Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door gonny
#124085
Mn tante zou afgelopen zaterdag 2 kittens ophalen, maar kreeg een telef. dat 1 ervan FIP heeft, nu weet ze niet of ze het zusje daarvan wel moet nemen (zijn raskatten) (dus prijzig) is FIP besmettelijk en/of erfelijk?? weet iemand hier iets meer van???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#124098
Het besmettingsgevaar verschilt bij de natte of droge vorm, er zijn helaas geen medicijnen tegen FIP.
Terecht of niet maar ik zou overslaan en bij een andere fokker een kitten halen.Wat je tante zou kunnen doen is even de katten vereniging opbellen ( 1 van de verenigingen) en daar vragen wat wijsheid is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#124099
De kans dat de andere kitten ook FIP bij zich draagt is groot. Het kan jaren duren voordat het zich uit, maar ik zou dus op zoek gaan naar een ander.
Door Mayka
#124124
Ik heb zelf een kat gehad met FIP (droge vorm), en geloof me, het is geen pretje! Hij leek gezond te zijn toen we hem bij de fokker haalden (was ook een raskat, Brits korthaar) maar na een half jaar werd hij ziek. Toen hebben we gemerkt dat een kat ook kan spinnen van pijn :'( Hij heeft niet eens één jaar mogen worden! :'( Voordat we er achter waren wat hij mankeerde duurde ook even omdat de "natte" vorm duidelijker herkenbaar is. (Dikke opgezette buik vol vocht) Uiteindelijk is hij tijdens een operatie in Utrecht ingeslapen omdat daar bleek dat zijn lijf vol met ontstekingshaarden zat.

Ik zou de gok niet nemen als ik je tante was en het risico lopen dat het poesje drager is. Dat zou nl betekenen dat ze elk moment ziek kan worden en overlijden omdat, zoals Sylvia al zei, er geen medicijnen voor zijn.
Door gonny
#124132
Dit zijn ook Britse korthaar! katertje heeft natte vorm! is een nestje geloof ik van 5 waarvan er bij 3 FIP is gevonden!! ik heb ook al geadviseerd om deze kitten niet te kopen! bedankt voor de reakties!!
Door tessa
#124382
Komt toch wel erg vaak voor bij brits korthaar, die van mij had het ook, de natte vorm, heel erg triest om te zien. Haar kitten die toen 6 maanden was heeft het niet, de moeder had ik wel laten testen voor de dekking , toen had ze het niet.
Door gonny
#124396
ik vind het zo zielig!!
maar ze zei (mn tante) toen ze het in had laten werken het nieuws dat ze maar afstand is gaan nemen van de kittens. Ze heeft al 2 britse kortharen, dus toch meer risico!! je moet er niet aan denken dat die het ook krijgen!!! :'(
Door Mayka
#124885
Ja, zielig is het zeker. Maar beter zo dan straks veel ellende.

Zo was Joshy toen hij nog (?) gezond was:
Afbeelding
Door Esther2
#124891
Mijn kat is bijna een jaar geleden overleden aan de droge vorm van FIP. Het is een heel verraderlijke rot-ziekte! Eerst kreeg hij last van zijn nieren en later van zijn lever. De da heeft toen een echo gemaakt en hij bleek van binnen helmaal verrot te zijn; overal onstekingshaarden, echt vreselijk!
Het was een flinkerd, we hebben hem nog een paar weken met de hand gevoerd; spuitjes met water en astronautenvoer. Hij kreeg op het laatst ook prednison, maar toen we zagen dat hij daar niet van opknapte hebben we de moeilijke beslissing genomen om hem in te laten slapen.

FIP ontwikkelt zich van binnenuit, daar zal ik nog wel eens een stuk over schrijven. Het is overdraagbaar via moedermelk, dus als de moeder het had, zijn de nestgenoten vrijwel zeker besmet. Ik zou het risico niet nemen, het doet te veel pijn...
De natte vorm is besmettelijker voor huisgenoten, aangezien de kat dan veel niest. Mijn andere kat heeft geen droge FIP gekregen, ook al gingen ze samen op één bak.

Moet nu echt weg, maar kom hier nog wel op terug!

(Nu, na bijna een jaar zit ik hier gewoon te janken achter de pc, het is ook zó gemeen; zo'n mooie jonge kat :'()

Groetjes van een beetje verdrietige Esther
Door gonny
#124907
Esther2 schreef: Mijn kat is bijna een jaar geleden overleden aan de droge vorm van FIP. Het is een heel verraderlijke rot-ziekte! Eerst kreeg hij last van zijn nieren en later van zijn lever. De da heeft toen een echo gemaakt en hij bleek van binnen helmaal verrot te zijn; overal onstekingshaarden, echt vreselijk!
Het was een flinkerd, we hebben hem nog een paar weken met de hand gevoerd; spuitjes met water en astronautenvoer. Hij kreeg op het laatst ook prednison, maar toen we zagen dat hij daar niet van opknapte hebben we de moeilijke beslissing genomen om hem in te laten slapen.

FIP ontwikkelt zich van binnenuit, daar zal ik nog wel eens een stuk over schrijven. Het is overdraagbaar via moedermelk, dus als de moeder het had, zijn de nestgenoten vrijwel zeker besmet. Ik zou het risico niet nemen, het doet te veel pijn...
De natte vorm is besmettelijker voor huisgenoten, aangezien de kat dan veel niest. Mijn andere kat heeft geen droge FIP gekregen, ook al gingen ze samen op één bak.

Moet nu echt weg, maar kom hier nog wel op terug!

(Nu, na bijna een jaar zit ik hier gewoon te janken achter de pc, het is ook zó gemeen; zo'n mooie jonge kat :'()

Groetjes van een beetje verdrietige Esther
o dat snap ik best, een dier verliezen aan een ziekte is zo erg!! Heel veel sterkte!! :-*

en bedankt voor de info!
Door Kitty
#125393
FIP is een mutatie van het coronavirus waarmee de meeste katten besmet zijn. In sommige gevallen is er sprake van een nestbesmetting, rechtstreeks van het FIPvirus. Het zegt niet dat ieder kitten in het nest het krijgt en ook zeker niet dat de moederpoes besmet is.
FIP is niet zomaar even te testen en enkel een waarschijnlijkheidsdiagnose kan gegeven worden. Na overlijden is pas met zekerheid te zeggen of het ging om FIP.
De natte vorm van FIP is veel makkelijker herkenbaar aan het gele draden trekkende vocht wat zich in de buikholte ophoopt. Maar er bestaat nog een aandoening die dit veroorzaakt dus ook daar is nooit met de volle 100 % op af te gaan (heet cholangitis=ontsteking van de galweg)
Ik vind niet dat de fokker hiervoor met een scheef hoofd aangekeken kan/moet worden. Je kunt er immers niks aan doen. 95% van de kattenpopulatie is besmet met corona, wat op zichzelf onschuldig is maar dus kan muteren in FIP. De overgebleven kittens hoeven niet ziek te worden. Ik snap wel heel goed dat het risico niet genomen word.

Kitty
Door gonny
#125398
O maar de fokker word er niet op aangekeken hoor!
;)
Door danielle1980
#125542
uh wat zijn de verschijnselen precies?

dat zou ik graag willen weten
Door gonny
#125563
Vandaag ff langs geweest bij mn tante, ze neemt de overgebleven kitten niet, het risico is veel te groot!
Door gonny
#125565
danielle1980 schreef: uh wat zijn de verschijnselen precies?

dat zou ik graag willen weten
ik weet er niet veel van, bij de kitten die mn tante zou kopen werd zn buikje heel dik, dat is de natte vorm. verdere verschijnselen weet ik dus ook niet, misschien iemand anders???
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door