Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1232866
Nou, ik heb voor Sanne een menu bedacht. Hoewel ik eigenlijk het gevoel heb dat het voor verbetering vatbaar is wil ik toch alvast een poging doen in de hoop dat ik nog goede adviezen en tips krijg. Ik ben nogal precies geweest (denk ik...) maar omdat ik over een tijdje helemaal hoop te gaan barfen wilde ik nu alvast goed gaan oefenen met berekenen en zo. Sanne weegt 27 kilo, ze krijgt 550 gram per dag waarvan in de ochtend (nog) Carnibest Natuurvoer. Hier zit kip en rund in dus heb ik geprobeerd dit zo min mogelijk erbij te geven. Is niet helemaal gelukt omdat ik nog niet genoeg andere vleessoorten in de vriezer heb. Dit komt zo snel mogelijk.

- ma mo 275 gr CB Natuur
- ma av  275 gr (vlees/bot) eendennekken + 1 rauw ei

- di mo  275 gr CB Natuur
- di av    275 gr (spiervlees/groente) 175 gr hertvlees + 100 gr groente

- wo mo 275 gr CB Natuur
- wo av  275 gr (vlees/bot) kwartel

- do mo  275 gr CB Natuur
- do av  275 gr (orgaanvlees/groente) 175 gr bio lamslever + 75 gr groente

- vr mo  275 gr CB Natuur
- vr av    275 gr (vlees/bot) eendkarkas

- za mo  275 gr CB Natuur
- za av  250 gr (spiervlees/groente) 150 gr kalkoendijvlees + 100 gr groente

- zo mo  275 gr CB Natuur
- zo av  275 gr (vlees/bot) kippennekken

- ma av  275 gr CB Natuur
- ma av  275 gr (spiervlees/groente) 175 gr verse sardien + 100 gr groente

- di mo    275 gr CB Natuur
- di av    275 gr (vlees/bot) kwartelkarkas

- wo mo  275 gr CB Natuur
- wo av  275 gr (orgaanvlees/groente) 175 gr pens + 100 gr groente

- do mo  275 gr CB Natuur
- do av    275 gr (vlees/bot) parelhoenkarkas

- vr mo    275 gr CB Natuur
- vr av    275 gr (spiervlees) eendenfilet

- za mo  275 gr CB Natuur
- za av    275 gr (vlees/bot) kippenruggen

- zo mo    275 gr CB Natuur
- zo av    250 gr (spiervlees/groente) 200 gr kalkoendijvlees + 50 gr groente

Ik heb twee weken aangehouden omdat ik dat qua verdeling wat prettiger vond. Nu ik dit zo zie, heb ik dan te weinig vis? In CB zit ook groente, geef ik haar teveel als jullie kijken naar dit menu?
Alle op- en aanmerkingen zijn welkom! Het is trouwens erg leuk om te doen!

Groeten van Angel
#1233308
[quote="vitess"]
Nou, ik heb voor Sanne een menu bedacht. Hoewel ik eigenlijk het gevoel heb dat het voor verbetering vatbaar is wil ik toch alvast een poging doen in de hoop dat ik nog goede adviezen en tips krijg. Ik ben nogal precies geweest (denk ik...) maar omdat ik over een tijdje helemaal hoop te gaan barfen wilde ik nu alvast goed gaan oefenen met berekenen en zo. Sanne weegt 27 kilo, ze krijgt 550 gram per dag waarvan in de ochtend (nog) Carnibest Natuurvoer. Hier zit kip en rund in dus heb ik geprobeerd dit zo min mogelijk erbij te geven. Is niet helemaal gelukt omdat ik nog niet genoeg andere vleessoorten in de vriezer heb. Dit komt zo snel mogelijk.

- ma mo 275 gr CB Natuur
- ma av  275 gr (vlees/bot) eendennekken + 1 rauw ei

- di mo   275 gr CB Natuur
- di av    275 gr (spiervlees/groente) 175 gr hertvlees + 100 gr groente

- wo mo 275 gr CB Natuur
- wo av  275 gr (vlees/bot) kwartel

- do mo  275 gr CB Natuur
- do av   275 gr (orgaanvlees/groente) 175 gr bio lamslever + 75 gr groente

- vr mo  275 gr CB Natuur
- vr av    275 gr (vlees/bot) eendkarkas

- za mo  275 gr CB Natuur
- za av   250 gr (spiervlees/groente) 150 gr kalkoendijvlees + 100 gr groente

- zo mo  275 gr CB Natuur
- zo av   275 gr (vlees/bot) kippennekken

- ma av   275 gr CB Natuur
- ma av   275 gr (spiervlees/groente) 175 gr verse sardien + 100 gr groente

- di mo    275 gr CB Natuur
- di av     275 gr (vlees/bot) kwartelkarkas

- wo mo  275 gr CB Natuur
- wo av   275 gr (orgaanvlees/groente) 175 gr pens + 100 gr groente

- do mo   275 gr CB Natuur
- do av    275 gr (vlees/bot) parelhoenkarkas

- vr mo    275 gr CB Natuur
- vr av     275 gr (spiervlees) eendenfilet

- za mo   275 gr CB Natuur
- za av     275 gr (vlees/bot) kippenruggen

- zo mo    275 gr CB Natuur
- zo av     250 gr (spiervlees/groente) 200 gr kalkoendijvlees + 50 gr groente

Ik heb twee weken aangehouden omdat ik dat qua verdeling wat prettiger vond. Nu ik dit zo zie, heb ik dan te weinig vis? In CB zit ook groente, geef ik haar teveel als jullie kijken naar dit menu?
Alle op- en aanmerkingen zijn welkom! Het is trouwens erg leuk om te doen!

Groeten van Angel
[/quote]

Ik tel stuk of 8 diersoorten! Dat is super! Hier hoef je niks aan te doen hoor, dit is prima zo. Twee keer kip kan prima. En een keer rund is ook prima. Ik zeg altijd "voer niet teveel wat er al in het KVV zit dat je geeft" maar daar bedoel ik dus mee dat mensen niet 4 keer per week kip en 3 keer per week rund geven. Want dan is het zelf samengestelde deel dus geen aanvulling meer op de KVV. Dit is echt prachtig, wat je hier aan vlees/diersoorten gedaan hebt.

Ik vind je percentages vooralsnog ook prima. Je hebt niet teveel orgaanvlees genomen. Nu gewoon even aankijken hoe Sanne het hier op doet. Het percentage groente kan nooit zo heel hoog zijn dus volgens mij is dit prima. Je mag altijd zakken naar 10% groente hoor. Maar wat mij betreft hoeft het niet.

Een keer in de twee weken vis is niet teveel. Je zou nog een keer een sardientje extra kunnen geven (hoef je niet mee te tellen).

Het zou mij niet verbazen wanneer je vanzelf naar verloopt van tijd 100% gaat barfen. Je hebt het allemaal prima begrepen en in de vingers dus dat gaat helemaal goed komen!
#1233470
Dank je wel Lizzy, ben blij dat ik het een beetje heb begrepen. Ik vind het erg leuk om ook bij anderen te zien wat ze allemaal voeren aan hun hond(en) en wat er allemaal kan. Sanne is natuurlijk een beginneling, maar we gaan het langzaam opbouwen. Hopelijk werkt het voor haar net zo goed als bij alle andere reacties die ik lees. Nu ik dit menu voor Sanne heb, ga ik voor Vitess aan de slag. Zij is elf jaar, weegt 33 kg en krijgt Carnibest Light (met rund en groente).
Natuurlijk zijn andere reacties en tips nog welkom hoor!

Groeten van Angel
#1234241
[quote="vitess"]
Alweer een vraag... wanneer ik dit menu geef aan Sanne, dan kan ik toch daarna wel wat afwisselen? In plaats van ma hertvlees bijv. ander spiervlees?

Gr Angel

[/quote]

Ja hoor, geen probleem!
#1237197
Wat een fantastische dag vandaag! De menu's voor Sanne (1) en Vitess (11) zijn klaar en ik had vandaag ingepland om alles te gaan portioneren. De dames natuurlijk mee naar de schuur en ze scharrelden nietsvermoedend een beetje rond, tot de neus in de lucht ging en ze in de gaten kregen wat ik aan het doen was. Het verdelen van het vlees ging aardig goed, ik moet er echt de slag nog in krijgen want ik heb me toch een rommeltje gemaakt... Sanne en Vitess weken niet van mijn zijde en als er eens iets viel waren ze er gelijk bij. Prachtig gezicht, ik had de neiging om ze alles te geven om te kijken wat ze wel en niet lekker vonden. Uiteraard heb ik me weten te beheersen..
Ik vond het erg leuk om te doen al dat snij- en hakwerk, het was bijna jammer toen het klaar was. Heb er erg lang over gedaan, maar nu ligt alles netjes in de vriezers en ben helemaal trots. De menu's hangen in de berging op de vriezer, dus we zijn helemaal klaar voor morgen! Jemig, dat ik dit niet eerder heb gedaan... Oja, vanavond gaf ik de dames een eendennek. Bij het overdrevene af heb ik flink staan hameren en binnen tien seconden was het weg. Vol verwachting keken ze me aan... tja, wordt morgen vervolgd!

Groeten van Angel
#1237223
Leuk he ik heb eergisteren ook Herby binnen gekregen maar het meeste was bevroren hoe kreeg jij het binnen of heb je alles een beetje laten ontdooien.
Ik had wildafsnijsel en dat was ontdooid had 3 kilo en de eendenhartjes en kippenlevertjes en rundernier waren ook bijna ontdooid dus dat kon ik goed in porties doen, maar de rest was echt bevroren en heb ik er maar zo ingegooid.
Mij vriezer zit weer mud vol, ze hebben bij mij de afgelopen 16 dagen op een menu gegeten ging perfect, maar gaan morgen weer voor een paar dagen op brokken, heb nog zoveel en vind het eigenlijk zonde om weg te gooien.
Waar heb jij je spullen vandaan kunnen halen?
Groetjes Marjan Zanoni.
#1237518
Ik heb alles besteld bij Gelukkig Dier, en hoewel ik natuurlijk (als dochter van een uitbener..) niet heel veel verstand heb van hoe het er allemaal uit moet zien, is de eerste indruk erg goed. Het was allemaal bevroren, ik heb het een beetje laten ontdooien en toen gesneden. Meeste moeite had ik met de pens, ik heb daar al het gereedschap voor gebruikt wat ik maar kon vinden. Misschien manlief de volgende keer eens vriendelijk aankijken..
Je schreef dat je weer brokken gaat geven, was dat een grapje of doe je dat echt?

Groeten van Angel
#1237581
Nee geen grap, vandaag en derest van de week weer brokken.
Heb nog zoveel over voor Beau hill's puppy large breed en voor Deja vobra senior nog van allebei wel 10 kilo.
Beau is inmiddels puppy af dus moet eigenlijk zo snel mogelijk op maar de voorraad is nog wel 45 euro dus ga ik zo maar niet weggooien.
Heb ook op lekker dier gekeken maar vind de keus ten opzichte van herby wel veel kleiner.
Maar eind van de week gaan we weer barfen hoor maar moet dan toch wel weer een brokken week inlassen,
ik vind er niets meer aan om die stomme brokken te geven.
Nou succes gaat alles goed met Vittes.
Groetje Marjan.
#1237918
Ik begrijp het, vroeg het me alleen af maar het is duidelijk! Met Vitess gaat het goed, ze loopt steeds ietsie beter. Woensdag is het zes weken geleden en moeten we met haar weer naar Oldenzaal foto's maken. Hoop op goed nieuws!

Groeten Angel
#1241508
Ik twijfel al twee dagen of ik dit zal vragen, niet zozeer vanwege de vraag maar meer vanwege de reden erachter. Heb namelijk het stuk gelezen over die botten (over discussie gesproken...) en hoewel ik net zover was dat ik vol overgave van alles gaf aan onze honden heeft me dit niet heel veel moed en durf gegeven. Jullie hebben vast veel ervaring met mensen die twijfelen over het geven van botten in het begin en hoewel je genoeg info krijgt over hoe je het het beste kunt doen, zullen mensen toch even over de drempel moeten. Zo één ben ik er dus ook. Ik twijfel geen moment meer over de goede bijdrage van barf aan de gezondheid van mijn honden, het is alleen even 'die knuppel in het hoenderhok' die me voorzichtig maakt en dat wil ik helemaal niet. Ik sla dus nog steeds de nekken ed zo veel mogelijk stuk voor Sanne en Vitess het krijgen. Het is dan echt hap, slik, weg. Zijn er meer mensen die barfen en toch dit soort vleesbotjes kapot'hameren'? Bah, waarom ben ik zo makkelijk te beïnvloeden terwijl ik (door de goede info) best weet wat goed is?

Groeten van Angel
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door