Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door roos79
#1231323
Waarom wordt er altijd advies gegeven om 6 weken een eliminatie dieet te geven, waarom niet korter? Is het met een medische reden? (allergenen uit het lichaam?) of is het gebaseerd op ervaring?

Als ik kijk naar Sam, die bijv. allergisch is voor rund, hij reageerd binnen een dag als hij het gegeten heeft (of eerder), maar geef je het niet meer, dan is de reactie ook wel na een paar dagen over.
Het duurt dan wel wat langer eer hij weer in balans is, maar ik heb het nu puur over de eerste reactie.

Ik redeneer dan zo: als je je hond iets geeft waar hij allergisch/intolerant op reageert, dan zou zodra je het niet meer geeft, de reactie ook langzamerhand moeten stoppen. Dus zou je bij een jeukende hond het toch binnen een week/2 weken moeten merken ?  :-\
#1231385
Op een nieuwe stof kan je hond ook gaan reageren, maar dat gaat veel langzamer dan op al bekende stoffen. De eerste reactie van jouw Sam op rundvlees zal ook weken geduurd hebben, alleen wist je dat toen niet. Allergie bouwt langzaam op, de reactie wordt steeds sterker. Dus als jouw hond ook gaat reageren op konijn maar hij heeft nog nooit konijn gehad dan duurt het een week of 6 voordat je de reactie duidelijk ziet. Stop je er dan mee dan verdwijnt de reactie, geef je weer konijn dan komt de reactie veel sneller dan de eerste keer.
Door roos79
#1231586
Zoals jij het zegt gaat het dan dus om te kijken of de hond reageert op het eliminatie dieet zelf.

Mijn vraag gaat dan mn ook om als je de stof waar je vermoed dat je dier op reageert NIET meer geeft, dan moet je toch snel reactie zien? sneller dan 6 weken?
#1231869
Bij mijn Ziggy verdwenen de klachten pas na ruim 8 weken, zij had zulke ernstige klachten (voor bijna 50 % kaal, overal pusbulten), dus zo snel verdwijnen de klachten niet als ze heel ernstig zijn, meestal wordt trouwens geadviseerd om 9 weken een eliminatiedieet te doen en dat is voor honden met ernstige klachten ook nodig.
Door pallas
#1231978
Mijn hond ging toch nog na twee weken ontgiften , dus werden de klachten eerst erger.
Daarna was er pas een hele duidelijke verbetering te zien.
Met het toevoegen van nieuwe diersorten ben ik overigens ook veel voorzichtiger geweest, dan deed ik ook per 6 weken.
Hij kan nl best een bepaalde hoeveelheid aan van een verkeerde diersoort, maar dan zie je uiteindelijk toch een opstapelingseffect na een week of 3/ 4. (volgens bij is het dan geen allergie , maar een intolerantie als ik het goed heb)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door