Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1240678
Als toch nog beginner wil ik even jullie advies over het volgende.

Achtergrondinfo: Faydor wordt komende maand 10 jaar oud. Vanaf dat hij 2,5 jaar oud is is er bij hem spondylose geconstateerd wat met Cetyl M behoorlijk goed onder controle is, hij krijgt maar heel sporadisch een pijnstiller waneer hij zich erg druk heeft gemaakt of heel koud is geworden door bijvoorbeeld zwemmen. Dit jaar pas 1x. Daarnaast had hij behoorlijke problemen met zijn prostaat, uiteindelijk is hij om die reden gecastreerd en zijn die problemen ook onder controle.

Nu het volgende: ik denk augustus, september vorig jaar zijn we overgegaan op Barf. Hij woog altijd zo'n 26 a 27 kilo, was altijd al een ranke, slanke hond. Connie vond hem zo schraal worden, met name ook zijn spieren. En vanwege de spondylose heeft ie die natuurlijk wel nodig als ondersteuning. Zij adviseerde om eens na te gaan denken over anabolen. Hij moest ook zijn lepto enting dus ik ben vandaag naar de DA geweest voor overleg. De weegschaal gaf inmiddels 22,5 kilo aan  :o, daar schrok ik wel van. De DA vroeg vanzelfsprekend naar zijn voeding dus ik heb uitgelegd wat hij krijgt (50% vleesbot, 20% orgaan, 20% spier en 10% groentemix). Ze vroeg waar zijn koolhydraten dan vandaan kwamen, oftwel wat zijn energiebron dan is. Heb nog niet genoeg ervaring om daarop antwoord te geven....  :-[  Anyway, zij adviseerde om een paar keer per week pasta of mais toe te voegen aan zijn voer als bron van energie en om weer aan te komen. Op mijn vraag of hij dan niet alleen dikker (oftewel vetter) wordt kwam het antwoord van niet. Ze legde uit dat bij een tekort aan energiebronnen in het voer eerst het vet aangesproken wordt, en als dat "op" is de spieren. Op mijn opmerking dat volgens mijn voedingsmethode koolhydraten niets doen voor honden en dat ik dan dus waarschijnlijk gewoon meer moest gaan voeren antwoorde ze dat in vlees juist weer meer proteinen enzo zitten, niet die voedingsbronnen. Anabolen vond ze (nog) geen goed idee, in haar ogen is het met voeding op te lossen en zouden de anabolen ook de prostaat weer in prolemen kunnen brengen. Tot zover het verhaal van bij de DA.

Wat te doen??? Ik kan Faydor zeker meer gaan voeren, hij zat zo rond de 2% van zijn gezonde gewicht terwijl de andere honden al meer krijgen, ik had zelf niet het idee dat hij magerder geworden was dan hij al was, maar hij is dus wel degelijk gewicht kwijt. Ook kan ik vetter vlees gaan voeren (lam, eend...???). Maar is dat voldoende? Krijgt hij er dan voldoende energie uit geleverd om in ieder geval te zorgen dat zijn spieren niet verder afgebroken worden? En zouden jullie daarnaast ook nog bijvoorbeeld gaan fietsen met hem (rekening houdend met zijn leeftijd en rug!!) om spieren weer op te bouwen?? Of, meer mijn gevoel, hoort dit bij de oudere hond en moet ik me richten op damage control???
 
#1240779
Hallo, zit met een beetje eenzelfde probleem. Babs mijn Groenedael teefje van 7 jaar is inmiddels ook al 2.5 kg afgevallen. Eerst vond ik dat niet zo erg omdat ze toch een beetje te dik was naar mijn zin.  Ze weegt nu nog maar 19.5 kg. Ik geef dezelde verhoudingen 50 % vleesbot, 25 % spiervlees 15 % orgaan 10 % groeten , daarbij nog 2 eiren per week, yoghurt en nootjes.
Ik gaf haar eerst 2 % van haar lichaams gewicht, nu al 2.5 % .
Ze is wel heel aktief, ik loop namelijk canicross met haar en wij gaan  een 4tal keer per week trainen.
Dit is geen antwoord op jouw vraag , maar ik zou ook wel wat advies willen inwinnen.
Sportieve groetjes
Suzy & Babs
#1240794
kan je nagaan, ik heb hier een groenendaeler reu van goed 2 jr en weegt 19 kilo, als het niet minder is...
en ik doe niet eens zo veel aan sport..
als je groenendaeler alles eet wat je voorschoteld zal ik haar meer geven, ook omdat je zoveel doet met haar...dat vreet energie!
#1240824
bedankt voor de reactie, zal ze dus nog maar wat meer geven,ze zal het heel leuk vinden want ze vreet inderdaad alles wat ik ze geef.

Nog een vraagje, heb onlangs spiervlees van geit van Lupa binnen gekregen,en van 1 kg had ik nog 450 gr vlees over de rest was allemaal vet.
Nu ik heb dat vet allemaal afgesneden omdat ik dacht dat daar toch geen voedingswaarde in zat en dat ze mischien diaree zou krijgen .
Kan ik dat dan toch beter geven ?
Door pallas
#1240981
Ik zou ook meer en iets vetter gaan voeren.
Mijn ervaring is dat ze van een vettere barf maaltijd beter aankomen dan dat je koolhydraten erbij gaat doen.
Daarbij het fietsen langzaam opbouwen.
Als je fiets mag je best een aardig rap draftempo aanhouden, want dan pas worden de rug spieren goed gebruikt.
Wel in de gaten houden of hij netjes recht blijft draven en dus héél rustig opbouwen. Niet elke dag dus.
Door Too
#1241057
Je weet.... ik weet alles van honden  ;)
Maar het advies van Pallas klinkt me als 'gezond verstand' , t een doen en t ander niet laten...
Koolhydraten gaan geven... zelf zou ik dat niet eens overwegen
Oudere dieren verliezen spierweefsel dat is een feit maar ik denk dat je met gerichte training een heleboel kunt winnen..

Sterkte met t hondje.
Door conleeuw
#1241103
ik had je al gesproken maar zal toch nog hier reageren. Vlees als eend, parelhoen en kip is op zich niet zo vet, maar wel als de vel er bij is, dus dat zou ik zeker voeren, kopvlees en lekkere vette geitenribben, runderpens, daar zitten ook vaak lekker stukken vet aan, ik haal ze er af en geef ze met de meer magere maaltijden. Ik zou niet alleen maar vettig voeren maar ook ietsje meer, niet té veel in een keer er bovenop, maar per maaltijd ietsjes meer en ietsjes vetter, dan zal het vanzelf gaan. Ik weet niet of Faydor en fietsen echt iets is, dat kan alleen jij beoordelen als je het doet, vindt hij het leuk en vooral kan hij recht lopen naast de fiets? Korte stukjes en inderdaad opbouwen, dat lijk mij een prima idee. Mooi zou zijn als je hem kon laten zwemmen :-\
Door Laura2004
#1241256
Mijn advies is altijd gewoon meer voeren, ik ben niet zo van het toevoegen van meer vettere vleessoorten (ik ga er nl vanuit dat een goed menu genoeg vet bevat en dus goed uitgebalanceerd is en dat je door het toevoegen van extra vettere vleessoorten die balans verstoord), ik heb hier ook een teef die moeilijk dik te krijgen is en juist als ik haar meer vet geef gaat ze meer poepen (diarree) en valt ze juist meer af, dus hier geef ik gewoon meer. 2% van het lichaamsgewicht vind ik erg weinig, Kai krijgt 2,5 en Ziggy 3 en ik denk dat je het bij Faydor minimaal tot 3% moet opvoeren en misschien wel tot 4%.

Maar goed, misschien werkt het geven van meer vettere vleessoorten bij Faydor wel, maar mijn eerste keuze ligt altijd bij gewoon meer geven  ;)

Overigens ben ik ontzettend verbaasd dat Faydor al 10 jaar is, ik dacht dat hij een jaar of 3 was! Hij heeft echt een jonge kop en hij is lief  :smitten: :smitten:
#1241268
Was echt niet van plan om koolhydraten te gaan geven  :D :D Zal eens wat meer op het vet gaan letten en de hoeveelheid opbouwen! Wat zal hij dat erg vinden!!  ;D ;D Heb voor het eerst mooie lamsribben besteld en ontvangen, zien er ook mooi uit!

Balou vind aan de fiets vreselijk tenzij ze los mag lopen maar Faydor loopt heel erg mooi aan de fiets. Het enige minpuntje is dat hij als hij iets moet (poepen/plassen) direct de rem erop zet. En dan blijven zitten!! Zwemmen doen we in de zomer ook veel, maar dan moet het water eerst wat warmer zijn. Laatst hebben we voor het eerst gezwommen en toen kon er 's avonds gelijk weer voor het eerst in tijden een pijnstiller in. Eerst dus maar eens beginnen met opbouwen met fietsen.

En dank je Laura, voor het compliment! Tot voor kort zag je inderdaad helemaal niet aan hem dat het toch wel een hond op leeftijd is, nu vind ik het een heel klein beetje komen. Wit onderkantje onder zijn kaak, wat smaller worden dus.... maar verder ben ik ook erg blij met hoe hij het tot nu toe doet!!

Dank voor jullie reacties!!
:-*
#1241466
Toen ik overstapte van KVV naar Barf vielen mijn honden ook erg af. Ik ben ze meer gaan voeren en het zat er gelukkig zo weer aan. Bij Ireen is het zelfs doorgeschoten en nu moet ze dus juist op dieet. :-\

Maar mijn advies is dus ook: gewoon meer voeren.

Succes met Faydor.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door