Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1235667
Ik zet de info hier ook maar even neer.....
Vroeguh ;) hadden wij een kat die last had van nierstenen. Ons werd geadviseerd indische nierthee te geven, en vanaf dat moment was 'koemis koetjing' een geheel nieuw begrip in mijn interne woordenboek. Zonder koemis koetjing lag onze Midas binnen een week bij de da. Met koemis koetjing ging Midas geheel probleemloos door het leven.
Door de nierstenen kon hij niet meer plassen en zodoende vergiftigde hij dan zichzelf. De koemis koetjing (gewoon theezakjes waarvan wij dan een pot thee zetten en dagelijks een beetje over zijn maaltijden deden) zorgde ervoor dat er geen nierstenen gevormd werden en dus geen problemen ontstonden.
Nu heeft Yuki een wat verminderde nierfunctie en, via een topic op het medische kattengedeelte over (de kat) (Mi-)Yuki, herinnerde ik mij weer deze geweldige thee.
Ik had al solidagothee gehaald, maar ik ga nu toch maar weer eens voor de koemis!!!  :D


Koemis koetjing
Volksnamen: Koemis Koetjing – Kumis k*tjing - Remoekdjoeng – Daon Remoedjoeng - Kattensnor  – Rattebaard - Orthosiphon stamineus – Orthosiphon spicata – Ortosifon, Javathee – Indische nierthee

Urinewegen: Allerlei ontstekingen aan de urinewegen met name blaasontsteking
Het middel bij nierstenen.
Bewegingsstelsel: Reuma, jicht, artritis.
Spijsvertering: Ontsteking aan de galwegen.
Hart en bloedsomloop: Bij regelmatig gebruik: dalen van het cholesterolgehalte en de bloeddruk.
Het urinewegstelsel of het vasthouden van vocht kan de plant die luistert naar de naam Koemis Koetjing de oplossing bieden. Dit plantaardige extract stimuleert de nierwerking. Onze nieren zijn boonvormig en vormen de urine. In die urine zitten de schadelijke stoffen uit ons bloed die zo ons lichaam verlaten

Koemis Koetjing stimuleert de nieren waardoor er een verhoogde urineafscheiding plaatsvindt. Afvalproducten in de urine verlaten zo sneller het lichaam. Bijwerkingen zijn niet bekend, ook niet bij langdurige toediening. Al in 1886 verschenen er artikelen waarin de positieve werking van de Koemis Koetjing wordt onderstreept.

Koemis koetjing heeft een zeer sterke werking op de nieren, het bevordert de toeneming van het keukenzout gehalte van de nieren, wat bloedzuiverend werkt. Voor allerlei infecties aan de urinewegen, vooral bij blaasontsteking, een uitgesproken specifiek middel bij nierstenen. Drijft urinezuren uit, pijnstillend, ontkrampt en verwijd de urineleiders, ontstekingsremmend. Ook een goed middel bij waterzucht. Activeert licht de galwerking. Preventief bij gal - en nierstenen. Bevordert de uitscheiding van urinezuren en chloriden (zout), wat het tot een belangrijk diureticum bij jicht en reuma maakt. Overigens is de werking alleen optimaal wanneer superieure kwaliteit wordt geïmporteerd.

Blaasontsteking - urineweginfecties:
Als de blaas uit zijn doen is of steeds ontvankelijk is voor kou.
De urineblaas is een bij de mens in lege toestand appelgroot orgaan, gelegen in de onderbuik en kan maximaal 0,7 L urine bevatten. De blaas vangt de voortdurend uit de urineleiders druppelende urine op en ontledigt zich periodiek via de urinebuis. Het ledige van de urineblaas geschiedt reflectorisch doordat de gladde spiervezels in de wand zich samentrekken, terwijl de sluitspier verslapt. Het ophouden van de urine bij aandrang tot lozing geschiedt door samentrekken van de willekeurige sluitspier om de urinebuis.

Voor vrouwen is de blaas vaak een gevoelig orgaan mede omdat de urinebuis kort is ongeveer 3 à 4 cm terwijl dit bij mannen 18 cm is. Blaasontsteking kan optreden wanneer zich in de blaas bacteriën bevinden. Het kan een zelfstandige ziekte zijn, maar ook in verband staan met ontstekingen elders in de urinewegen. De verschijnselen bestaan uit pijn of branderig gevoel bij het urineren, frequent urineren, een sterk geurende urine, eventueel koorts. Blaasontstekingen reageren soms goed op antibiotica, maar hebben de neiging steeds terug te komen, vooral wanneer er belemmeringen van de urine-afvloed bestaan. Speciaal vrouwen hebben vaak last van blaasontstekingen. Meer dan 20% van alle vrouwen hebben jaarlijks een of meerdere malen een blaasontsteking, indien niet behandeld, kunnen urineweginfecties chronisch worden en uiteindelijk de hoger gelegen urinewegen en de nieren aantasten en nierbeschadigingen veroorzaken.

Het is aan te bevelen minimaal 2 x per jaar (voor- en najaar), een kuur  te doen.
Door kojak
#1236037
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
#1236052
Ik heb even zitten googelen maar op het net wordt het regelmatig aangeboden. Niet zo duur maar dan gaat het vaak 2 keer over de kop ivm de verzendkosten. :-\ dus toch maar even langs de kruidenwinkel in het dorp.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1236482
yuki..
ik vroeg in t topic van de plaspoes ook..
denk je dat t ook bij stress gerelateerde blaasontstekingen zou kunnen helpen?
en hoe sterk is de smaak van de thee?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1237395
spreeuwtje schreef: yuki..
ik vroeg in t topic van de plaspoes ook..
denk je dat t ook bij stress gerelateerde blaasontstekingen zou kunnen helpen?
en hoe sterk is de smaak van de thee?
Het neemt de oorzaak natuurlijk niet weg, maar kan de verschijnselen wel verzachten, dus ja, ik denk wel dat het kan helpen bij Noezels.
De smaak is volgens mij niet sterk, maar ik ga het voor je proberen.
Wij hadden altijd deze:
Afbeelding en kochten het bij de plaatselijke reformwinkel, maar via internet kan dus ook (drogisterij.net)
Door tiny
#1238087
Koenis Koetjing is Maleisisch voor 'kattensnor'. Hier te kweken als eenjarigen.
Qua werking vergelijkbaar met Guldenroede.

Een kruidachtige vaste plant uit de Lipbloemenfamilie. De stengel wordt 70 tot 90 cm hoog en is donzig behaard. De bladeren staan kruisgewijs. Onder aan de stengel zijn ze wigvormig en ongeveer 4 tot 5 cm lang, langwerpig toegespitst en aan beide zijden behaard. De nerven zijn zeer merkwaardig; de zijnerven komen onder een scherpe hoek uit de hoofdnerf en lopen dan in een boog naar de bladtop. De bloemen staan in eindstandige schijnaren. Uit de bleekblauwe, buisvormige bloemen hangen de lange meeldraden die de plant de Maleise naam hebben gegeven (Kattensnor). De plant komt voor in Zuid-Oost Azië en op Java. Ondanks dat het een tropische plant is, kan men hem hier eenjarig kweken, hij bloeit dan tot de eerste vorst.

Urinewegen

Heeft een zeer sterke werking op de nieren, vergelijkbaar met Guldenroede, voor allerlei infecties aan de urinewegen, met name bij blaasontsteking, een uitgesproken specifiek middel bij nierstenen. Drijft urinezuren uit, pijnstillend, ontkrampt en verwijd de urineleiders, ontstekingsremmend. Ook een goed middel bij waterzucht. Activeert licht de galwerking. Preventief bij gal - en nierstenen, al lijkt het mij een middel dat men beter niet preventief kan gebruiken vanwege de sterke werking.

Overige:

Door het urinedrijvende effect ook bij reumatische aandoeningen.

Gebruik:

Men gebruikt de bladeren, gedroogd als thee of als tinctuur. Dit middel moet net als Guldenroede niet te lang achter elkaar gebruikt worden.

http://www.mardi.my/bdc/herba/Misaikcg.jpg
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1238333
yuki13 schreef: Het neemt de oorzaak natuurlijk niet weg, maar kan de verschijnselen wel verzachten, dus ja, ik denk wel dat het kan helpen bij Noezels.
De smaak is volgens mij niet sterk, maar ik ga het voor je proberen.
Wij hadden altijd deze:
Afbeelding en kochten het bij de plaatselijke reformwinkel, maar via internet kan dus ook (drogisterij.net)
ok dank je!
ik hoor t graag of de smaak erg sterk is..
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1238338
keetje schreef: ik lees dat je het niet te lang achter elkaar mag/moet geven.
Weet iemand hoelang geven, hoelang stoppen?
2 x per jaar een kuur. Zal denk ik een week of 3 zijn dan.....
Maar onze kat heeft het jaren lang dagelijks gehad  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door