Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1238965
Al een tijdje ben ik bezig om Baiko volledig op vers vlees te zetten. Nu is hij een maandje van de brokken af, zijn reacties zijn weg, geen plekken meer en ik ben steeds iets nieuws aan het toevoegen.
Nu ziet zijn menu er zo uit;

Ik ga uit van 2,8% van 30 kg

840 gr per dag, 5880 gr per week.

vleesbotten 60%-                   3530gr
gepureerde groentes 5% -       290gr   worteltjes, komkommer, beetje kool, witlof, bloemkool, knoflook, sla, andijvie (net wat ik in huis heb)
Orgaanvlees 15%-                    880gr (kippenmaagjes,hartjes, rundernier, schapenlever)
Spiervlees 20%-                      1180gr
2 a3 keer in de week een ei.

dag 1:   ong 505 gr kipnekken, ong 168gr haas afsnijsels, ong 125gr orgaapakketje, ong 40 gr gepureerde groente

De verdeling in grammen is elke dag ongeveer gelijk, hieronder de volgende dagen

Dag 2: eendennekken, runderkopvlees, orgaanpakketje, groente
Dag 3: geitenvlees bot/vlees, hertafsnijsel, orgaanpakketje, groente, ei
Dag 4: Kipnekken, runderspier/vleesnippers, orgaanpakketje, groente
Dag 5: runderribben met vlees, haasafnijsels, orgaanpakketje, groente, ei
Dag 6: Zalmkop, runderkopvlees, orgaanpakketje, groente
Dag 7: kipnekken, hertafnijsels, orgaanpakketje, groente
Dag 8: eendennekken, runderspier/vleessnippers, orgaanpakketje, groente, ei

Ik heb dus eend, geit, rund, haas, kip, hert, zalm.

Hoeveel knoflook mag ik gebruiken? Nu is dit twee teentjes per blender (vol). Dit doe ik ijsblokbakjes en verdeel ik in de dagen erna.

Baiko is nu wel wat aan het afvallen sinds hij volledig op vlees staat. Hij is nooit dik geweest, maar moet nu niet echt meer af gaan vallen. Wat kan ik hem als extra geven, zijn er misschien dingen die wat meer aanzetten. Schapenvet o.i.d.? Of geef ik hem simpel meer in procenten van zijn lichaamsgewicht? Hij heeft veel beweging, is nog steeds fit, maar wordt dus wat dunner.

Graag krijg ik wat suggesties om zijn menu nog completer te maken. Ik ben voorzichtig begonnen omdat hij allergische reactie had op brokken. Nu het vlees goed gaat breid ik het steeds verder uit. De groentes lijken ook goed te gaan.
De zalmkop is ook nieuw en die gaan we van de week ook proberen.

Wat kan ik hem nog geven tegen een droge, wat schilferige huid?
Laatst gewijzigd door WillyP op di 21 apr 2009, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1239415
WillyP schreef: Al een tijdje ben ik bezig om Baiko volledig op vers vlees te zetten. Nu is hij een maandje van de brokken af, zijn reacties zijn weg, geen plekken meer en ik ben steeds iets nieuws aan het toevoegen.
Nu ziet zijn menu er zo uit;

Ik ga uit van 2,8% van 30 kg

840 gr per dag, 5880 gr per week.

vleesbotten 60%-                   3530gr
gepureerde groentes 5% -       290gr   worteltjes, komkommer, beetje kool, witlof, bloemkool, knoflook, sla, andijvie (net wat ik in huis heb)
Orgaanvlees 15%-                    880gr (kippenmaagjes,hartjes, rundernier, schapenlever)
Spiervlees 20%-                      1180gr
2 a3 keer in de week een ei.
Ik vind persoonlijk 60% vleesbotten wat veel.
dag 1:   ong 505 gr kipnekken, ong 168gr haas afsnijsels, ong 125gr orgaapakketje, ong 40 gr gepureerde groente

De verdeling in grammen is elke dag ongeveer gelijk, hieronder de volgende dagen

Dag 2: eendennekken, runderkopvlees, orgaanpakketje, groente
Dag 3: geitenvlees bot/vlees, hertafsnijsel, orgaanpakketje, groente, ei
Dag 4: Kipnekken, runderspier/vleesnippers, orgaanpakketje, groente
Dag 5: runderribben met vlees, haasafnijsels, orgaanpakketje, groente, ei
Dag 6: Zalmkop, runderkopvlees, orgaanpakketje, groente
Dag 7: kipnekken, hertafnijsels, orgaanpakketje, groente
Dag 8: eendennekken, runderspier/vleessnippers, orgaanpakketje, groente, ei

Ik heb dus eend, geit, rund, haas, kip, hert, zalm.
Ziet er prima uit! Je voert 7 diersoorten, dat is echt mooi! Je voert nu iedere dag alles. Dat mag hoor, daar is niks mis mee. Maar het hoeft niet. Wat jij makkelijk vindt!
Hoeveel knoflook mag ik gebruiken? Nu is dit twee teentjes per blender (vol). Dit doe ik ijsblokbakjes en verdeel ik in de dagen erna.
Ik houd de Mary Strauss regel van 202spots aan:

Dagelijks niet meer dan 1/2 -1 klein teentje per 10 kilo hond.
Baiko is nu wel wat aan het afvallen sinds hij volledig op vlees staat. Hij is nooit dik geweest, maar moet nu niet echt meer af gaan vallen. Wat kan ik hem als extra geven, zijn er misschien dingen die wat meer aanzetten. Schapenvet o.i.d.? Of geef ik hem simpel meer in procenten van zijn lichaamsgewicht? Hij heeft veel beweging, is nog steeds fit, maar wordt dus wat dunner.
Dat is niet zo gek. Een hond moet wennen aan het feit dat hij geen koolhydraatrijke voeding meer krijgt. Hij moet zijn energie uit eiwit en vet gaan halen. En dat zorgt in eerste instantie voor een lager gewicht. Ik zou gewoon wat meer gaan voeren en dan vooral de wat vettere dingen zoals geit, eend, lam, zalm. Ik zou geen schapenvet gaan geven, dat los niks op en is niet gezond. 2,8% is niet zo heel veel hoor, voor een actieve hond. Mijn honden eten ook zeker 3%. Zeker in de winter hebben ze zelfs meer dan 3% nodig.
Graag krijg ik wat suggesties om zijn menu nog completer te maken. Ik ben voorzichtig begonnen omdat hij allergische reactie had op brokken. Nu het vlees goed gaat breid ik het steeds verder uit. De groentes lijken ook goed te gaan.
De zalmkop is ook nieuw en die gaan we van de week ook proberen.
Wat je kunt doen is iedere keer een andere groentemix maken met weer andere groentes. Dus volgende keer maak je bijv. een mix waterkers, bietje, courgette, sperzieboontjes, pompoen, paksoi, etc. Ik zou geen groentes uit de nachtschade familie geven, dus geen paprika, geen tomaat of aubergine. Verder kun je nog 2 keer per week een rauw eitje geven. En je zou een keer gemalen rauwe nootjes kunnen proberen (geen macademia's!) zoals walnoot, hazelnoot, amandel, etc.
Wat kan ik hem nog geven tegen een droge, wat schilferige huid?
Je zou wat extra vette vis kunnen geven, dus bijv. tussendoor nog 2 extra sardientjes per week. Of anders wat visolie.
#1239533
Bedankt, voor je ´commetaar´

De vleesbotten zijn 50% bot, 50% vlees. Van de geit 30% bot,70% vlees. Zal ik dan ernaast meer spiervlees moeten geven?
Of van de 60% 50% maken dan wijzigt het spiervlees vanzelf mee. Even de Barf- rekenhulp aanpassen.

Ik voer inderdaad iedere dag alles. Maar ik durf de organen niet in een keer te geven, bang dat hij aan de race gaat. Nu ziet zijn ontlasting er heel mooi uit. Ook de groente is makkelijk verdeeld in ijsblokjes en zo uit de vriezer gehaald. De organen heb ik eerst per week afgewogen en dan verdeeld in dagporties.

Ik geef nu 2 tot 3 eitjes per week, bedoel je dat ik er nog 2 bij zou mogen geven?

De knoflook mag dus meer als ik het goed begrijp. Ik denk dat ik nu op één of twee teentjes in de week uitkom.
De groente is door elkaar gemixt, ook was ik inderdaad van plan om die uit te breiden in diversere soorten.

Met noten ben ik nog niet begonnen, ik ben daar een beetje huiverig voor. Aangezien hij bij brokken uitslag kreeg. Kan dit met noten geen kwaad, is dit niet net als met granen?
Kwestie van uitproberen?

Ik ga hem ook maar 3% per lichaamsgewicht voeren. Ik had het al wat verhoogd vorige week.
Extra sardientjes, nootjes over een week als ik weet wat de zalm morgen gedaan heeft.

De zalmkop kan ik trouwens zo krijgen van de visboer, super toch.

Bedankt voor de tips
Laatst gewijzigd door WillyP op wo 22 apr 2009, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door