Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#12295
Ik was eens aan het lezen op de site die Ink gaf ( http://members.lycos.nl/Annelie/dieren.html ) en daar komen mensen aan het woord die met dieren communiceren. Er staan een aantal verhalen op waardoor ik er van overtuigd ben dat dezen mensen echt met dieren kunnen praten. Nu heeft een van deze twee mensen dus ook aan veel dieren gevraagd wat zij ervan vonden om gecastreerd te worden. Hier kwam een verrassend resultaat uit naar voren (er staat iets verder ook een verhaal van een kat waarbij tegelijkertijd met de sterelisatie ook de nagels verwijderd zijn en dit blijkt een zeer stress- en pijnvolle operatie te zijn geweest. De pijn in de pootjes zorgde ervoor dat de buikpijn ook bleef hangen).
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

CASTREREN EN STERILISEREN (1)

Mij wordt vaak gevraagd wat dieren ervan vinden gecastreerd of gesteriliseerd te worden. De meeste van de dieren die ik daarover heb gesproken, katten, honden, paarden, konijnen, geiten, koeien en schapen zijn opgelucht als ze geen seksuele aandrang en geen cyclus meer hebben, die er soms de oorzaak van zijn dat ze niet bij hun menselijke vrienden kunnen zijn. Hoe kan dat nu, zul je vragen, het hoort toch bij ze om functionerende geslachtsorganen te hebben?
Dieren die er bewust voor kiezen bij mensen te leven, doen dat gewoonlijk om hun menselijke vrienden zo goed mogelijk lief te hebben, te dienen en ze tot vreugde te zijn. De dieren in de vrije natuur schuwen de mensen meestal en hebben hun eigen soortgebonden groepsverband. Huisdieren willen juist graag mensen om zich heen en beschouwen die mensen als hun gezin. Ze hebben vaak zelfs vrienden van andere diersoorten, met wie ze in vrijheid nooit zouden optrekken.

Veel dieren hebben me verteld hoe ze voor bepaalde mensen iets zijn gaan betekenen door ze toewijding te geven en ze onvoorwaardelijke liefde en genieten van het leven te leren. Hoewel ze het prettig vinden bij dieren van hun eigen ras te zijn, geven veel van deze dieren er de voorkeur aan onder de mensen te zijn. Ze vinden dat zij en hun gezin bij elkaar horen. Ze zijn gefrustreerd, boos, angstig of verward als hun geslachtshormonen ze vertellen dat ze een partner moeten gaan zoeken, of als een dier van de andere sekse ze achternazit, als dat ze van hun hoofdopdracht van huisdier te zijn afhoudt.
Een andere reden om dieren te laten behandelen is dat mannetjes en vrouwtjes dan rustig met elkaar kunnen samenleven zonder de stress van het paren en voortdurend voortplanten. Hengsten worden vaak eenzaam opgesloten, omdat ze in de meeste maneges van de andere paarden moeten worden gescheiden, behalve als ze voor nageslacht moeten zorgen. Velen van hen zijn blij dat ze gewoon bij de andere paarden en de mensen mogen zijn nadat ze zijn gecastreerd.

Georgie, mijn dwergkonijn, genoot ervan om bij zijn wijfje Elfie te zijn. Ik scheidde ze na hun tweede nest, omdat het moeilijk was een goed huis te vinden voor al die jonkies. Georgie, die normaal heel makkelijk is, was woedend op mij omdat ik Elfie van hem had afgenomen, ook al had ik hem uitgelegd waarom ik dat had gedaan en ook al kon hij haar zien en aanraken door de afscheiding van kippengaas heen. Ik zei hem dat als hij bij Elfie wilde zijn, ik hem zou moeten laten castreren, wat inhield dat hij niet meer met haar zou kunnen paren. Hij wilde verschrikkelijk graag bij haar zijn en stemde toe in de operatie. Elfie had wat tijd nodig om Georgie niet meer te verleiden, maar toen knuffelden en wasten ze elkaar en waren diep gelukkig met hun hereniging.

Het is het beste dieren te behandelen als ze nog jong zijn, in de puberteit. Ze herstellen snel en hebben het niet moeilijk met de verwarring en de ervaring van vroeger seksueel gedrag. Verschillende van mijn dieren hebben me bedankt voor de castratie, nadat ze de tegenstrijdige gevoelens van hun eerste bronst hadden ondervonden.
Gebruikersavatar
Door chooky
#12296
CASTREREN EN STERELISEREN (2)

Het gebeurt vaak dat mensen zich met hun dier vereenzelvigen en terugdeinzen voor de gedachte dat het behandeld moet worden. Vrouwen denken dat het fijn voor hun hond is om jongen te krijgen, om de vreugde van het moederschap te ervaren. Mannen die alleen al ziek worden van het woord 'castreren' kunnen pertinent weigeren om hun hond dat aan te doen. Misschien vinden ze de agressie van hun hond naar andere honden toe eigenlijk wel mooi en zijn bang dat hun hond door de castratie een slapjanus zal worden.
Maar er is een groot verschil tussen jou en je huisdier. Het seksuele gedrag van dieren wordt grotendeels bepaald door de hormooncyclus. Mensen kunnen zelf uitmaken of ze aan hun seksuele behoefte gehoor willen geven of niet. Afgezien van enkele uitzonderingen kunnen dieren dat niet. Daardoor ontstaat er een conflict voor gezelschapsdieren, die bij hun baas willen zijn. De seksuele aandrang kan gedrag teweegbrengen dat voor de mensen onprettig is, zoals weglopen, andere dieren aanvallen en daarbij gewond raken, geurvlaggen uitzetten, krols huilen, tegen de muren opspringen en hyperactiviteit.

Een vrouw met een Ierse Setterteef wilde weten waarom haar hond vaak schijnzwanger was en na haar loopsheid vreemd deed. Ik heb dierenartsen en professionele hondenfokkers horen verkondigen dat een hond die regelmatig schijnzwanger is gesteriliseerd moet worden, omdat dit een teken kan zijn van problemen bij de voortplanting. De vrouw vond sterilisatie tegennatuurlijk en wilde er niet aan.
De Ierse Setter kwam naar me toe, leunde tegen me aan, zuchtte en vroeg me haar vast te houden. Het kostte haar veel moeite te vertellen dat ze geen jongen wilde. Ze wilde haar bazin, van wie ze wist dat ze graag jonge hondjes wilde, niet teleurstellen. Ze kreeg het, elke keer dat ze loops werd, emotioneel heel moeilijk en dan reageerde haar lichaam heftig. Hoe kon ze haar bazin vertellen dat ze alleen maar een liefhebbend en toegewijd gezelschapsdier wilde zijn? Zou haar bazin dat accepteren?
Dit was typisch een vrouw die haar eigen kinderwens op haar hond overdroeg en deze daarmee het leven zuur maakte. Ik vertelde haar wat de hond mij had gezegd en dat ik hoopte dat ze zou doen wat het beste voor haar hond was en haar zou laten helpen.

Veel mensen doen hun uiterste best om hun hond zwanger te krijgen, zonder resultaat, en bellen mij dan om achter de reden van het mislukken te komen. De teefjes vertellen mij vaak dat het niets voor hun is om een nest te krijgen en dat dat hele fokken hen tegenstaat. Als ze dan toch zwanger worden vinden ze er niets aan en verwerpen hun puppies. Anderen krijgen aandoeningen aan hun voortplantingsorganen. Dat kun je opvatten als een boodschap van de natuur dat het niet de bedoeling was dat deze honden jongen kregen. Misschien is het wel zo dat veel huisdieren hun vermogen om zich voort te planten verliezen, omdat er zo'n overschot aan honden en katten is.

Mensen fokken vaak met hun hond omdat hun vrienden net zo'n hond als Coco of Max willen. Het is heel natuurlijk te denken dat jouw hond de beste of de liefste van de hele wereld is. Maar er bestaat geen enkele garantie dat zijn kinderen zijn evenbeeld zullen zijn. Veel van de eigenschappen van jouw hond waar jij zo dol op bent, zijn niet erfelijk, maar horen speciaal bij hem. Ik ben in mijn werk duizenden fantastische dieren tegengekomen. Dieren met een goed karakter komen op de een of andere manier op deze wereld terecht en hebben een thuis nodig. Daarom kunnen we maar beter voorzichtig zijn met nog meer dieren op de wereld te zetten.

Iemand wilde met haar aanbeden Golden Retriever fokken, ondanks de heupdysplasie en artritis, die hij als pup al had. Is er ook maar één reden te bedenken om bewust de pijn van deze aandoening over te brengen naar volgende generaties? Dieren in de natuur moeten sterk en gezond zijn om te overleven en zich voort te planten. Mensen die met dieren willen fokken zijn er verantwoordelijk voor dat slechts met die dieren te doen die in alle opzichten kerngezond zijn en geen erfelijke aandoeningen hebben. Modefokken kan tot rampen leiden, als dat niet gebeurt naar goede gezondheidsmaatstaven.
Vaak hoor je iemand zeggen dat de mensen in de rij staan voor zijn puppies of kittens. Maar in Amerika worden er jaarlijks 25 miljoen thuisloze katjes en hondjes geboren. Daarvan worden er ongeveer 15 miljoen gedood of aan researchcentra gegeven. De rest wordt ziek, verhongert, raakt gewond of vindt de dood op straat. Voor elk dier dat een thuis vindt is er een die niet zo gelukkig is.
Door sterilisatie en castratie komt er een eind aan de emotionele en fysieke beroering door de hormooncyclus. Het is niet zo dat dieren door een van beide ingrepen lui of minder levenslustig worden. Het maakt ze minder vatbaar voor hormoongebonden ziekten en meestal leven ze langer.
Daarom is het om ethische, humane en emotionele redenen meestal het beste je dier te laten behandelen. Gewoonlijk vinden de dieren zelf dat ze hierdoor gelukkiger worden.
Door Paul_Barte
#12297
Eva,
Heb het net ook ff aan mijn 4 reuen gevraagd maar ze hebben me verzekerd dat als ik bij één van hen de ballen eraf laat halen ze de mijne er vervolgens met zijn vieren af zullen bijten........
Voor de rest was het een leuk gesprek  ;)
Door Jolly
#12298
uhm ik weet niet wat ik ervan moet denken, oke ik zelf schrijf ook op me website alsof Chasey het zegt, maar toch echt communiseren met dieren. nee daar geloof ik niet in. Ik begrijp de uitdrukkingen van Chasey kop, lichaam en staart en hij begrijpt mijn commando's. Das alles.
Door qyan
#12299
woord castratie is hier ook niet goed gevallen hoor.
het gesprek eindigde dan ook of de da´s hem al niet genoeg hadden aan gedaan, en dan ook nog zijn mannelijkheid.  >:( einde discussie!  ;D
Door Helen
#12302
Ik denk dat deze mevrouw even een Haldolletje moet nemen en voor een intake gesprek langs moet komen op de psychiatrische kliniek waar ik werk. :P

ps Verder voer ik ook regelmatig gesprekken met Balou, mm nu ik erover denk zijn het eigenlijk monologen.. ;)
Door Jolly
#12303

ps Verder voer ik ook regelmatig gesprekken met Balou, mm nu ik erover denk zijn het eigenlijk monologen.. ;)
ja die voer ik ook en al die mensen die langs komen maar gek kijken, dan zeg ik; meteen kom chasey we gaan verder, dan lijkt het niet zo dom  :-/
Door Helen
#12304
Ik zeg altijd vriendelijk lachend, 'Ja mevrouw/meneer, honden begrijpen meer dan u denkt hoor....'

Jolanda, ik heb net je site bekeken en ik vind hem hartstikke leuk. Wat vraag je trouwens weining voor een verblijf bij jou. Mijn hondengast gezin vraag 13
euro. Dat is inderdaad wel wat veel, maar voor de verzorging die jij biedt zou je volgens mij heel wat meer kunnen vragen. MM nu ga ik off topic, ik hou er mee op. Maar nogmaals Jolanda, mijn complimenten.

groetjes Helen
Door Nelly
#12305
Chooky, sorry meid, met dieren communiceren, daaronder versta ik persoonlijk iets héél anders ::), nl de lichaamstaal en mimiek van dieren leren, en ook hun "spreektaal" natuurlijk, en die proberen te begrijpen. Maar bovenstaand verhaal... nogmaals sorry, vind ik op z'n zachtst gezegd nogal zweverig :-/
Of deze mevrouw is juist heel slim en heeft een of ander contract met een DA, die veel wil verdienen d.m.v. gemakkelijke, want routine-operaties zoals castraties en sterilisaties. Sorry, meid, maar ik geloof er geen bal van :P
Door Thineke
#12306
Hoi Chooky,
Ik ken de site van Annelie en heb haar bij mijn favorieten staan. Ik geloof er dus wel in en hoop dit ooit ook in de toekomst met mijn honden te kunnen doen. Er zijn zelfs speciale cursussen voor, aangezien het zo schijnt te zijn, dat elk mens deze eigenschap in zich heeft, maar zoals je ook aan de reakties hierboven kunt zien, men gelooft er niet in, tis zweverig etc. etc.
Een paar jaar geleden heb ik iemand ingeschakeld om met mijn oudere reu een ,,gesprek" te hebben, zodat ik wat meer over hem te weten kon komen. Het resultaat loog er niet om en maakte heel veel los. Mijn favoriet, die heel duidelijk wist te maken, dat hij een Border Collie is en zich ook zo wil gedragen  ;D Oftewel: ,,ik wil werken voor mijn baas"  ;)
Ik heb hierna vaker dergelijke mensen ingeschakeld bij versch. van onze honden en heb daar altijd veel aan gehad .
Door Nelly
#12307
Beste Thineke, iemand met een beetje kijk op honden hoeft zich maar te verdiepen in de raseigenschappen van welke hond dan ook en die kan dan, volgens mij, zulke "gesprekken" houden. Geloof me, ook ik communiceer met m'n honden, ik zie aan hun lichaamshouding en hun gezichtsuitdrukking wat ze willen of denken, ik hoor aan hun blaf wat er aan de hand is. En zeker m'n 10-jarige reu weet me precies te vertellen wat hij wel en niet wil; puur door de blik in zijn ogen. Maar zulke gesprekken, nuh.
Door Thineke
#12308
Ben blij dat ik er wel voor opensta en zoveel positieve ervaringen al heb gehad  :D En verder communiceer ik zelf nog steeds, met beide voeten op de vloer, op de ,,normale" manier ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#12309
Ik denk toch dat het belangrijk is om een "open mind" te houden over dit soort dingen. En ik geloof dat wij met z'n allen wel open staan voor dingen (denk er aan dat sommige mensen ons al vreselijk zweverig vinden omdat we discussiëren en misschien wel gebruik maken van homeopathie en bach bloesems. Namelijk:  In een homeopathisch verdunde stof is bij de krachtigere verdunningen chemisch gezien  geen enkele molecuul van de stof meer te vinden en toch werkt het middel sterker. de energie van de stof schijnt te zijn overgegaan op het oplosmiddel... Dit staat voor sommige mensen gelijk aan onzin, zweverig gedoe, enz)

Verder is het misschien een idee om eens te denken aan wat er zou gebeuren als je volgens deze methode met dieren communiceert. je gebruikt in feite telepathie. Dit fenomeen (communicatie, contact op afstand) is al door onderzoeken bewezen bij mensen. Die zijn in staat om beelden over te brengen.

Kijk nu eens naar wat voor dier de hond is. Een roedeldier. Er zijn verschillende soorten groepsdieren en die communiceren op verschillende manieren met elkaar, door geluid, lichaamstaal, maar er bestaat ook zoiets als groepscommunicatie. Dit is waar te nemen bij scholen vissen en vogels. Als deze van richting veranderen doen ze dit allemaal tegelijk, niet dmv lichaamstaal, want dan zou je actie reactie kunnen waarnemen (degene die reageert moet het toch ook eerst gezien hebben).

Bij honden zou je kunnen denken aan het samenwerken tijdens de jacht. Hoe weet elke hond zo precies wat hij moet doen? Misschien worden er plaatjes uitgewisseld van mogelijkheden. Ik denk bijvoorbeeld aan het verhaal van iemand op de Arf-lijst (weet niet meer wie) over twee honden die een konijn insloten.

Ik hou ook mijn twijfels en blijf altijd kritisch nadenken (inderdaad, zit er geen commercieel tintje aan, is dit niet ter plekke verzonnen, kan de informatie niet door andere dingen verkregen zijn dan door telepathie) maar ik raak toch steeds meer ervan overtuigd dat er meer is dan dat wij denken.

Trouwens, in andere verhalen (ja natuurlijk kunnen het ook gewoon verhalen zijn, misschien ga ik het eens zelf uitproberen, stuur ik haar een foto van chooky) krijgt ze een beeld door van een huisdier van de kamer van het dier z'n huis en of omgeving. Wanneer zij dit gedetailleerd terugmailt naar de eigenaar van het dier, blijkt dit gewoon te kloppen.

Wie weet   :) ;D :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door