Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1235012
Hallo allemaal,

Ik heb weer 2 vragen:  ;)
Sinds de honden barfen drinken ze een stuk minder (Kaya zo goed als helemaal niet). Ik had begrepen dat dit normaal is. Maar klopt het dat de urine van barfende honden sterker ruikt? Het valt me namelijk op dat de geur van hun urine een stuk sterker is geworden sinds ze barfen. Kan iemand mij hier soms meer over vertellen?

Ik heb over de ontlasting ook een vraag. Sinds ze barfen poepen ze geen echte drollen meer, maar keutels. Deze keutels zijn helemaal droog. Zit geen vocht in niks. Het lijkt bijna op de structuur van paardenpoep. Is dit normaal? Ik zat in eerste instantie te twijfelen of ze te veel vleesbotten binnen krijgen, maar de poep is niet wit. Ik ga, voor de zekerheid, het percentage vleesbot wel alvast verlagen van 50% naar 40%. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of verstand van?

Alvast bedankt!
Groet, Linda
Door Mevroi Kruim
#1235020
Sterker ruiken heb ik geen ervaring mee, het is zo lang geleden dat die van mij brok aten ...
Keutels ken ik, dat is hier vaak ook het geval. Kleine stevige keutels ipv enorme felgekleurde hopen. En zo hoort het ook. Als ze niet wit zijn zou ik zelf niet gaan rommelen aan het botpercentage maar eerder wat meer vet geven.
Door Linda & Kay
#1235023
Kruimel schreef: Sterker ruiken heb ik geen ervaring mee, het is zo lang geleden dat die van mij brok aten ...
Keutels ken ik, dat is hier vaak ook het geval. Kleine stevige keutels ipv enorme felgekleurde hopen. En zo hoort het ook. Als ze niet wit zijn zou ik zelf niet gaan rommelen aan het botpercentage maar eerder wat meer vet geven.
Dat is ook een idee. Wat is een verantwoord soort vet wat ik ze het beste zou kunnen geven? Het reutje mag namelijk best een beetje aankomen ook.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1235041
Als de ontlasting droog is kan hetbest dat je botpercentage te hoog is. Hier zag ik na een maaltijd geitenribben in eerste ook bruine drollen die dan de volgende morgen toch helemaal wit waren. Nu was dat incidenteel dus geen ramp, maar als dat structureel zou zijn dan zou dat toch om aanpassing vragen.

Je zegt dat je nu gaat verlagen naar 40/50%, hoeveel gaf je dan.

Dat van die urine die meer gaat stinken ken ik ook niet. Het enige verschil tussen brok en vers-urine die ons vrij vlot opviel was dat vers-urine het gras niet geel verkleurd.

Het zou best kunnen dat jouw hond niet echt dorst heeft maar toch wat weinig vocht binnenkrijgt, dus zou ik de vochtopname even wat forceren om te zien of dat verschil uitmaakt. Zoniet, dan bracht ik toch even een bezoekje aan een da.
Door Linda & Kay
#1235046
Angelique schreef: Als de ontlasting droog is kan hetbest dat je botpercentage te hoog is. Hier zag ik na een maaltijd geitenribben in eerste ook bruine drollen die dan de volgende morgen toch helemaal wit waren. Nu was dat incidenteel dus geen ramp, maar als dat structureel zou zijn dan zou dat toch om aanpassing vragen.

Je zegt dat je nu gaat verlagen naar 40/50%, hoeveel gaf je dan.

Dat van die urine die meer gaat stinken ken ik ook niet. Het enige verschil tussen brok en vers-urine die ons vrij vlot opviel was dat vers-urine het gras niet geel verkleurd.

Het zou best kunnen dat jouw hond niet echt dorst heeft maar toch wat weinig vocht binnenkrijgt, dus zou ik de vochtopname even wat forceren om te zien of dat verschil uitmaakt. Zoniet, dan bracht ik toch even een bezoekje aan een da.
Ik heb eigenlijk nooit gekeken hoe het er de dag erna uitziet, ga ik ook eens doen! Ik bedoelde dat ik 50% vleesbotten gaf en nu dat wil verlagen naar 40%.
Hoe zou ik de vochtopname kunnen forceren??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1235065
Kay en Kaya schreef: Ik heb eigenlijk nooit gekeken hoe het er de dag erna uitziet, ga ik ook eens doen! Ik bedoelde dat ik 50% vleesbotten gaf en nu dat wil verlagen naar 40%.
Hoe zou ik de vochtopname kunnen forceren??
Als je de mogelijkheid hebt om zo'n drol de volgende dag te checken zou ik dat even doen.
Het drinken aantrekkelijker maken, b.v. scheutje karnemelk door het water, of een flinke sloeber karnemelk in de bak. Vlees eerst een uurtje in het water leggen voordat je het voert, eventueel wat water (bouilonnetje mag ook) bij het voer doen.
Door Wicka
#1235303
Ik giet ook altijd het vocht wat vrij komt bij het ontdooien in de voerbak.

Ik vind wel dat Wicka haar urine sterk ruikt, haar keutels daar en tegen helemaal niet, die zou je nijna nog met blote handen opruimen ::) (goed bij gebrek aan zakje dan he)
Door Too
#1235317
Handig he die barfdrollen...

Als je wat meer vet wilt geven , om welke reden dan ook, eend en geit zijn wat vettere vleessoorten
Je kunt je reu natuurlijk ook een klein beetje meer gaan voeren
Door xolopodenco
#1235336
Kay en Kaya schreef: Hallo allemaal,

Ik heb weer 2 vragen:  ;)
Sinds de honden barfen drinken ze een stuk minder (Kaya zo goed als helemaal niet). Ik had begrepen dat dit normaal is. Maar klopt het dat de urine van barfende honden sterker ruikt? Het valt me namelijk op dat de geur van hun urine een stuk sterker is geworden sinds ze barfen. Kan iemand mij hier soms meer over vertellen?

Ik heb over de ontlasting ook een vraag. Sinds ze barfen poepen ze geen echte drollen meer, maar keutels. Deze keutels zijn helemaal droog. Zit geen vocht in niks. Het lijkt bijna op de structuur van paardenpoep. Is dit normaal? Ik zat in eerste instantie te twijfelen of ze te veel vleesbotten binnen krijgen, maar de poep is niet wit. Ik ga, voor de zekerheid, het percentage vleesbot wel alvast verlagen van 50% naar 40%. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of verstand van?

Alvast bedankt!
Groet, Linda

Klinkt vrij normaal Linda, zo is het hier ook. De geur van de urine is sterker geworden (daar kwam ik achter doordat de nieuwe hond een paar keer in huis pieste.pffffff) Waarom dat is weet ik niet, het kan te maken hebben met het feit dat het voedsel in feite genoeg water bevat en ze dus niet meer drinken dan nodig, terwijl brokken een hond op een gegeven moment doet snakken naar water waardoor ze misschien wat veel water drinken en de urine dus meer verdund is minder stinkt.
De drollen hieren variëren. Hoe meer bot hoe steviger, keuteliger en witter, hoe meer vet en vlees des te bruiner (maar zeker nog stevig EN praktisch geurloos!!).
Geitenvlees en eend is inderdaad lekker vet. Ik gebruik ook het schapenvet van Herby, dat is gemalen tot kleine bolletjes die je zelfs als beloning tussendoor kunt geven, ruikt ook nog eens lekker. Ik zou me maar niet al te druk maken over kleine droge keuteltjes. Als hun lichaam behoefte heeft aan meer vocht zullen ze zelf meer gaan drinken.
Door Linda & Kay
#1235349
Bedankt allemaal!
Ik heb net even naar een keutel van vanmorgen gezocht  :D en hij was inderdaad nu wel wit uitgeslagen. Ik ga dus mijn botpercentage iets verlagen. Ook staat er weer eend en geitenvlees op het menu. Vorige keer heb ik een hoop geitenvlees weggegooid, omdat er zoveel vet aanzat, maar dat is dus normaal.  :)
Schapenvet had ik gelezen dat dat niet goed is om te geven?? Vorige week een eitje door het eten gedaan, maar daar waren ze beiden zwaar van aan de dunne. Voor de rest altijd harde poep. Ze krijgen hier 2x per dag te eten, beiden maaltijden bestaan uit vleesbotten met spiervlees óf vleesbotten met orgaanvlees (+ groente waar voldoende bladgroentes inzitten).
Ik moet binnenkort toch met ze naar de DA, dan laat ik voor de zekerheid ook maar even de urine controleren.
Gebruikersavatar
Door pike
#1235373
Angelique schreef: Als de ontlasting droog is kan hetbest dat je botpercentage te hoog is. Hier zag ik na een maaltijd geitenribben in eerste ook bruine drollen die dan de volgende morgen toch helemaal wit waren. Nu was dat incidenteel dus geen ramp, maar als dat structureel zou zijn dan zou dat toch om aanpassing vragen.

Wanneer die keutels zonder problemen uitgepoept worden, waarom zou je dan minder bot moeten geven?

Je zegt dat je nu gaat verlagen naar 40/50%, hoeveel gaf je dan.

Dat van die urine die meer gaat stinken ken ik ook niet. Het enige verschil tussen brok en vers-urine die ons vrij vlot opviel was dat vers-urine het gras niet geel verkleurd.
Wat voor gras heb jij dat wil ik ook  ::) Hier verkleurt het niet alleen geel het verdwijnt compleet, wat rest is een kale plek.  >:( Gelukkig wordt er normaal gesproken niet in het gras geplast, maar verleden jaar toen Duc nog puppie was zette ik hem regelmatig in het gras "Duukie plasje doen" nou dat heb ik geweten.  :-X
Hun plas ruikt trouwens vrij sterk maar ik weet niet hoe dat vroeger was in br..tijd. Misschien zit er nog verschil in reu en teef??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1235442
pike schreef:
Wanneer die keutels zonder problemen uitgepoept worden, waarom zou je dan minder bot moeten geven?

Omdat een hondendrol niet een paardedrolachtige substantie hoort te hebben. Daarbij vind ik het belangrijker WAT hij uitpoept dan hoe hij het uitpoept. Zou je een ruim be-anusde hond hebben zou je 'm structureel veel bot kunnen geven omdat hij er geen moeite mee heeft. Ik zie geen noodzaak om structureel teveel bot te geven.


Wat voor gras heb jij dat wil ik ook  ::) Hier verkleurt het niet alleen geel het verdwijnt compleet, wat rest is een kale plek.  >:( Gelukkig wordt er normaal gesproken niet in het gras geplast, maar verleden jaar toen Duc nog puppie was zette ik hem regelmatig in het gras "Duukie plasje doen" nou dat heb ik geweten.  :-X
Hun plas ruikt trouwens vrij sterk maar ik weet niet hoe dat vroeger was in br..tijd. Misschien zit er nog verschil in reu en teef??
Hier loop van alles wat, reu en teef en dat het gras niet verkleurde viel ons bij ons vorige huis al op, want dat had geen wei maar een gazonnetje en dan valt het ineens op dat je gras groener blijft. Hier meurt alleen de urine van de ouderen wat meer, maar bij de rest heb ik geen verschil gemerkt.

Maar jij wil mijn gras niet hoor, want dat groeit overal, behalve waar ik het hebben wil.
Door Too
#1235538
Nog even over drinken en dus plassen.....
zoals Angelique schreef:  t drankje lekker maken dmv yoghurt, karnemelk of een bouillonnetje maken van bv kippennekjes..
Door pallas
#1235560
Hier zijn de drollen als ze opgedroogd zijn ook wit.
Begrijp ik het goed dat jullie er van steevast vanuit gaan dat dan het bo% in het menu te hoog is?
Kan het niet zo zijn dat er minder calsium opgenomen is en daardoor het teveel uitgescheden wordt?

Ik verlaag het % bot alleen als ze droge kruimelige ontlasting krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1235817
Angelique schreef:
Maar jij wil mijn gras niet hoor, want dat groeit overal, behalve waar ik het hebben wil.
Nee van datte heb ik zelf ook genoeg  :P
Angelique schreef:
Wanneer die keutels zonder problemen uitgepoept worden, waarom zou je dan minder bot moeten geven?

Omdat een hondendrol niet een paardedrolachtige substantie hoort te hebben. Daarbij vind ik het belangrijker WAT hij uitpoept dan hoe hij het uitpoept. Zou je een ruim be-anusde hond hebben zou je 'm structureel veel bot kunnen geven omdat hij er geen moeite mee heeft. Ik zie geen noodzaak om structureel teveel bot te geven.
Paardedrolachtige substantie, dat had ik even over het hoofd gezien. Nee die zou ik ook niet willen. Maar ik heb nog nooit een paardedrol gezien die de volgende dag wit was. En ik heb heel wat paardedrollen gezien ::) (Ze willen wel eens wit worden maar dan liggen ze al een tijdje en dan groeit er wat op  :-X)
Sluit ik me aan bij de vraag van Pallas:
Krijgen ze structureel te veel bot als de keutels de volgende dag wit zijn????
(Armagnac bijv. heeft echt maar een klein gatje en die kan met 50% bot niet zo lekker meer poepen die staat dus op 45% en poept dan goed, en niet droog of kruimelig, maar de volgende dag zijn ze wel wit.)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door