Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1222814
Ik weet niet of ik dit op de goede plek plaats, anders hoor ik het wel. Ik wil, na alle positieve dingen ervaringen gelezen te hebben ook beginnen met barfen. In eerste instantie voor een dag in de week. En daar komt het dan, hoe? Ik ben een beetje de weg kwijt na het zien van alle procenten, soorten vlees, botten, etc. Is er iemand die me op weg kan helpen?
Het gaat om onze twee honden: Vitess en Sanne. Vitess is een golden van 11 jaar en weegt 32 kg. Sanne is bijna een jaar en weegt 25 kg. Ze krijgen nu beide dagelijks Carnibest Natuurvoer ('s ochtends en 's avonds). Graag zou ik dus beginnen met een dag in de week barfen. Kan iemand mij adviseren wat ik ze dan die dag kan en mag geven?
En misschien wat extra's naast het normale vlees wat ze krijgen (kippennek/runderstrot, puur als extra) en ik neem aan dat ik het gewicht hiervan dan weer op het vlees in hou?
Echte beginnersvragen he? Jullie zijn vast wel wat gewend... hopelijk vinden mijn honden het straks helemaal geweldig en kan ik het al snel uitbreiden!

Groeten van Angel
#1222870
Ik lees net jou bericht heb ook een golden van 11 jaar en ruim 3 maanden en een golden van net een jaar, ben begonnen met vers vlees uit Abcoude en ben dat uit gaan breiden met een kippennek er op toen dat goed ging een kippenkarkas.

Dat ging allemaal heel goed, en ben toen bij mijn trainster van de hondenschool, die barft ook met 3 honden, daar heb ik mijn eerste bestelling gedaan, bij Herby.

Ze hebben nu op, parelhoenkarkas eendenruggen div.soorten spiervlees en orgaanvlees  en ook eendenkarkas enz.
De jongste heeft zelfs al een zalmkop op schitterend.
Ik ben begonnen met 2 % van het gewicht.
Die van 11 is teefje weegt 28 kilo krijgt 560  gram en de reu is net een jaar weegt denk 34 en krijgt 680 gram.
Ik heb veel gelezen en als je dan ong. 50 % bot/vlees aanhoud en ong. 20 % spiervlees en 15 orgaan en 15 groentemix moet puree worden, want deed ik in het begin ook niet goed, dan kom je aardig uit.
Bot/vlees vind ik moeilijk want als de botten erg kaal zijn dan moet je weer ong. 25 tot 30  % bot geven en er dan wat spiervlees extra bij doen, dat vind ik zelf ook nog moeilijk.
Maar leuk is het wel om je er in te verdiepen, ik sta zelf ook nog helemaal aan het begin maar heb al een menu gesplaatst bij menu's en dat zag er goed uit.
Ik geef er momenteel nog vlees uit Abcoude bij maar wil helemaal over op barf.
Nou succes groeten Marjan.
#1223040
Da's toevallig, zo ongeveer de zelfde leeftijden! Doe jij het ook één dag per week of meerdere? En de groentemix, wat gebruik je daarvoor? Ik wil zondag graag voor het eerst iets samenstellen. Heb kippen/eendennekken, runderstrotten, hartblokjes en penslappen in huis en kan vast met iets van dit beginnen?

Groeten Angel
#1223069
Mijn hersenen kraken, ben zelf dus vast even aan het rekenen gegaan en ik vraag me als eerste af, wanneer ik de hoeveelheid barf bereken, moet ik daar eerst de kvv 's ochtends afhalen toch? Als ik 2% aanhou, kom ik bij Vitess op 600 gram per dag en Sanne 520 gram per dag. Dit krijgen ze in twee keer.
Haal ik dan eerst de 300 gr kvv (Vitess) en 260 gram kvv (Sanne) eraf en wat ik overhou is voor het samenstellen 's avonds?

Groeten Angel
#1223195
vitess schreef: Mijn hersenen kraken, ben zelf dus vast even aan het rekenen gegaan en ik vraag me als eerste af, wanneer ik de hoeveelheid barf bereken, moet ik daar eerst de kvv 's ochtends afhalen toch? Als ik 2% aanhou, kom ik bij Vitess op 600 gram per dag en Sanne 520 gram per dag. Dit krijgen ze in twee keer.
Haal ik dan eerst de 300 gr kvv (Vitess) en 260 gram kvv (Sanne) eraf en wat ik overhou is voor het samenstellen 's avonds?

Groeten Angel
ja hoor, dat is prima. Dan geef je ze aan hoeveelheid evenveel als op een KVV dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door