Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door LucaAmySora
#1242852
Ik ben wat aan het puzzelen gegaan en daar is het volgende uitgekomen voor een
hond van 4,5 kilo:

Maandag:
- Kippennek; 55gr
- Lamsvlees; 30gr
Dinsdag:
- Eendennek; 40gr
- Runderpens gemalen; 40gr
- Groentemix; 30gr
Woensdag:
- Kippennek; 55gr
- Kalkoenvlees; 30gr
Donderdag:
- Eendennek; 40gr
- Konijnenlever; 60gr
Vrijdag:
- Kippennek; 55gr
- Lamsvlees; 30gr
Zaterdag:
- Eendennek; 40gr
- Runderpens gemalen; 40gr
- Groentemix; 30gr
Zondag:
- Eendennek; 40gr
- Kalkoenvlees; 30gr


Dit is dus een menu voor één week, ik wil uiteindelijk een menu maken voor twee weken,
maar ben eerst wel benieuwd of ik in de goede richting zit..
Laatst gewijzigd door LucaAmySora op zo 03 mei 2009, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1243256
Je geeft in percentages: 50% vleesbot, 22% spiervlees, 18% orgaanvlees en 9% groenten afgerond. Dat is prima. Ik tel 6 diersoorten. Dat is ook prima! Dus ja, het ziet er goed uit hoor. Je zou nog 1 keer per week een vet visje kunnen geven en bijv. 1 of 2 keer per week een rauw eitje.
Door LucaAmySora
#1243557
Oh dat was ik inderdaad vergeten, maar dan krijgen ze sowieso nog rauw ei.
Qua vis, wat kan ik het beste geven dan? En haal ik dat bij een viskraam op
de markt? Of..?

Ik wilde gaan bestellen bij Herby, ik weet alleen niet goed op hoeveel dagen
verzendtijd ik moet rekenen?
Door Too
#1243562
Lekkere vette visjes zijn sardien, horsmakreel, makreel, verse ansjovis [niet gezouten dus]
Voor mijn katten, die eten ook 90gr/dag, is een sardien of een heel klein horsmakreeltje een mooie maaltijd
Door LucaAmySora
#1244679
Ik heb nu een tweede menu gemaakt, dit is voor over een week of 5 pas,
maar dan kan ik in elk geval ruim op tijd bestellen.
Klopt dit ook ongeveer? (Ook dit menu staat nog geen ei en vis op, daar
moet ik nog eens over nadenken hoe ik dat wil inpassen, ik ga het sowieso
wel doen!)

Maandag:
-   Eendenrug; 55gr
-   Geitenvlees; 30gr
-   Groentemix; 30gr
Dinsdag:
-   Kippennek; 40gr
-   Lams/schaaphart; 40gr
Woensdag:
-   Runderrib; 55gr
-   Paardenvlees; 30gr
-   Groentemix; 30gr
Donderdag:
-   Kippennek; 40gr
-   Rundernier; 60gr
Vrijdag:
-   Eendenrug; 55gr
-   Geitenvlees; 30gr
Zaterdag:
-   Kippennek; 40gr
-   Lams/schaaphart; 40gr
Zondag:
-   Kippennek; 40gr
-   Paardenvlees; 30gr
Laatst gewijzigd door LucaAmySora op di 28 apr 2009, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1244750
Ziet er lekker uit maar de runderrib...niet doen, is veel te hard [ook voor grote, ervaren honden]
Wat wel kan is oa. parelhoen[karkas], kwartel,konijn, duif, eend en natuurlijk kippenvleugel/rug etc

Het complete visje is 'compleet' dus volgens de regels zou je dat gewicht van je weektotaal af moeten trekken
persoonlijk vervang ik dan 1 maaltijd [van de 2] door vis en zorg dan voor een goed bevleesd botmaal als 2de maaltijd
Eitjes zijn hier [bij poezz] echt extra, met z'n 2-en 1 eitje

Kijk anders voor bot-ideeen s in de kattenhoek..
Door LucaAmySora
#1244904
Ik had hem net voor die post al vervangen door eendenrug omdat iemand anders
me dat inderdaad ook vertelde! Dus de runderrib is van het menu geschrapt!

Vis ga ik nu in eerste instantie nog niet introduceren (dat ligt meer aan mezelf), maar
uiteindelijk zal die dan inderdaad een maaltijd vervangen.
Eitje zullen ze ook hier als extra krijgen!

Ook de katten krijgen hier af en toe rauw geklopt ei, dat vinden ze heerlijk!
Door LucaAmySora
#1245038
Ik heb nog een vraagje.
Mijn partner heeft het er ook steeds over dat het makkelijker is om ze één keer
per dag te voeren, en dat ze denkt dat het niet handig is om ze dan steeds 2
of 3 dingen door elkaar te moeten voeren. In het weekend mocht het dan wel 2 keer zijn.
Zoals zij het voor zich ziet wordt het dan iets als:

Maandag: Kippennek 80 gr.
Dinsdag: Rundernier 60 gr.
Woensdag: Eendenrug 80 gr.
Donderdag: Paardenvlees 60 gr.
Vrijdag: Lams/schaaphart 80 gr.
Zaterdag: Kippennek 80 gr. + Groentemix 60 gr.
Zondag: Geitenvlees 60 gr.

Maandag: Lamsvlees 60 gr.
Dinsdag: Eendennek 80 gr.
Woensdag Konijnenlever 60 gr.
Donderdag: Kippennek 80 gr.
Vrijdag: Runderpens 80 gr.
Zaterdag: Eendennek 80 gr. + Kalkoenvlees 60 gr.
Zondag: Kippennek 80 gr. + Groentemix 60 gr.


Mag dit? Kan dit? In principe krijgen ze nog wel steeds dezelfde verhoudingen per week..
Maar ik weet niet zo goed of ik het zie zitten, en ik weet ook niet hoe dat komt..
Ik vind het wel moeilijk, ik wil het allemaal heel graag heel goed doen, maar het is er nog
niet zo ingesleten, dus sommige dingen gaan nog op de tast..

Ik heb inmiddels eindelijk ergens kippennekken kunnen vinden, dus deze week krijgen
ze e.e.a. van kip om te proberen!
Heb een bestelling gedaan bij Herby, alleen was het een bestelling van 16 euro, en hij
bezorgd alleen boven de 60 euro. En met een bestelling van 16 euro kom ik punt 1 een
maand vooruit, en punt 2 wil ik na deze bestelling het 2 wekelijks menu gaan invoeren,
en heb ik dus wel iets meer nodig, dan kan ik voor 2 maanden bestellen. (Zelfs dan
kom ik bij lange na nog niet aan 60 euro.) Nu woont gelukkig een klasgenoot van mij
daar aardig in de buurt dus die wil het deze keer in elk geval wel voor me ophalen..

En dan vraag ik me nog één ding af.. Hoe maken jullie porties van het vlees? Zoals die
kippennekken die ik gisteren meekreeg, die waren bevroren.. Komt het vlees wat je
besteld normaal gewoon vers bij jullie? Als mijn klasgenootje het voor me gaat ophalen,
legt ze het toch eerst bij zichzelf in de vriezer, want dan kan ze het een paar dagen
later mee hierheen nemen in de auto (haar moeder brengt haar dan deze kant op met
de auto, dat is handiger als op de scooter). Maar het is toch slecht om het te laten ontdooien
en het dan nogmaals in te vriezen..?

:-[
Door Too
#1245085
Eén keer per dag voeren kan best, net waar jullie en de hond je goed bij voelen
[je hoeft niet elke dag compleet te geven, als de verhoudingen maar kloppen na 1 of 2 weken]
Maar ik denk dat je hier en daar in de problemen komt als je maar 1 'ding'geeft,
orgaan [zeker lever] werkt nogal laxerend..
bot [als t vrij kaal is] 'stopt' en levert dan erg droge harde keutels op..

Ik denk dat je daar een beetje een middenweg in moet zoeken en kijken wat werkt
bv [kale] karkassen altijd met wat spier of orgaan

Ik denk dat je niet ontkomt aan 2 of meer dingen per maaltijd

Wbt je bestelling ,da's heel bekend ik heb t geluk dat er hier veel op de markt en bij de islamitische slagers te krijgen is daarnaast mag ik meebestellen met een 'grote-honden-barfer'
Je zou af en toe een bakje [400gr] Smuldier [de enkelvoudige-versies als pens, vlees of kip] kunnen kopen, gewoon bij de supermarkt
Je kunt ook een oproepje plaatsen bij "verzamelplaats" om samen te bestellen zodat je aan t bedrag komt.

Bevroren vlees laat ik een beetje ontdooien, maak er porties van en dan gaat t terug de vries in, dat is geen probleem
Om nekken ed los te wrikken vind ik een schroevendraaier erg handig ;), karkassen knip ik met een keukenschaar of choppenmet een vleesbijltje

Succes!
Door LucaAmySora
#1247877
Hm, ik wilde bestellen bij Herby, ik kreeg binnen een halve dag reactie dat er onder de 60
euro niet geleverd kan worden, maar dat ik wel mocht ophalen, dus ik heb inmiddels 2 (!!)
berichten terug gestuurd en nog steeds niets terug gehoord (inmiddels dag of 3 geleden).
Beetje jammer want ik kan ze niet nog een week op alleen kip houden.. Vind het moeilijk
om nu goeie porties te geven, en de pup is weinig aangekomen, de oudste is afgevallen
en Amy is aardig gelijk gebleven.. Maar goed is het niet i.m.o. De pup moet juist aankomen
natuurlijk, en de oudste hoefde nu niet af te vallen.. Ga nu een paar dagen smuldier bijvoeren
denk ik.. En als ik niet gauw reactie krijg van Herby toch iets anders bedenken want dit
kan geen weken voortduren.

Het is eindelijk gelukt een foto te maken van Sora en zijn
kippennekkie! En LEKKER dat hij het vind!! Gelukkig maar,
daar doen we het tenslotte allemaal voor!

Oehhh jammie dat is lekker!!
Afbeelding
Door claartje
#1248534
wat betreft het invriezen, delen vlees zijn doorgaans al een keer ingevroren geweest, soms al vaker.
mijn man heeft een tijd in een vleesfabriek gewerkt. het vlees dat daar binnen kwam was al eens bevroren-ontdooit-bevroren geweest. daar ontdooiden ze het nog een keer en na de verwerking werd het keurig weer ingevroren.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1249058
En je kan ook altijd een topic openen in de verzamelplaats. Misschien zijn er mensen bij je in de buurt die wel samen willen bestellen! ;)
Door LucaAmySora
#1249968
Mijn bestelling ligt inmiddels bij m'n klasgenoot thuis in een koelbox!
Vanavond ga ik het ophalen na ringtraining!!!
Morgen dan hopelijk de eerste portie voor de doggies!
Ik ben eens benieuwd!! :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door