Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Simoon
#1238828
Hoi,

Over een aantal weken krijg ik mijn eerste pup in huis!  :)  Ik wil haar graag vers gaan voeren (kkv, barfen is helaas geen optie), maar vermoed dat ze bij de fokker nu brok krijgt. Ik las onder 'versvlees voor beginners' dat je voor gevoelige honden beter een hele langzame overstapmethode kunt gebruiken, geldt dit voor pups ook? Of kun je pups het beste in één keer overzetten?

En welke botten zijn geschikt om ongeveer eens per week als gebitsreiniging te geven? Raden jullie het aan om daarnaast nog te poetsen? Of is er nog ander kluifmateriaal dat je hier voor kunt gebruiken?

Alle tips zijn van harte welkom!

Groetjes, Simone
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1238913
gewoon gelijk overzetten, heb ik hier ook altijd gedaan..
zou je pup eens kippenekken gaan geven, desnoods eerst even platslaan, als dat goed gaat zou je overkunnen gaan op karkassen, lekker kluifwerk voor zo'n kleintje....
en voor je het weet ben je straks aan het barfen!! ;)
Door Simoon
#1238929
Bedankt!

Kan ik dan op "gebitsverzorgingsdag" bijvoorbeeld één portie kkv vervangen door een kippennek? Dat ze 's ochtends en 's middags dan gewoon compleet voer krijgt? Of treden er dan ook al tekorten op?

Zo'n karkas lijkt me wel leuk, maar misschien wat veel (het is een dwergteckel  ;) ).

Groetjes, Simone
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1239002
[quote="Simoon"]
Bedankt!

Kan ik dan op "gebitsverzorgingsdag" bijvoorbeeld één portie kkv vervangen door een kippennek? Dat ze 's ochtends en 's middags dan gewoon compleet voer krijgt? Of treden er dan ook al tekorten op?

Zo'n karkas lijkt me wel leuk, maar misschien wat veel (het is een dwergteckel  ;) ).

Groetjes, Simone
[/quote]

Een kipnek is zelfs voor een dwergteckel niet echt een tandenpoetsert. Ik zou dan toch voor de karkas gaan,  zo heel bijzonder groot of hard is dat niet, ook niet voor een dwergteckel. Je hoeft het 'm ook niet helemaal op te laten eten als het karkas te groot zou zijn voor 1 maaltijd. Je kunt gerust iets vaker dan 1 x per week een tandenpoetsertje geven, naast of vervanging van een maaltijd. Voor tekorten hoef je dan niet bang te zijn, tenslotte vallen wij (en de kinderen) ook niet om als we een keer geen complete maaltijd eten op een dag.

Wat het omschakelen betreft kan ik simpel zijn. Probeer het gewoon in 1 x. De hond is nog zo jong en dus flexibel dat een voerwissel meestal (dus niet altijd) niet meer "trammelant" opleverd dan een dagje dunne. En vaak dat nog niet eens.
Door Simoon
#1239623
[quote="Angelique"]
Ik zou dan toch voor de karkas gaan,  zo heel bijzonder groot of hard is dat niet, ook niet voor een dwergteckel. Je hoeft het 'm ook niet helemaal op te laten eten als het karkas te groot zou zijn voor 1 maaltijd. [/quote]

Bij een karkas is neem ik aan een deel van het vlees er al af gehaald? Kun je dat gewoon bij de slager halen? Het lijkt me inderdaad wat veel voor één maaltijd... Tenminste, weet iemand hoeveel gram zo'n kipje ongveer is?  :-\  Pak je het karkas dan af als de hond genoeg gegeten heeft, of kun je er ook een deel van geven? Of is dat laatste gevaarlijk?

Ik begrijp dat voor lekker kluiven geldt: hoe vaker, hoe beter. Maar is er qua gebitsonderhoud een soort minimum? Moet je daarnaast dan nog poetsen?

Jullie merken 't al, ik kom echt pas net kijken...  :-[  Ben echt blij met deze site!  :)

Groetjes, Simone
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1239632
een karkas weegt niet zoveel hoor..soms zit er nog wel aardig wat vlees aan.
ik haal het altijd bij de poelier op de markt.
je kan even kijken hoeveel het karkas weegt, bij een flinke kan je het door het midden hakken..
of id ruilen bij je hond voor bv een stukje kaas of een pensstaafje..
je kan het natuurlijk ook ipv een maaltijd geven(of 2) en dan lekker je hondje laten knagen..
effies de tandjes in de gaten houden na het wisselen, geef je regelmatig wat te knagen dan is poetsen niet nodig..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1239652
[quote="Simoon"]
Bij een karkas is neem ik aan een deel van het vlees er al af gehaald? Kun je dat gewoon bij de slager halen? Het lijkt me inderdaad wat veel voor één maaltijd... Tenminste, weet iemand hoeveel gram zo'n kipje ongveer is?  :-\  Pak je het karkas dan af als de hond genoeg gegeten heeft, of kun je er ook een deel van geven? Of is dat laatste gevaarlijk?

Ik begrijp dat voor lekker kluiven geldt: hoe vaker, hoe beter. Maar is er qua gebitsonderhoud een soort minimum? Moet je daarnaast dan nog poetsen?

Jullie merken 't al, ik kom echt pas net kijken...  :-[  Ben echt blij met deze site!  :)

Groetjes, Simone
[/quote]

Kipkarkasje zijn meestal kipruggen en die haal je niet bij de slager, maar bij de poelier. Zo'n kiprug is grotendeels kraakbeen, dus niet hard te noemen. Hoe zwaar die zijn is afhankelijk van de uitbener, maar ga maar uit van 80 tot 150 gram. Je kunt er ook een deel van geven, maar dan loop je weer eerder risico dat het zonder al teveel knaagfwerk naar binnen wordt gewerkt en op zich is datr niet erg, maar als je het karkas juist als functie tandenborstel geeft schiet je net je doel voorbij.
Wat je zelf al zegt, hoe vaker hoe beter, niet alleen voor het gebit, amar de hond is er ook nog eens even zoet mee. Of je daarnaast nog moet tandenpoesten is moeilijk te zeggen. Helaas is knaagwerk niet voldoende bij een aantal honden om de gebitten helemaal schoon te houden. Een paar van mijn honden ontwikkelen af en toe een vies randje rond langs het tandvlees en dat krab ik er dan even met een nagel vanaf. Het staat in ieder geval niet in vergelijk met de tandsteensmoelekes van een groot deel van de brokgevoerde honden.
Door Simoon
#1239755
Heel erg bedankt allebei!  :)

Zo'n karkasje is qua gewicht dus prima als vervanging van een teckel-maaltijd (of twee). En laat ik nou net aan een markt met een poelier wonen! Ik kan niet wachten om mijn dametje te zien worstelen met een kippenrug...  ;D

Groetjes, Simone
Door Too
#1239763
Bij mijn marktpoelier noemt het soeppakket... meestal 1euro/kg voor lekker bevleesde rugstukken!!!
De poezen zijn er dol op dus voor een kleine teck moet dat ook goed te doen zijn!
Door Simoon
#1239767
[quote="Too"]
Bij mijn marktpoelier noemt het soeppakket... meestal 1euro/kg voor lekker bevleesde rugstukken!!!
De poezen zijn er dol op dus voor een kleine teck moet dat ook goed te doen zijn!
[/quote]

En nog goedkoop ook! Wat wil een mens nog meer...  ;)  Soeppakket, ik zal het onthouden.

Groetjes, Simone
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1239947
[quote="Simoon"]
Heel erg bedankt allebei!  :)

Zo'n karkasje is qua gewicht dus prima als vervanging van een teckel-maaltijd (of twee). En laat ik nou net aan een markt met een poelier wonen! Ik kan niet wachten om mijn dametje te zien worstelen met een kippenrug...  ;D

Groetjes, Simone
[/quote]

Vertel je nog wel wie er gewonnen heeft ;D
Door Simoon
#1240563
[quote="Angelique"]
Vertel je nog wel wie er gewonnen heeft ;D
[/quote]

Uiteraard  ;)

Is het trouwens wel verstandig om de pup de eerste dagen nog het voer van de fokker te geven voordat ik haar overzet op vers, of hoeft dat ook niet?

Groetjes, Simone
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door