dit ook aangeraden (deels door mijn info).

Dan op je vraag waarom zo weinig ? Nee weet ik nog niet.
Maar wilde voor me zelf eerst even weten of het alleen in mijn ogen zo weinig is voor zo'n jonge pup.
De mijne krijgen niet wat ze willen want volgens mij vreten ze dan zo anderhalve kilo weg, maar gemiddeld zitten ze rond de 850 gram (soms wat meer, soms wat minder) per dag aan BARF. En ze staan schraal (sommigen vinden ze mager). Bij mij spelen ze wel vrij veel, maar wandelen doen ze nog niet overdreven veel. Ik heb zo'n vermoeden dat hun broertje verhoudingsgewijs wat meer beweging heeft (ze hebben ook een jong zoontje en dat is natuurlijk leuk samen spelen hihi).

Dan bedankt over je stukje over evt tekorten, spaarstand enzo. Zal dus even gaan informeren waarom hij, in mijn ogen, zo weinig krijgt  ;)
Hoop dat ik daar reactie op krijg.

Dat ik trouwens zeg....een pup die zeker 16 kg weegt is omdat broertjelief op 3 maanden leeftijd al fors groter was dan Yoda en Yoda nu 16.5 kg weegt
Laatst gewijzigd door *wendy* op do 30 apr 2009, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1246097
wat als je pup gewoon niet meer eet, het ligt er toch ook aan het volwassen gewicht, beweging, energie behoefte ed..
niet iedere pup/hond eet dezelfde hoeveelheid
als je nou 800 gr voeren wilt en ze eten er maar bv 500 dan houd het toch op.

daarbij zou ik een pup geen diabetes voeding gaan geven, voelt de eigenaar niets voor barfen?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1246101
Vanuit CB is het advies 50-70 gram per kilo lichaamsgewicht (advies voor pups).
Voor 16 kilo hond komt dit dus inderdaad neer op 800 gram per dag. Minimaal.

Voor een volwassen hond is het advies 20-40 gram per kilo lichaamsgewicht. Maar een hond van 4 maand is zeker nog pup en zul je dus het puppen advies moeten aanhouden.

Natuurlijk moet je kijken hoe de hond er op doet, maar 400 gram vind ik echt te weinig.
Ik heb zelf 2 Bordercollie pups van 5 maand. 10 en 13 kilo en krijgen ook 600 en 750 gram per dag. En ze zijn geen grammetje te zwaar.
Laatst gewijzigd door choopy op do 30 apr 2009, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#1246104
[quote="vanaalst"]
daarbij zou ik een pup geen diabetes voeding gaan geven, voelt de eigenaar niets voor barfen?[/quote]

Wat is het verschil tussen CB Natuur en Diabetes dan, behalve de rijst ?
Er zijn toch al heel veel pups groot geworden op CB ?
(weer voor mijn info hoor haha).

Ik weet niet of ze daarvoor voelt. Voorlopig was ik al blij dat ze vers zag zitten op aanraden van de fokster.
Heb wel contact met haar, maar niet heel direct. Meestal via hyves. Daarbij pakt ze dingen die de fokster zegt wel op, maar
via mij niet. Nu ben ik natuurlijk ook zomaar iemand maar ja...tis zo lastig dat ze iets niet probeert als ik het zeg, maar wel als vervolgens
de fokster (die het dan ook gedeeltelijk via mij heeft) wel probeert.

@ Ellen op je 2de reactie....als hij niet meer wil zal hij niet meer nodig hebben.

@ Choopy ik ken het advies maar bedankt voor je reactie  ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1246130
cb natuur is volgens mij anders dan diabetes, als het alleen om de jeuk gaat zou ik die eigenaar toch aanraden te gaan barfen, ik ben niet voor dieet voer voor pups..
cb is verders prima kvv!
mijn pup is goed 17 kilo en die eet echt geen 800 gr per dag....het zijn richtlijnen
Door *wendy*
#1246134
[quote="vanaalst"]
cb natuur is volgens mij anders dan diabetes[/quote]

Hmm hoor altijd hele andere berichten. Ben de weg kwijt nu  :-\
Door vitess
#1246457
De richtlijnen voor de hoeveelheid Carnibest voor pups en jonge honden is 40-60 gram per kg lg per dag. Dit zou voor een hond van 16 kg betekenen dat 'ie tussen de 640-960 gr per dag krijgt. De precieze behoefte is per hond verschillend, maar ik vind 400 gram per dag zeker te weinig. Het lijkt erop alsof ze al een beetje de hoeveelheid voor volwassen honden aan het geven zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door