Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jockular
#1225538
Ik ben recent overgestapt van Carnibest naar Haaks Barf omdat de darmen van mijn hond lawaaierig werden en bleven bij carnibest en als ik zie dat het prijsverschil maar 15 cent per kg is terwijl er (voor zover ik heb kunnen vaststellen) geen rijst in Haaks Barf Rund zit en gezien het feit dat het minder gemalen en bloederiger is en daarnaast ook meer stinkt (vanuit menselijk oogpunt gezien) denk ik niet dat ik snel terug zal gaan naar Carnibest . Of de darmen rustiger zijn weet ik nog niet na een paar dagen.

Maar ik vraag mij het volgende af. Haaks Barf stelt dat ze runderbotten bij rundervlees voegen, kippenbotten bij kippenvlees, paardenbotten bij paardenvlees etc. Ik heb geen idee of dat goed is maar ik heb de gewoonte om iets minder te voeren dan geadviseerd en dan meteen na het eten een kippenvleugeltje te geven. En dan geef ik dus kippenbot na rundvlees. Is dat nu verkeerd of doet dat er gewoon niet toe?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1225751
Kip na rund maakt helemaal niets uit hoor.

Maar.... runderbotten? Dat kan ik me toch echt niet voorstellen en ik hoop het ook niet. Runderbotten zijn geen geschikte vleesbotten voor honden, veel en veel te hard. Het lijkt me bijna onmogelijk om die botten te malen.... :-\ :-\ :-\
Door Jockular
#1226115
@Pauline

Ik las dit op hun site: "De HAAKS BARF varianten met maar één smaak bevatten ook alleen de ingrediënten van dat betreffende diersoort.
Als voorbeeld bevat de Hond Geit variant dus ook alleen geitenvlees, geitenorganen, geitenbot en wat rauwe verse groenten.
Dit maakt HAAKS BARF dus uitstekend geschikt voor een eliminatie-dieet!"

Dus concludeerde ik dat er bij rund wel runderbotten zouden zitten

Ik las op deze site dat de niet dragende botten van jongere dieren geschikt zijn als hondenvoer, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Los daarvan lijkt me het malen een probleem van de fabrikant, als hem dat lukt heeft de hond toch geen last meer van de hardheid van de botten?
Door Lizzy
#1226118
[quote="Jockular"]
@Pauline

Ik las dit op hun site: "De HAAKS BARF varianten met maar één smaak bevatten ook alleen de ingrediënten van dat betreffende diersoort.
Als voorbeeld bevat de Hond Geit variant dus ook alleen geitenvlees, geitenorganen, geitenbot en wat rauwe verse groenten.
Dit maakt HAAKS BARF dus uitstekend geschikt voor een eliminatie-dieet!"

Dus concludeerde ik dat er bij rund wel runderbotten zouden zitten

Ik las op deze site dat de niet dragende botten van jongere dieren geschikt zijn als hondenvoer, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Los daarvan lijkt me het malen een probleem van de fabrikant, als hem dat lukt heeft de hond toch geen last meer van de hardheid van de botten?
[/quote]

Niet dragende botten van jonge dieren zijn inderdaad prima. En verder: als het de fabrikant lukt: perfect! Dit maakt het voer inderdaad zeer geschikt voor een eliminatie dieet ja. Dus als het hem lukt: mooi zo. Uit pure nieuwsgierigheid ben ik heel benieuwd hoe ze dat malen want daar moet je wel apparatuur voor hebben :o. In Australie doen ze het trouwens ook zo. Lamsbotten en dergelijke malen. Dus het zal wel bestaan, apparatuur dat dat aan kan.
Door tt-tjes
#1228570
Stukje uit een mail die ik gehad heb op mijn vraag mbt bot.

"in de rund variant, runderborstbeen als calcium bron
Wij verslijten ook meer messen van de machine als menig KVV fabrikant, maar dat hebben wij er voor over, we willen gewoon een zuiver product en dat kan alleen maar op deze manier".
Door Fido
#1228655
[quote="tt-tjes"]
Stukje uit een mail die ik gehad heb op mijn vraag mbt bot.

"in de rund variant, runderborstbeen als calcium bron
Wij verslijten ook meer messen van de machine als menig KVV fabrikant, maar dat hebben wij er voor over, we willen gewoon een zuiver product en dat kan alleen maar op deze manier".
[/quote]

Runderborstbeen bestaat uit spongieusbot met kraakbeen kernen. maw je bent niet zuiver in het bot. Borstbeen bevat voor de helft kraakbeen, ook van het volwassen dier.
Je hebt compact bot en spongieus bot en daar zit nogal verschil in  ;)
Door Lizzy
#1228836
[quote="Fido"]
Runderborstbeen bestaat uit spongieusbot met kraakbeen kernen. maw je bent niet zuiver in het bot. Borstbeen bevat voor de helft kraakbeen, ook van het volwassen dier.
Je hebt compact bot en spongieus bot en daar zit nogal verschil in  ;)
[/quote]

Ja, qua Ca/F gehalte en dergelijke. Maar rund is rund. En vanuit dat perspectief gezien heeft Haaksbarf gelijk en is het een zuiver product.

Dit is de hoeveelheid Ca/F die in de rund versie zit.

- HAAKS BARF Rund ( Ruw as: 3.21% / Ruw celstof: 0.8% / Droge stof: 36.3% / Vocht: 63.7% / Ruw eiwit:15.2% / Ruw vet: 18.4% / Calcium: 0.35% / Fosfor: 0.29% )

Dit zit trouwens in de geit versie:

- HAAKS BARF Geit    ( Ruw as: 1.7% / Ruw celstof: 5% / Droge stof: 41.4% / Vocht: 59.6% / Ruw eiwit:14% / Ruw vet: 23.1% / Calcium: 0.29% / Fosfor: 0.12% )

Ben benieuwd wat voor bot ze van de geit gebruiken. Als dit 15% bot van geit is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door