Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ElinevKa
#12276
Weet iemand toevallig of er teken met lyme in zuid holland voorkomen?

ik heb net een teek bij mijn ene hond weggehaald.
Met zo'n breekijzer soort tekentang; dus de teek in het geheel eruit (poten en kop incluis).maar de plek waar die teek zat is een hele dikke bult en echt met rode vlekken..ziet er heel zielig uit. Zit op een plek waar hij niet heeft kunnen bijten (bij zijn jachtknobbel).

en stel dat het een lyme teek is (ik ga er nog niet van uit )- kunnen dieren dat krijgen??
Door Lupa
#12277
Ja dat kunnen honden krijgen.
houd het in de gaten ! maar ter geruststelling soms bij mijn honden ziet er ook niet uit ik weet niet waar het aan ligt maar dan hebben ze een veel grotere bobbel dan normaal
Door Ink
#12278
Bij Sam heb ik deze week 2 hele kleintjes, precies op dezelfde plek boven ieder oog 1, weggehaald.
Eergisteren zag ik op de overloop een raar dik grijs bolletje liggen: een volgevreten teek. Hij heeft nu ook, tenminste dat ernstige vermoeden heb ik dat het van die teek is, een hele dikke bult achter z'n oor. Eentje gemist dus!
Vorig jaar had ik zo'n dikkerd eruit gevist en daarna is die bobbel er een week of 2 blijven zitten. Ik wacht dus nu ook maar even af.

Groetje!
Door Lizzy
#12279
Ontsmetten jullie de plek, waar de teek gezeten heeft, wel? Kan geen kwaad hoor! (geen alcohol of iets over de teek kappen). Wel de plek waar de teek gezeten heeft goed ontsmetten (zeker als de kop erin is blijven zitten..., meestal gaat dit toch ontsteken).

Ja, teken in Nederland kunnen wel de ziekte van Lyme overbrengen.

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door zogenaamde Borrelia-bacteriën, welke door een teek, genaamd Ixodes ricinus, kunnen worden overgebracht zowel op mens als dier.

De levenscyclus van de teek kent de volgende stadia: het ei, de larve, de nymf en het volwassen dier. Omdat de teek in elk van de drie laatst genoemde stadia een andere gastheer zoekt om bloed te zuigen, wordt de teek ook wel een drie-gastherenteek genoemd. De teek kan in één van de ontwikkelingsstadia een ziekteverwekker binnen krijgen door van een besmet dier bloed te zuigen, vervolgens kan hij deze bacterie in het volgende ontwikkelingsstadium op een ander dier overbrengen.

De diagnose ‘ziekte van Lyme’ bij honden kan wel  gesteld worden als de volgende zaken worden geconstateerd: een hond constant een zeer sterk verhoogde hoeveelheid antistoffen heeft en ziekteverschijnselen vertoont, zoals algemene malaise (hoge temperatuur, sloom, niet eten) samen met bewegingsproblemen (kreupel, opgezette gewrichten, spierpijn) en eventuele andere zaken, zoals reuma of een tumor, zijn uitgesloten.

Als de diagnose gesteld wordt dat de hond verdacht wordt van de ziekte van Lyme, kan deze met antibiotica behandeld worden. Een jonge hond is met het geven van een antibioticakuur van zes weken nog te genezen, maar bij een oudere hond die reeds chronisch ziek is, is de bacterie zodanig ingenesteld, dat ze niet geheel te doden is. Toch heeft het, ook bij een chronisch zieke hond, zin om een antibioticakuur te geven, omdat het aantal bacteriën sterk vermindert en de klachten zo goed als verdwijnen. Het duurt daarna  zeker 1/2 tot 2 jaar voordat de klachten eventueel terugkomen.

Hoe korter de teek de kans krijgt zich vol te zuigen, hoe kleiner de besmettingskans. Teken kunnen er wel een dag of vijf over doen om verzadigd te raken. Bij verwijdering binnen 24 uur is de kans op besmetting vrijwel uitgesloten.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 apr 2003, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#12280
Ja, dieren, lees: honden kunnen wel degelijk Lyme krijgen, hou het dus goed in de gaten. Ik heb weleens gehoord dat teken hun maag/darm? inhoud in de hond kunnen spuiten als ze niet met de nodige voorzichtigheid worden verwijderd. Misschien is dat de oorzaak van de bulten ??? Weet het niet zeker, hoor, is gewoon een suggestie :-/
Groetjes, Nelly :)
Door ine
#12281
hier ging dus dat stuk op discovery over, helaas heb ik het niet allemaal gevolgd. een teek steekt, zuigt en spuit, daarna weer zuigen. dat spuiten is om het bloed wat dunner te maken, zodat hij het makkelijker op kan zuigen. hij gaat ook steeds dieper zitten. als hij zich helemaal volgezogen heeft, laat hij los en valt eraf. vanaf dat moment begint de voortplanting, er worden dan honderden eitjes gelegd. als hij daarmee klaar is, versleept hij zich naar een plek om te sterven.
geen idee, wanneer dit programma herhaald wordt, maar het was echt interessant om te zien!
Door ElinevKa
#12282
Hartelijk dank allemaal.
Ik weet zeker dat de kop en de poten er goed uit zijn
gekomen. Hij heeft nog steeds wel wat rode vlekken,
maar de bult is al veel minder.
Ik denk dus dat ie er wel degelijk aan heeft zitten krabben ofzo..

ik houd het iniedergeval in de gaten!
Door Miri
#12283
Hallo Ine,
Laats liep er bij mij ook een volgezogen teek door de kamer. Ik heb hem meteen zwemmen geleerd in de wc-pot, maar als ik jou berichtje lees heeft hij dus eerst al ergens eitjes gelegd? Moet ik daarbij denken aan een plek op de hond of ergens in mijn kamer? ???

Ik vind allebei de opties niet echt leuk.

Miri
Door lobbes
#12284
lobbes heeft wel 2 x lyme gehad en het is helemaal niet leuk het lijkt net een griep
ik heb altijd zilverwater in huis staan (coloidaal zilverwater of cooidaalzilverwater) dat kun je in en uit wendig toepassen bij je hond
een beet op zich kan al genoeg zijn hoor
als je hond rond de plek van de beet echt rode vlekken gaat krijgen dan is er 99 % kans op lyme  ook het vele krabben  echt zowat continu is ook een teken dat het niet snor zit  lobbes at wel maar was heel sloom het gif kan op de hartspier van je hond slaan vandaar dat slome 1 op de 3 teken heeft dit ziekte virus bij zich dus mensen en honden kijk uit
groetjes ellen LLLLL  
Door Helen
#12285
Toevallig heb ik het hier net met mijn schoonvader over gehad, die is zo'n 25 jaar huisarts in Utrecht en omgeving. Die had in zijn gehele carriere nog geen enkele lyme besmetting geconstateerd bij alle door teken gebeten mensen die langs zijn gekomen( en dat waren er aardig wat ieder jaar). Hij  vertelde ook dat als je door een besmette teek gebeten wordt de kans de je lyme krijgt nog steeds heel klein is. Vaak kan je lichaam het zelf af en krijg je het dus niet. Als er dan bloed geprikt wordt heb je inderdaad wel antistoffen. Het is een combi van slechte weerstand en veel pech. Bij mensen in ieder geval dus. Het klinkt vrij waarschijnlijk dat dat dan ook bij honden zo is.

groetjes Helen
Door qyan
#12286
die komen zeker voor.
gister hebben we de uitslag van het bloedonderzoek van qyan terug gehad: na maanden dokteren eindelijk antwoord: ZIEKTE VAN LYME!!!
dus komt voor.


gr wendy
Door ine
#12287
Hallo Ine,
Laats liep er bij mij ook een volgezogen teek door de kamer. Ik heb hem meteen zwemmen geleerd in de wc-pot, maar als ik jou berichtje lees heeft hij dus eerst al ergens eitjes gelegd? Moet ik daarbij denken aan een plek op de hond of ergens in mijn kamer? ???

Ik vind allebei de opties niet echt leuk.

Miri
Hoi Miriam!!
Een teek laat zich eraf vallen, legt eitjes en is daarna nog platter als een dubbeltje!! ;D ;D
Als hij nog zo dik was, zal het dus wel meevallen!! ;)
Door Helen
#12288
Oh jeetje Wendy, wat een pech. Is het nog in het geneesbare stadium? Heel veel beterschap aan Qyan toegewenst.

groetjes Helen
Door Helen
#12289
Wendy, ik heb het al onder het andere kopje gelezen. Ik hoop heel erg voor je dat het nog niet in de sluimerfase zit!!!

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door