Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maumau
#1236987
Hallo ik heb een e staff die nu 11 wk oud is,
ik heb hem al vanaf 8 wk aan de kvv maar wil als dit op is gaan barfen.
Nu heb ik bij de poelier een vleugeltje een maagje een hartje plus een stukje lever gehaald om te kijken hoe die dit opeet,omdat die het kvv  zo naar binnen schrokt zonder te kauwen, nou deed die met het verse spul dus precies hetzelfde ,alleen het vleugeltje heeft die een paar keer gekraakt maar toen alsnog in één keer naar binnen.
Nu is mijn vraag of dit erg is omdat de eerste dag is het goed gegaan maar de tweede dag toen die het had gegeten is ook alles er weer uitgekomen na een uurtje of zo.
Het zou kunnen dat het komt van het rennen  in het bos na het eten of mischien van de auto maar normaal word die hier niet ziek van.
Mischien hebben jullie een idee of mischien is het wel helemaal niks kan ook hoor, het kan toch niet zo zijn dat die niet tegen één van de verse producten  kan want dan had die daar toch gelijk de eerste dag al last van moeten hebben.
Graag u mening.

gr, maureen
Door Lizzy
#1236989
Was het eten misschien te koud? Was het kippenlever trouwens? Ik heb een hond die kippenlever acuut weer uitkotst. Ooit heeft ze het 1 keer gegeten maar daarna heeft ze het nooit meer binnen gehouden. Ik zou de kippenvleugels wel even meppen/doorknippen voordat je ze geeft.

Heb je ook nog andere honden? Ik vraag dit in verband met eventueel concurrentiegevoel dat je pup heeft door de aanwezigheid van andere honden. Mocht je nog andere honden hebben, zet pupsel dan even in een aparte ruimte zodat hij in alle rust kan eten.
#1236991
Je kan t vleugeltje vasthouden zodat ie netjes moet eten of ff een klap met hamer erop geven of inknippen voordat je ze voert.
En na het eten voldoende uit laten buiken ( minimaal een uur) voordat hij in de auto moet of je hem laat rennen
Mazoe werd als pup altijd wagenziek als ze van tevoren had gegeten.
#1236992
Een paar keer kraken op een kippenvleugel is niets geks. Honden malen hun eten niet fijn tussen de kiezen, zoals herbivoren en mensen. Honden kraken en scheuren en een kippenvleugel is zo klein dat een staffordpup daar niet heel lang mee doet, dus een paar keer kraken is genoeg. En tja, maagjes en lever worden hier ook gewoon naar binnen geslurpt, daar valt niet veel mee te doen (en ik heb hele bescheiden rustige eters).

Eten uitbraken kan natuurlijk altijd een keer gebeuren, het kan zijn dat ze te snel heeft gegeten, maar als je snel met hem naar buiten bent gegaan na het eten dan zou het me niets verbazen als hij daarom alles heeft uitgebraakt (hier moeten ze altijd een paar uur uitbuiken na het eten, meestal 3 uurtjes), maar het kan ook zijn dat het gewoon niet goed is gevallen.

Je kan je hond trouwens het uitgebraakte eten gewoon weer op laten eten, als die van mij hun eten uitbraken en ze zijn niet ziek, dan eten ze het vaak ook weer op.

Is het echt nodig om een kippenvleugel te meppen? Ik heb zelf geen pup grootgebracht op barf, maar mijn vriendin die heeft wel een pup die grootgebracht is op barf en die heeft nooit iets gemept en het heeft geen enkel probleem opgeleverd. Een paar keer kraken op een kippenvleugel lijkt me genoeg.

En ik moet zeggen dat ik ook redelijk nuchter ben wat betreft eten uitbraken, mijn honden braken ook weleens wat uit, soms uit opwinding, soms omdat ze een lap pens naar binnen proberen te slurpen, soms omdat het gewoon niet lekker valt, zolang ze niet ziek zijn maak ik me er nooit zo druk over...
#1237259
Lizzy schreef: Was het eten misschien te koud? Was het kippenlever trouwens? Ik heb een hond die kippenlever acuut weer uitkotst. Ooit heeft ze het 1 keer gegeten maar daarna heeft ze het nooit meer binnen gehouden. Ik zou de kippenvleugels wel even meppen/doorknippen voordat je ze geeft.

Heb je ook nog andere honden? Ik vraag dit in verband met eventueel concurrentiegevoel dat je pup heeft door de aanwezigheid van andere honden. Mocht je nog andere honden hebben, zet pupsel dan even in een aparte ruimte zodat hij in alle rust kan eten.
Bedankt voor u reactie,
Ja het eten kan wel eens te koud zijn geweest kwam net uit de koelkast. En het was kippenlever wat die heeft gehad , wat betreft de kippenvleugel dit was alleen dat kleine stukje wat er tussenin zit volgens mij heet dit tv stick.
Ik zal het eens proberen om hem appart te zetten ik heb inderdaad nog een ander hondje.
Maar ik ga gewoon weer proberen kijken wat die de volgende keer doet dan zal ik het even een half uurtje op kamertempratuur laten komen.

gr, maureen
Laatst gewijzigd door maumau op zo 19 apr 2009, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#1237336
Als het zo'n knabbelstick was, dan vind ik het nog minder vreemd dat er maar een paar keer is geknaagd, er valt gewoon niets te knagen, dus ik zou me daar echt niet druk om maken, ik kan me niet voorstellen dat het daardoor komt.
Gebruikersavatar
Door nova
#1237388
Hier krijgen ze wat groter kluifwerk dan vleugels, dan moeten ze bijten
immers een heel karkas kan niet in een keer naar binnen.
Orgaantjes is ook een hap slik weg gebeuren en natturlijk wordt er wel s wat uitgebraakt.
Vaak van grote hompen spiervlees of pens.
Maar het smaakt ze een tweede keer kennelijk evengoed hoor!! :puke:
#1237436
nova schreef: Hier krijgen ze wat groter kluifwerk dan vleugels, dan moeten ze bijten
immers een heel karkas kan niet in een keer naar binnen.
Tegen "alle regels in" ben ik dus toen ook gelijk met het grotere werk begonnen.
Hiermee bedoel ik dus een halve kip ipv kippenvleugels. (dus geen lamsribben enz) Ook met de pups merkte ik dat nekken/vleugels tot
de leeftijd van 10 weken nog te doen was (eigenlijk ook al niet meer) en vanaf toen dat het hap, slik, weg was.
Mensen met grotere honden of honden met behoorlijke kaakkracht (zoals de staf) raadt ik dan ook nooit een kippennek aan
maar eerder een halve kip (zonder de vleugel). En ja ik weet het....dat wijkt nogal af van wat meestal gezegd word. :-[
Echter ik vind het veiliger omdat ze dan tot bijten gedwongen worden.  :)
#1240686
Nog even een reactie van de eigenaar van een voormalige schrokker! Ik heb hier ook een keer een topic neergezet, Buran, mijn Ier (toen) pup, schrokte destijds ook zo enorm. Niks kauwen, niet 1x kraken, alles in 1x naar binnen. Kon me toen niet voorstellen dat dat goed zou komen! Maar......... alles is perfect goedgekomen met hem en komt vast goed met jouw hond. Goede adviezen hier, apart laten eten, niet te koud, rusten na het eten maar ik sluit me ook wel een beetje aan bij het advies om misschien te gaan voor grotere karkassen, maar dus wel van gevogelte enzo, niet de echte gevorderden botten. Die kunnen ze eenvoudigweg niet in 1x wegkrijgen. Overigens heb ik ook een week of zo alles kapot gemept, toen was ik het zat!!

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door