Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marcus
#1234434
Besloten dat ik BARF wil gaan proberen voor mijn hond (2,5 jarige boxer van 40kg). Hier het BARF voor beginners topic doorgelezen en heb eigenlijk al direct een onduidelijkheid over het percentages gedeelte:

Lees dat je moet streven naar zo'n 60% RMB's die voor 50% uit bot bestaan.
Lees dat meer dan 15% bot in dieet niet heel realistisch is gezien dat prooidieren 10-15% bot zullen zijn

Dat klopt dan al sowieso niet met elkaar, want 60% RMB's die voor 50% bot zijn betekent 30% bot in dieet.
Maar vervolgens zegt Lizzy ook dat ze naar 40% RMB's is gegaan, wat (als 50% daarvan bot is) neerkomt op 20% bot.
Meer in de richting van die maximale 15%, maar nog steeds best hoog. Waar die andere 20% is gebleven (als je van 60% naar 40% gaat) is niet helemaal duidelijk, maar ik gok naar spiervlees. Ook omdat ik die extra catagorie (vergeleken met dat Ian Billunghurst recept) steeds terug zie komen in de posts die ik gelezen heb.

Wat ik nog steeds verwarrend blijf vinden is dat RMB's helemaal niet altijd 50% bot en 50% vlees zullen zijn.
Vroeg slager om een schatting en die schatte kippevleugels op 25% bot en kippenekken eerder op 75% bot. Kan zijn dat die schatting niet zo goed klopt, maar denk dat het redelijk lijkt om te stellen dat dat bot% flink kan varieren.
Nou kan ik me voorstellen dat alles niet ongelofelijk nauw luistert, maar als het bot% in RMB's met 50% kan varieren dan betekent dat een variatie van 25% qua hoeveelheid spiervlees (ervan uitgaande dat RMB's 50% uitmaken van het dieet). Dat is toch wel erg veel variatie? Dat betekent dat je hond op kippenvleugel-dag 25% meer vlees eet en 25% minder bot dan op kippennek-dag (even uitgaande van die schattingen van m'n slager).

Mijn vraag (behalve of ik misschien iets over het hoofd zie in deze argumentatie) is dan: Is het niet logischer die percentages anders en preciezer te definieren. Bijvoorbeeld:

15% bot (want dat is een realistisch bot% voor prooidieren)
10% groente
15% orgaanvlees
60% spiervlees

Hier zou ik namelijk wat mee kunnen: Bot% blijft constant en realistisch (enige probleem is in te schatten hoeveel bot er in je hompje RMB's zit, maar dat is lijkt me goed te doen) en is bijvoorbeeld niet de ene keer 12,5% (realistisch) en de volgende keer 37,5% (belachelijk hoog).
De  catagorieen groente en orgaanvlees heb ik gewoon maar direct overgenomen van het Billinghurst recept en de catagorie spiervlees is wat er overblijft. Spiervlees komt dus gedeeltelijk uit de RMB's (alles wat niet bot is) en gedeeltelijk uit los toegevoegd spiervlees.

Klopt deze gedachtengang een beetje?
Door Lizzy
#1234447
Marcus schreef: Besloten dat ik BARF wil gaan proberen voor mijn hond (2,5 jarige boxer van 40kg). Hier het BARF voor beginners topic doorgelezen en heb eigenlijk al direct een onduidelijkheid over het percentages gedeelte:

Lees dat je moet streven naar zo'n 60% RMB's die voor 50% uit bot bestaan.
Lees dat meer dan 15% bot in dieet niet heel realistisch is gezien dat prooidieren 10-15% bot zullen zijn
Waar zie je staan dat je moet streven naar 60% RMB's? Want dat hanteren wij hier niet. Gemiddeld genomen gebruiken we 50% RMB's. En er zijn mensen die meer of minder geven.

En waarom 50% RMB's? Omdat het a)zo makkelijk rekent, de helft vleesbot en de andere helft de andere dingen en b)omdat mijn hond geen wolf is en c)omdat wolven en honden niet alleen prooidier eters zijn. Maar ook aas eters. Bijvoorbeeld. 
Dat klopt dan al sowieso niet met elkaar, want 60% RMB's die voor 50% bot zijn betekent 30% bot in dieet.
Maar vervolgens zegt Lizzy ook dat ze naar 40% RMB's is gegaan, wat (als 50% daarvan bot is) neerkomt op 20% bot.
Meer in de richting van die maximale 15%, maar nog steeds best hoog. Waar die andere 20% is gebleven (als je van 60% naar 40% gaat) is niet helemaal duidelijk, maar ik gok naar spiervlees. Ook omdat ik die extra catagorie (vergeleken met dat Ian Billunghurst recept) steeds terug zie komen in de posts die ik gelezen heb.
Ehhh? Waar zeg ik dat? Ian Billinghurst en Lizzy Plat-Coelers zijn wel twee verschillende mensen hoor ;)

Ik voer 50% RMB's. Maar, omdat mijn vleesbotten allemaal 50% of meer uit vlees bestaan, kom ik op zo'n 20% kaal bot.
Wat ik nog steeds verwarrend blijf vinden is dat RMB's helemaal niet altijd 50% bot en 50% vlees zullen zijn.
Vroeg slager om een schatting en die schatte kippevleugels op 25% bot en kippenekken eerder op 75% bot. Kan zijn dat die schatting niet zo goed klopt, maar denk dat het redelijk lijkt om te stellen dat dat bot% flink kan varieren.
Nou, dat valt wel mee hoor. Dory (202SPOTS) heeft diverse kippenvleugels en nekken uit elkaar gehaald om te analyseren en te wegen en ze bestaan voor iets meer dan 50% uit vlees en de rest uit bot. Ik vraag t.z.t Dory nog om de foto's. Ze stonden hier, maar ik zie ze niet meer. Maar er bestaan geen vleugels die voor 75% uit bot bestaan. Dat zul je gaandeweg zelf zien.
Nou kan ik me voorstellen dat alles niet ongelofelijk nauw luistert, maar als het bot% in RMB's met 50% kan varieren dan betekent dat een variatie van 25% qua hoeveelheid spiervlees (ervan uitgaande dat RMB's 50% uitmaken van het dieet). Dat is toch wel erg veel variatie? Dat betekent dat je hond op kippenvleugel-dag 25% meer vlees eet en 25% minder bot dan op kippennek-dag (even uitgaande van die schattingen van m'n slager).
Zo krap komt het inderdaad niet. En wanneer je 50% vleesbot voert: voer je nooit teveel en nooit te weinig. Tenzij je echt veel kale vleesbotten voert, dan kun je beter wat minder vleesbot voeren. Maar wanneer je goed bevleesde vleesbotten voert (en die beveel ik aan) en wanneer je af en toe een heel "prooidier" voert, kom je met 50% vleesbot heel aardig uit, want zul je rond de 20% kaal bot zitten. Mocht een hond het daar niet goed op doen, dan kun je altijd minder gaan voeren.
Mijn vraag (behalve of ik misschien iets over het hoofd zie in deze argumentatie) is dan: Is het niet logischer die percentages anders en preciezer te definieren. Bijvoorbeeld:

15% bot (want dat is een realistisch bot% voor prooidieren)
10% groente
15% orgaanvlees
60% spiervlees
Als jij dat prettig vindt, doe jij het zo.
Hier zou ik namelijk wat mee kunnen: Bot% blijft constant en realistisch (enige probleem is in te schatten hoeveel bot er in je hompje RMB's zit, maar dat is lijkt me goed te doen) en is bijvoorbeeld niet de ene keer 12,5% (realistisch) en de volgende keer 37,5% (belachelijk hoog).

De  catagorieen groente en orgaanvlees heb ik gewoon maar direct overgenomen van het Billinghurst recept en de catagorie spiervlees is wat er overblijft. Spiervlees komt dus gedeeltelijk uit de RMB's (alles wat niet bot is) en gedeeltelijk uit los toegevoegd spiervlees.

Klopt deze gedachtengang een beetje?
Wat jij prettig vindt.

Ik voer de helft RMB's en de andere helft verdeel ik onder spiervlees, groente en orgaanvlees. Dat vind ik (zoals ik boven uitleg) makkelijk.
Door Marcus
#1234660
Waar zie je staan dat je moet streven naar 60% RMB's? Want dat hanteren wij hier niet. Gemiddeld genomen gebruiken we 50% RMB's. En er zijn mensen die meer of minder geven.



Dat zie ik staan in het beginnerstopic waar de richtlijnen van Ian Billunghurst staan. Heb als beginner verder niet zo heel veel om me op te baseren. Nu had ik wel wat posts bekeken daarnaast dus was me ervan bewust dat het niet 60% hoeft te zijn, maar voor het punt, dat ik daarna maak, maakt dat ook niet zoveel uit toch. Al is het 40%....als je dan ervan uitgaat dat 50% bot (wat ik eveneens lees in het beginnerstopic) is dan vind ik dat nog steeds moeilijk te rijmen met dat andere wat ik las namelijk dat een prooidier niet verder komt dan 15% bot.
En waarom 50% RMB's? Omdat het a)zo makkelijk rekent, de helft vleesbot en de andere helft de andere dingen en b)omdat mijn hond geen wolf is en c)omdat wolven en honden niet alleen prooidier eters zijn. Maar ook aas eters. Bijvoorbeeld.


Voor mijn hond kom ik op 1000 gram (2,5% van 40kg) per dag uit, dus alles rekent makkelijk eigenlijk :)
Wat bedoel je precies met b) en c)? Bedoel je dat die argumenten van hoe prooidieren in elkaar zitten bij wolven niet zo toepasbaar zijn op honden?
Ehhh? Waar zeg ik dat? Ian Billinghurst en Lizzy Plat-Coelers zijn wel twee verschillende mensen hoor


Volgens mij zeg je dat hier:

Ik vind dat het teveel bot bevat... Mijn honden zijn gevoerd met 60% RMB's (50% bot en 50% vlees) en konden zeer regelmatig zeer moeilijk ontlasten. Ook was de ontlasting standaard erg wit. Naar mijn mening hoort de ontlasting van de hond bruin te zijn. OK, deze mag best eens wit zijn na een groot bot, maar niet iedere dag...

Ik heb zelf de hoeveelheid bot teruggebracht naar 40% en ik geef maar 2 keer per week grotere botten van grotere dieren. Want, vooral grote botten van grote dieren bevatten VEEL calcium EN veel fosfor.


Nou, dat valt wel mee hoor. Dory (202SPOTS) heeft diverse kippenvleugels en nekken uit elkaar gehaald om te analyseren en te wegen en ze bestaan voor iets meer dan 50% uit vlees en de rest uit bot. Ik vraag t.z.t Dory nog om de foto's. Ze stonden hier, maar ik zie ze niet meer. Maar er bestaan geen vleugels die voor 75% uit bot bestaan. Dat zul je gaandeweg zelf zien.


OK, dus de schatting van mijn slager voor kippenvleugels en nekken klopt dus blijkbaar niet.
Maar waar het me meer om ging is dat als het percentage vlees flink kan varieren in RMB's, dat je de ene keer een stuk meer kaal bot geeft dan de andere keer. Nu weet ik natuurlijk niet of dat echt een drama is, maar de reden dat ik ga BARF-en is juist dat ik bewuste en goeie voedingskeuzes probeer te maken voor mijn hond, dus ik kaart het aan.
Zo krap komt het inderdaad niet. En wanneer je 50% vleesbot voert: voer je nooit teveel en nooit te weinig
Dat ik teveel of te weinig bot voer was ik niet zo bang voor nadat ik dat stuk over het eeuwige calcium vraagstuk had gelezen, maar waar ik me wel zorgen over maak is dat een groter percentage bot automatisch een kleiner percentage spiervlees betekent en ik dus m'n hond mogelijk te weinig spiervlees zou geven.
Je had het over goed bevleesde botten, dat las ik, maar dat is voor mij als beginner ongeveer even concreet als: niet teveel en niet te weinig  :), vandaar dat ik misschien zo onnodig een punt maak van dat bot%.
Ik voer de helft RMB's en de andere helft verdeel ik onder spiervlees, groente en orgaanvlees. Dat vind ik (zoals ik boven uitleg) makkelijk.
Maar uit je reactie mag ik opmaken dat het eigenlijk zo'n beetje op hetzelfde neer gaat komen?
Laatst gewijzigd door Marcus op do 16 apr 2009, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1235285
Marcus schreef:


Dat zie ik staan in het beginnerstopic waar de richtlijnen van Ian Billunghurst staan. Heb als beginner verder niet zo heel veel om me op te baseren. Nu had ik wel wat posts bekeken daarnaast dus was me ervan bewust dat het niet 60% hoeft te zijn, maar voor het punt, dat ik daarna maak, maakt dat ook niet zoveel uit toch. Al is het 40%....als je dan ervan uitgaat dat 50% bot (wat ik eveneens lees in het beginnerstopic) is dan vind ik dat nog steeds moeilijk te rijmen met dat andere wat ik las namelijk dat een prooidier niet verder komt dan 15% bot.


'k denk dat je verschil moet maken tussen  vleesbot (half vlees - half bot ) en kaaaal bot (alleen bot)
stel: je voert van 't menu zo'n 50 % vleesbot, heb je  'n  +/- percentage van 20 à 25 % kaal bot in 't menu

daarnaast, mocht je 10 % groente voeren in 'n menu, 'n lap pens en nog wat eieren, of leftovers, dan daalt 't bot-% in je menu al snel...
en om verwarring te voorkomen: niemand voert kaal bot als maaltijd; er zal altijd vlees aan, of naast in de bak liggen

overigens reageert elk dier weer anders op bepaalde  percentages, (of diersoorten) dus aan de baas om hierop in te spelen

edit; quote / aangepast
Laatst gewijzigd door flin op vr 17 apr 2009, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door