Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1227913
Maar weer een topic over onze lieve Miyuki die het nu voor ons wel echt ingewikkeld maakt.

Hij had blaasontsteking, de kuur Metacam had na vijf dagen niet genoeg geholpen. Dus nog een keer vijf dagen.
Tijdens de blaasonsteking had hij logischerwijs een aantal keer in huis geplast.
Nu deed hij dit niet meer. Alleen nog af en toe op de mat? Bij onze voordeur ligt een grote mat in de gang en daar staat ook de kattenbak. Hij gaat vaak zat op de kattenbak, maar (sinds de blaasonsteking) ook gerust 10 cm naast de kattenbak op de mat.

Vandaag de mat eruit getrokken, grondig schoongemaakt. En ook de vloer eronder met groene biotex, klein beetje van de 90% alcohol én azijn. Hoe bedoel je schoon! Omdat ik een paar druppeltjes op de vloer gesprenkeld had ter voorkoming van.. en omdat de mat er nog niet in kon maar een dekentje over de betonnen vloer. Anders is het zo koud. Op de deken plast hij nooit (met uitzondering van twee keer tijdens blaasonsteking maar daarna niet meer!). Ik laat `m de gang in en hij gaat direct zitten en plast op de deken!!

Onze klomp brak. We hebben ontzettend hard nagedacht, we weten `t gewoon niet meer! En worden er moedeloos van. Het lijkt dus wel gedragsmatig? Territorium afbakenen? Wel bijzonder veel drang om dat te doen blijkbaar!

Aangezien hij nog steeds kleine plasjes doet (wat niet normaal schijnt te zijn/is) wilde we morgen een echo en een blaaspunctie laten doen. Maar na dit verhaal... is het weer twijfelen geblazen.

We zijn een beetje ten einde raad. We hebben iig geen idee waar dit gedrag vandaan komt.
En wat we moeten doen!  :'(

Wie helpt, heeft tips, ervaring of kan, al is het maar, iets zinnigs zeggen over dit verhaal..
Laatst gewijzigd door IzMi op di 21 apr 2009, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
#1227920
yuki13 schreef: Hé...een Yukikat!! Ik heb een Yukihond ;)
Maar helaas geen tips voor je voor het probleem van jouw Yuki......
heb je nog meer katten??
Hihi.. Hij heet eigenlijk Miyuki :)!
We hebben nog een katje, z`n broertje!

Het is echt een raar verhaal aan het worden. En wij weten het zo langzamerhand niet meer. Wat ik al zei, we wilden het medisch gedeelte uit gaan sluiten omdat die kleine plasjes ook niet zijn zoals het hoort. Maar dat hij opeens daar ging plassen. Terwijl hij nooit op dat kleed plast, maar sinds de blaasonsteking dus wel op die vierkante meter in de gang, nog pal naast z`n bak ook. Regelmatig op de bak en af en toe een plasje op de mat. Maar meestal op dezelfde plek. Nu de mat weg was en grond über schoon. Ik liet `m de gang in, hij liep direct naar die vierkante meter en ging direct zitten. Ook niet op de plaats waar hij normaal plast als hij op de mat plast. Ingewikkeld en wij snappen het echt niet meer. Pff...
Laatst gewijzigd door IzMi op do 09 apr 2009, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1227931
ik weet t niet zeker hoor.. maar ik doe maar een gooi..
puur op gevoel..
jouw katje  is nog een jonkie toch?
ik weet even niet meer hoe oud.. maar.. je zegt dat je ook zijn broertje hebt..
bij katertjes kan al gecastreerd worden op 6 maanden.. (niet dat ik t er mee eens ben).. maar toch..
veel katertjes hebben op die leeftijd al aardige ballen eronder hangen..
ik kan me zo voorstellen dat het toch te maken heeft met hormonaal gedrag..
hij woont tenslotte samen met zijn broertje..
dus best kans idd dat het met zijn "kater zijn" te maken heeft..
maar vaker kleine plasjes doen klopt idd niet..

ik denk.. voordat je je gek gaat zitten piekeren..
je idd de medische uitsluitsel moet gaan afwachten..
maar katten en piesen zijn 2 dingen die nogal vaak samen gaan..
Door IzMi
#1227933
spreeuwtje schreef: ik weet t niet zeker hoor.. maar ik doe maar een gooi..
puur op gevoel..
jouw katje  is nog een jonkie toch?
ik weet even niet meer hoe oud.. maar.. je zegt dat je ook zijn broertje hebt..
bij katertjes kan al gecastreerd worden op 6 maanden.. (niet dat ik t er mee eens ben).. maar toch..
veel katertjes hebben op die leeftijd al aardige ballen eronder hangen..
ik kan me zo voorstellen dat het toch te maken heeft met hormonaal gedrag..
hij woont tenslotte samen met zijn broertje..
dus best kans idd dat het met zijn "kater zijn" te maken heeft..
maar vaker kleine plasjes doen klopt idd niet..

ik denk.. voordat je je gek gaat zitten piekeren..
je idd de medische uitsluitsel moet gaan afwachten..
maar katten en piesen zijn 2 dingen die nogal vaak samen gaan..
Hmm thnx..

Ik had net al zitten bedenken dat ik inderdaad die echo en blaaspunctie maar gewoon wil laten doen. Je kan het maar weten!
Want zo vaak naar de bak en van die kleine plasjes klopt nog steeds niet. Zijn plasjes zijn soms 1 of 2 cm doorsnee en die van z`n broertje 10 cm of meer doorsnee en dat is zoals het hoort!

En wat het plassen op die vierkante meter betreft. Dat blijft vaag! Nu ligt de mat er niet.. maar een deken, gaat `ie alsnog. Eens kijken wat `ie morgen doet als we het kleed weg halen en hij op `t koude beton 'moet' doen..

De dierenarts was er eigenlijk niet, maar ging kijken of `ie morgen toch even tijd kon maken voor `n echo enzo. Althans de assistente ging `t met `m overleggen. Eerst dat dan toch maar uitsluiten. En de mat blijft voorlopig even opgeborgen. Hij is nou zo schoon...
Eerst maar eens kijken of er medisch iets is.

Onze kleintjes zijn trouwens nog net geen 5,5 maand. Iets vroeg voor castratie dus!
Door superzonica
#1227958
Onze kat heeft ook eens een paar keer achter elkaar op de kokosmat bij de voordeur geplast, voor mijn gevoel had dat toen te maken met het feit dat er een andere kat aan de buitenkant tegen de voordeur had gesplast (gesproeid?) en dat zij daarom haar eigen geurvlag wil uitzetten. Als poezen dat al doen kan ik me voorstellen dat een jongere kater nog veel heftiger zou reageren op zoiets, zeker nu het lente is  :D Overigens is de ellende met katten dat ze een veel betere neus hebben dan wij, als de geur voor ons weg is is het voor hen vaak nog heel goed te ruiken. Ik heb daar nu een soort spuitbus voor (Ecopet oid) en dat werkt wel erg goed, ze heeft er althans al tijden niet meer geplast. Wel heb ik de kokosmat vervangen omdat de geur er helemaal ingetrokken was.

Wel een ellende zeg, eerst blaasontsteking en dan dit weer, en je weet natuurlijk niet zeker of het een met het ander samenhangt... Misschien plast hij wel buiten de bak omdat hij de bak met pijn (van de ontsteking) associeert...

Sterkte ermee!
Door IzMi
#1227960
superzonica schreef: Onze kat heeft ook eens een paar keer achter elkaar op de kokosmat bij de voordeur geplast, voor mijn gevoel had dat toen te maken met het feit dat er een andere kat aan de buitenkant tegen de voordeur had gesplast (gesproeid?) en dat zij daarom haar eigen geurvlag wil uitzetten. Als poezen dat al doen kan ik me voorstellen dat een jongere kater nog veel heftiger zou reageren op zoiets, zeker nu het lente is  :D Overigens is de ellende met katten dat ze een veel betere neus hebben dan wij, als de geur voor ons weg is is het voor hen vaak nog heel goed te ruiken. Ik heb daar nu een soort spuitbus voor (Ecopet oid) en dat werkt wel erg goed, ze heeft er althans al tijden niet meer geplast. Wel heb ik de kokosmat vervangen omdat de geur er helemaal ingetrokken was.

Wel een ellende zeg, eerst blaasontsteking en dan dit weer, en je weet natuurlijk niet zeker of het een met het ander samenhangt... Misschien plast hij wel buiten de bak omdat hij de bak met pijn (van de ontsteking) associeert...

Sterkte ermee!
Nou hè! En er zijn zoveel hypotheses mogelijk!
Kater aan de andere kant is iig uitgesloten. We wonen op een gallerij binnen een appartementencomplex. Misschien dat hij een poes van beneden ruikt, dat zou nog wel kunnen.

Verder is het echt alleen die vierkante meter waar hij nog plast. Verder doet `ie `t nergens in huis. En het ligt dus niet aan de mat, want die lag er niet. Het heeft iets met die vierkante meter te maken, maar wat?
En als hij de pijn zou associëren met de bak, had ik ook al aan gedacht, dat zou het meer te verklaren zijn als hij er helemaal niet meer op zou gaan..
Dat spul is wel een idee, ik zal er eens naar opzoek gaan!

Als het mee zit gaan we vanmiddag voor de echo en punctie. Hebben we daar in ieder geval uitsluitsel van!
Laatst gewijzigd door IzMi op di 21 apr 2009, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1227963
IzMi schreef: Nou hè! En er zijn zoveel hypotheses mogelijk!
Kater aan de andere kant is iig uitgesloten. We wonen op een gallerij binnen een appartementencomplex. Misschien dat hij een poes van beneden ruikt, dat zou nog wel kunnen.

Verder is het echt alleen die vierkante meter waar hij nog plast. Verder doet `ie `t nergens in huis. En het ligt dus niet aan de mat, want die lag er niet.
Het heeft iets met die vierkante meter te maken, maar wat?
En als hij de pijn zou associëren met de bak, had ik ook al aan gedacht, dat zou het meer te verklaren zijn dat hij er helemaal niet meer op gaat..

Als het meezit gaan we vanmiddag voor de echo en punctie. Hebben we daar in ieder geval uitsluitsel van!
stond er een kattenbak op de plaats van de mat, of lag er alleen een kleedje?
als er alleen een kleedje lag zou je er een kattenbak neer kunnen zetten
Door IzMi
#1228033
brie schreef: stond er een kattenbak op de plaats van de mat, of lag er alleen een kleedje?
als er alleen een kleedje lag zou je er een kattenbak neer kunnen zetten
Op de vierkante meter bij de voordeur staat ook de kattenbak...
Hij gaat er dus gewoon gerust 10cm naast zitten plassen......
Door IzMi
#1228099
yuki13 schreef: Ik zou de hele vierkante meter vol kattenbakken zetten.....een paar naast elkaar...
Haha.. dat zou wat zijn!! Dan kunnen we niet meer naar binnen.

Vanmorgen een plastic kleed neergelegd, makkelijker schoon te maken voor zo lang `t duurt.
Vond vanmorgen een kleine bloederig plasje...
Dus het is duidelijk dat het nog niet orde is met het mannetje!!

Afspraak maken is gelukt! Vanmiddag gaan we voor punctie (urine wordt onderzocht in Utrecht) en echo.. arm beestje!  :'(
Door YaYa
#1228103
Wat ook nog kan is dat de blaasontsteking gewoonweg niet over is. Metacam helpt wel tegen de pijn en is ontstekingsremmend maar als er al een ontsteking zit, helpt het tegen de pijn maar de ontsteking blijft. Dan is er toch ab nodig om ook de ontsteking weg te krijgen. Dus het medische stukje zou ik inderdaad niet zomaar loslaten. Toch eerst goed laten kijken of er geen medische oorzaak is.
Door brie
#1228116
IzMi schreef: Vond vanmorgen een kleine bloederig plasje...

Afspraak maken is gelukt! Vanmiddag gaan we voor punctie (urine wordt onderzocht in Utrecht) en echo.. arm beestje!  :'(
ach, het arme manneke..
wellicht dat een castratie met penis amputatie tzt een oplossing biedt
succes vanavond!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door