Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1231757
Even een positief berichtje.

Mijn hond is nu 2,5 jaar en vanaf het begin was het tobben met zijn vacht,maar vooral met de jeuk die hij had. Dit hadden we nog niet toen hij van fokker vandaan kwam, het werd erger in de tijd daarna. Hij had wel al last van huidschilfers.
Hij begon te likken en bijten tussen zijn achterpoten, dit werd te erg, er kwamen dieprode ronde plekken en later korstjes erop die hij weer open likte of beet. Het bleek bij de dierenarts een anaalklierontsteking te zijn. Uitknijpen en een kuurtje en het was een tijdje weg, behalve de jeuk dan. Een aantal keren ben ik ervoor terug gegaan naar de DA. We kwamen uit op een voedselallergie. Dieetbrokken. En ja hoor, de plekken verdwenen. Je zou zeggen dat ik tevreden was, maar dat was ik niet. Hij at de brokken met tegenzin. Ik ben weer ´gewone´ brokken gaan voeren, maar van een ander merk en de klachten kwamen terug. En ik als eigenaar van mijn eerste hond had toen nog niet gehoord/gelezen over vers voeren. Maar ik ben wel gaan zoeken naar alternatieven. En ben na veel gezoek en navragen door iemand erop gewezen dat vers voeren wel eens een uitkomst zou zijn. Dit heb ik voorgelegd aan mijn DA, die wees dit niet af, maar had haar bedenkingen. Ik heb toch doorgezet en ben de slager gaan bellen en hij kon voor mij rundvlees leveren. Dit was even de makkelijkste weg om aan vlees te komen. Voorzichtig heb ik de brokken vervangen door vlees en botten en steeds een beetje meer variatie, totdat hij nu zo´n klein maandje  compleet op vers vlees e.d staat, hij krijgt er nu ook groentes e.d bij.
En hij is helemaal JEUKVRIJ, hij heeft totaal geen plekken meer en het lijkt wel of zijn kale huid tussen zijn achterpoten weer haar krijgt. Hij heeft ook altijd 1 kale bal, die nu ook al iets meer haar lijkt te krijgen.
Ik ben dus helemaal om. Ik voer niks anders meer dan vers.
Het is wat werk meer dan brokken voeren, maar het is leuk. Mijn vriend moet eraan wennen, maar ziet nu de voordelen.
Mijn hond eet met 100 keer meer plezier dan ervoor. Zijn tanden zijn in een week tijd helemaal wit geworden, want die hadden ook aanslag van de brokken.

De DA zal waarschijnlijk opkijken hoe hij er van opgeknapt is.

Ik kan het iedereen aanraden.

Nu krijgt ook mijn kat vers vlees, maar dan KVV en tussendoor een kipnekje of zo. Die smult er net zo van. De kat geef ik nog wel brokjes erbij, die heb ik nog, maar zal als die op zijn toch zeker overgaan op vers.

Groetjes Willy
#1231863
Hoi Willy,

wat fijn dat je hond zo is opgeknapt!

Hier een bijna identiek verhaal; een hond met chronische oorontstekening. En ziek, depressief en zo.
Ook via allelei omzwervingen bij BARF uitgekomen. En....een opgewekte en heel blije hond die helemaal van zijn ontstekeningen af is.
En een heel blije baas. Ik heb gemerkt dat het in het begin een beetje meer werk is, maar dat dat snel went. En nu weet/wil ik niet eens meer anders. Bailey eet alle diersoorten en alle groente, en dat gaat goed. Het enige wat ik hem niet geef is zuivel, ik heb toch het gevoel dat hij daar op reageert.

Knuffel voor je hond!
#1231973
Leuk he, Ik wil het ook aan iedereen vertellen die het horen wil.

Hij heeft net eendenekken op, dat is weer nieuw voor hem, maar het smaakte prima. Ik durf hem nu eigenlijk alles te geven. Zuivel heb ik ook nog niet gegeven, maar ei, groente e.d. wel. Ook dacht ik dat hij van vuile pens uitslag kreeg, maar dat is de eerste twee keer misschien toeval geweest, hij kreeg toen ook nog een klein gedeelte brokken. Nu al twee keer pens gegeven en geen reactie te vinden. Misschien kon hij het toen ook nog niet zo goed verteren. Zijn ontlasting is nu ook stukken minder en compacter, niet meer zo'n losse flodder, lekker praatje, maar ik ben er blij mee.

Ik geef nog wel twee maal daags druppels van Groene Os, drainagecompositum. Dit is om hem te ontgiftigen, van zijn afvalstoffen af te helpen.

Komende winter zal het makkelijk worden voor mij om aan vlees te komen. We hebben dan regelmatig wild en kan ik vragen of ze het voor me apart houden, alles wat er niet gebruikt wordt. Super toch, scheelt me weer wat in de kosten.

Vergeleken met de dieetbrokken  a  € 76,60 per maand, ben ik nu al goedkoper uit en veel beter uiteindelijk. Ik hou mijn vingers gekruist, maar voorlopig geen dierenartsbezoek meer.
#1232717
Heerlijk he?
Die verbeteringen die je bij de hond ziet door het geven van vers voer.
Ik herken jouw verhaal heel goed hoor!!
En dat jouw hond nu weer zijn pootjes wat open heeft, hoeft niet aan de pens te liggen.
Noxy  van mij is allergisch voor pollen van grassen en bomen, en dat speelt op het ogenblik behoorlijk op  :'(
Dus kapotte voetjes kunnen ook een andere oorzaak hebben  ;)
#1233334
Ik heb inderdaad koeienpens en ook heb ik aan de granen gedacht. Dus ga ik het niet meer voeren en probeer ik als de plekken weer weg zijn eens schapen of lamspens.
En dat jouw hond nu weer zijn pootjes wat open heeft, hoeft niet aan de pens te liggen.
Noxy  van mij is allergisch voor pollen van grassen en bomen, en dat speelt op het ogenblik behoorlijk op  Cry
Dus kapotte voetjes kunnen ook een andere oorzaak hebben
De plekken zitten echt tussen de achterpoten, in de liezen. En ze zijn net als voorheen, maar niet zo erg. Wel is hij wat meer aan het knagen tussen de tenen, maar nog geen open plekken, gelukkig.

Ik smeer de plekje in met rescue zalf, dat verzacht wat en helpt tegen de droogte. Zijn huid is nog wel vrij droog.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door