Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door cindy_sacha
#1243342
Hoi,

Ik heb een boxer teefje (Sacha), 1.5j en weegt 25 kg. Momenteel zit ze nog aan de brok, maar heb mijn eerste bestelling van dogshape reeds binnen. M.a.w. ik ben een zeer erg beginnend barfer. Wil haar op vers vlees zetten omdat haar tanden echt niet meer om aan te zien zijn van de tandplak op haar jonge leeftijd al en ooit heeft ze eens een konijnenbil gegeten (had ons lief nijntje zelf geslacht :s) en de dag nadien was ze zo zacht in haar vacht, zodat ik besloten heb om het toch maar eens te proberen. Heb hier al heel wat rond geneusd. En dit is mijn eerste menu geworden:

Ik neem 3% van haar lichaamsgewicht = 750 gr / dag.  Ze staat redelijk mager en hoop dat er dus wat bijkomt met dit percentage.
Rauwe vleesbotten 40%, Rauwe/ gepureerde groentes 10%, Orgaanvlees 15%, Tafelrestjes en/o voedingssupplementen 0%, Spiervlees 25%, Pens 10%

Sacha is een echte slokkop, vandaar dat ik één maal per week een pensdag wil invoeren, zodat ze dan wat kauw en sleurwerk zou hebben. Heb ook gelezen dat het goed zou zijn voor de tandplak en dat je pens als een complete maaltijd kan aanzien.
2 maal per week een eitje, en een keer wat yoghurt door de maaltijd zal ook gebeuren, maar heb dit niet in het menu vermeld.

Week1:
ma: kippennekken 350 gr
geitensnippers 225 gr
groentenmix 175 gr
di: kippennekken 350 gr
kalfskopvlees 138 gr
runder lever 262 gr
woe: kippennekken 350 gr
paardenspiervlees 225 gr
groentenmix 175 gr
do: kippennekken 350 gr
geitensnippers 138 gr
kippenmaagjes 262 gr
vrij: kippennekken 350 gr
kalfskopvlees 225 gr
groentenmix 175 gr
za: kippennekken 350 gr
paardenspiervlees 138 gr
lamslong 262 gr
zo: pens 525 gr
geitensnippers 225 gr

week 2:
ma: kippennekken 350 gr
geitensnippers 225 gr
groentenmix 175 gr
di: kalkoenvleugels 350 gr
kalfskopvlees 138 gr
runder lever 262 gr
woe: zalmkop 500 gr
paardenspiervlees 250 gr
do: kippennekken 350 gr
geitensnippers 138 gr
eendenhart 262 gr
vrij: kalkoenvleugels 350 gr
kalfskopvlees 275 gr
groentenmix 125 gr
za: kippennekken 350 gr
paardenspiervlees 138 gr
lamslong 262 gr
zo: pens 525 gr
groentenmix 225 gr


De eerste weken zijn het dus vooral kippennekken en kalkoenvleugels, vanaf week 3 zou ik ook konijnenkarkassen introduceren en in week 4 misschien al eens een geitenrib en om de twee weken een vissenkop. Volledige kippenkarkassen heb ik ook al, dus dat zal er na verloop van tijd ook wel tussen vliegen.

Graag jullie mening over dit menu.

Nog een bijkomend vraagje:
Welk bot - vlees percentage geven jullie een kippenkarkas?
Bij wat rekenen jullie een zalmkop? Ik heb dit nu 50% bot , 50% spier gerekend.


groetjes cindy
likje Sacha
Door tessa
#1243396
Hallo Cindy,
Leuk dat je gaat barfen met je boxer en zo te zien heb je je al aardig goed ingelezen!
Ik heb ook een boxer van nu 10 maanden die al vanaf 8 weken barft.
Je menu ziet er op het eerste gezicht goed uit al heb ik de percentages niet berekend.
Ik geef zelf 50% vleesbot.
Ik zou vanaf week twee al wat meer variatie in de vleesbotten geven.
Konijnenkarkas kan prima, kipkarkas ook.
Heel geschikt als beginnersbot is parelhoen.
Haas en eend zijn meestal wat harder.
Waar komt jouw hond vandaan?
Door calimero_a
#1243401
vandaar dat ik één maal per week een pensdag wil invoeren, zodat ze dan wat kauw en sleurwerk zou hebben

pens is natuurlijk wel zacht en plooibaar dus je hebt ook goede kans dat ze net als onze boxer het in 1 keer inslikt (en ja 1 kilo pens kan in één keer naar binnen  :-\ ;D :-\), maar na een poosje kun je al het andere spul ook in grote stukken aan gaan bieden zodat ze lekker aan het kluiven komt.

grtz,  :-*
cali
Door cindy_sacha
#1244707
[quote="tessa"]
Je menu ziet er op het eerste gezicht goed uit al heb ik de percentages niet berekend.
Ik geef zelf 50% vleesbot.
[/quote]

Rauwe vleesbotten 40%, Rauwe/ gepureerde groentes 10%, Orgaanvlees 15%, Tafelrestjes en/o voedingssupplementen 0%, Spiervlees 25%, Pens 10%
het stond erbij hoor  ;)
Zou ik dan mss beter rauwe vleesbotten op 45% zetten en spiervlees op 20%?
Wat variatie bot betreft, dit wilde ik zo voorzichtig mogelijk aanpakken, maar zal jou advies opvolgen en vanaf week 2 al wat konijnruggen of - billen geven.

[quote="tessa"]
Waar komt jouw hond vandaan?
[/quote]

Wij hebben onze hond als pup gekocht bij een hondenkwekerij hier in de buurt. Nu zie ik je zo al denken: oeioei broodfok. Wel ik weet het niet. Tot nog toe hebben wij geen enkele problemen gehad met haar, maar ik hou mijn hart vast. Ik weet ondertussen ook al wat de medische lijst van een boxer is  :-\ en dat is ook één van de hoofdredenen waarom ik wil overschakelen naar vers. Maar één ding staat nu al vast, het is onze eerste boxer, maar zeker niet onze laatste  :D.

[quote="calimero_a"]
en ja 1 kilo pens kan in één keer naar binnen  :-\ ;D :-\[/quote]

oei oei, dat belooft  ???


Als er nog mensen zijn met advies over dit menu, laat maar komen hoor.

grts Cindy & sacha
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door