Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door lindaw
#1234786
Heb voor het eerst een menu gemaakt voor Piper. Zou het fijn vinden als jullie ervaren barfers hier eens naar zouden willen kijken.
Hoop echt dat ik het goed doe, maar suggesties en commentaar is altijd welkom! Ik moet nog heel veel leren.

Ik ga er maar even vanuit dat Piper 23 kg mag wegen, hij mag namelijk wel iets bijkomen vandaar een iets hoger gewicht. Daar neem ik 2% van. Dat is 460 gram per dag, 3220 gram per week.
En dan houd ik de volgende percentages aan:
50% Vleesbot = 1610 gram per week
15% Orgaanvlees = 483 gram per week
20% Spiervlees = 644 gram per week
15% Groentes, noten, yoghurt en ei.

Maandag kippennekken, lamshart, wildmix en groente 
Dinsdag eendekarkas, runderlever, geitsnippers, groente
Woensdag eendennekken, pens, lamssnippers, groente
Donderdag konijnkarkas, kippenhart, paard, groente
Vrijdag kipkarkas, runderhart, kalkoen, groente
Zaterdag zalmkop, kippemaagjes, rund, groente
Zondag parelhoenkarkas, kippenlever, hert, groente

Maandag eendennekken, pens, kalfssnippers, groente,
Dinsdag kipkarkas, runderlever, paard, groente
Woensdag konijnkarkas, kippenmaagjes, wildmix, groente
Donderdag parelhoenkarkas, runderhart, geitsnippers, groente
Vrijdag zalmkop, kippenlevertjes, hert, groente
Zaterdag Kippennekken, lamshart, kalkoen, groente
Zondag Eendennekken, kippenhartjes, rund, groente

De groentes: Sla, Wortel, Bieten, Andijvie, Knolselderij, Aubergine, Witlof, Komkommer, Courgette.
Voor de noten heb ik walnoot, hazelnoot, amandelen en pijnboompitten.

Ben heel benieuwd naar wat jullie er van vinden. Ik mis zelf de vis, maar die wil ik eigenlijk als extra gaan geven, of is dat niet verstandig?
De moeilijker botten hebben we nog even achterwege gelaten, die zijn voorals we een stukje verder zijn.
Door Lizzy
#1234859
lindaw schreef: Heb voor het eerst een menu gemaakt voor Piper. Zou het fijn vinden als jullie ervaren barfers hier eens naar zouden willen kijken.
Hoop echt dat ik het goed doe, maar suggesties en commentaar is altijd welkom! Ik moet nog heel veel leren.

Ik ga er maar even vanuit dat Piper 23 kg mag wegen, hij mag namelijk wel iets bijkomen vandaar een iets hoger gewicht. Daar neem ik 2% van. Dat is 460 gram per dag, 3220 gram per week.
En dan houd ik de volgende percentages aan:
50% Vleesbot = 1610 gram per week
15% Orgaanvlees = 483 gram per week
20% Spiervlees = 644 gram per week
15% Groentes, noten, yoghurt en ei.
Dit zijn prima percentages. Als je dit een tijdje geeft, moet je gewoon even aankijken hoe je hond het hier op doet.
Maandag kippennekken, lamshart, wildmix en groente 
Dinsdag eendekarkas, runderlever, geitsnippers, groente
Woensdag eendennekken, pens, lamssnippers, groente
Donderdag konijnkarkas, kippenhart, paard, groente
Vrijdag kipkarkas, runderhart, kalkoen, groente
Zaterdag zalmkop, kippemaagjes, rund, groente
Zondag parelhoenkarkas, kippenlever, hert, groente
Alleen in deze week zie ik al stuk of 10 diersoorten! Dat is natuurlijk superdeluxe (hoeft niet hoor, maar mag natuurlijk wel). Je hebt er blijkbaar voor gekozen om iedere dag vleesbot, orgaanvlees, spiervlees en groenten te geven. Dat is op zich natuurlijk prima. Maar dat hoeft niet hoor. Je zou dus bijv. ook elke dag vleesbot kunnen geven, 4 keer per week een maaltijd spiervlees met groenten en 3 keer per week een maaltijd orgaanvlees. Maar, als jij dit prettig vindt zo, dan is er natuurlijk niks mis mee!
Maandag eendennekken, pens, kalfssnippers, groente,
Dinsdag kipkarkas, runderlever, paard, groente
Woensdag konijnkarkas, kippenmaagjes, wildmix, groente
Donderdag parelhoenkarkas, runderhart, geitsnippers, groente
Vrijdag zalmkop, kippenlevertjes, hert, groente
Zaterdag Kippennekken, lamshart, kalkoen, groente
Zondag Eendennekken, kippenhartjes, rund, groente
Ook hiervoor geldt: veel diersoorten, mooie afwisseling en alles dat je moet geven: zit in je menu.
De groentes: Sla, Wortel, Bieten, Andijvie, Knolselderij, Aubergine, Witlof, Komkommer, Courgette.
Voor de noten heb ik walnoot, hazelnoot, amandelen en pijnboompitten.
Prima. Je kunt je groentes iedere keer wisselen. Sla bijvoorbeeld, dat heeft weinig voedingswaarde. De volgende keer zou je bijv. waterkers kunnen gebruiken. Dat is zeer rijk aan voedingsstoffen en bevat ook iets jodium. Je kunt het echt zo gek niet bedenken, of je kunt het geven. Broccoli, sperzieboontjes, pompoen, paksoi, peterselie, beetje knoflook, alfalfa-spruiten, winterpostelijn, etc. Qua noten is het ook prima! Zijn ze rauw? Want dat is wel een noodzaak.
Ben heel benieuwd naar wat jullie er van vinden. Ik mis zelf de vis, maar die wil ik eigenlijk als extra gaan geven, of is dat niet verstandig?
De moeilijker botten hebben we nog even achterwege gelaten, die zijn voorals we een stukje verder zijn.
Je hebt toch nu iedere week zalmkop in je menu? Dat is vette vis dus dat is prima. De vleesbotten die je kiest zijn prima!
Door lindaw
#1235052
Dank je Lizzy.
Ga toch nog een kijken of ik het dan anders in kan delen. Dus niet alles iedere dag.
Dat maakt het misschien ook wel wat makkelijker.
Ben wel heel blij dat alles wat je moet geven in het menu zit.

De sla laat ik gewoon achterwege dan heb ik nog 8 soorten voor deze keer en dan doe ik de volgende keer andere groentes.
En de noten zijn rauw dus dat is goed.

Maar 1 keer in de week zalmkop is genoeg aan vis?
Door Lizzy
#1235181
lindaw schreef: Dank je Lizzy.
Ga toch nog een kijken of ik het dan anders in kan delen. Dus niet alles iedere dag.
Dat maakt het misschien ook wel wat makkelijker.
Ben wel heel blij dat alles wat je moet geven in het menu zit.

De sla laat ik gewoon achterwege dan heb ik nog 8 soorten voor deze keer en dan doe ik de volgende keer andere groentes.
Dat is perfect!
En de noten zijn rauw dus dat is goed.
Heel goed!
Maar 1 keer in de week zalmkop is genoeg aan vis?
Ja hoor, dat is wel genoeg. Je mag nog best 1 sardientje per week erbij geven maar het hoeft niet persee hoor.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door