Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door vitess
#1228940
Vanaf maandag krijgen Sanne en Vitess elke avond rauw. 's Ochtends wil mijn man nog liever KVV geven en dat doen we nog een tijdje (hopelijk gaat het met barfen zo goed dat ik hem gauw om heb...).
Nou heb ik vast iets uitgerekend voor de dames, maar wanneer ik dan naar de procenten kijk vraag ik me af of dat wel kan. Met name omdat ze dus 's ochtends nog KVV krijgen (Sanne Carnibest Natuur en Vitess Light).
Als ik het uitreken kom ik voor Vitess op hetvolgende (ze weegt 33 kg):
- 's ochtends 330 gram CB, en dan per week voor de avonden 50% bot (1155 gr), 15% groente (346 gr), 15% orgaan (346 gr) en 20% spiervlees (462 gr).
Totaal barf per week 2310 gram.

Voor Sanne (26 kg) kom ik 's ochtends op 260 gram CB, en voor de avonden per week op 50% bot (910 gr), 15% groente (273 gr), 15% orgaan (273 gr) en 20% spiervlees (364 gr). Totaal barf per week 1820 gram.

Als eerste vraag ik me af of ik de goede procenten aanhou, omdat er natuurlijk ook kip en rund al in de CB zitten. Ik begreep dat je dan van bepaalde ingredienten minder moet geven? En om een afwisselend weekmenu te krijgen, niet alle dagen achtereen iets van hetzelfde?
Wanneer ik weet hoe dat ongeveer werkt, kan ik de procenten gaan invullen (sprak ze eenvoudig...) en hier het menu aan jullie laten zien. Ik zou graag jullie mening en advies horen over hoe jullie het qua procenten zouden gaan doen in ons geval en wat ik ter afwisseling moet doen (ook is het verstandig om minimaal vier verschillende soorten vlees aan te houden?)

Groeten van Angel
Door Boez
#1228963
De uitdaging zit 'm in het feit dat je met je barf ingrediënten een goede aanvulling moet geven op het kvv.
Eerste stap is dus bekijken wat er in het kvv zit.
Ik heb begrepen dat er in CB veel kip, rund en orgaan zit, maar dat weet ik van de Natuur en Light versie niet zeker. Checken dus.

Dan is het vervolgens zaak om niet teveel kip, rund en orgaan (als dat inderdaad overwegend de ingrediënten van je kvv zijn) bij te voeren. Je kunt dan andere diersoorten nemen voor het vleesbot en het spiervlees. Bijvoorbeeld lam, kalkoen, wild, eend, kwartel... er is genoeg op de markt. Op die manier voer je in totaal (meer dan) 4 verschillende soorten en zit je dus goed qua afwisseling.

Wat betreft de percentages, die vind ik dus lastig. Omdat je niet precies weet hoeveel orgaan er in het kvv zit, en welke organen dan. Zit er veel pens in? Veel lever?
In zijn algemeenheid zou ik aanraden het percentage orgaan wat omlaag te schroeven, of zelfs helemaal geen orgaan bij te voeren. Je kunt dan de hoeveelheid vleesbot en spiervlees wat groter maken. Geef bijvoorbeeld slechts 5% orgaan en 5% meer vleesbot en 5% meer spiervlees.
Maar goed, misschien hebben andere meer ervaren barfers hier een heel andere kijk op?
Door vitess
#1229154
Iemand misschien nog tips qua verdeling van de procenten? Ik ga in elk geval goed bekijken dat ik niet teveel geef naast wat al in de Carnibest zit.

Groeten van Angel
Door Too
#1229240
Hi Angel

Ik zou zelf t orgaanpercentage wat terug schroeven...tot ca 10% , vooral omdat t percentage in de kvv niet helemaal te achterhalen is.. en dan een tikkie meer spiervlees.
En zoals Boez schrijft proberen diersoorten te voeren die nog niet in je kvv zitten, misschien s een visje proberen

Hihi lees nu Boez' antwoord goed... dat komt overeen..
Door vitess
#1229423
Oke, ik ga het dan als volgt verdelen: 50% vleesbot, 15% groente, 10% orgaanvlees en 25% spiervlees. Dan ga ik nu oefenen met het maken van een menu. Geef ik vis er gewoon bij? Waar vallen zalmkop en sardientjes onder?
Ik ben wel moeilijk, maar wil het graag leren dus hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven.
Oja, is het zo dat je bepaalde dingen beter niet elke dag kunt geven, of dat een combinatie van bepaalde dingen niet optimaal is?
Alvast dank weer voor jullie moeite, het komt goed met mij....

Groeten van Angel
Door Too
#1229464
Helemaal niet moeilijk, t forum is er toch om elkaar te helpen/denken/adviseren.. gewoon blijven vragen!

Hoewel ik van de poezen ben...
zalmkop is zo bottig.. dus bot
een sardien/panharing etc vlees [compleet]

Sommige honden hebben moeite [als in platte poep] met veel orgaan in 1 keer, daar kom je alleen achter door proberen

Zet je opzetje gewoon neer ... Succes!!
Door vitess
#1229761
Dank je Too, ik neem alle adviezen mee en heb nog een vraag: Ik heb de analyses van de Carnibest Natuur en Light en deze zijn als volgt:
Natuur: Ruw eiwit 13%, Ruw vet 14%, Ruwe as 3%, Ruwe celstof 1%, Vocht 61%, Calcium 0,48% en fosfor 0,43%.
Light: Ruw eiwit 12%, Ruw vet 10%, Ruwe as 3%, Ruwe celstof 1%, Vocht 62%, Calcium 0,46% en fosfor 0,38%. Volgens mij moest ik vooral op het calcium-gehalte letten? Als jullie dit zien, moet ik dan nog iets aan mijn procenten veranderen (50% vleesbot/15% groente/10% orgaan/20% spier) of kan ik hiermee aan de slag?
Alvast bedankt weer voor de moeite!

Groeten van Angel
Door Hanny
#1229886
Ik denk, dat je gewoon en menu moet samenstellen.
Als je gaat werken met eiwit en vetpercentages, hoe moet je dat dan doen met je zelfsamengestelde gedeelte. dat lukt toch niet.
Een menu samenstellen over het niet kant en klaar gedeelte, lijkt mij het simpelste. Vooral niet ingewikkeld maken, want dat hoeft het niet te zijn. Ik zie helemaal niet in, waarom je extra op het calcium gedeelte zou moeten letten. Gewoon is gewoon en goed.

Hanny
Door Lizzy
#1229887
[quote="vitess"]
Dank je Too, ik neem alle adviezen mee en heb nog een vraag: Ik heb de analyses van de Carnibest Natuur en Light en deze zijn als volgt:
Natuur: Ruw eiwit 13%, Ruw vet 14%, Ruwe as 3%, Ruwe celstof 1%, Vocht 61%, Calcium 0,48% en fosfor 0,43%.
Light: Ruw eiwit 12%, Ruw vet 10%, Ruwe as 3%, Ruwe celstof 1%, Vocht 62%, Calcium 0,46% en fosfor 0,38%. Volgens mij moest ik vooral op het calcium-gehalte letten? Als jullie dit zien, moet ik dan nog iets aan mijn procenten veranderen (50% vleesbot/15% groente/10% orgaan/20% spier) of kan ik hiermee aan de slag?
Alvast bedankt weer voor de moeite!

Groeten van Angel
[/quote]

Nee, ik zou niet op de percentages letten, behalve qua orgaanvlees (en dat heb je al gedaan, dus dat zit goed).
Door deja
#1230504
Hoi Angel,
Ik heb kort geleden ook een menu samengesteld en bij menu's geplaatst onder menu KVV en Barf Beau 34 kg. en heb daar veel reactie van Lizzy op gehad ook hele goede.
Ik zat ook met dat KVV maar ze zei dat moet je gewoon als complete maaltijd zien s'morgens en het gedeelte dat je gaat barfen dan neem je gewoon de percentage's van 50 bot/vlees en die andere 50 deel je een beetje in drieën misschien orgaan het minste en dan zit je goed.
Kijk anders is naar mijn menu, ik had het volgens Lizzy heel goed gedaan.
Was heel blij met haar reactie.
Groeten Marjan.
Door vitess
#1230921
Het was niet de bedoeling met percentages te gaan werken, ik dacht alleen dat wanneer er veel calcium in de kvv zat, ik dan misschien minder bot moest geven dan de 50% die ik aan wilde houden. Daarom heb ik alle percentages er maar even neergezet, wie weet waren er nog andere dingen belangrijk. Ik ben (net als iedere andere beginner...) nog zo groen als gras en ik zie anderen met zoveel tips en reacties, hopelijk gebeurt mij hetzelfde en gaat het me over een tijd al wat makkelijker af. Ik ben er qua procenten dus uit, heb een heleboel dingen besteld en die zijn inmiddels binnen.
Zag dat er in de CB van Sanne kip rund en groente zit, en in de Light van Vitess rund en groente. Nog even een vraag over weekverdeling (natuurlijk ga ik dit ook nakijken in de menu's van anderen..): is het verstandig om vleesbotten niet elke dag te geven? Nou, ik ga weer verder puzzelen (het gaat lukken, ik vind het veel te leuk!)

Groeten van Angel
Door deja
#1230940
Hoi Angel,1
Als je in het menu van Beau kijkt zie dat ik in combinatie met KVV om de dag bot geef op advies van Lizzy, dus de ene dag bot en de andere dag spiervlees met groente dan weer bot enz. en dan 1 x per week orgaan.
Ik kreeg een pluim voor mijn menu, ik zit nu op dag 11 ze hebben kippenbouten gehad vandaag.
Ik vind het ook zo leuk, misschien nog wel leuker als mijn honden nee hoor die vinden het ook heerlijk.
Maar van dat calcium en vit  enz. enz. daar heb ik nog nooit naar gekeken, dat weet ik ook niet.
Hoe is het trouwens met je oudste hond met zijn knie vandaag alles ervover gelezen wat een verhaal nou daar zal je het ook wel moeilijk mee hebben gehad he, en wat kunnen ze dan zielig zijn he!
Groeten Marjan.
Laatst gewijzigd door deja op zo 12 apr 2009, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vitess
#1231003
Naar mijn idee gaat het goed met Vitess. Inmiddels zitten we op zo'n half uur per dag bescheiden wandelen. Ze wil wel heel erg graag veel meer, maar we willen het niet overhaasten natuurlijk. Aankomende woensdag over een week weer foto's maken, kijken of alles goed aangroeit. Na opstaan hinkelt ze, maar bij verder bewegen loopt ze echt al heel goed. Heb wel in de gaten dat het een lang proces is, en we er natuurlijk met zes weken nog niet zijn...
Had je menu inderdaad gezien, en ook de afwisseling. Ik heb net de verdeling op papier gezet (voel me echt een leerling) en ga nu invullen wat precies waaronder valt. Vindt het nog moeilijk om precies te weten waar dingen als sardines, kopvlees enz. onder vallen. Grote lijnen gaat goed, en gelukkig heb ik overal printjes van gemaakt. Nu nog een beetje orde scheppen... leuk karweitje voor Pasen! Tuurlijk zijn adviezen en tips nog welkom hoor!

Groeten van Angel
Door deja
#1231042
Hoi Angel,
Heb vroeger een hondenvriendin gehad, is paar jaar geleden van Alkmaar naar Odoorn  verhuisd die had ook een hond met een gescheurde knieband.
Heb toen dat hele proces meegemaakt, we wandelden veel samen maar dat is weer helemaal goed gekomen.
Heb wel wat tijd nodig gehad.
En kopvlees is volgens mij spiervlees en sardines is bot/vlees volgens mij.
De jongste krijgt op visdag een zalmkop maar dat wil ik Deja niet meer aandoen zalmkop is ook bot/vlees dan geef ik Deja wat botmixzalm van herby en een blikje sardines er over vind ze heerlijk.
Groetjes Marjan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door