Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1241408
Had ik net een flacon van de Silverlinde gekocht ( en nog niet gebruikt!) ontdekken we vanmiddag een vieze, grote, volgezogen teek tussen het lange haar van onze hond... >:(

Bij mensen moet je dan letten op grote rode cirkelvormige plekken, maar hoe controleer je dat bij langharige honden? M.a.w.: hoe constateer je een besmetting :-[  ?
Door **Jolanda**
#1241426
Oh deze tekst vond ik ook nog:
Ziekte van Lyme bij dieren
Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.
Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.
De klachten van Lyme Disease zijn meestal:
• Sloomheid en koorts.
• Een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de hond kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
• Jaren na de infectie kunnen soms nog symptomen optreden, zoals gewrichtsklachten (stijf en pijnlijk), ontstekingen van de lymfevaten en koorts. Soms worden ook hartspierontstekingen en nierinfecties waargenomen.
• Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit, epileptische aanvallen en andere neurologische verschijnselen.
• Bloedarmoede als gevolg van het bloedzuigen (alleen als er op kleinere dieren honderden teken zitten)

(bron : http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... ekten.html )

En deze ook:

SYMPTOMEN BIJ DE HOND

Bij honden worden in grote lijnen dezelfde symptomen als bij de mens gezien. Alleen het eerste stadium, de rode tot blauwpaarse huidverdikking op de plaats van de beet, komt bij de hond zelden voor (of wordt misschien niet opgemerkt door de vacht). Bij honden met een Borrelia-infectie zien we een of meerdere van de volgende symptomen:

- Koorts
- Kreupelheid, die afwisselend wel of niet aanwezig is.
- Gezwollen gewrichten
- Nierfalen met chronisch eiwitverlies via de nieren
- Meningitis (hersenvliesontsteking)



Deze symptomen zijn vrij aspecifiek en kunnen vele verschillende oorzaken hebben. Toch moet er bij honden die regelmatig teken hebben zeker aan Borreliose worden gedacht. De diagnose kan gesteld worden door Borrelia- antilichamen aan te tonen in het bloed van de hond. Pas 3 weken na de beet kunnen er voor het eerst Borrelia-antilichamen worden gevonden in het bloed.



Ook bij gezonde dieren kunnen antilichamen tegen Borrelia gevonden worden (in Duitsland is 25% van de honden seropositief, zonder ziekteverschijnselen). Deze dieren zijn wel geinfecteerd, maar hebben met behulp van hun afweerapparaat de ziekte op een adequate manier kunnen verslaan. Het is daarom zaak om bij honden met onbegrepen koorts, wisselende kreupelheid en een positieve Borrelia-antilichaamtiter, ook alle andere mogelijke oorzaken uit te sluiten.

(bron : http://www.dierenkliniekgo.nl/dgopages/ ... iew/29/64/ )
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1241756
Omdat Yuki chronisch mank loopt en last heeft van zijn gewrichten EN vaak teken heeft, laat ik hem jaarlijks testen op Lyme....just in case... :-\
Door millyckk
#1241996
@Jol: bedankt voor het uitzoeken! Daar wordt je idd niet vrolijk van.....

Ik wist niet dat er blijkbaar ook honden zijn wiens immuumsysteem in staat is om de ziekte te bestrijden!

Had ( voor iets anders) de DA assistente aan de lijn en die vertelde dat je de plek van de beet in de gaten moet houden omdat de eerste verschijnselen  op een soort hotspot kunnen lijken: jeuk, krabben en bijten en open plekken.

Heb toch maar Pulvex aangeschaft, heb steeds dat vieze dikke friemelende ding voor ogen  :(

@ Yuki: kan me voorstellen dat je dat doet gezien zijn klachten: inderdaad, je weet maar nooit!
Door MariekeLost2
#1245201
Mijn hond werd binnen drie weken na een tekenbeet, sloom, sliep de hele tijd, en kon slecht zijn mand uitkomen (stijf en stram) ook begon hij te kreupelen. Omdat ik de symptomen direct herkende heb ik hem toen laten testen. Idd een hele agressieve vorm van Lyme. Veranderingen in gedrag, al is het alleen maar sloomheid, direct mee naar de DA dus.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1245449
Honden zijn vrij ongevoelig voor Lyme en ze weten nog niet zo goed waarom sommige honden het wel krijgen en andere niet. Het lijkt er op dat de meeste honden antilichamen opbouwen en die verdwijnen na verloop van tijd weer. Er zijn ook honden die antilichamen opbouwen en die blijven en juist die honden worden ziek als dan nogmaals besmet worden. Men vermoed dat dat genetisch bepaald is.
Door roos79
#1245611
Vandaag was ik met onze Sam weer eens in de Bilt bij Froukje.
Sam knapt op.. maar nog niet helemaal echt fijn en goed.

Omdat zijn knieeën wisselend dik zijn en zijn kreupelheid/pijn wisselt van knie, dacht ik in oktober vorig jaar al aan Lyme. Dat hebben ze toen ("energetisch") gemeten, en het was negatief.
Nu... na weer 2 behandelingen en opvlamming van de klachten opnieuw gemeten op lyme.. en jawel hoor! niet heel sterk (ik vermoed dus dat je met de bloedtest het niet gaat vinden) maar genoeg om Sam te gaan behandelen met het tekenmiddel wat Eric Laarakker gemaakt heeft.

@ milik:  is dat overigens hetzelfde middel als jij voor Milik hebt? Sam moet zijn middel inwendig (als medicatie) innemen en om de dag uitwendig (preventie). Het is dus ook voor Milik als preventie mogelijk.
Het heet: APP
Door millyckk
#1245717
Dat is balen zeg!

Voor Milik had ik spul van Silverlinde maar heb nu toch maar Pulvex gekocht.  Geen APP dus, dat kan dus ook preventief worden gegeven (?)

Zit dan wel wat in dubio: heeft in zijn hele leven maar 1 teek gehad......Tannetje geeft hierboven aan dat de kans op Lyme niet zo groot hoeft te zijn.....aan de andere kant: het zal jouw hond maar gebeuren!

Ik leg het even in de week, maar bedankt voor je tip en sterkte met Sam!!!!!
Door Jockular
#1245846
MariekeLost2 schreef: Mijn hond werd binnen drie weken na een tekenbeet, sloom, sliep de hele tijd, en kon slecht zijn mand uitkomen (stijf en stram) ook begon hij te kreupelen. Omdat ik de symptomen direct herkende heb ik hem toen laten testen. Idd een hele agressieve vorm van Lyme. Veranderingen in gedrag, al is het alleen maar sloomheid, direct mee naar de DA dus.
heb je deze Lyme met succes kunnen behandelen en is het nu weg? Of blijft het levenslang bij symptoombestrijding?
Door roos79
#1245881
In ons geval is het zo dat Sam erg gevoelig is en zijn klachten erg lijken op wat "auto-immuunziekte". Ik denk dat hij daarom extra gevoelig is voor zaken als Lyme.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1246095
roos79 schreef: In ons geval is het zo dat Sam erg gevoelig is en zijn klachten erg lijken op wat "auto-immuunziekte". Ik denk dat hij daarom extra gevoelig is voor zaken als Lyme.
Is zilverwater niks voor Sam?? (natuurlijk ab wat goed werkt tegen Lyme, wat ik ervan weet)
Door roos79
#1246121
Zou kunnen natuurlijk. Ik vertrouw eigenlijk nu even op wat Froukje heeft uitgemeten met het "apparaat". Daar kwam duidelijk die APP uit. Daarnaast krijgt hij ook detoxcomp., een middel met frequenties van het apparaat en Mifloran.

Ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Heb trouwens voor onze vakantie als "ehbo" Allsept meegekregen, ook als natuurlijk antibioticum.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1246326
roos79 schreef: Zou kunnen natuurlijk. Ik vertrouw eigenlijk nu even op wat Froukje heeft uitgemeten met het "apparaat". Daar kwam duidelijk die APP uit. Daarnaast krijgt hij ook detoxcomp., een middel met frequenties van het apparaat en Mifloran.

Ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Heb trouwens voor onze vakantie als "ehbo" Allsept meegekregen, ook als natuurlijk antibioticum.
Weet niet wat zilverwater in je achterhoofd zal doen  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door