Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door suziester
#1238565
Nog maar 2 nachtjes slapen en dan komt mijn 2e groot oor kat het huis onveilig maken!

Wat ik mij afvroeg is.. Kan ik hem cold turkey overzetten op BARF en KVV?

Hij krijgt af en toe bij de cattery al lekker rauw te eten, maar niet dagelijks. Omdat zijn katten het niet allemaal lusten. Mij mijn kleine wurm gelukkig wel.. die kauwt al door kippenvleugels heen alsof het niks is!

Maar ik wil natuurlijk niet dat hij zwaar aan de diaree gaat de eerste paar dagen.

Ik heb namelijk al 2 vriendinnetjes die allebei met hun nwe kittens zijn overgestapt op KVV, en allebei dikke ellende met diaree...

En daar heb ik natuurlijk geen zin in..

Hoe hebben jullie het aangepakt met nwe kittens gelijk over op vers of eerst afbouwen blik en brok?
Door ibbi
#1238598
Spannend!  :)

ik heb Bor in een paar dagen overgezet - wilde er een week of twee over doen maar van de kittenbrok had hij steeds plakpoep dus na 3 of 4 dagen ben ik daarmee gestopt, en alleen nog kvv/barf gegeven.
Jou kleintje is het al gewend - die zou ik echt cold turkey overzetten.
Door YaYa
#1238601
Hij eet al vers dus ik zou hem gelijk overzetten. Lijkt me geen probleem. En wie zegt dat de diarree van de kittens van je vriendinnen van de kvv komt. Kan meerdere oorzaken hebben buiten de kvv om.
Door Nyncke
#1238643
Gewoon beginnen met gevenEerste dagen even het versvoer geven wat ze gewend is.
Dan na een dag of 2-3 runder of lamsgehakt geven
Daarna eendagskuiken geven, even helpen met hoe ze het moeten doen( soms even opensnijden)
Dan steeds weer iets erbij

Als iets te groot is, dat merk je wel als je het geeft en ze er niks mee kan. Snij het in verscheurbare brokken.

Geen zorgen niks gemakkelijker en leuker als een kitten omzetten!!!!
Je komt er meteen achter dat ze die tandjes niet voor niks hebben gekregen!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1238648
ik heb ot ook in 1x overgezet. niet gelijk weliswaar (ik voerde toen nog geen volledig vers), maar toen de dag daar was, wel in 1x over. geen toestanden met diarree oid.
en straks willen we natuurlijk fotos van wilsonnepon.
#1238652
weet ook dat het meerder oorzaken kan hebben.
Maar lijkt toch wel verdacht veel op de voeding..
Namelijk pas bij overstappen is het begonnen. En het zijn 2 verschillende gevallen. wonen allebei ergens anders, en hebben een ander vriendinnetje als baasje. Komen ook niet uit hetzelfde nest.

Maar dan ga ik maar lekker voor Cold turkey.. zal alvast lekker veel chickenwings uit de vriezer halen, want die vind Gerrit ook heerlijk!! Dus misschien willen ze wel samen van een heel groot bordje eten!

http://video.yahoo.com/watch/4751010?fr=yvmtf

Dit is de heer in kwestie.. wat kan hij al netjes eten he?!
Door brie
#1239187
aaaah, je krijgt er een 2e spitsneus bij!!!! Wat zal Gerrit blij zijn  ;D
Je weet het hè, met die oosterlingen..de eerste week denk je: "my god, waar ben ik aan begonnen...dit komt nooit goed..." maar net op het moment dat je het niet meer ziet zitten zie je ze ineens spelen en dan gaat het heel snel met de rest van de activiteiten  ;D

spannend hoor!!!
Ik zou zeggen: vanaf dag 1 geen brokken maar lekker aan de kvv en daarnaat andere vers dingetjes uitproberen.
Dit is hoe mijn ervaring is met Jane en Smeagol:

Toen Jane vorig jaar kwam kreeg ze al carnibest.. De fokker is ook verkooppunt voor carnibest, dus dat scheelde al een beetje.. :)
In het begin gaf ik gewoon de carnibest, maar ik had haar al na 2 weken ofzo volledig op barf staan. Ze bliefte de carnibest al snel niet meer door al dat andere lekkers. Gelukkig lustte ze (en nog steeds) werkelijk alles wat ik haar voorschotelde. De organen en het spiervlees waren geen probleem, de botjes vond ik in het begin wat eng..

Zo'n klein bekkie, dan kan toch niet veel kauwen? Maar alleen kippennekken vond ik ook niet voldoende..Ik was dus redelijk creatief in het geven van de botjes.
Wat ze wel goed at waren dus de kippennekken, hele kwartels, ribbetjes van verschillende diersoorten (eend/parelhoen/ haas etc), eendagskuikens (al zag ik die meer als vitamine bom dan als calciumbron) en ik gaf haar wat botmix 1 van herby.
Op die manier kreeg ze toch veel calcium binnen.

Het platmeppen van bijvoorbeeld kipkarkassen vond ik zelf wat eng en heb ik eigenlijk maar een paar keer gedaan.. Omdat je altijd grotere brokstukken overhoudt die ze dan in ene keer door wil slikken.  :-\  Het kauwen op die grotere brokstukken gaat lastiger voor die kleintjes omdat ze er weinig grip op kunnen krijgen.

Mijn idee was altijd dat je de kittens beter een heel kipkarkas voor kan zetten waar ze zelf vanaf kunnen bijten wat ze kunnen. Dan gaat het veel gecontroleerder.
De tandjes zijn dan wel klein en de bijtkracht is nog niet zo heel groot, maar de tandjes zijn scherp als mesjes..
daarmee kunnen ze best lekker knabbelen aan de kipkarkasjes.

Met 5/6 maand ging Jane wisselen, toen at ze een periode minder goed, maar ze is zo'n uit de kluiten gewassen balinees dat ze die paar weken wel wat gewicht kon verliezen.  ;D
Nu kauwt ze alles.

Kleine Smeagol is natuurlijk nu mn barfproject.. ;D
Hij is hier nu bijna 2 weken en krijgt als basis carnibest, daarnaast probeer ik rustig dingetjes uit..
Ik merk dat hij makkelijker kauwt en sterkere kaken heeft als Jane toen ze net zo oud was, maar in tegenstelling tot haar is hij dol op de carnibest en lust nog niet super veel.. Bij hem ben ik dus nog een beetje aan het uitproberen.
Kipkarkasjes knauwt hij dus wel helemaal weg  :o  hij eet rustig 2 eendagskuikens achter elkaar op... ::)
Maar lever en andere orgaantjes hoeft van hem allemaal nog niet zo..
Ik maak me er nu minder druk om dan met Jane, ervaring leert  :D

Succes met je mini en wel heel veel foto's en barf-ervaringen sturen!!!!!!!!!
#1239527
Oww super lief alle hulp voor deze toekomstige barfer! (daarmee bedoel ik dan wilson natuurlijk mee he, ik ben al professioneel! ::)  ;) )
Er zijn idd dingen die ik alweer helemaal vergeten was.. omdat Gerrit nu zo makkelijk is, en echt alles eet.
Ik heb als basis HaaksBarf paard en rund voor meneer in huis gehaald. heb ook nog wat eigen maal, van lam.
En verder ga ik gewoon proberen zo snel mogelijk met Gerrit zijn menu te laten mee eten.
Bij de cattery heeft wilson nu vooral kip op.. maar vind alles even lekker: orgaan, bot en spiervlees.. het maakt m allemaal niks uit.. vind het heerlijk!
Dus ik haal voor de eerste avond ook lekker kip uit de vriezer.. want gelukkig is dat ook Gerrit zijn lievelings hapje..

Misschien ga ik zelfs de eerste ochtend wel gelijk een kuikentje bij hem uitproberen!

De verhalen zal ik natuurlijk posten!
#1240755
bedankt voor alle complimenten... ik zal ze doorgeven aan Gerrit, en ga over 4,5 uur zien of Wilson ook nog steeds zo mooi is!

Ik heb 2 smaken haaksbarf uit de vriezer gehaald, kippenvleugels, kippennekken en nog spiervlees van het een of het ander..
Kijken of  er iets bij zit wat meneer blieft.

Stiekem hoop ik dat ze vanavond al vanaf een bord willen eten..  weet wel dat die kan heel klein is. Maar hoop t toch!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door