Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1244219
Ik heb een beetje rondgeneusd via de zoekfunctie, maar kon er niet echt ies over vinden..

Wij BARF-en met onze katjes, ze zijn nu bijna 6 maanden en vorige week vrijdag gecastreerd.
Ik ga er vanuit dat je gewoon 'hetzelfde' kunt blijven BARF-en. Maar vroeg me toch af of er gezien de castratie nog veranderingen omtrent BARF-en zijn. Gezien de lichamelijk veranderingen en reacties hierop en een dierenartsassistente die je gelijk 'castratie-voer' wil aansmeren... Dacht misschien zijn er dus dingen waar je op moet letten of dingen die je beter wel of niet in meer/mindere mate kan/moet geven.

We zijn benieuwd.

:kitty:
Laatst gewijzigd door IzMi op di 28 apr 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
#1244228
calimero_a schreef: zoals je zelf al aangaf hoef je alleen op te letten dat ze niet te dik worden, that's it ;)

grtz, :-*
cali
Ik dacht het al. Maar aangezien er zoveel gesproken wordt over andere voeding (brokken dan..) bij castratie en lichamelijke verandering, sneller dik worden enzo. Dacht ik er met BARF misschien ook iets anders zou kunnen zijn, vandaar :).
Als we dus de 5% a 10% in lichaamsgewicht aanhouden is dat dus genoeg! Fijn..!!
Door Too
#1244338
Je jongens zijn nog volop in de groei dus gewoon lekker zo doorgaan.
Zoals altijd: voeren doe je met je handen en ogen!

Toen mijn meiden gechopt werden waren ze 10/11 maanden [en nog aan de brok. :-\..]
toen kreeg ik t advies mee ze ca 10/15% minder te voeren
Snel daarna zijn ze aan de barf gegaan en heb ik al doende de ideale hoeveelheid voor ze gevonden.
Door Henkje
#1245675
Mijn meiden hebben de eerste maanden na de operatie gewoon de zelfde hoeveelheden gekregen.
Sinds een maand eten ze uit zichzelf minder. Ze zijn niet dikker geworden.
Door IzMi
#1245723
Ik probeer gewoon die 5% á 10% van het lichaamsgewicht aan te houden. De dierenarts zei er verder niets speciaals over, de assistente had standaard een dieet zak voer neergezet voor castreerde katers. Ik denk ook dat het verstandig is om met je ogen en handen te voeden zoals je dat zo mooi noemt. Ze krijgen nu nog het minimum .. 5% van hun lichaamsgewicht. Als ik het idee heb dat ze meer willen of nodig hebben geef ik het met alle liefde! Maar voor nu is 75 gram `s morgens en 75 gram `s avonds echt nog wel genoeg. Ze krijgen dus 150 gram per dag, per kat. Ik kieper er ook altijd behoorlijk wat water overheen, zoveel mogelijk iig. Dus soms als ze dat een beetje weg hebben geslobberd zijn in sommige gevallen wel even toe aan een pauze. Tenzij ze spiervlees eten.. dat vinden ze toch zo heerlijk! Gaat meestal schoon op!! Maar alsnog laten ze het laatste beetje soms staan, is voor mij een teken dat die 75 gram per keer voor nu wel goed is.. Ze zitten dan ook echt vol.

Dus inderdaad voeren met je handen en ogen is het beste! En die min 5% max 10% is een goed leiddraad!
Laatst gewijzigd door IzMi op do 30 apr 2009, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1246037
Borre is ook pas geholpen en ik geef hem nog precies hetzelfde als ervoor -
hij is pas 6 maanden en rent de hele dag - gebruikt zoveel energie.
hij eet tussen 2 en 3 ons per dag, de ene dag heeft hij meer trek dan de andere dag,
ik voer hem dus min of meer met m'n ogen, houd z'n gewicht in de gaten en zijn conditie.
gaat prima. onze DA weet inmiddels dat ik barf en probeerde ons tenminste niet van dat rare voer aan te smeren  :D
Door IzMi
#1247977
ibbi schreef: Borre is ook pas geholpen en ik geef hem nog precies hetzelfde als ervoor -
hij is pas 6 maanden en rent de hele dag - gebruikt zoveel energie.
hij eet tussen 2 en 3 ons per dag, de ene dag heeft hij meer trek dan de andere dag,
ik voer hem dus min of meer met m'n ogen, houd z'n gewicht in de gaten en zijn conditie.
gaat prima. onze DA weet inmiddels dat ik barf en probeerde ons tenminste niet van dat rare voer aan te smeren :D
Die van ons zijn ook 6 maanden. Toen ze hier kwamen met 3 maanden gaf ik ze echt iets van 80 gram per dag :-X, toen had ik er nog IETSJE minder verstand van :P. Deze week willen we eigenlijk overschakelen naar ongeveer 200 gram omdat ze niet voldoende lijken te hebben aan de 150 gram per dag die ze nu krijgen.
Soms eten ze inderdaad ook wel eens een daagje wat minder, de schade halen ze meestal wel weer in! Ze groeien iig nog met de dag zo lijkt het ::)!
Laatst gewijzigd door IzMi op zo 03 mei 2009, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door