Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1243030
Ik voer al een hele tijd (denk vanaf vorig jaar augustus) alle 4 de beren in de verhouding 50% vleesbot, 10% groente, 20% orgaan en 20% spiervlees. Nou is kleine beer al geruime tijd qua afwerking duidelijk achter op haar barfzus die dus bovenstaande verhouding eet en haar kvv zus (die cb eet). Vandaag werd er gewoon gezegd, die hond is 6 maand jonger (zo toont ze ook, ze ziet er uit als een newfy van een maand of 10, ze is 17 maanden). De groei in de hoogte is gelijk - ze is iets kleiner, maar alle mensen zijn ook niet evenlang - maar ze is een lange slungel, de andere twee zijn al beren. Haar vacht is ook duidelijk minder. Tot een maand of 9 was kleine beer het "grofst" in bouw en ze heeft ook de dikste pataten aan de poten.

Nu dacht ik zou het wellicht helpen als ik haar 15% orgaan geef en 25% spiervlees, of is dat niet te voorspellen en zal ik gewoon moeten proberen hoe dat uitwerkt, of ze dan breder wordt, meer vacht krijgt?

Kleine beer is overigens ook wat aan de erg dunne kant, verharen kost veel energie bij een newfy, maar meer eten wil ze niet. Zou het daarin ook nog kunnen uitmaken als ik haar wellicht 2x per dag ga geven (ze eet al vanaf heel jong 1x per dag, ze zeurt nooit om haar eten, ook niet rond etenstijd).
#1243257
kira schreef: Ik voer al een hele tijd (denk vanaf vorig jaar augustus) alle 4 de beren in de verhouding 50% vleesbot, 10% groente, 20% orgaan en 20% spiervlees. Nou is kleine beer al geruime tijd qua afwerking duidelijk achter op haar barfzus die dus bovenstaande verhouding eet en haar kvv zus (die cb eet). Vandaag werd er gewoon gezegd, die hond is 6 maand jonger (zo toont ze ook, ze ziet er uit als een newfy van een maand of 10, ze is 17 maanden). De groei in de hoogte is gelijk - ze is iets kleiner, maar alle mensen zijn ook niet evenlang - maar ze is een lange slungel, de andere twee zijn al beren. Haar vacht is ook duidelijk minder. Tot een maand of 9 was kleine beer het "grofst" in bouw en ze heeft ook de dikste pataten aan de poten.

Nu dacht ik zou het wellicht helpen als ik haar 15% orgaan geef en 25% spiervlees, of is dat niet te voorspellen en zal ik gewoon moeten proberen hoe dat uitwerkt, of ze dan breder wordt, meer vacht krijgt?
Ik begrijp je logica volgens mij niet. Je wilt meer spiervlees en minder orgaanvlees gaan voeren? Waarom zou je? In KVV zit minder orgaanvlees en meer spiervlees en blijkbaar groeien haar nestzusjes daar dus sneller op? Wat voor orgaanvlees geef je? Ik vind dat jonge honden echt wel ruim voldoende hart, nier en lever nodig hebben. Juist voor de groei (het is rijker aan vitamines en mineralen dan spiervlees).

Overigens vraag ik me af hoor, of je daar niet gewoon blij om moet zijn, dat jouw hond niet zo snel 'af' is als de rest. Ik ben blij om niet zo'n zelfrijzendebakmeelgroei. Het is trouwens wel bekend hoor, dat honden op BARF minder snel 'af' zijn. Geef je haar verder voldoende vetzuren en vitamine E (qua vacht)?
Kleine beer is overigens ook wat aan de erg dunne kant, verharen kost veel energie bij een newfy, maar meer eten wil ze niet. Zou het daarin ook nog kunnen uitmaken als ik haar wellicht 2x per dag ga geven (ze eet al vanaf heel jong 1x per dag, ze zeurt nooit om haar eten, ook niet rond etenstijd).
Je kunt het proberen, om haar 2 keer per dag te voeren. Denk niet dat het veel uit maakt.
#1243334
Ik denk ook (mwahhhhhhhh weet wel zeker)  dat de akties die je in gedachte hebt niet veel zullen gaan uitmaken. Ik ken je probleem, je doet er vrij weinig aan, alleen veel geduld uitoefenen. Wat Lizzy ook al zegt, wees eigenlijk maar blij dat zo'n grote de tijd neemt om rustig op te groeien. Ik snap de"frustratie" heel goed, ik heb de hoop op een jeugskampioen allang in de vriezer gezet, want ik sta er toch altijd voor "l*l" met m'n babies ;D ;D
Maar hier roepen we dan altijd maar.... (van Antonia geleend)  Goed bereid kost even tijd!
#1243729
Goed bereid kost zeker tijd, maar barfzus Dame is wel verder en de tijd is zou ik bijna zeggen bijna op, met 18 maand zou ze op haar toet na toch echt wel klaar moeten zijn met groeien.

Lizzy, mijn gedachte kwam voort uit het verschil in voedingsmiddelen tussen orgaan en spiervlees, dus ik dacht zou het mogelijk zo kunnen zijn dat een hond op wat meer spiervlees en wat minder orgaan "anders" groeit. Ik voer 3% lever, 17% hart / maag / nier / testikel / long (van allerlei dieren en nier/testikels/long maken eens per drie weken deel uit van de 17%, hart zit er altijd bij, maag ook altijd, waarbij ik meer hart als maag geef). Jij schrijft dat "in kvv zit minder orgaanvlees en meer spiervlees". In dat geval zou mijn logica toch juist wel kunnen kloppen, nl dat die zus op kvv sneller is? Maar goed als mineralen en vitamines juist in orgaan zitten, zou ik niet moeten bijstellen.

Die E waar zit die in? Ik voer vis, haring en makreel en zalmmix van herby (koppen e.d. eet ze niet).

Nou ik zal dan nog maar geduld hebben en duimen dat ze er komt.
#1243946
kira schreef: Goed bereid kost zeker tijd, maar barfzus Dame is wel verder en de tijd is zou ik bijna zeggen bijna op, met 18 maand zou ze op haar toet na toch echt wel klaar moeten zijn met groeien.

Lizzy, mijn gedachte kwam voort uit het verschil in voedingsmiddelen tussen orgaan en spiervlees, dus ik dacht zou het mogelijk zo kunnen zijn dat een hond op wat meer spiervlees en wat minder orgaan "anders" groeit. Ik voer 3% lever, 17% hart / maag / nier / testikel / long (van allerlei dieren en nier/testikels/long maken eens per drie weken deel uit van de 17%, hart zit er altijd bij, maag ook altijd, waarbij ik meer hart als maag geef). Jij schrijft dat "in kvv zit minder orgaanvlees en meer spiervlees". In dat geval zou mijn logica toch juist wel kunnen kloppen, nl dat die zus op kvv sneller is? Maar goed als mineralen en vitamines juist in orgaan zitten, zou ik niet moeten bijstellen.
Je logica om dus meer spiervlees en minder orgaanvlees te gaan voeren klopt (in mijn ogen) dus niet. Ik zou dus zelf niks doen aan wat je voert qua orgaanvlees. Dit is prima.
Die E waar zit die in? Ik voer vis, haring en makreel en zalmmix van herby (koppen e.d. eet ze niet).

Nou ik zal dan nog maar geduld hebben en duimen dat ze er komt.
Vitamine E zit groenten, rauwe/gemalen noten en een beetje in nier en testikels.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door