Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Taartje
#1230965
Begin maart is ons Kneusje (1 jaar) bij ons gekomen uit Spanje.
Ze had toen:
*licht ondergewicht.
*een kale plek op haar ruggetje, waar net weer haartjes begonnen te groeien. Volgens de da een oude, reeds genezen ontsteking.
*grote tepels en een gezwollen vulva. Volgens de da had ze onlangs een nestje gehad.
*een uitstekend botje bij haar heup. Volgens de da een oude breuk, die nooit gezet is, waardoor het pootje scheef gegroeid is. Het gevolg: haar ene achterpootje is zo'n 1 1/2cm korter dan de andere, waardoor ze vaak op 3 pootjes hinkt.
*2 tranende oogjes, waar vieze troep uitkwam. Volgens de da heeft ze entropion aan beide oogjes (het ooglid krult enigszins naar binnen en irriteert het netvlies). Ze heeft hiervoor oogdruppeltjes gekregen, die niet hielpen. Alleen als ze er veel last van krijgt, beveelt de da een operatie aan.
*een verkoudheid, waarbij ze helder snot nieste. Ze was zeer lusteloos en sliep 90% van de dag.

Enkele dagen later was het snot groen en toen kreeg ze een antibiotica-kuur van maar liefst 10 dagen, ter voorkoming van een longontsteking.
Ze is opgeknapt van de verkoudheid en inmiddels is ze goed op gewicht, maar ze blijft heel lusteloos. Ze is heel lief, maar absoluut niet speels oid. Eerst dachten we dat ze moest bijkomen van alle belevenissen in Spanje, toen dachten we dat ze "natuurlijk ziek" was, maar nu weten we het niet meer! Ze is niet van haar plekkie te branden, tenzij er voer in het spel is of ze wordt uitgelaten.

Sinds vorige week heeft ze een nieuwe nattige, kaalgevreten plek (hotspot?) op haar ruggetje, op vrijwel dezelfde locatie als voorheen. We hebben de haartjes verwijderd, gewassen met ontsmettende shampoo en ingesmeerd met Calendula wondzalf. Om te voorkomen dat ze aan de plek zit te klauwen hebben we haar een katoenen rompertje aangetrokken. De volgende ochtend had ze er een 2e plek bij, op haar ene bil tot de aanzet van haar staart! Deze plek kreeg dezelfde behandeling en ze heeft enkele dagen een katoenen babypakje gedragen met broekspijpjes.....Ze knauwde dan wel het pakje nattig, maar de plekken droogden goed op, dus het leek de goede kant op te gaan.
Afgelopen weekend zagen we dat haar vulva behoorlijk geïrriteerd is en er zitten zelfs korstjes op. Mijn man dacht dat het misschien kwam door het schuren van haar katoenen pakje, dus dat draagt ze nu niet meer. Maar helaas likt ze dan de zalf af en als ze even de kans heeft, knaagt ze alles weer open!
We willen haar liever geen kap omdoen, maar een kraag kan ik nergens vinden. De no bite-kraag die ik zelf gefabriceerd heb, helpt niet omdat ze te lenig is....

Verder valt ons op dat ze veel likt aan haar pootjes/teentjes, maar die maakt ze niet kapot.

We stellen een da-bezoek liefst uit, omdat ik bang ben dat ze dan nog meer antibiotica krijgt, terwijl dat zelfs een oorzaak kan zijn voor het ontwikkelen van een hotspot! Maar wat kunnen we anders doen?

Ik hoop dat ik het verhaal zo volledig mogelijk heb geschetst, en dat er iemand zijn/haar licht over wil laten schijnen! Alvast bedankt, mede namens onze lieve Kneus!
#1230994
Wij hebben zelf ook een Spaanse hond genaamd Sofi en zij is inmiddels ruim 2 jaar bij ons.

Sofi heeft last gehad van likgranuloom en bij haar verergerde het door er calendula zalf op te doen, ze ging die zalf er steeds af likken...
Het hele verhaal staat hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 090.0.html

Ben je al lid van het BHF (buitenlandse honden forum) dit kan ik je van harte aanbevelen:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/phpBB3/index.php

Het eerste wat mij te binnen schiet is, is jouw hond getest op buitenlandse ziektes?
Onze Sofi had Leishmaniose, zij was er niet erg ziek van, maar sommige honden kunnen het heel heftig hebben.
Voor meer informatie over buitenlandse ziektes kijk op hete BHF en voor info over Leishmaniose kijk hier:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... 49&t=26101

Wat voor voeding geef je aan jouw hond?
#1231005
Wij hebben zelf ook een Spaanse hond genaamd Sofi en zij is inmiddels ruim 2 jaar bij ons.

Sofi heeft last gehad van likgranuloom en bij haar verergerde het door er calendula zalf op te doen, ze ging die zalf er steeds af likken...
Het hele verhaal staat hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 090.0.html

Ben je al lid van het BHF (buitenlandse honden forum) dit kan ik je van harte aanbevelen:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/phpBB3/index.php

Het eerste wat mij te binnen schiet is, is jouw hond getest op buitenlandse ziektes?
Onze Sofi had Leishmaniose, zij was er niet erg ziek van, maar sommige honden kunnen het heel heftig hebben.
Voor meer informatie over buitenlandse ziektes kijk op hete BHF en voor info over Leishmaniose kijk hier:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... 49&t=26101

Wat voor voeding geef je aan jouw hond?
Jouw verhaal over Sofi heb ik reeds met veel belangstelling gelezen, maarre..scheelt het dan nog als ik andere zalf gebruik? Bijv. honingzalf? Of kun je er dan maar beter nix op smeren?

Onze Kneus is getest op Leishmania, Ehrlichia en hartworm (3xnegatief).
Ze eet KVV van Kivo en Lotgering, afgewisseld met kippennekken en -ruggetjes.
#1231083
kan je niet helpen met alle kwaaltjes, maar vind het wel super dat je een hond uit
spanje neemt en vervolgens alle kwaaltjes het hoofd moet bieden...
Hoop voor jullie dat je snel weet wat het is zodat er iets aan gedaan kan worden...
En als al die klachten weg zijn zal die ook wel een stuk vrolijker zijn.. heb zelf maar eens
jeuk..heb je toch ook nergens zin in..
Heel veel succes met kneusje..hoop dat jullie hem snel superman kunnen noemen....
#1231283
je geeft wel erg veel kip, is ze daar niet allergisch voor?
Misschien moet ik iets uitgebreider zijn: we zorgen voor voldoende afwisseling door van Kivo de Vis-variant te geven en van Lotgering de Rund- en Lams-variant. Daarnaast krijgt ze geregeld biologische orgaanmix van Odin en verse groente en fruit. En tot slot dus kippennekjes en -ruggetjes!
Het lijkt me stug dat ze reageert op het voer, maar het zou kunnen natuurlijk. Ik denk eerder dat ze gevoelig is voor hotspots, bijv. bij stress (of na een stevige antibiotica-kuur.... :-\).
kan je niet helpen met alle kwaaltjes, maar vind het wel super dat je een hond uit
spanje neemt en vervolgens alle kwaaltjes het hoofd moet bieden...
Hoop voor jullie dat je snel weet wat het is zodat er iets aan gedaan kan worden...
En als al die klachten weg zijn zal die ook wel een stuk vrolijker zijn.. heb zelf maar eens
jeuk..heb je toch ook nergens zin in..
Het is inderdaad zo jammer dat ze van alles mankeert, ik heb steeds maar het idee dat we de "echte" Kneus nog niet gezien hebben!

Overigens ziet de plek op haar rug er vandaag een stuk beter uit, als ze er nu maar van af blijft!
Toch ben ik bang dat we naar de da moeten, want er komt nu ook vocht uit haar vulva.....jegh.
#1231587
Taartje schreef: Jouw verhaal over Sofi heb ik reeds met veel belangstelling gelezen, maarre..scheelt het dan nog als ik andere zalf gebruik? Bijv. honingzalf? Of kun je er dan maar beter nix op smeren?
Bij Sofi smeer ik er nu dus niets meer op als ze een wondje heeft, ik maak het alleen schoon, meer niet.
Ik lees dat het inmiddels beter gaat, fijn!

Wanneer is ze op buitenlandse ziektes getest?
Ik vraag dit omdat Sofi daar in Spanje ook op getest was en negatief en later dus in Nederland positief...
#1231605
Wanneer is ze op buitenlandse ziektes getest?
Ik vraag dit omdat Sofi daar in Spanje ook op getest was en negatief en later dus in Nederland positief...
Kneusje is in Spanje negatief getest, enkele dagen voordat ze naar NL kwam. Het is niet 100% waterdicht, maar het zou wel toevallig zijn als ze in die paar daagjes besmet zou zijn....

We gaan haar nu in een ontsmettend badje doen, want er komt vuil uit haar vulva en ze heeft ook tussen 2 teentjes zitten kluiven totdat het daar nu ontstoken is.... :'(

In vergelijking met andere honden zijn haar klachten maar minimaal, maar ik word zo verdrietig als ik mijn Kneusje zie tobben....
#1231693
Taartje schreef: Kneusje is in Spanje negatief getest, enkele dagen voordat ze naar NL kwam. Het is niet 100% waterdicht, maar het zou wel toevallig zijn als ze in die paar daagjes besmet zou zijn....
De incubatietijd van Leishmaniose is 3 maanden tot 7 jaar... dus helaas zegt het niets wat testuitslagen in Spanje waren.
<Daar kwam ik ook pas achter toen Sofi toen ze een jaar bij ons was leishmaniose had...>
#1231987
De incubatietijd van Leishmaniose is 3 maanden tot 7 jaar... dus helaas zegt het niets wat testuitslagen in Spanje waren.
Ik zal er zeker op wijzen als ik met haar naar de da ga, want ik weet wat een rot-ziekte Leismania is, en hoe lastig vast te stellen ook....

Bedankt voor de tips!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door