Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Silvia V.
#1232499
Na de honden al ruim 12 jaar KVV te voeren, dacht ik mijn katten ook over te gaan zetten op KVV en ze daar een heeeeel groot plezier mee te doen :). Om te proberen heb ik een pakje Smuldier vlees compleet gekocht.
Nou, het plezier is heel ver te zoeken hier. De 2 dames lopen hier al een tijdje hoog beledigd te miauwen en vinden het de moeite van het bekijken of te besnuffelen niet eens waard. Dit valt me toch wel heel erg tegen en ik vind het niet leuk >:(.
Ja, de honden lopen maar langs de voerbakjes heen en weer en ik heb ze dus maar ver op het aanrecht gezet (de voerbakjes dan hè ;)).
Enfin, zojuist heb ik wat zacht voer (waar ze normaal een moord voor doen) er doorheen gemengd, maar ook nu lopen ze heel hard weg en kijken ze me aan van: probeer je ons te vergiftigen of zo :-X.

Ik ga het nu gewoon nog een paar dagen proberen en dan maar zien of het lukt. Alleen heb ik het probleem dat 1 van mijn katten behoorlijk mager aan het worden is en niet lekker in haar vel zit qua vacht en zo. Dus ik kan haar niet te lang zonder eten laten zitten.

Maar ik wil echt ontzettend graag dat ze vers (geen Barf) gaan eten. Maar het probleem is dat het echt probleemkatten zijn v.w.b. maag/darm (het zijn Exotic Shorthairs). Als ik ze iets anders geef, dan is het meteen foute boel....
Ik geef ze nu al jaren Royal Canin Sensitivity Control (brok en zakjes zacht voer) bij de dierenarts vandaan, maar sinds een tijdje is de samenstelling veranderd en wordt 1 van mijn katten mager en heeft ze erge last van haaruitval. Ik wil dus van deze brokken af, maar kan dus niet zomaar andere brokken geven, want dan is het diarree en overgeven. Maar ik hoop met KVV dus niet.....
Heeft iemand hier trouwens ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1232507
in de complete versies van smuldier zit pens. pens ruikt (en smaakt vast ook) naar poep en dat moeten de meeste katten niet. ik wil je aanraden om te beginnen met een merkje kvv speciaal voor katten. of langzaam beginnen met iets eenvouding als kipfilet en/of tartaar en dat langzaam uit te breiden.

dat het exotics of anderzijds platneuzen zijn, maakt hun spijsvertering niet per definitie afwijkend.
barfen is in deze wel de beste optie; zo weet je precies wat je er in stopt en kun je ongewenste dingen (plantaardige toestanden) elimineren.
#1232526
Danjewel voor je reactie.
Het gekke is wel, dat 1 van de dames voorheen wel uit de voerbakken van de honden zat te snoepen als ik de Kivo in de bakken deed. En daar zit toch ook pens in....

Oh ja, geen idee of de pens naar naar poep smaakt. Blanke pens in ieder geval niet. Dat heb ik zelf gegeten in Engeland, want daar is het een ware delicatesse  ::). Ik heb gegierd van het lachen toen ik een stukje van iemand kreeg en ik maar vertellen dat ik dat thuis aan de honden geef. Daar keken ze wel een beetje raar van op ;D.
Enfin, aan mij was de pens niet besteed ;).

Misschien dat ik de dames anders toch maar eerst een beetje tartaar moet gaan geven. Ik neem aan toch gewoon rauw (van mijn dierenarts moet je het altijd bakken...)? De Smuldier verdwijnt vanzelf wel in de bekken van de honden ;).
Door ibbi
#1232683
de samenstelling van RC sensitivity control is inderdaad veranderd - er is rijst toegevoegd.
Als je kat daar last van heeft, zul je dus voor een kvv moeten kijken zonder rijst,
misschien carnibest diabetes?

ik heb er 1 die dit voer voorheen kreeg, en ik moet zeggen dat hij het prima doet op cb + barf!
geen diarhee gehad.
#1237917
hoi sylvia
het ene kvv is het andere niet ;) die van mij lusten ook geen smuldier hoor, gelukkig wel carnibest.  Wat die van mij ook lekker vinden is die kleine blokjes poulet maar ze houden dan weer niet van kipfile :P rare beesten hoor!
veel succes!
#1238003
Mijn club is echt zo snel om, ik hoef eigenlijk bijna niets anders te voeren hier. Grommen en smullen!Alleen nierkat With blijft vsthouden aan de RC zakjes.

Ik gaf de Yarrahbrokken erbij, maar sinds Jerry's gruis durf ik dit niet meer. Het is eruit en ze missen het ook niet.
Ze zijn wel veel meer op eten gericht, na het gewend zijn aan de brokken altijd in de aanslag.

Vanmiddag alles ingeslagen wat afgeprijsd was van kippenvleugels, kippenkluifjes (nog nooit gegeven) tot soepvlees. Ook voor mij gaat het wennen ;)

Sylvia, ik hoop dat jouw katten het ook gaan warderen. Het is wennen. Hier nam de grote groep elkaar mee in het gebeuren.
#1240087
Enfin, ik ben nu ruim een week verder en ik kan nog geen positieve berichten geven :-[
Ondertussen heb ik Smuldier vlees compleet gegeven: dat lusten ze in ieder geval sowieso niet. Smuldier hart hebben ze wel iets van gegeten. Als laatste heb ik Carnibest vleesmix geprobeerd en daar trekken ze ook de neus voor op. Ook toen ik wat van hun populaire zacht voer er doorheen had gemengd. Het meeste is dus in de hondenbekken terecht gekomen ;).
Ik moet nu kijken of ze de andere variant van Carnibest wel lusten.....

Ondertussen ben ik maandag ook met 1 van mijn katten (Roos) naar de da geweest, omdat ze eruit zag alsof ze 20 was (ze is nog maar 7 jaar oud). Ze is vreselijk mottig, heeft een vreselijke haaruitval en is een en al schilfer. Ook zijn haar oortjes nu kaal en heeft ze er plekjes op. Ik begon me toch wel ongerust te maken, hoewel ze totaal niet ziek toont! Volgens de da is er medisch niets met haar aan de hand, maar heeft het toch te maken met het voer (nieuwe samenstelling Sensitivity Control van RC). Ze hadden nu nog een zak met de oude samenstelling staan en die moet ik nu op gaan voeren. Zodoende kunnen we zien of het beter met Roos gaat en weten we op deze manier of het door de nieuwe samenstelling komt.
Ik ben er zooooo klaar mee >:( Maar wat moet ik? Ik wil en blijf verse voeding proberen, maar als ze dit niet willen, tja wat moet ik dan? Ze kunnen nergens anders tegen :-[

Voor de zekerheid heb ik haar gebitje ook dinsdag maar laten reinigen en is er ook 1 kies getrokken die helemaal los bleek te zitten. Misschien dat dat ook nog scheelt. De da heeft voor de zekerheid ook maar even een multivitamine injectie gegeven. Hopelijk ziet ze er snel wat beter uit....
Door flin
#1240272
[quote="Silvia V."]

Ik ben er zooooo klaar mee >:( Maar wat moet ik? Ik wil en blijf verse voeding proberen, maar als ze dit niet willen, tja wat moet ik dan? Ze kunnen nergens anders tegen :-[


[/quote]

idd stug blijven volhouden! met kleine stapjes komen je d'r ook!

zoek 't liefst een kvv zonder graan/rijst, en meng voorlopig met blik zonder graan, en suiker of wat kattenmelk

succes hoor! sommige katzels... >:(
#1241384
Sylvia, die kies kan ook schelen en straks lekker op botjes kauwen .
Deze gebreken, ze kwamen bij mijn katten ook veel te veel voor. Dit was voor mij de aanleiding te gaan kijken naar de zogenaamde premiumvoeding .
Laatst gewijzigd door kattenbella op za 25 apr 2009, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#1244727
Ooit katten gezien/meegemaakt die geen vis lusten :o

Heb het even over een andere boeg gegooid en heb in plaats van iedere keer vlees proberen lekker wat vis in de bakjes gedaan.
Ik had er al helemaal plezier in, want ik dacht: dat wordt smikkelen geblazen voor ze:)

Ach, jullie zullen inmiddels wel begrijpen wat de reactie was :'(
Ze hebben wat zitten kliederen en hun pootjes er doorheen gehaald. De vis ligt nu overal, behalve nog in de bakjes óf in hun buik.
Ik had er geen idee van dat katten geen vis lusten :-\
Door Lisa
#1244989
En andere merken? Bibi of Bandit? Al is het maar ter test? Mijn katten eten in ene met lange tanden de Carnibest en de andere twee merken wel met smaak. Misschien vinden ze een ander merk wel wat meer te pruimen. En soms kan het lang duren voor je ze over hebt...Succes!
#1245680
Ik wilde de katten ook via kvv overzetten op barf maar een van mijn katten bleek totaal niet gecharmeerd te zijn van kvv. Geen enkel merk viel bij hem in de smaak. Ik was echt de wanhoop nabij. Totdat ik op een avond met de barfmaaltijden van de honden bezig was. Ik moest ff de keuken uit om iets te pakken en bij terugkomst zit meneer prinsheerlijk op het aanrecht te eten van wat eigenlijk voor de honden bestemd was. Toevallig kip die avond. Ik heb meteen de kvv aan de kant gedaan en de katten op barf gezet. Sindsdien nooit geen problemen weer gehad. Ze lusten beiden vrijwel alles. En wat ze niet lusten geef ik ze ook niet. Dat zijn maar een paar dingen dus daar ga ik niet over mieren.

Succes, katzels zijn een stuk moeilijker op vers over te zetten als honden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door