Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#1241352
Ik heb bij Herby gemalen runder pens besteld.
Maar nu zit ik toch met een vraagje.
Breezer heeft altijd super goede harde ontlasting als hij pens eet.
Ik geef het zelfs op het moment dat ik zie dat zijn ontlasting wat slapper wordt. Dan haal ik pens uit de vriezer, geef dat 2x en de ontlasting is weer super.
Maar nu als ik de pens gegeven heb dan lijkt zijn ontlasting wel blubber.
Ik ben dan ook eens gaan kijken hoe de pens verschild ten opzichte van andere gemalen pens bv, van smuldier ofzo.
En wat zie ik tot mijn verbazing? Vetkorrels, lijkend op de schapenvet korrels van Herby.
Breezer kan daar absoluut niet tegen en gaat hier giga van aan de race als hij ze krijgt.
Nu vraag ik mij af, als ik runderpens bestel, dan kan het toch niet zo zijn dat ze er zomaar schapenvet bij doen?
Hebben meer mensen dit in hun pens zitten van Herby?
Ik ga het nu maar sorteren als ik het ontdooid heb, en de schapenvet eruit vissen.
Vindt het zonde om al die kilo's zomaar weg te doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1241395
Aan runderpens zitten ook harde, kruimelige stukken vet, dus meer kans dat het dat is i.p.v. schapenvet.
Door Butch
#1241403
Ik bestel regelmatig penslappen (niet gemalen) bij Herby en die zijn pefect. Ik kan me niet voorstellen waarom Herby er schapevet bij zou doen, kost hem toch alleen maar tijd en moeite? Bovendien zijn schapenvetkorrels duurder dan pens; expres zullen ze het zeker niet doen. Nog afgezien van het feit dat ze je sowieso niet belazeren.
Ik denk dat het óf een eenmalige misser is (misschien iets omgevallen en door elkaar gegooid) óf geen schapevet maar gewoon een onderdeel van de pens die er gemalen anders uit ziet.

Probeer volgende keer maar eens penslappen. Dan weet je zeker dat het alleen pens is. Als de ontlasting dan nog steeds knudde is weet je waar het aan ligt.

Succes!
Door pallas
#1241435
Vroeger gaf ik Nox ook pens van smuldier. Daar zit iid geen stukje vet bij.
Bij een verse pens zit ook vet aan, en soms best veel. Als het me té vet is snij ik het eraf en geef het bij een andere magere maaltijd erbij.
Ik denk dat Breezer dus niet goed tegen vet eten kan.
Misschien maar weer smuldier pens geven, of laten wennen door het te mengen?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1241457
klopt had ik ook met de gemalen pens, denk id dat het gewoon het vet van de pens is, bij lappen haal ik het grootst gedeelte er wel af, maar herby maalt alles mee
Gebruikersavatar
Door pike
#1241494
Soms zit er aan de penslappen nauwelijks tot geen vet aan, soms best wel veel. Als je gewoon lappen koopt ipv gemalen, dan kun je het eventuele te veel aan vet wegsnijden.
Door xolopodenco
#1241585
Als breezer niet tegen vetkorrels kan dan kun je hem geen gemalen pens van Herby geven want daar zitten stukjes vet van de pens zelf in.
Koop je pens van smuldier dan heb je veel fijner gemalen pens zonder vet. Als je dat fijner vind dan geef je dat toch.

Ik ben heel tevreden met de supergroffe pens van Herby. Ze vinden het hier heerlijk en de honden die neigen naar iets te harde drolletjes die krijgen wat meer en diegene die neigen naar iets te slappe ontlasting krijgen juist minder. En zo werkte de pens vroeger van smuldier ook. Ik vind de pens van Herby alleen eerlijker op een of andere manier, completer en lekker grof gemalen, verser zelfs.

groeten
Door Breezer
#1242034
Ik geef Breezer al heel lang verse pens, maar dan altijd van de leverancier van Carnibest. Alleen omdat ik zo'n last van m'n handen heb is het voor mij niet te doen om die lappen allemaal in stukjes te knippen. En grote lappen daar stikt ie in want hij slikt het gewoon in 1x door. De vorige keer had ik ook gemalen pens en toen waren het af en toe wat grotere lappen die ik soms alsnog moest knippen, maar zaten er niet van die korrels tussen. En deze lichting dus wel. Vandaar dat ik het vraag. Het vet op de grote lappen van Carnibest heeft hij nooit geen last gehad. Maar dat is altijd wat geelig van kleur. En dit is een beetje grijs/wit vet. Gelijk aan de schapenvet korrels die ik ook besteld had. Maar wat dus gigantisch mis ging omdat meneer er niet tegen kan.
Zit nu te denken misschien heb ik wel per ongeluk schapenpens gekregen ipv runderpens. Zou kunnen natuurlijk, verkeerd gestickerd ofzo. 
Door xolopodenco
#1242245
Ja, ik snap het, ik ken de pens niet anders dan met stukjes vet er in. Wel vreemd inderdaad dat je dat vroeger niet had...Ik weet het echt niet. Het was nog niet bij me op gekomen dat het misschien schapenpens is...Kun je hem niet proberen op te bellen of zo? Om het na te vragen?
Jammer dat hij er niet tegen kan!
Door sandrra
#1242283
Ik heb voor Khami ook de gemalen runderpens van Herby en er zitten idd vetbolletje in. Ik neem aan gewoon van de pens zelf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door