Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Wiesland
#1224859
Hoi. Ik heb een labrador van 27 kilo. Ik wil haar 2 % gaan geven, dus 500 gram per dag ( ze moet nog een beetje kwijt)
ik heb geen zin in ingewikkelde rekensommen elke dag, en ik heb met hetgeen ik in de vriezer heb liggen het volgende bedacht: (ik geef 2x per dag eten, dus 250 gram per maaltijd)

- 1 maaltijd per week orgaanvlees. ( pens, runderpens/kopvlees/hart, runderstrot, lamstong)
- de rest van de maaltijden hetvolgende naar keuze:
zalmkop,
sardientjes,
runderspiervlees,
kalkoennekken,
haaksbarf KVV,
Kivo KVV,
konijnenrug,
hertenvleessnippers,
rund/zalmmix,
kippenpoot,
parelhoenkarkas,
gemalen kipkarkas

Omdat ik toch wel zeker van de 14 maaltijden per week nog een keer of 5 KVV blijf geven, denk ik dat ik verder geen maaltijden met alleen orgaanvlees hoef te geven.

Is dat zo een verantwoord menu volgens jullie? af en toe een stukje appel of gemalen wortel of wat groenten die over zijn van de maaltijd tussendoor, maar geen gedoe met groentenprutjes maken of zo.

Valt zalmkop en sardientjes onder 'vleesbot'?
Het lijkt me zeker gevarieerd genoeg. en niet te ingewikkeld.

Ben benieuwd naar jullie reacties

Renate
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1225015
Maar als je geen zin hebt om het uit te rekenen, hoe wil je dan een goed menu samenstellen?
Kijk, ik reken inmiddels ook niets meer uit maar ik BARF dan ook al een aantal jaren. Zonder percentages kan ook niemand iets zinnigs zeggen over je menu.
Gebruikersavatar
Door pike
#1225103
Wiesland schreef: Hoi. Ik heb een labrador van 27 kilo. Ik wil haar 2 % gaan geven, dus 500 gram per dag ( ze moet nog een beetje kwijt)
ik heb geen zin in ingewikkelde rekensommen elke dag, en ik heb met hetgeen ik in de vriezer heb liggen het volgende bedacht: (ik geef 2x per dag eten, dus 250 gram per maaltijd)
Je hoeft je rekensommetje maar 1x te maken en niet elke dag
- 1 maaltijd per week orgaanvlees. ( pens, runderpens/kopvlees/hart, runderstrot, lamstong)
kopvlees is geen orgaan maar spiervlees
runderstrot is ook geen orgaan maar kraakbeen met spiervlees
- de rest van de maaltijden hetvolgende naar keuze:
zalmkop,
sardientjes,
runderspiervlees,
kalkoennekken,
haaksbarf KVV,
Kivo KVV,
konijnenrug,
hertenvleessnippers,
rund/zalmmix,
kippenpoot,
parelhoenkarkas,
gemalen kipkarkas

Omdat ik toch wel zeker van de 14 maaltijden per week nog een keer of 5 KVV blijf geven, denk ik dat ik verder geen maaltijden met alleen orgaanvlees hoef te geven.
Als je voor meer dan de helft barf geeft (en 9 van de 5 is meer dan de helft) zal je toch echt moeten gaan rekenen

Is dat zo een verantwoord menu volgens jullie? af en toe een stukje appel of gemalen wortel of wat groenten die over zijn van de maaltijd tussendoor, maar geen gedoe met groentenprutjes maken of zo.
Dit is geen menu, dit is een opsomming van je voorraad ::)

Af en toe een stukje of een restje kan je natuurlijk altijd geven maar voegt op die manier naar mijn idee niets waardevols  toe aan het menu.

Valt zalmkop en sardientjes onder 'vleesbot'?
Het lijkt me zeker gevarieerd genoeg. en niet te ingewikkeld.
zalmkop is vleesbot sardien valt onder spiervlees

variatie heb je voldoende maar je zal toch een menu in elkaar moeten sleutelen
en dat is echt niet zo ingewikkeld als je denkt  :)

Ben benieuwd naar jullie reacties

Renate
Door Butch
#1225215
Als je twee keer per dag eten geeft, doe je 's morgens gewoon vleesbot, dan heb je al 50% vleesbot te pakken. De andere maaltijd bestaat gewoon uit groente met pens/vlees/vis of orgaan. Eenmalig berekenen en opschrijven en dan lekker geven.

Ik denk wel dat het uitrekenen, mbv de barfrekenhulp, ten goede komt aan je begrip wat je doet. Dan ga je toch even een keer goed nadenken over wat nou wat is, hoeveel je wilt geven, welke soorten, de variatie etc.

Als je je het jezelf te gemakkelijk maakt in het begin, maak je later onbewust fouten in de percentages denk ik.
Ik ben nog niet zo lang bezig, maar omdat ik het in het begin heel precies deed, kan ik nu ook makkelijk een keer iets anders doen dan wat er op het menu staat (dat nog steeds aan mijn koelkast hangt) en dat later weer rechttrekken, zonder dat ik aan het rekenen moet.

Investeer gewoon nu wat tijd, dat is leuk en leerzaam, dan gaat het later makkelijk.

Overigens denk ik dat het makkelijk is om de KVV ernaast gewoon als compleet te zien en die niet mee te rekenen, de rest van de maaltijden gewoon in verhouding, behalve orgaan, daar krijgt hij dan al genoeg van via de KVV, hooguit een klein stukje in de week nog dan.

Succes!
Door Wiesland
#1225552
Ok Ok. Ik heb huiswerk gedaan. En toch mijn rekensommetjes gemaakt. Met dit als resultaat. Laat maar horen! :)


gebaseerd op hond van 26 kg. Die is 500 gram per dag ga geven.
500 gram per dag is 3500 gram per week
van die 3500 gram is in week 1 1000 gram KVV dus het BARF eten is nog 2500 gram. In week 2 is 1150 gram kvv dus nog 2350 gram BARF. Ik heb de percentages alleen berekend voor het BARF-gedeelte, en het kvv zie ik al als compleet , dus niet meegenomen in de berekening.
in het KVV zit voldoende orgaan, dus dat geef ik er niet apart bij.


week 1
Ma      250 gram kvv
          250 gram kippennekken
Di        250 gram kvv
          250 gram hertenvleessnippers
Wo      250 gram kvv
          250 gram rund/zalmmix
Do      250 gram kvv
          250 gram parelhoenkarkas
Vr        150 gram rauwe groenten
          half konijn (650 gram)
Za      zalmkop (350 gram)
          200 gram gemalen kipkarkas
Zo      200 gram runderspiervlees
          1 kippenbout (300 gram)


week 2
Ma            250 gram kvv
                250 gram parelhoenkarkas
Di            250 gram kvv
                250 gram lamsspiervlees
Wo          250 gram kvv
                250 gram rund/zalmmix
Do            250 gram kvv
                250 gram kalkoennekken
Vr          100 gram kippennek
                runderstrot 400 gram
Za            250 gram kippennekken
                250 gram kopvlees
Zo            150 gram kvv
                350 gram gemalen kipkarkas
Door Butch
#1225816
Ik lees het net, heb niet zo heel veel tijd om alles helemaal na te rekenen, maar het lijkt me niet helemaal kloppen.
2% van 26 kilo is 520 gram om mee te beginnen. Afronden aan het einde is niet erg, maar als je van een rekensom de beginwaardes al afrond gaat je eindantwoord wel erg afwijken. Dus de berekening kan je beter op de gram precies doen. Dan geef je dus in de week 7x520 min 1040 gram KVV=  is 2600. Hiervan geef je dus 50% bot (1300 gram). Als ik in jouw eerste week even snel reken, geef je al 2000 gram vleesbot, aangenomen dat de rund/zalmmix vlees is en geen gemalen bot.
Als je gaat barfen zul je echt zelf moeten gaan rekenen, volgens de juiste percentages. Nu probeer je ons jouw berekeningen te laten doen, terwijl je zegt dat je je huiswerk hebt gedaan.

Ga nou even heel serieus aan de de slag en dan kijken we het graag voor je na.
Gebruikersavatar
Door pike
#1225953
[quote="Wiesland"]
Ok Ok. Ik heb huiswerk gedaan. En toch mijn rekensommetjes gemaakt. Met dit als resultaat. Laat maar horen! :)


gebaseerd op hond van 26 kg. Die is 500 gram per dag ga geven.
500 gram per dag is 3500 gram per week
van die 3500 gram is in week 1 1000 gram KVV dus het BARF eten is nog 2500 gram. In week 2 is 1150 gram kvv dus nog 2350 gram BARF. Ik heb de percentages alleen berekend voor het BARF-gedeelte, en het kvv zie ik al als compleet , dus niet meegenomen in de berekening.
in het KVV zit voldoende orgaan, dus dat geef ik er niet apart bij.
[/quote]

Welke percentages heb je berekend?

In je eerste posting sprak je nog van 1x per week orgaan? Nu geef je het niet meer?

500 gram is minder dan de 2% die je eerder noemde

En alhoewel ik geen ervaring heb met de combinatie barf en kvv, weet ik niet beter dan wanneer je voor meer dan de helft barft, je volgens de juiste verhoudingen moet voeren en ook het orgaanvlees niet mag vergeten. En in jouw geval  barf je gemiddeld over 2 weken voor zo'n 70%.  En dan vind ik ook dat je serieus aan de slag moet en je huiswerk toch wel wat beter moet maken.
Een menu dat voor 65% uit vleesbot, 31% uit spiervlees en 3% uit groente bestaat dat klopt gewoon niet.
Door Wiesland
#1226436
En ik dacht nogwel dat ik een eind in de goede richtting zat... Ik heb ook gelezen dat die groenten niet echt nodig zijn. dat je ook een menu kunt samenstellen zonder groentenmix. vandaar dus maar die 6 procent.
En ik had het orgaanvlees weggelaten omdat ik dacht dat dat al voldoende in het kvv zit.
ik kwam om 68 % vleesbot en 32 % spiervlees. Dat in combinatie met het kvv met orgaan leek me toch niet zo verkeerd. Er is zeker rekenwerk aan te pas gekomen hoor!

maar ik ben nog echt een beginner, dus alle suggesties zijn welkom
Ik heb nog veel kvv in de vriezer, dus misschien is het verstandig om eerst alle dagen in de ochtend kvv te geven en in de avond barf.
Ik ben uitgegaan van 500 gram ipv 520 gram omdat ze nog een beetje overgewicht kwijt moet.
ik ga eens even puzzelen met een menu waarbij ik elke ochtend kvv geef. Dan loopt mijn hondje tenminste niet het risico dat ze bepaalde voedingsstoffen niet binnenkrijgt.
wordt vervolgd....

en, nog even iets anders. Stel dat ik toch groenten ga geven. Ik heb begrepen dat dat rauwe groenten moeten zijn. Nu lijkt het me handig dat ik dat ook in porties van bijvoorbeeld 100 gram klaarmaak. Kan dat ook in de diepvries? rauw en wel.

Je ziet het , in ben nog echt groen op dit gebied. :sorry:
Door Lizzy
#1226481
Wiesland schreef: En ik dacht nogwel dat ik een eind in de goede richtting zat... Ik heb ook gelezen dat die groenten niet echt nodig zijn. dat je ook een menu kunt samenstellen zonder groentenmix. vandaar dus maar die 6 procent.
En ik had het orgaanvlees weggelaten omdat ik dacht dat dat al voldoende in het kvv zit.
ik kwam om 68 % vleesbot en 32 % spiervlees. Dat in combinatie met het kvv met orgaan leek me toch niet zo verkeerd. Er is zeker rekenwerk aan te pas gekomen hoor!
Het is maar net wie je vraagt (of groente nodig is of niet). Ik vind het wel nodig. Op zich is 6% groente prima hoor. Wanneer je voor meer dan 50% zelf samenstelt, zou ik wel iets orgaanvlees geven. Even een serieuze vraag (en niet onaardig bedoeld) maar vind je dat zelf makkelijk, om voor iets van 30% KVV te voeren? Ik raak er alleen maar van in de war :-[. Ik zou, met wat jij aan KVV voert, wel iets van orgaanvlees geven. Denk aan ongeveer 5% (zeker weten doe je het allemaal nooit, als je KVV voert, omdat je gewoon niet weet hoeveel orgaan en wat voor orgaan daar in zit). Ik zou lever nier en hart geven. En eventueel 1 keer in de twee weken ook wat pens.

Ik denk dat je het beste zo ongeveer 50% vleesbot, 10% groente (lekker makkelijk, om af te ronden), 5% orgaanvlees en 35% spiervlees kan geven.
maar ik ben nog echt een beginner, dus alle suggesties zijn welkom
Ik heb nog veel kvv in de vriezer, dus misschien is het verstandig om eerst alle dagen in de ochtend kvv te geven en in de avond barf.
Ik ben uitgegaan van 500 gram ipv 520 gram omdat ze nog een beetje overgewicht kwijt moet.
ik ga eens even puzzelen met een menu waarbij ik elke ochtend kvv geef. Dan loopt mijn hondje tenminste niet het risico dat ze bepaalde voedingsstoffen niet binnenkrijgt.
wordt vervolgd....
Heb je de BARF rekenhulp al van BarfClub afgehaald? Ik denk dat ik dat zou doen ja, de helft KVV en de andere helft BARF. Dat rekent in ieder geval al wel makkelijker. Je hoeft dan persee geen orgaanvlees te geven. Tenminste, als je uitgaat van de helft KVV en de helft BARF. Ga je meer zelf samenstellen: moet er dus wat orgaanvlees bij. Zou je dus nu de helft KVV en de helft BARF gaan voeren, zou je 50% vleesbot en 40% en 10% groenten kunnen geven. En nogmaals, zodra je minder of geen KVV geeft: dan moet er orgaanvlees bij.
en, nog even iets anders. Stel dat ik toch groenten ga geven. Ik heb begrepen dat dat rauwe groenten moeten zijn. Nu lijkt het me handig dat ik dat ook in porties van bijvoorbeeld 100 gram klaarmaak. Kan dat ook in de diepvries? rauw en wel.
Rauwe groenten moet gepureerd zijn. En als het gepureerd is, kun je daar porties van maken. Je kunt ook gekookte groenten geven. Of groenten die over is van je eigen maaltijd, als het maar geen prei of ui is.
Je ziet het , in ben nog echt groen op dit gebied. :sorry:
Dat geeft niks, zo zijn we allemaal begonnen. Maar ik denk dat iedereen moet weten dat als je zelf gaat samenstellen, je dus niet zomaar een dotje in de bak kunt gooien.
Door Wiesland
#1228860
Hier is een nieuwe berekening. Ik ga  de eerste 2 weken uit van 500 gram per dag, omdat ze nog wat gewicht kwijt moet. Als haar gewicht dan goed is dan vul ik aan tot 2 % van haar lichaamsgewicht, dus 520 gram, met de KVV in de ochtend.
Ik geef 1050 gram  KVV per week. dat is 30 % van het totaal. Dus heb ik voor de70 % ( = 2450 gram) barf de volgende percentages aangehouden:
percentage gram per  week
55% vleesbot 1350
24% spiervlees 600
10,5% orgaanvlees 250
10,5% groenten 250
totaal 100 % 2450

Komt dit al meer in de goede richting?
Dit is het menu wat ik wil gaan aanhouden. Ik houd deze verdeling ook in de weken erna aan, maar varieer wel met diersoorten in de verschillende categoriën.:


week 1                   
maandag              ochtend 150 gram KVV,  avond 250 gram orgaanpakketen 100 gr. kippennek
dinsdag                 ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram hazenrugkarkas
woensdag              ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram hertensnippers
donderdag              ochtend 150 gram KVV,  avond 350 gram eendennek
vrijdag                 ochtend 150 gram KVV,  avond  250 gram runderspiervlees, 100 gram groenten
zaterdag              ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram parelhoenkarkas
zondag                 ochtend 150 gram KVV,  avond 200 gram kippennekken, 100 gram groenten
Totaal             1050 KVV  gram +        2450  Barf = totaal per week 3500 gram



week 2              
maandag                 ochtend 150 gram KVV,  avond 250 gram orgaanpakketen 100 gram kippennek
dinsdag                    ochtend 150 gram KVV,  avond 350 gram konijnenpoten
woensdag            ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram zalmkop
donderdag            ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram kippennekken
vrijdag                 ochtend 150 gram KVV,  avond  250 gram  runderkopvleeen 100 gram groenten
zaterdag                 ochtend 150 gram KVV,  avond    350 gram  gemalen kipkarkas
zondag                 ochtend 150 gram KVV,  avond    200 gram  eendennekken en 150 gram groenten
totaal                             1050 gram KVV +     2450 BARF = totaal 3500 gram
ben benieuwd naar de reacties!
groetjes
Wiesland
Gebruikersavatar
Door pike
#1229033
Ik kom op 2350 gram ik week 1 maar dat terzijde.

week 1 totaal 1350 gram bot van 2350 gram is 57%
week 2 totaal 1700 gram bot van 2450 gram is 69%
Gemiddeld is dat dus 63% en geen 55.

Ik zou wel de mening van anderen wel graag willen horen over jouw menu, maar ik zou dus nooit zo voeren. Want met name in de 2e week voer je met bijna 70% zo ontzettend veel bot, en alleen maar bot met niets anders er bij, als ik dat hier zo zou geven dan zaten ze met zijn allen accuut helemaal verstopt. Ik geef alleen een maaltijd van 100% vleesbot als dat rijk vleesbot is, dus een halve kip of een half konijn met alle vlees er nog aan. En dan hebben ze vaak ook nog de orgaantjes die erin zitten.
Door Wiesland
#1229260
Ik heb week 1 nog eens opgeteld maar ik kom toch echt op 2450 gram! en het vleesbot dat ik geef is inderdaad rijk vleesbot. De gemalen kipkarkas komt van de poelier en daar zit ook vlees bij. Ik zie nu dat ik  in week 2 de zalmkop voor vlees heb geteld. maar dat is natuurlijk ook vleesbot.
de zalmkop gaat eruit en daar komt sardines voor in de plaats. dat wordt wel tot vlees gerekend geloof ik.
Bedankt voor het meedenken! :) De 57 % ontstaat door het maken van ronde gewichten. dus 350 gram en 250 gram enzo.

Wiesland
Door Wiesland
#1229265
oeps, en ik zie dat ik in week 1 100 gram groenten heb staan. dat moet 150 gram zijn. dan kloppen de grammen per week week.

dan zou dit em moeten zijn:
week 1                   
maandag                ochtend 150 gram KVV,  avond 250 gram orgaanpakketen 100 gr. kippennek
dinsdag                  ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram hazenrugkarkas 
woensdag                  ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram hertensnippers
donderdag                ochtend 150 gram KVV,  avond 350 gram eendennek
vrijdag                  ochtend 150 gram KVV,  avond  250 gram runderspiervlees, 100 gram groenten
zaterdag                ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram parelhoenkarkas
zondag                  ochtend 150 gram KVV,  avond 200 gram kippennekken, 150 gram groenten
Totaal                  1050 KVV  gram +        2450  Barf = totaal per week 3500 gram


           
week 2                 
maandag                  ochtend 150 gram KVV,  avond 250 gram orgaanpakketen 100 gram kippennek 
dinsdag                    ochtend 150 gram KVV,  avond 350 gram konijnenpoten
woensdag              ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram sardientjes
donderdag                ochtend 150 gram KVV,  avond  350 gram kippennekken
vrijdag                    ochtend 150 gram KVV,  avond  250 gram  runderkopvlees 100 gram groenten 
zaterdag                  ochtend 150 gram KVV,  avond    350 gram  gemalen kipkarkas
zondag                  ochtend 150 gram KVV,  avond    200 gram  eendennekken en 150 gram groenten
totaal                                1050 gram KVV +        2450 BARF = totaal 3500 gram
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door