Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door PamPapilio
#1243720
Hier even een vraagje van mij..

Max onze leonberger is nu net een jaar oud, en de afgelopen weken heeft ie een jasje uitgedaan! ineens schrikken we van zn bouw.. hij lijkt heel erg af te vallen..

we hebben met max al vanalles geprobeerd qua KVV maar uiteindelijk is er altijd of slecht aan te komen, of hij eet t slecht!
we hebben zelfs al tussendoor de stap naar brokken gemaakt uit nood.. maar dat bevalt me helemaal niets!

Momenteel krijgt ie smuldier, 1.6 kilo per dag! hij eet t niet op (of slecht, laat t dus heeeeel lang staan) en valt dus ook af!

Barfen is voor ons niet te doen, ik ben lichamelijk niet zo best en mn geheugen is nog minder, ik weet zeker dat ik dan dingen vergeet te ontdooien of t verpakken in juiste gewichten een week-taak is voor mij..

Wat t probleem lijkt bij Max is dat ie iets wel lekker vindt, maar heel kort! ik zou eigenlijk elke week (of om de dag o.id.) een ander smaakje moeten kunnen geven in de hoop dat t m dan niet zo verveelt (dat lijkt t probleem)

Ook ga ik morgen even de Dierenarts bellen voor een stronghold/ontworm kuurtje (denk allebei) voor de zekerheid, wilde ermee wachten tot de inentingen maar dat is toch ff te lang geweest vrees ik. wellicht dat dat er ook mee te maken heeft.

Maar wat ik dus eigenlijk zoek is een KVV die meerdere smaken heeft, hier in de buurt (anna paulowna) te krijgen is en toch niet te duur is aangezien Max wel een flinke hoeveelheid per dag wegeet. Zou iemand weten welke aan die eisen voldoet?

Oh en Duck (en soortgelijke merken) vindt ie helemaaaaaal niks.  ??? :-\
#1243724
Oh en wat ik dus vergeet te zeggen,

Ik heb t idee dat max niet voldoende uit de smuldier haalt, hij krijgt veel (misschien teveel dat ie t daarom niet eet?) maar blijft niet goed op gewicht.
Kan dat aan de soort KVV liggen?
#1243725
toen ik nog kvv gaf, wisselde ik gewoon verschillende merken..
geef je hem 1 of 2x per dag eten..
en ja, hij is een jr, dan gaan ze weleens klieren met eten, en misschien geef je hem ook wel teveel....
zou hem eens wat minder geven en afwisselen, zijn bak 10 min laten staan, eet ie dan nog niet dan de bak weghalen en de dag erop weer een kans....
hoeveel weegt ie trouwens?
en je kan beter een wat schrale hond hebben als een te dikke..
als ie verders gezond is dan zou ik het bovenstaande eens proberen..
waarom wil je hem gaan ontwormen, heeft ie wormen?
door een ontwormings kuurtje gaan ze zeker niet beter eten, gekker nog, hier waren ze er weleens beroerd van..
#1243790
[quote="vanaalst"]
toen ik nog kvv gaf, wisselde ik gewoon verschillende merken..
geef je hem 1 of 2x per dag eten..
en ja, hij is een jr, dan gaan ze weleens klieren met eten, en misschien geef je hem ook wel teveel....
zou hem eens wat minder geven en afwisselen, zijn bak 10 min laten staan, eet ie dan nog niet dan de bak weghalen en de dag erop weer een kans....
hoeveel weegt ie trouwens?
en je kan beter een wat schrale hond hebben als een te dikke..
als ie verders gezond is dan zou ik het bovenstaande eens proberen..
waarom wil je hem gaan ontwormen, heeft ie wormen?
door een ontwormings kuurtje gaan ze zeker niet beter eten, gekker nog, hier waren ze er weleens beroerd van..
[/quote]

We geven max 2 keer per dag eten, omdat t een extreem grote hond is moet t minimaal in tweeen vandaar.
Hij heeft de laatste maanden vaak gekloot met eten idd, soms dachten we dat t lag aan pijn (heeft groeipijnen gehad) soms door de smaak of t warme weer, maar hij blijft ermee aan de gang!

En tsjah, omdat ie dan echt niet at.. dachten wij ook vaak.. Dan maar pech! maar als je dan ineens zn ruggegraat voelt en zn heupen ziet bij t liggen.. gaan we ons toch zorgen maken! en we hebben m eigenlijk altijd perfect op gewicht gehad.. kregen we dat ie zon 8 maandjes oud was zelfs nog een compliment over bij de keuring, maar nu is ie echt te mager!

Dusja, nog minder vaak of minder eten geven willen we eigenlijk ook niet, iig.. dat wil ik best als ie t dan maar eet of iig genoeg binnenkrijgt! daarom wil ik van de smuldier af.. ik heb t idee dat ie daar gewoon niet genoeg uit haalt ofzo.

Oh en t ontwormen moest ik ineens aan denken toen ie slecht at (dat ik t al te lang niet gedaan heb  :-[ ) ik dacht dat ie door wormen misschien wel misselijk zou zijn ofzo? en daarom slecht eet/afvalt?
ik geef t liefst niet teveel ontvlooien en ontwormen als t niet nodig is.. blijft toch chemische zooi.. maar ik dacht dat t nu misschien kon helpen.


Verders oogt ie trouwens perfect gezond! hij verhaart als een gek door t lekkere weer.. speelt gewoon, begroet iedereen uitbundig (soms zelfs iets TE  ;) ) en 's avonds ligt ie lekker op zn dekentje te tutten (moeders kindje  ;D ) ook is zn ontlasting gewoon goed. Dus een tripje dierenarts lijkt ook niet echt nodig..

Ik denk dat t kijken wordt of ik ergens BIBI centjes vandaan kan halen en dan maar kijken of ie dat wel eet..


Oh en is er misschien iets wat ik aan t eten kan toevoegen zelf? om wat afwisseling te geven in de smaak ofzo? mocht t m dan toch weer "vervelen" kan ik dat misschien nog proberen....
#1243930
Hoi,

Hij deed het toch altijd goed op Kivo?
Althans, dat begreep ik tenminste toen je het altijd bij me kwam halen....
Is het dan niet iets om weer Kivo te proberen?

En over KVV in meerdere smaken in jouw buurt: inmiddels geef ik ook wat verschillende KVV's, onder andere Carnibest. Als je dat met meerdere mensen besteld, is het best te doen qua prijs....

Groetjes,
Silvia
Door oebaya
#1243972
Misschien moet je juist gewoon eens stoppen met Max elke keer iets anders te geven. Dat kan er juist toe leiden dat hij na enige tijd iets weer niet eet, omdat hij denkt, dat er dan wel weer iets anders lekkers komt.
Nu kiezen voor een kvv en dat aanbieden, 10 min laten staan en dan de bak weg. Volgende voerbeurt weer aanbieden. Het kan even duren, maar als lichamelijke oorzaken voor het niet eten zijn uit te sluiten, dan zal hij echt niet door gaan met eten weigeren tot hij er dood bij neervalt.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#1243974
Ik ben een groot voorstander van het afwisselen van merken KVV. En ik zou zelf nooit op 1 paard (in dit geval Smuldier) durven wedden met KVV. Ik geloof er namelijk helemaal drie keer niks van, dat je hond met KVV alles binnen krijgt dat hij nodig heeft. Afwisselen is het advies. Meerdere merken en meerdere smaken afwisselen. En daarnaast moet het niet te moeilijk zijn om bijv. 2 keer per week een extra sardientje of makreeltje te geven en bijv. 2 keer per week een rauw eitje toe te voegen aan de maaltijd? Dat zou ik hem zeker geven als extraatje.

Verder vind ik het vreemd dat hij zo blijft afvallen. Dus ik zou eerst even helemaal overstappen op een ander merk. Helemaal. En blijft hij afvallen : dan denk ik toch dat je naar de DA moet en hem grondig moet laten onderzoeken.

En verder zou ik het aanpakken zoals Oebaya beschrijft. Bak neerzetten, weglopen. Niet eten? Ik zou niet eens 10 minuten wachten. Als hij binnen 5 minuten de bak niet leeg heeft en staat te trutten: weghalen en pas de volgende eet beurt weer opnieuw aanbieden.
Door irmaa
#1243986
Je schrijft, hij heeft een jas uitgedaan...  hij is erg aan het verharen, wanneer een leo zijn vacht helemaal kwijt is dan  lijkt het inderdaad dat hij is afgevallen. En zo rond deze leeftijd zie je wel meer dat de dikke jonge hondenvacht er helemaal uitgaat.
Ook is hij nu 1 jaar, waarschijnlijk erg hoog en geen body op dit moment-  dat zie je vaker-
Vind zoiets bij dit ras erg moeilijk te beoordelen vooral bij die hoge reuen op deze leeftijd of  hij is afgevallen of dat het door de groei komt.
Hoe voelt hij aan, voel je zijn ribben erg? is hij echt mager?  Hij mag best op deze leeftijd aan de magere kant zijn, (pubers -  mensen zijn vaak ook  lang en mager, het babyvet is eraf he  :))
Leonbergers zijn over het algemeen geen grote eters, als hij gezond en levendig is zou ik me geen zorgen maken, wel zou ik, zoals anderen schrijven meer gaan afwisselen.
En geen getrut bij de etensbak...  dat kan ook heel veel schelen. gewoon weghalen al hij niet eet, dat geeft niets.
Gebruikersavatar
Door corina
#1244043
als een leo in de rui is blijft er weinig leo over. Maar ze horen niet te mager te zijn
Je zou naar 1 keer per dag eten over gaan. Wij hebben 3 leonbergers. De volwassen krijgen 1 keer per dag eten. De reu Balou van 7 maanden wisselen we af soms 1 soms 2 maaltijden, zodat hij zich een keer vol kan eten. Wij geven wel barf en geen kvv. Onze Fanny heeft juist door 1 keer per dag eten te geven meer "body" gekregen. Die was ook altijd slank. En leonbergers krijgen pas met een jaar of twee hun forse bouw. En zeker smaken en merken kvv afwisselen.
#1244071
Misschien is het makkelijk praten omdat ik niet in dit schuitje zit, maar ik zou dus zelf niet overstappen op ander voer omdat mijn hond slecht eet.
De honden hebben maar te eten wat ik ze voorschotel, of dan nou CB is of straks Kivo of een keer smuldier. Eten ze niet, hebben ze pech, ik leid geen honger.

Wanneer je strenger bent (dus voorzetten, niet eten, weghalen) en niet in paniek maar alles uit de kast trekt om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken zal de hond uiteindelijk toch wel gaan eten. Wat wil je gaan doen als hij straks alleen maar hoopt op iets lekkerders? En daarna nog lekkerder en nog lekkerder....ergens is een grens he.

Dus gewoon geven wat jij wilt geven, met wat afwisseling om te zorgen dat hij alles binnen krijgt en verder niks anders doen.
Voor de zekerheid kun je naar de DA gaan als je twijfeld of hij lichaamlijk iets mankeerd.
Door Presley
#1244083
Zou het niets met de nieren te maken hebben?
Een kennis heeft dit ook met der hondje, die eet ook maar sporadish, en ook echt niet 2 dagen hetzelfde.
Het is niet om je schrik aan te jagen, maar het klinkt zo bekent als ik je verhaal lees
#1244096
Zo das een hoop info en een hoop antwoorden! Bedankt allemaal!


Ik zal proberen om iedereen een beetje antwoord te geven...


Over de kivo, ja daar wil ik wel weer aan maar niet alleen, t was met kivo namelijk vaak t probleem dat we er alsnog iets bijdeden (vaak pens ofzo) omdat anders zn ontlasting echt te droog werd.. hij had er dan moeite mee. maar dat is wel 1 van de KVV's die ik dan wil mixen!

Over het niet willen eten omdat het zn smaak niet is, daar willen we best de bak voor weghalen, maar dat is nu niet t grootste probleem. hij krijgt namelijk nog ruim een kilo per dag binnen nu denk ik (of iets in die trant) en hij valt dus af, ik wil nu dus voornamelijk over op iets anders omdat ik dus de smuldier zelf niet vertrouw. niet omdat hij t niet wilt ;)

Waarom ik dan toch afwisseling wil? naja.. ben misschien een muts dan.. maar ik moet zelf ook niet elke dag bloemkool met een gehaktbal, dus ik snap t soms best als ie er na een week niet meer voor juicht!

Over max als leo zijnde en zn vacht, dat ie daardoor nog ieler lijkt klopt helemaal hoor! delen waar de ondervacht nog zit scheelt aanzienlijk met de delen waar t al weg is.. hij heeft hele hobbels en deuken in zn vachtje nu!  ;D maar ook daarbij gaat t meer niet om hoe t eruit ziet, maar ook wat we voelen.. als ik zn ruggegraat voel tijdens t aaien vind ik mn hond te mager.. wat voor ras dan ook  :-[ Hij heeft gewoon eigenlijk 2 jasjes uitgedaan, zowel zn winterjas als zn vetjasje (het voelt alsof ie nu echt geen grammetje vet meer heeft) en dat is niet onze bedoeling.. we weten dat we m beter schraal kunnen houden, zeker inderdaad in zijn pubertijd (slungel  ;D ) maar hij moet wel iets hebben om die spieren op te bouwen!

Iets medisch denk ik gewoon niet dat t is.. ten eerste om hoe hij gewoon is.. maar vooral omdat ie voor zn grote liefde qua eten nog altijd een moord doet, dat is namelijk punt 2 bij Max.. Laat m kiezen tussen een halve koe en een fruitschaal en je bent je fruit gewoon kwijt hoor!  ::) 
Enige waar ik dus bang voor was was misschien wormen en dat ie daardoor niet lekker was ofzo.. maarja zn ontlasting is prima en wormvrij, en dan zou ie ook niet springen voor zn appeltje..  ???


Ik ben nu een menu aan t samenstellen van grotendeels Kivo, deels BIBI en ook een pietsje beetje Haaksbarf en BARF erin. Ik moet nog wel ff kijken of dat wel te doen is met inslaan, ten eerste is t voor mij gewoon geen doen om elke maand een uur te moeten rijden ervoor bijv. en ten tweede is t meeste in grotere verpakkingen en dus een beste smak geld in 1 keer! en dan is t even kijken of t voor ons te doen is, ik maak ook een "uit de vriezer halen" schema.. en dan ga ik t gewoon proberen! :)

zal die zo wel hier neerzetten ter keuring. ;)

Max krijgt trouwens sowieso wel tussendoortjes in de zin van een appeltje per dag (of een mandarijntje of ananas of noem maar op ;) ) en soms een rauw eitje.
#1244103
                      s Morgens               s Avonds

Maandag         Kivo vlees             Kivo vlees
Dinsdag         Konijnen karkas    Bibi natuur
Woensdag        Kivo vlees             Kivo vlees
Donderdag      Bibi natuur             Eendennekken
Vrijdag           Bibi bibimix           Kivo vlees
Zaterdag       Kivo vlees             Bibi bibimix
Zondag         HB zalm               Kivo vlees


                      s Morgens         s Avonds

Maandag         Kivo vlees           Bibi natuur
Dinsdag           Zalmkop               Bibi natuur
Woensdag        Kivo vlees           Kivo vlees
Donderdag        Bibi bibimix         Eendennekken
Vrijdag             Kivo vlees           Bibi bibimix
Zaterdag           HB paard           Kivo vlees
Zondag             Kivo vlees           Kivo vlees


Dit is wat ik dan elke 2 weken wil herhalen.. heeft ie toch meer afwisseling.. toch merendeels KVV. ook niet te duur..
Nu nog eraan komen!  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door