Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aatje 28
#1236703
Hallo allemaal,

Ik heb met veel interesse vele onderwerpen op dit forum gelezen.  Alleen nu kan ik op twee vragen niet echt een antwoord vinden.

Bij mijn hondje van bijna 2 jaar is atrose in de heupen geconstateerd naar aanleiding van een foto. Daarnaast heeft hij een hernia ten gevolge van het Cauda equina syndroom. Dit hebben ze geconstateerd nadat er een mri-scan van zijn rug is gemaakt. Daarnaast bleek, doordat hij door zijn pijnlijke achterhand is gaan compeseren, dat zijn linkerschouder overbelast is geraakt. Hij loopt nu voor kreupel en achter "waggelend".

De DA heeft vier dagen geleden een injectie met ontstekingsremmende middelen in zijn schoudergewricht gespoten en rimadyl voor geschreven.
De Rimadyl heb ik hem twee dagen gegeven, maar ik had het idee dat het niet hielp tegen de pijn. Wel heb ik het vermoeden dat hij er moe en lusteloos van wordt. Of kan hij zo moe en lusteloos zijn van de injectie? Of misschien van de pijn? Hij gilt niet van de pijn en loopt op dit moment redelijk.

Nadat ik vele berichten gelezen heb, heb ik corta rx en pijncompositum besteld. Ik hoop het volgende week binnen te krijgen. Daarnaast schreef een homeopatische dierenarts gnaphalium pentarkan voor. Dit schijnt ook goed te helpen tegen het Cauda equina syndroom. Heeft iemand hier goede ervaringen mee? En kunnen deze middelen allemaal tegelijk gebruikt worden. Of is het toch zinvol om Salisprin erbij te geven? want dan zou hij duivelsklauw(zit in corta rx), pijncompositum en sinaspril krijgen. Of is dit teveel van het goede?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik wil mijn hondje graag weer gelukkig zien!
#1236712
Jeetje wat een problemen allemaal op zo'n jonge leeftijd  :( :(
Kan de hernia en cauda equina niet verholpen worden dmv een operatie?

Ik heb twee honden met cauda equina tgv lumbosacrale instabiliteit. De ene hond heeft de boel gestabilliseerd dmv spondylose, zij staat op een onderhoudsdosering previcox en doet het daar erg goed op. Rimadyl werkte bij haar echt veel minder goed.
Mijn andere hond heeft zo nu en dan last en dan werken pijnstillers helemaal niet, ik geef hem dan puur rug met gnaphalium pentarkan.

misschien kun je tijdelijk wat corticosteroiden geven, werkt naar mijn ervaring toch het beste bij een hernia. Het is troep, maar een hond met pijn is ook geen pretje. Verder zou je herniavetsem bij kunnen geven.
Door pallas
#1236769
Aangezien jouw hond nog heel erg jong is, zou ik info gaan inwinnen over een operatie .
Verder zou ik je niet durven adviseren wat je zou kunnen gebruiken ter vervanging van de Rimadyl :-\
Door aatje 28
#1236880
pallas schreef: Aangezien jouw hond nog heel erg jong is, zou ik info gaan inwinnen over een operatie .
Verder zou ik je niet durven adviseren wat je zou kunnen gebruiken ter vervanging van de Rimadyl :-\
Ik heb al informatie ingewonnen over een operatie. Ze opereren liever niet omdat er een aantal grote risico´s aanzitten. Hij kan verlamd raken of zelfs nog erger.
De DA gaf aan dat het meestal vanzelf overgaat. Maar dit kan wel een half jaar duren. Als hij verlammingsverschijnselen erbij krijgt, opereren ze wel. Hij is eigenlijk nu nog te goed...
*Dorothea* schreef: Jeetje wat een problemen allemaal op zo'n jonge leeftijd  :( :(
Kan de hernia en cauda equina niet verholpen worden dmv een operatie?

Mijn andere hond heeft zo nu en dan last en dan werken pijnstillers helemaal niet, ik geef hem dan puur rug met gnaphalium pentarkan.
misschien kun je tijdelijk wat corticosteroiden geven, werkt naar mijn ervaring toch het beste bij een hernia. Het is troep, maar een hond met pijn is ook geen pretje. Verder zou je herniavetsem bij kunnen geven.
Maar dan krijgt hij wel heel veel homeopathie en voedingssuplementen, nl Corta rx, gnaphalium pertarkan, pijncompositum, puur rug, herniavetsem en evt Salisprin krijgen. Is dit niet te veel? en kan dit wel allemaal samen? En kan dit eventueel samen met previcox?
Door pallas
#1236892
aatje 28 schreef: Ik heb al informatie ingewonnen over een operatie. Ze opereren liever niet omdat er een aantal grote risico´s aanzitten. Hij kan verlamd raken of zelfs nog erger.
De DA gaf aan dat het meestal vanzelf overgaat. Maar dit kan wel een half jaar duren. Als hij verlammingsverschijnselen erbij krijgt, opereren ze wel. Hij is eigenlijk nu nog te goed...
Maar dan krijgt hij wel heel veel homeopathie en voedingssuplementen, nl Corta rx, gnaphalium pertarkan, pijncompositum, puur rug, herniavetsem en evt Salisprin krijgen. Is dit niet te veel? en kan dit wel allemaal samen? En kan dit eventueel samen met previcox?
Ik wil jou of je DA niet afvallen, maar hier heb ik dus nog nooit van gehoord.
Als je hond nu al arthrose in de heupen heeft lijkt het mij een blijvend probleem. :-\
Misschien nog eens een twee opinie bij een andere DA?
Door donna
#1236893
Mijn hond heeft waarschijnlijk ook CES.
Mijn dierenarts was vrij positief over een operatie.Prognoses waren goed.
Zij krijgt nu Gabapentine (en medicijn die werkt bij zenuwpijn) en als het niet snel beter wordt gaan we een scan van de rug laten maken om te kijken of het inderdaad CES is of iets anders(ze heeft nl ook spondylose maar bij druk op de rug geeft ze niet zoveel pijn aan als op die laatste wervel).
Mijn hond is er vrij slecht aan toe,misschien dat ze daarom over opereren begon...
Donna krijgt ook Previcox bij een hele rits aan supplementen,heb nooit het idee dat dit niet zou kunnen.Rimadyl reageert ze helemaal niet op.
Donna gilt ook niet van de pijn maar begint wel een beetje lusteloos te worden,denk dat het bij haar ook komt omdat ze zich gigantisch verveelt ivm de noodzakelijke rust die haar is opgelegt.
#1236909
Arthrose en cauda equina syndroom kunnen echt niet vanzelf overgaan, zoiets wordt juist steeds erger. Soms langzaam maar kan ook snel gaan.

Ik zou toch ook eens rondkijken voor een operatie door een neurochirurg. Zij voeren vaker dit soort operaties uit.
Ik neem aan dat de MRI in Utrecht gemaakt is? Zij hebben ook neurochirurgen die dit werk wel kunnen.

Cauda equina wil zeggen dat de zenuwen bekneld raken  in de "paardenstaart" van het ruggenmerg  en dat kan voor uitval zorgen in de achterhand.
Door aatje 28
#1236921
ilse frettenbende schreef: Arthrose en cauda equina syndroom kunnen echt niet vanzelf overgaan, zoiets wordt juist steeds erger. Soms langzaam maar kan ook snel gaan.
Ik weet inderdaad dat arthrose niet meer overgaat. Maar bij het cauda equina syndroom zeggen meerdere dierenartsen die ik heb gevraagd dat het met rust over kan gaan, zonder operatie. Hoe ben jij er achter gekomen dat het niet zonder operatie over kan gaan?
donna schreef: Mijn hond is er vrij slecht aan toe,misschien dat ze daarom over opereren begon...
Heeft jou hond er verlammingsverschijnselen bij? Want dan zouden ze wel gaan opereren.
Door donna
#1236925
aatje 28 schreef:
Heeft jou hond er verlammingsverschijnselen bij? Want dan zouden ze wel gaan opereren.

Donna heeft in Oktober 1 achterpoot verlamd gehad.Ze is hier vrij snel van hersteld(niet voor 100 % maar wel zo dat ze er weer op kan lopen) en daarom dachten ze toen aan een infarct in de rug,ikzelf denk nu dat dat ook wel eens vanuit het cauda equina syndroom heeft kunnen komen...Op dit moment heeft ze veel last van haar andere achterpoot.Bij veel rust gaat het iets beter maar bij de stomste kleine beweging staat ze op 3 poten.
Deze poot geeft verder geen verlammingsverschijnselen nu alleen veel last.
Door Lizzy
#1236929
Ik heb twee honden met Cauda Equina. En dat gaat dus niet meer over. De acute pijn/problemen kunnen wel weer verdwijnen wanneer de eventuele zwelling in het lumbosacrale gebied weer verminderen/verdwijnen maar de cauda equina verdwijnt daarmee niet. Brutus is nu bijna 13 jaar en wij hebben hem vanaf zijn 8ste tot zijn 12de redelijk goed gehouden met Puur Spondy (hoewel hij geen spondylose heeft), Puur Rug en inmiddels ook Metacam (pijnstillers). Corta RX helpt niet bij Cauda E. Wel bij artrose.

Even voor de duidelijkheid: gnaphalium pentarkan is een middel van VSM en dat is in NL uit de handel gehaald. Het homeopathische middel dat bij Cauda E. helpt is gnaphalium. En dan was een van de homeopathische middelen die gnaphalium pentarkan rijk was (dat was een complex middel). Je kunt dus in de plaats Puur Rug geven.

Ik denk dat Salisprin weinig zin heeft. Zeker in de combinatie Pijn Compositum/Previcox.
Door aatje 28
#1237049
Lizzy schreef: Even voor de duidelijkheid: gnaphalium pentarkan is een middel van VSM en dat is in NL uit de handel gehaald. Het homeopathische middel dat bij Cauda E. helpt is gnaphalium. En dan was een van de homeopathische middelen die gnaphalium pentarkan rijk was (dat was een complex middel). Je kunt dus in de plaats Puur Rug geven.
Lizzy bedankt voor je reactie.

Ik ben er inderdaad achter gekomen dat Gnaphalium Pentarkan uit de handel is gehaald uit in Nederland. Maar ik heb het vorige week nog in Duitsland kunnen bestellen. Ik hoorde via een homeopatische dierenarts dat je dat daar nog kon bestellen.
Dus als ik het goed begrijp, raad je Corta rx aan voor de atrose, Pijn compositum voor rug en atrose evt aangevuld met Previcox in de slechtere dagen?
En omdat ik nog wel Gnaphalium Pentarkan heb kunnen bestellen, hoef ik er geen Puur Rug bij te geven? Of moet ik het nog aanvullen met herniavetsem? Rico heeft nu namelijk ook nog een hernia erbij t.g.v. het cauda quina syndroom. Of moet ik iets anders toevoegen voor de hernia?
En kan dit allemaal samen gegeven worden?

Sorry voor alle vragen, maar ik wil het graag goed doen en vind het soms wel wat ingewikkeld, omdat hij meerdere problemen heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door