Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Edith V
#1216725
Ik heb een vraag. Vandaag had ik een discussie met een biologe. Zij vind het zeer vreemd en ook gevaarlijk dat wij onze honden kip en kippenbotten geven. Zij gaf als reden hiervoor aan dat wolven normaal gesproken ook geen gevogelte eten. Een wolf is een roedeldier en jaagt op groot wild. Alleen in uiterste nood zal een wolf volgens haar klein wild of gevogelte eten en het risico op beschadiging van de maag of darmen nemen.
Zij zei dat de botten van kip erg scherp en hard zijn en er kans is op maagperforatie.
Het is niet zo dat zij tegen het voeren van vers vlees en botten is, alleen hoort er volgens haar geen kip of klein wild op het menu te staan.
Nu ben ik een nog zeer beginnend barfer en weet dus ook niet precies hoe het zit. Komt een maagperforatie door botten wel eens voor? En klopt haar theorie over wat er op het menu van wolven staat? En wat is de reden dat wij onze honden kip, konijn, eend enz. geven? Waarom niet alleen schaap, koe, ree, enz.?
Het is meer dan één vraag geworden, ik hoop op verklarende antwoorden.
Alvast bedankt.
Groeten, Edith
Door K&D
#1216730
Ik kan je van harte aanraden om deze topic uit de bieb te gaan lezen, met de bijbehorende verwijzingen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,9326.0.html

Dan zal het e.e.a. wel duidelijker worden. Je biologe mag er zich ook in verdiepen, dat scheelt jou een hoop voorleeswerk  ;)

Juist de botten van gevogeltje zijn rauw zacht en makkelijk te verteren. Hoe kleiner hoe lichter en zachter.
#1216735
En wat voor soort biologe is zij dan wel? Je hebt er heel erg veel soorten in, die nou niet bepaald allemaal veel verstand hebben van honden voeren of wolven e.d.
Dat wolven alleen in uiterste nood vogels zouden eten is kul. Wolven eten wat ze voor de snuit komt, het zijn ongeveer de ultieme opportunisten op voergebied. In de broedtijd zijn grondbroeders makkelijk te pakken en dat doen ze dan ook, de eitjes nemen ze ook gelijk mee. Idem voor klein wild, er is voldoende onderzoek waaruit blijkt dat voor heel wat populaties muizen, konijnen, hazen e.d. juist de basis van het voedsel vormen. Niet alle wolven leven in Yellowstone met z'n enorme populaties kariboes en bizons!
Ze zou eerst bv eens Mech et al. moeten lezen voordat ze dit soort dingen vertelt.

Wij voeren diersoorten waarvan onze honden de botten kunnen klerinknagen en verteren. Omdat ze kalk en fosfor en andere mineralen nodig hebben die niet voldoende in het spiervlees of de organen zitten. Botten van koeien en schapen en herten krijgen de meeste huishonden helemaal niet gekraakt, laat staan dat ze die kunnen verteren. Een wolf heeft wel ff wat meer bijtkracht dan de gemiddelde teckel of spaniel, en ook een DH van eht formaat van een wolf heeft kleinere kaken en minder bespiering in de kop, en dus ook minder bijtkracht. En ook wolven krijgen pootbotten van grote grazers niet weg.

Overigens splinteren grote botten zeker zo hard als kleine. En die splinters van grote botten zijn veel harder en verteren veel slechter, geven dus veel eerder problemen.
Door Lizzy
#1216753
[quote="Edith V"]
Ik heb een vraag. Vandaag had ik een discussie met een biologe. Zij vind het zeer vreemd en ook gevaarlijk dat wij onze honden kip en kippenbotten geven. Zij gaf als reden hiervoor aan dat wolven normaal gesproken ook geen gevogelte eten. Een wolf is een roedeldier en jaagt op groot wild. Alleen in uiterste nood zal een wolf volgens haar klein wild of gevogelte eten en het risico op beschadiging van de maag of darmen nemen.
Zij zei dat de botten van kip erg scherp en hard zijn en er kans is op maagperforatie.
Het is niet zo dat zij tegen het voeren van vers vlees en botten is, alleen hoort er volgens haar geen kip of klein wild op het menu te staan.
Nu ben ik een nog zeer beginnend barfer en weet dus ook niet precies hoe het zit. Komt een maagperforatie door botten wel eens voor? En klopt haar theorie over wat er op het menu van wolven staat? En wat is de reden dat wij onze honden kip, konijn, eend enz. geven? Waarom niet alleen schaap, koe, ree, enz.?
Het is meer dan één vraag geworden, ik hoop op verklarende antwoorden.
Alvast bedankt.
Groeten, Edith

[/quote]

Ja, dagelijks ;D. Er zitten hier bijna 7000 mensen, waarvan ruim de helft zelf samenstelt = 3500 en waarvan de meeste mensen 1 maar eerder meer honden heeft. Dus zeg even 7000 honden. Die eten bijna allemaal wekelijks kip. En al 10 jaar lang zitten we bijna iedere week bij onze DA met geperforeerde magen ;D.

Alle gekheid op een stokje. Ik plaag je maar. Juist vleesbotten van kleine dieren zijn zacht en makkelijk te verteren. Komt er al eens een hond in de problemen op bot, dan is het met een hele ouwe bok (en dan bijv. de ribben). Of runderbot. Dus van volwassen rund. Daar hebben we nu 2 of 3 gevallen van gehad, de afgelopen 6 jaar. Geen geperforeerde magen maar andere problemen.

Haar theorie over wolven klopt dus ook niet nee. Een leuk beknopt e-book over wat wolven eten en of dat een leidraad is voor wat wij onze honden moeten geven: The wolf's natural diet - a feeding guide for your dog? By Mogens Eliasen. En ja, zoals Olga(Kruimel) al schrijft: laat ze eens wat van Mech lezen. Ook voor jezelf natuurlijk bijster interessant!
Door Butch
#1216827
Doe die biologe een plezier en geef haar gewoon het adres van dit forum. Kan ze zelf alles lezen. Ik denk dat ze gekookte en rauwe botten door elkaar haalt.
Moet je maar eens een kippeboutje kopen en met een tuinschaar door knippen: gaat makkelijk. Ga hem dan koken en je zal zien dat je er niet meer doorheen komt met die tuinschaar. Door het koken of bakken verandert het bot, wordt keihard en gaat splinteren.
Gekookte botten moet je dus echt nooit aan je hond geven.
#1216835
Elles0512 schreef: Kundige biologe :-X
Tja    ::)  Heer Kruimel is jaren als bioloog werkzaam geweest, hij was directeur van een onderzoeksinstituut en hoogleraar in Utrecht. Dus toch wel echt een degelijke en kundige bioloog. Maar van wolven, honden of voeding weet hij werkelijk geen bal. Da's namelijk niet zijn vakgebied, hij was populatiegeneticus, van planten  :D
Door Sietie
#1218731
Kruimel schreef: Tja    ::)  Heer Kruimel is jaren als bioloog werkzaam geweest, hij was directeur van een onderzoeksinstituut en hoogleraar in Utrecht. Dus toch wel echt een degelijke en kundige bioloog. Maar van wolven, honden of voeding weet hij werkelijk geen bal. Da's namelijk niet zijn vakgebied, hij was populatiegeneticus, van planten  :D
;D ;D
#1234796
Ik heb eens iemand gesproken die boos werd omdat ik mijn hond paardenvlees geef. Die zei ook een wolf die krijgt een paard echt niet te pakken in het wild. Het is een paardenliefhebber dus kan ik het begrijpen. Maar zelf zie ik dat mijn hondje het lekker vindt en dan krijgt ze het gewoon. Het is gewoon een stuk vlees, zo zie ik het. Als ik bij alles een dier zou zien, zou ik het niet kunnen geven.

Kippenkarkas etc dat is juist net super zacht, dat kan je gewoon geven en ook een lekker kwarteltje gaat er bij mijn hond goed in. De maag blijft daar wel heel van.

Ik ben in het begin ook bang geweest. Maar wat mensen niet kennen en niet willen leren, dat krijg je er gewoon niet in. Dat is iets wat ik al wel geleerd heb.
#1234996
Wat een kul  >:( natuurlijk krijgt een wolf een ziek of oud of heel jong paard te pakken! Net zoals ze een ziek of oud of heel jong hert of ree of eland te pakken krijgen. Een gezond volwassen dier krijgen ze idd niet te pakken, maar dat krijgen ze van geen enkele soort.
Ik heb zelf 2 paarden maar ik heb er totaal geen problemen mee om mijn dieren paard te voeren. Ik vind dat juist een goed idee, zo heeft een dier na z'n dood ook nog nut. Zo is de cirkel van de natuur weer rond zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1239057
Kruimel schreef: Wat een kul  >:( natuurlijk krijgt een wolf een ziek of oud of heel jong paard te pakken! Net zoals ze een ziek of oud of heel jong hert of ree of eland te pakken krijgen. Een gezond volwassen dier krijgen ze idd niet te pakken, maar dat krijgen ze van geen enkele soort.
Ik heb zelf 2 paarden maar ik heb er totaal geen problemen mee om mijn dieren paard te voeren. Ik vind dat juist een goed idee, zo heeft een dier na z'n dood ook nog nut. Zo is de cirkel van de natuur weer rond zoals het hoort.
En paarden hebben van de meeste diersoorten waarschijnlijk het meest mooie leven gehad VOORdat ze dood gingen...
Door tieneke
#1239219
yuki13 schreef: En paarden hebben van de meeste diersoorten waarschijnlijk het meest mooie leven gehad VOORdat ze dood gingen...
Je bedoeld waarschijnlijk paarden die in het wild leven en niet de paarden die 24 uur per dag staan te vegeteren in een box waar ze zich net kunnen omdraaien en hooguit 1 uurtje per dag eruit gesleurd worden om het zoveelste afgestompte rondje in een stoffige binnenbak te moeten lopen kompleet met zweep,bit en sporen?
De meeste paarden hebben juist een vreselijk triest en treurig leven gehad.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1239243
tieneke schreef: Je bedoeld waarschijnlijk paarden die in het wild leven en niet de paarden die 24 uur per dag staan te vegeteren in een box waar ze zich net kunnen omdraaien en hooguit 1 uurtje per dag eruit gesleurd worden om het zoveelste afgestompte rondje in een stoffige binnenbak te moeten lopen kompleet met zweep,bit en sporen?
De meeste paarden hebben juist een vreselijk triest en treurig leven gehad.
Ja erg hè  :'( :'(
Door tieneke
#1239284
robbiekomvoor schreef: en dan hebben we het nog niet eens over de oostblok paarden.....
Beetje rare reactie....verklaar je even nader  ;)
De paarden die hier in de kleine ouderwetse maneges staan hebben het in ieder geval honderd keer beter dan in de meeste luxe maneges in Ned,hier staan ze zelfs in de strenge winter buiten met ze allen...lekker ravotten in de sneeuw,'s zomers echt dag/nacht in de wei van begin april tot ver in oktober/november zonder akelige jasjes etc.
Wij kennen aardig wat mensen die hier dus hun paarden aan huis hebben met een grote lap grond,ook hier staan ze meer buiten dan op stal.

Oostbloklanden bestaan trouwens niet meer na de val van de muur in 1989  ;) Isse dus al een jaartje of 20.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door