Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door willzo
#1223782
Onze twee sheltie's zijn nu een maand aan het barfen. Ze krijgen 's ochtends een klein ontbijtje van ongeveer 50 gram en 's avonds de grote maaltijd van ongeveer 150/250 gram.
Dat bestaat tot nu toe uit, kippenekken, kippevleugels, eendenekken, rundvlees, paardenvlees, kippenvlees, kippen hart/ lever, runderpens, konijnen lever / nier, kuikens en kwartels.

Nu geef ik ze een paar keer per week een kuikentje als ontbijt. Bowie eet ze met smaak op maar Floyd, de jongste, zit ermee te mutsen.
Hij wil geen hele kuikens eten, hij likt er wat aan maar eet ze niet op. Eergisteren had ik de kuiken voor Floyd in drieën geknipt, er spoot een gele klots uit toen ik per ongeluk het maagje raakte.  :yucky: Maar Floyd at de geknipte kuiken gewoon op.

Gisteren avond kregen ze een gepluimde kwartel van H. Bowie at het met smaak op. Floyd zat er weer mee te mutsen. Na een half uur had hij de vleugeltjes, het borstvlees en de helft van de pootjes op. Daarna liet Floyd de kwartel liggen. Ik heb de kwartel weer bewerkt met de vlees schaar en na een half uur weer aangeboden aan Floyd. Alle deeltjes werden "vakkundig" verspreid over het grasveld maar hij at het niet op. Toen was ik het spuugzat en liet Bowie naar buiten. Die vrat in een sneltrein vaart twee stukjes op, uit voernijd heeft Floyd toen een pootje op gegeten.

Vanochtend kregen ze een kuiken. En ik val in herhaling, Bowie at het met smaak op en Floyd wou het weer niet eten. Daarna knipte ik de kuiken voor Floyd in drieën weer werden ze verspreid neergelegd op het gras en deed hij er verder niks mee. Zucht, Bowiieee en Bowie vrat ze weer op. Floyd zit nu buiten gal te spugen..............  :-\

Wat moet ik hiermee en hoe krijg ik, of krijg ik Floyd (nog) aan het hele beesten eten??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1223797
Gezien je menu denk ik dat het niet direkt een gemis is als je hond geen hele prooidieren eet. Hier bliefen ze de kuikens enkel als ze pup zijn en daarnaa is het voor de meesten ineens het smerigste wat er is. Zo te lezen heeft jouw hond het gewoon graag in stukken.  Ik zou het vooralsnog dan maar gewoon zo aan blijven bieden en misschien dat hij er aan wendt en uiteindellijk ook het beest in 1 x op eet.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1223830
je kunt ook proberen om het een poosje niet te geven. En blieven ze het dan nog niet.......jammer dan. Geen gemis hoor ;)
Hier hebben ze in het begin ook eendagskuikens gegeten, maar na een poosje ook de rem erop. Nu eten alleen Kay en Bantu af en toe nog een kuiken. Didge kijkt er na en weet niet wat die er mee moet, maar een heel konijn in de vacht eet die wel zo op????
Kwartels zelfe verhaal. In de veren word alleen door Kay gegeten, kale kwartels door alle vier
Door willzo
#1223878
Lizzy schreef: Ik denk van niet. Maar is dat heel erg, dat hij geen hele prooidieren wil eten?
Nou in zoverre ze gaan vaak aan de dunne na een orgaan maaltijd. Nu dacht ik als ze kwartels en kuikens eten krijgen ze zo hun orgaan binnen en ruwe vezels door de veertjes. En de kwartels zijn dan als afwisseling voor de botten.

Maar dan nog een vraag zijn kippennekken/ vleugels en eendennekken dan voldoende voor hun bot behoefte? Ribben durf ik absoluut niet te geven aan de schrokkende Bowie evenals karkassen vind ik ook doodeng voor de slokop.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1223945
mijn honden krijgen ook altijd iets van bot bij de orgaan maaltijd. Kip, eend o.i.d
Waar bestaat je menu nu uit? Als je bang bent voor teveel schrokken zou ik hem wat grotere stukken geven, of eventueel vasthouden.
Maar weet ook niet hoe ver je bent in het hele gewenningsproces voor je honden.
Meneer Didge is ook een vreselijke schrokop (zalmkop ongeveer 5 min :o), maar hij verteert het wel goed, en als het echt TE gek is geweest dan komt het er weer uit en word het netjes weer opgegeten.
Ik lees trouwens dat je 2 keer per dag voert. Heeft dit een reden?
Als je 1 keer per dag voert, kun je de maaltijden ook wat groter maken. Hier krijgen ze ook 1 keer per dag hun maaltijd, na alle inspanning 's avonds laat.
Door willzo
#1224022
trimsalon schreef: mijn honden krijgen ook altijd iets van bot bij de orgaan maaltijd. Kip, eend o.i.d
Ik geef ook bevleesde bot en spiervlees bij het orgaan maar dan nog hangt vaak de volgende dag de broek vol met dunne drap.
Waar bestaat je menu nu uit? Als je bang bent voor teveel schrokken zou ik hem wat grotere stukken geven, of eventueel vasthouden.
Het menu bestaat nu uit; kippennekken / - vleugels, kipfilet, kippenhart / - lever, eendennek, rundersnijlingen, runderpens, runderhart, paardenvlees, konijnenlever/ niertjes, kuikens, kwartels en soms wat ansjovis of vis uit blik. (Floyd lust geen verse vis.)

En er ligt nog kalkoenvlees, konijnenpootjes, schapenpens, zalm botmix en parelhoenkarkas in de vriezer maar dat hebben ze nog niet gekregen.

Grotere stukken, zoals grotere kippenvleugels, worden al kokhalzend naar binnen gewerkt. Vasthouden is geen optie dan begint Bowie nog harder te schrokken met gevaar voor mijn vingers.
Maar weet ook niet hoe ver je bent in het hele gewenningsproces voor je honden.
Meneer Didge is ook een vreselijke schrokop (zalmkop ongeveer 5 min :o), maar hij verteert het wel goed, en als het echt TE gek is geweest dan komt het er weer uit en word het netjes weer opgegeten.
De kip, rund en paard wordt goed verteerd. Als Bowie eet dan gaat het voedsel met grote brokken naar binnen en weer naar buiten, weer naar binnen en weer naar buiten en dan met een klok wordt het met moeite doorgeslikt. Ik denk vaak dat hij erin blijft maar het gaat nog steeds goed. Het is geen pretje om hem te zien eten / schrokken.  :o
Ik lees trouwens dat je 2 keer per dag voert. Heeft dit een reden?
Als je 1 keer per dag voert, kun je de maaltijden ook wat groter maken. Hier krijgen ze ook 1 keer per dag hun maaltijd, na alle inspanning 's avonds laat.
Dat stamt nog uit de brokken / kvv tijd. En dan vooral op vaste tijden voeren. Veel gal braken enz....
Ik ben langzaam aan het afbouwen naar 1 keer per dag eten. 's ochtends krijgen ze nu nog een kleine maaltijd van 50 gram kvv of kuiken en 's avonds de grote barf maaltijd. De laatste stap om 's ochtends niks meer te geven vind ik zelf best wel moeilijk vooral om een ingesleten gewoonte los te laten.  :-[
Door Lizzy
#1224069
willzo schreef: Nou in zoverre ze gaan vaak aan de dunne na een orgaan maaltijd. Nu dacht ik als ze kwartels en kuikens eten krijgen ze zo hun orgaan binnen en ruwe vezels door de veertjes. En de kwartels zijn dan als afwisseling voor de botten.

Maar dan nog een vraag zijn kippennekken/ vleugels en eendennekken dan voldoende voor hun bot behoefte? Ribben durf ik absoluut niet te geven aan de schrokkende Bowie evenals karkassen vind ik ook doodeng voor de slokop.
Ik denk dat je het orgaanvlees dan misschien over meerdere maaltijden per week kunt verdelen en daar wat vleesbot bij kunt geven. Het wordt vanzelf beter, naarmate je langer barft.

Kippennek, vleugels en eendennek is in principe voldoende, als je daarnaast nog maar lekker wat andere vleessoorten geeft qua spier en orgaanvlees.
Door willzo
#1224273
Lizzy schreef: Ik denk dat je het orgaanvlees dan misschien over meerdere maaltijden per week kunt verdelen en daar wat vleesbot bij kunt geven. Het wordt vanzelf beter, naarmate je langer barft.
Ik geef in drie keer orgaan. Een keer lever (konijn of kip) met konijnenniertjes, een keer hart (kip, rund of lam) en een keer pens (rund of schaap). Dit alles met vleesbot. Dus nog een paar weekjes broekjes wassen en dan krijgen we doorgewinterde orgaan eters.  :)
Kippennek, vleugels en eendennek is in principe voldoende, als je daarnaast nog maar lekker wat andere vleessoorten geeft qua spier en orgaanvlees.
Qua spiervlees geef ik ze kip- rund- en paardenvlees. En ik heb nu ook kalkoenvlees, dus net wat ik kan aan spiervlees kan krijgen. Qua orgaan heb ik; kip, rund, lam / schaap en konijn.
Door ulla
#1224324
Het eten van complete dieren is vaak een kwestie van wennen.
ik lees dat je nog maar een maand barft,hier hebben 2 van de 4 honden er langer over gedaan om comlete dieren te eten,en de andere twee believen het helemaal niet.
Als ze echt geen hele dieren willen eten,laat ik het gewoon zo
Er zijn genoeg andere opties om een dier compleet te maken.
Het enige voordeel van het eten van hele dieren is vind ik, dat ze vezels en ander orgaan dan standaard binnen krijgen.
Maar het is beslist geen moeten. ;)
Door Lizzy
#1224516
willzo schreef: Ik geef in drie keer orgaan. Een keer lever (konijn of kip) met konijnenniertjes, een keer hart (kip, rund of lam) en een keer pens (rund of schaap). Dit alles met vleesbot. Dus nog een paar weekjes broekjes wassen en dan krijgen we doorgewinterde orgaan eters.  :)
Nou nee, dat bedoel ik niet want dat lijkt me voor jullie heel vervelend.

Ik bedoel dat je tijdelijk 3 keer per week wat minder orgaanvlees kunt geven. Ik weet niet hoeveel % orgaanvlees je geeft, maar dat kan tijdelijk best wat minder. Dus je geeft of 3 keer per week wat minder orgaanvlees en geeft er verder geen laxerende dingen bij (dus geen eitje bijvoorbeeld) met wat meer vleesbot. Of je geeft de 3 keer orgaanvlees in plaats van 3 keer verspreid over 5 dagen. En dan met wat vleesbot en geen laxerende dingen erbij. En dan kun je over een half jaartje eens kijken wat er gebeurd als je het over 3 dagen verspreid.
Qua spiervlees geef ik ze kip- rund- en paardenvlees. En ik heb nu ook kalkoenvlees, dus net wat ik kan aan spiervlees kan krijgen. Qua orgaan heb ik; kip, rund, lam / schaap en konijn.
Ik zou ze dan zo min mogelijk kippenvlees geven en wel rund, paard, kalkoen, lam/schaap en konijn voeren. Dan zit je prima.
Door willzo
#1224532
Lizzy schreef: Nou nee, dat bedoel ik niet want dat lijkt me voor jullie heel vervelend.
Oeps, ik meende echt dat je dat bedoelde.  :shy:  :)
Ik bedoel dat je tijdelijk 3 keer per week wat minder orgaanvlees kunt geven. Ik weet niet hoeveel % orgaanvlees je geeft, maar dat kan tijdelijk best wat minder. Dus je geeft of 3 keer per week wat minder orgaanvlees en geeft er verder geen laxerende dingen bij (dus geen eitje bijvoorbeeld) met wat meer vleesbot.
Ze krijgen nu ongeveer 10% orgaan. Per week bestaande uit; 25 tot 30 gram lever (zodra het meer wordt gaan ze flink aan de dunne) met 2 konijnenniertjes = ongeveer 20 gram, 50 gram hart en ongeveer 75 gram pens. Dit in drie keer verdeeld over de week dus de ene dag lever met nier, twee dagen later het hart en weer twee dagen later de pens.

Ik geef bij het orgaan aan bowie 100 gram kippennekken en ongeveer 100 gram spiervlees. Floyd krijgt bij het orgaan  70 gram kippennekken en ongeveer 30 gram spiervlees. 
Of je geeft de 3 keer orgaanvlees in plaats van 3 keer verspreid over 5 dagen. En dan met wat vleesbot en geen laxerende dingen erbij. En dan kun je over een half jaartje eens kijken wat er gebeurd als je het over 3 dagen verspreid.
Ik zou ze dan zo min mogelijk kippenvlees geven en wel rund, paard, kalkoen, lam/schaap en konijn voeren. Dan zit je prima.
Bedoel je met het vet gedrukte; alle orgaan in een maaltijd geven en dan alleen vleesbot erbij geven?  :shy:
Laatst gewijzigd door willzo op zo 05 apr 2009, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1224534
Ik bedoelde: je geeft nu 3 keer in de week orgaanvlees, toch? Ik zou dezelfde hoeveelheid orgaan (die 10%) dus nu niet over 3 dagen gaan verdelen maar over 5 dagen. Dus dan worden de porties orgaan kleiner per maaltijd. En daar dan een vleesbot bij (dezelfde hoeveelheid die je nu geeft). En dan geen ei erbij geven of vis of visolie, want dat laxeert. En dan even kijken hoe het gaat.
Door willzo
#1224538
Oke, nu begrijp ik je.  :shy: :shy:  Dat ga ik uitproberen.

Begrijpend tekst lezen is soms best lastig. 

Lizzy, bedankt voor je geduldige uitleg.
Laatst gewijzigd door willzo op zo 05 apr 2009, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door