Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door yinger
#1238125
Hallo allemaal,

ik zit hier nu voor de eerste keer op barfplaats  en heb een vraag.
Ik geef mijn hond (ruim 7 maanden) uitsluitend versvlees. alle merken door elkaar. Ik ben niet van plan te gan barfen.  Omdat mijn hond enorm gulzig is en ik al wel eens geprobeerd heb kippennekken te geven en vleugeltjes.  maar hij slikt ze in een keer door  Kan hem dit niet afleren en heb ook geen zin om elke keer in de stress te zitten of niet een stukje blijft steken.  Vind het heel eng.
maar goed de vraag is nu± alleen kvv zal niet zo goed zijn voor zijn gebit omdat het heel zacht is.  Wat zou een oplossing zijn . Toch af en toe brokken? om hem toch zijn gebit goed te laten gebruiken?  Ben er niet zo'n voorstander van.  maar hoe doen jullie kvv'gevers dat?
Door bloemetje
#1238257
Ik voerde voorheen niets bij. Alleen kvv. Tandjes waren prima en het enige wat gekauwd werd was zo nu en dan een pensstaafje.

Zeker geen brokken geven! Die zijn ontzettend slecht voor het gebit. Dan is het nog 100x beter om alleen kvv te geven..

Ik voer nu ook nekken erbij. Ze moeten ook leren kauwen! Doe de nek in een plastic zak en mep die even flink plat met een hamer  :dumbells:
Vervolgens neem je een hond en een washandje erbij. Nekje hou je vast met een washandje en dan kan hondje lekker kauwen terwijl jij het nekje even vasthoudt zodat hij het niet door kan slikken! :D

Wat ook kan is een flinke lap vlees geven waar hij wel op moet kauwen. Of een flinke lap pens. Sommige honden slikken dat ook heel door maar het is het proberen waard.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1238412
kvv blijft iig niet tussen de tanden en kiezen plakken dus dat is veel beter voor het gebit als brokken, die dus wel lekker blijven plakken als de honden er al op kauwen..
verder ga ik met laura mee, probeer eens karkassen!
Door Silvia V.
#1238469
Ik geef mijn honden ook alleen maar KVV en ook ik ben bang voor ongelukken met kipkluifjes en dat soort dingen, want ik ben al bijna een hond verloren omdat er iets dwars in de darmen vast is blijven zitten en die darm ook bijna was geperforeerd (met mijn eigen ogen gezien, want ik stond zelf bij de operatie....). Mijn hond was er echt doodziek van. Maar het is allemaal goed afgelopen!

Ze krijgen van mij 1 à 2 keer per maand een groot vers rauw bot (koeienhak) om lekker op te knagen. Ik vraag speciaal bij de slager om zo groot mogelijk en zonder losse stukken eraan!
Omdat mijn honden knagen als hongerige wolven, let ik wel goed op dat er geen kleine losse stukken meer overblijven. Die gooi ik dan onmiddellijk weg.

Op deze manier blijft het gebit van de honden lekker schoon :)

Groetjes,
Silvia
Door Laura2004
#1238566
[quote="Silvia V."]
Ik geef mijn honden ook alleen maar KVV en ook ik ben bang voor ongelukken met kipkluifjes en dat soort dingen, want ik ben al bijna een hond verloren omdat er iets dwars in de darmen vast is blijven zitten en die darm ook bijna was geperforeerd (met mijn eigen ogen gezien, want ik stond zelf bij de operatie....). Mijn hond was er echt doodziek van. Maar het is allemaal goed afgelopen!

Ze krijgen van mij 1 à 2 keer per maand een groot vers rauw bot (koeienhak) om lekker op te knagen. Ik vraag speciaal bij de slager om zo groot mogelijk en zonder losse stukken eraan!
Omdat mijn honden knagen als hongerige wolven, let ik wel goed op dat er geen kleine losse stukken meer overblijven. Die gooi ik dan onmiddellijk weg.

Op deze manier blijft het gebit van de honden lekker schoon :)

Groetjes,
Silvia

[/quote]
Nou dat vind ik toch typisch.... Je hond heeft dus een keer een obstructie gehad, waardoor je geen kippenbotten durft te geven, hele geschikte botten (mits je hond zich er niet in verslikt, maar die kans is erg klein, ik geef het al 5 jaar zonder ooit een probleem, en je de kippenbotten rauw geeft!). En vrijwel alle barfende honden krijgen kippenbotten en ik heb nog nooit in de vijf jaar dat ik lid ben gehoord dat er iets mis is gegaan met kippenbotten, niet vreemd, want het zijn hele zachte botten en ook al worden ze heel ingeslikt, dan worden ze nog goed verteerd, vooral nekjes en vleugels...
En ik heb het over rauwe kippenbotten hè, hier worden geen gekookte of gebakken kippenbotten aangeraden!

Maar je durft wel levensgevaarlijke ongeschikte runderbotten te geven aan je honden, waarbij je geluk hebt gehad dat de tanden van jouw honden niet beschadigd zijn en je hebt heel veel geluk dat jouw honden nog niet zijn overleden aan een maagperforatie of een heftige verstopping.

Runderbotten zijn ongeschikte botten, ze zijn hard en dus tandenslopers en levensgevaarlijk, dus ik raad de starter van dit topic dit advies vooral niet op te volgen.

Geschikte botten van gevogelte en andere kleine dieren zijn heel erg geschikt, dragende delen van grote dieren, zoals koeien, zijn ongeschikt en link!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 21 apr 2009, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1238792
Brokken zorgen juist voor tandplak, dus dat zou ik zowiezo niet geven.

In de dierenwinkel kun je van die gedroogde botten krijgen, als het goed is in 2 verschillende maten. Op deze botten kunnen ze kluiven, een recreatiebot??
Wanneer het bruine er vanaf is gekluift gooi je het restant gewoon weg.

(als dit advies niet juist is hoor ik het wel ;)  :) )
Door Happy Tail
#1238794
[quote="Jol"]
Brokken zorgen juist voor tandplak, dus dat zou ik zowiezo niet geven.

In de dierenwinkel kun je van die gedroogde botten krijgen, als het goed is in 2 verschillende maten. Op deze botten kunnen ze kluiven, een recreatiebot??
Wanneer het bruine er vanaf is gekluift gooi je het restant gewoon weg.

(als dit advies niet juist is hoor ik het wel ;)  :) )
[/quote]
tja naar mijn idee vallen deze ook onder de categorie: liever niet. Je bedoelt vast die gerookte botten.
als da tzo is: teneerste zijn dit bijna altijd de dragende delen en ten tweede zijn ze verhit.
Als je een verantwoorde kluif zoekt: kijk dan eens naar Rawhide kluifjes. zoals die van Farm Food.
Door Silvia V.
#1238806
[quote="Laura2004"]
Nou dat vind ik toch typisch.... Je hond heeft dus een keer een obstructie gehad, waardoor je geen kippenbotten durft te geven, hele geschikte botten (mits je hond zich er niet in verslikt, maar die kans is erg klein, ik geef het al 5 jaar zonder ooit een probleem, en je de kippenbotten rauw geeft!). En vrijwel alle barfende honden krijgen kippenbotten en ik heb nog nooit in de vijf jaar dat ik lid ben gehoord dat er iets mis is gegaan met kippenbotten, niet vreemd, want het zijn hele zachte botten en ook al worden ze heel ingeslikt, dan worden ze nog goed verteerd, vooral nekjes en vleugels...
En ik heb het over rauwe kippenbotten hè, hier worden geen gekookte of gebakken kippenbotten aangeraden!

Maar je durft wel levensgevaarlijke ongeschikte runderbotten te geven aan je honden, waarbij je geluk hebt gehad dat de tanden van jouw honden niet beschadigd zijn en je hebt heel veel geluk dat jouw honden nog niet zijn overleden aan een maagperforatie of een heftige verstopping.

Runderbotten zijn ongeschikte botten, ze zijn hard en dus tandenslopers en levensgevaarlijk, dus ik raad de starter van dit topic dit advies vooral niet op te volgen.

Geschikte botten van gevogelte en andere kleine dieren zijn heel erg geschikt, dragende delen van grote dieren, zoals koeien, zijn ongeschikt en link!
[/quote]


Neem me niet kwalijk. Ik wist niet dat mijn kop er meteen af moest worden gehakt......
Ik gaf alleen aan wat ik altijd doe en waarom. Eerlijk gezegd doe ik dit, samen met vele anderen, al jaren en ik heb nooit geweten dat het zo vreselijk slecht was. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Komt misschien ook omdat ik ze niet zo vaak geef.
Ik heb voor de verandering een tijdje terug eens kalfsribben gegeven en dat is me niet goed bevallen. Direct obstipatie en hoesten omdat ze te gulzig waren. En dat te gulzig zijn is ook de reden dat ik geen kippenbotten (in welke hoedanigheid dan ook) durf te geven.
En ook al kan het geen kwaad als ze het inslikken, het moet er maar ergens overdwars in blijven steken. Dan heb je ook grote problemen....
Door Laura2004
#1238867
[quote="Silvia V."]

Neem me niet kwalijk. Ik wist niet dat mijn kop er meteen af moest worden gehakt......
Ik gaf alleen aan wat ik altijd doe en waarom. Eerlijk gezegd doe ik dit, samen met vele anderen, al jaren en ik heb nooit geweten dat het zo vreselijk slecht was. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Komt misschien ook omdat ik ze niet zo vaak geef.
Ik heb voor de verandering een tijdje terug eens kalfsribben gegeven en dat is me niet goed bevallen. Direct obstipatie en hoesten omdat ze te gulzig waren. En dat te gulzig zijn is ook de reden dat ik geen kippenbotten (in welke hoedanigheid dan ook) durf te geven.
En ook al kan het geen kwaad als ze het inslikken, het moet er maar ergens overdwars in blijven steken. Dan heb je ook grote problemen....
[/quote]
Ik hak je kop er niet af, ik ben gewoon verbaasd. En aangezien dit een openbaar forum is waar ook veel mensen meelezen en misschien jouw advies op zouden kunnen volgen, vond ik het nodig om even te zeggen dat ik jouw oplossing een gevaarlijke oplossing vind  ;)

Ik ken mensen die heel hun leven hebben gerookt en zonder problemen 90 zijn geworden, dat betekent niet dat roken gezond is, ik ken heel veel mensen die jarenlang brokken geven zonder problemen, maar ook dat betekent niet dat het gezonde voeding is.

Ik geef alleen aan wat de gedachten hier zijn op het forum en ik wilde even duidelijk maken dat jouw bericht een heel gevaarlijk advies was, dat is niet je kop er afhakken.

Dit is BARFplaats, een forum over BARF, en hier geven de meeste mensen (die echt barf geven) rauw vlees, rauwe botten, rauw orgaanvlees en eventueel rauwe gepureerde groentes. En aan alle beginners wordt aangeraden om te beginnen met kippennekken of kippenvleugels, omdat dit hele zachte ongevaarlijke botten zijn, tja, het zou maar overdwars blijven steken, tja je hond zou maar in een tennisbal stikken of onder een auto lopen, het kan, maar ja, het is heel onwaarschijnlijk (om dit te voorkomen moet je je hond opsluiten en misschien zelfs voedsel via een sonde geven, want uiteindelijk kan je je overal in verslikken), ik ben al 5 jaar lid van dit forum en ik ken geen één geval waar het mis is gegaan met (rauwe) kippenbotten, als dat wel zo zou zijn zou het hier niet aangeraden worden. Het zijn de meest geschikte beginnersbotten.

Als jij je goed had ingelezen op dit forum dan had je ook kunnen lezen welke botten niet geschikt zijn voor honden, omdat ze gewoon veel te hard zijn, dragende delen van grote dieren, zijn ongeschikt, omdat het bot simpelweg te hard is. Kalfsribben zijn voor de ervaren barfers al niet de meest makkelijke en veilige botten, dus voor honden die verder geen bot gewend zijn helemaal niet en het verbaasd me dan ook niets dat jouw honden obstipatie krijgen van deze kalfsribben. Dit soort botten worden dan ook niet aangeraden voor honden die nog niet zo ervaren zijn, over het algemeen worden kalfsribben hier sowieso nauwelijks aangeraden, omdat ze vaak te hard zijn en dus ongeschikt. Ik snap dan ook niet dat je bang bent om kippennekken/vleugels te geven, maar dat je wel ongeschikte runderbotten en kalfsribben durft te geven (van deze twee botten is dus wel bekend dat er ongelukken mee kunnen gebeuren, vele malen waarschijnlijker dan met een kippenbotje).

Ik snap het als je aan een gulzige/schrokkerige hond geen kleine kippenbotjes geeft, omdat ze die in één keer doorslikken, ik snap het ook als je aan een schrokkerige hond geen botten geeft, ook dat snap ik, maar ik snap niet dat je dan wel gevaarlijke botten durft te geven. Maar als jij lekker runderbotten wilt blijven geven, dan moet je dat vooral doen  ;)

Mijn tip is dan om een keer proberen een halve of hele kip te geven, of een kipkarkas, of een parelhoenkarkas, hier moeten honden wel op kauwen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 21 apr 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1238911
daarom raad ik mensen aan, hier zich eens goed in te lezen voordat er straks gekkere dingen gebeuren als enkel obstructie...
lees het beginnersdocumentatie effies na, dan weet je precies hoe of wat...
en ja,ik zou toch karkassen gaan geven, die kunnen ze niet naar binnen schrokken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door