Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#1192112
Ik ben even aan het zoeken naar een goede verhouding tussen alles als ik zo'n 20% kvv bij wil blijven geven. Zou dit misschien wat zijn?

                                                              Percentages
Rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees) 50%
Rauwe/gepureerde groentes                         15%
Orgaanvlees                                                   5%
Tafelrestjes en/of voedingssupplementen   0%
Spiervlees                                                 10%
kvv                                                                 20%
Controle                                                       100%

Ik weet eigenlijk niet goed wat aan te raden is met dergelijke percentages kvv.. Oh er zit trouwens een calciumsupplement in de kvv. Aangezien kvv's nogal wat orgaanvlees schijnen te bevatten wil ik dit een beetje compenseren met extra spiervlees, maar ik weet niet of ik daarmee de verhoudingen calcium en fosfor weer uit balans haal. In de kvv zit alleen runderlever en hart, dus het lijkt me ook wel goed om een beetje andere organen te kunnen toevoegen zoals nier (bijv. van konijn) en misschien organen van een ander dier.

Kan iemand me hierbij adviseren? Mijn vriend wil wel heel graag kvv bij blijven geven en af en toe is het inderdaad wel erg makkelijk. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel een fijn gevoel vind als er nog wat bij zit waarvan ik zeker weet dat het compleet is, mocht ik er zelf toch wat naast zitten met de verhoudingen. Bij overwegend BARF heeft ze echter dat heerlijk verzadigde gevoel terwijl ze bij kvv de halve dag aan het piepen is om eten. Daarbij beleeft ze natuurlijk veel meer plezier aan het eten  :)

Misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn percentages, het is toch af en toe wel moeilijk om te beredeneren  :-\
#1193568
Oeps sorry!

Ik vind het persoonlijk makkelijker om KVV gewoon niet mee te rekenen. Dus stel, je hond eet 800 gram per dag en je wilt bijv. 200 gram KVV blijven geven en de andere 600 gram BARF geven, dan kijk je alleen naar dat gedeelte van die 600 gram BARF.

Dan krijg je dus dat je 7 x 600 gram per week voert, dat is 4200 gram en dat verdeel je dan over 50% vleesbotten, 5% a 10% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 15% groenten en de rest spiervlees.

Ik zou dus inderdaad minder orgaanvlees geven.
#1193952
Lizzy heel erg bedankt voor je reactie! Ik kreeg net een mailtje van smuldier dat de vleescompleet variant 7% hart en 5% lever bevat aan orgaanvlees. Dus dit percentage zit al precies mooi in de marge die er voor staat. Ik neem aan dat ik dan het overige deel inderdaad de normale percentages aan kan houden? Voor orgaan compenseren zou dan toch niet nodig meer zijn.
#1194538
Ja ik keek er ook van op! In de vleescompleet versie heb ik inderdaad ook nog nooit iets kunnen vinden wat ook maar op pens leek. Wel heeft smuldier dan nog een andere complete versie en die heeft echt pens als basis. Maar dan geef ik ze liever een lap pens en verreken dat met het orgaanpercentage.

Ik ben wel erg blij dat ik gewoon lekker kan gaan barfen ernaast zonder te moeten gaan verrekenen!

Lizzy ontzettend bedankt voor je reacties!!
#1228101
He Danielle  :), ja al een poosje hoor, maar lees vooral veel  ;D

Daya is nu lekker aan het barfen met konijn naast de kvv, gelukkig verdraagt ze dat wel maar het is natuurlijk wel heel erg beperkt  :(. Lamsvlees lijkt ze ook te verdragen en ik heb wat lamsribben in de vries liggen die erg zacht zouden zijn.. Hoop het maar.. Gisteren heeft ze een konijnenvoorpoot gehad in combinatie met wat extra spiervlees en pens en het valt nogal zwaar geloof ik.. Ze is niet helemaal happy geloof ik. Ze heeft dergelijke botten wel al eerder platgemept gehad en verteerd ze prima maar af en toe is de ontlasting toch wel erg hard en piept ze erbij  :(. Toch het botpercentagen nog maar wat verder verlagen, maar ik zit er al niet erg hoog mee  :-\. Arm ding. Ik vind het niet erg leuk om alleen maar konijn te kunnen geven als vleesbot en straks hopelijk lamsribben, maar het is niet anders. Beter dan alleen kvv denk ik.  Ik hoop straks nog wat andere spiervleessoorten toe te kunnen voegen, voor grotere vleesbotten ben ik nog een beetje bang en kip en eend verdraagt ze in ieder geval niet. Bass krijgt sinds twee dagen 's avonds ook barf, maar dan met botmix. Heb er zoveel van in de vriezer liggen en nu Daya het niet verdraagt.. Hij is ook wat minder vrolijk  :'(, ik ben al heel voorzichtig aan het doen  :'(.. Ze moeten er vast even aan wennen ..

Over bovenstaande topic, er zit nu sinds kort ook pens in de vleescompleet versie van smuldier. Bovenstaande percentages kloppen dus niet meer, maar mocht iemand het interessant vinden dan vraag ik de nieuwe even na. Ik zie er niet ontzettend veel pens in zitten, dus ik denk dat het orgaangehalte niet heel drastisch is veranderd.
#1228153
Deja goed dat je het opgepakt hebt, ben benieuwd!! Na bovenstaande getypt te hebben, wou ik het eigenlijk toch ook wel weten..

Sorry even  :offtopic2: maar ze zijn hier weer de oude hoor Danielle, ze breken met z'n tweetjes het huis weer lekker af  :D. Net kwam een jongeman met de meest prachtige ogen me wat rozen brengen, wel met wortels en al, maar het was vast goed bedoelt  :angel:  ;D
#1229118
Heb de man gesproken hij zei dat de pens er altijd heeft ingezeten maar het pens gedeelte is 8 % en het orgaan gedeelte is ook 8 % dus samen 16 % heb gevraagd of dat inderdaad waar is hij garandeerde me dat 100 %.
Hij zei dat inderdaad andere kvv voeren meer orgaanvlees bevatten en vertelde dat hun zich aan de hoeveelheid houden die een hond ook werkelijk nodig hebt.
Dus toch wel heel gunstig.
Groetjes Marjan.
#1229206
Deja inderdaad goed om te weten!!

Verbaas me eigenlijk wel een beetje over dit antwoord want toen ik er over gemaild heb begin maart, werden me echt de bovenstaande percentages gegeven van 7% hart en 5% lever, ook een totaal eerlijk antwoord volgens de meneer waarmee ik mailde. Ik zag toen nooit wat in de vleescompleetversie wat op pens leek, er zaten echt geen zwarte deeltjes in en ook stond pens toen nog niet bij de ingredienten..  Ik vond het toen nog raar dat lever eerst genoemd werd en daarna hart, omdat ik dacht dat de ingredienten altijd werden genoemd in de volgorde van hoeveelheid die erin zit (hoogste % eerst). Tenminste dat is me ooit verteld, maar of dat klopt..? Volgens de persoon waarmee ik mailde had de volgorde niks te maken met het aandeel in het product, dat heb ik toen nog nagevraagd.
Omdat ik half barf en half kvv geef, vind ik de toevoeging van pens eigenlijk wel jammer. Ik vond het zo fijn om ze af en toe een lap pens als barfmateriaal te kunnen geven, maar dat wordt dan nu wat minder vaak..
Het is natuurlijk wel erg fijn voor de hondjes die alleen kvv krijgen om zo de bacterieflora een beetje in stand te kunnen houden in de darm.
#1229437
Ik heb inderdaad na het goed lezen van deze stukjes gezien dat jij kort geleden mail kontakt had gehad.
Ben vanmiddag weer gaan bellen hierover maar de man die ik nodig had was alweer naar huis vanwege het mooie weer.
Ik ga na de pasen weer bellen en leg hem dit voor,  dus word weer vervolgd.
Ik ben een vreselijke uitpluizer en wil het naadje van de kous weten.
Groeten Marjan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door