Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ziviaantje
#1222537
Ik heb 4 katten, de jongste is 16, de oudste is ruim 18 jaar. Mijn kat van 17, Kiki,  heeft een aantal maanden geleden een ernstige rughernia gehad. We dachten dat ze het niet zou halen, maar eet nu goed, loopt nog wel zwabberig, is wel heel weinig bespierd, ziet slecht, maar heeft het nog goed naar haar zin op haar privé overloop op de zolder waar ze het liefst vertoeft. Heb er nu zelfs een kattenbak, eten / drinkbak gezet, zodat ze in principe niet meer de trap af hoeft als ze dat niet wil. We maakte ons veel zorgen om haar maar totaal niet om haar 16 jarige dochter Misty die nog eruit zag als een jonge deerne....

Een paar weken geleden begon Misty ineens te braken. Geen eten, alleen gal..... Ik heb haar in overleg met de dierenarts 2 x daags injecties gegeven met primperid ( ze is onmogelijk met medicijnen, haalt je helemaal open ). Al vrij snel ging het gelukkig beter. Ik heb het nog wel af en toe moeten herhalen. Ik ben op andere brokken overgestapt ( mijn katten eten geen vers, willen ze niet eten, dus krijgen brok + blik ), nierdieet. Had ik al eerder gedaan, maar daar gingen ze erg op braken. Ik heb toen een tijdje Orijen gegeven ( brok met iets van 70 % vlees en zonder granen ), maar ook dit kwam er nu uit. Ze staan nu met zijn alle op Royal konijn nierdieet. Dit gaat nu goed. Maar.... een aantal weken geleden is Misty van de één op de andere dag blind geworden. Haar pupillen bleven groot, liep overal tegen op enz. Na een aantal dagen zat er ook allemaal bloed in haar pupil wat langzaam uitzakte. Waarschijnlijk door te hoge bloeddruk door... ?? Nierproblemen ? Hart ? Schildklier ? Ik denk het eerste, ik bemerk geen hartproblemen en ze eet ook niet overmatig veel en heeft geen bonzende hartslag. Onderzoek is bij deze kat zonder narcose niet mogelijk en dat durven we niet aan.... Dus we kijken het aan met nierdieet.... Na een aantal dagen verdween het bloed.

Maar plots zag ik dat haar pupillen héél raar stonden. Haar linker oog had een soort driehoekig pupil en haar rechteroog had een spleetje als pupil. Het verdwijnt binnen een paar minuten...... De dierenarts heeft geen idee hoe dit kan. Ja "iets in de hersenen loopt spaak", maar hij heeft dit nog nooit gezien. Ik heb het moeten omschrijven, want het verdwijnt dus binnen een paar minuten. Ik heb er een ( slechte ) foto van kunnen maken, maar toen was het al aan het herstellen :

Afbeelding

Het is zo'n vreemd gezicht ! Ik heb het nu 3 x gezien, maar het gebeurt vast vaker. Één keer donderde ze van de trap af en toen zag ik het toen ik naar haar ging kijken. Maar de andere keren zat ze gewoon in de kattenkamer. Ze eet nu goed, drinkt goed, braakt bijna niet meer.... Ze mag nog lekker blijven rondhobbelen. Blind zijn is nog geen reden voor inslapen. Zeker niet bij een binnenkat. Ze kan zich goed redden. Maar ik ben benieuwd of iemand vaker van die rare ogen heeft gezien.....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1222549
iets met hart (wat voor toestanden met de vaten en doorbloeding kan zorgen) of met de hersenen (dus iets neurologisch) is mijn idee. maar hoe en wat precies zal toch een DA moeten bepalen.
Door Ziviaantje
#1222610
Het is niet een hersenbloeding, want op dat moment doet ze gewoon heel normaal. Toevallig gebeurde het net weer... ze was gewoon in de kattenkamer, ik kon haar gewoon aaien, ze ging gewoon naar de etensbak enz. Heel vreemd. Ze gedraagt zich gewoon als anders, alleen haar ogen staan heel vreemd.  Maar de dierenarts kan het niet bepalen, want het is dus steeds weggetrokken  binnen een paar minuten. Aan bloeddruk doen we niks ( we kunnen het niet opmeten, omdat ze dan helemaal door het lint gaat en dan zijn de waarde niet bepaald betrouwbaar  ::) en daarnaast kan ze toch geen medicijnen slikken ), de oorzaak zouden we wel kunnen aanpakken, maar omdat het geen schildklierafwijking is ( geen bonzende hartslag, niet ernstig vermageren ondanks veel eten enz. ) en het hart waarschijnlijk ook niet ( niets dat er op wijst ) houden we het op nierproblemen waar ze nu dus dieetvoer voor krijgt. Zekerheid zouden we kunnen krijgen door haar onder narcose te brengen en bloed af te nemen, maar dat durfen we niet aan, ook de dierenarts niet... De kans is te groot dat ze er in blijft.... Ze blijft gewoon lekker rondhobbelen zolang het nog kan. ben alleen benieuwd of iemand vaker van die rare pupillen heeft gezien. Nystagmus zou je veel eerder verwachten bij een hersenbloeding... En een scheve kop, rondjes lopen, maar dat alles heeft ze niet.... Misschien heeft ze wel een hersentumor, maar daar zullen we nooit achter komen. En daarnaast is er toch niks aan te doen....
Door Ziviaantje
#1222719
Het rare is dat de ene pupil echt een driehoek is ! Wel met afgeronde hoeken, maar toch... Helaas niet zo duidelijk op deze foto, omdat de puillen als weer richting volledig rond aan het gaan waren....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1222839
Dus de ene pupil is groter dan de andere? het kan zijn dat er een verkleving of zoiets in haar oog zit maar dan heeft ze er een ontsteking in (gehad). Ik zou dan toch een keertje naar een oogarts gaan.
Ze heeft trouwens ook een bruin vlekje in het andere oog.
Door Ziviaantje
#1222980
Dat bruine vlekje was bloed, is inmiddels weg... Maar een verkleving... het verdwijnt binnen een minuut of 3... Bij een verkleving zou het toch zo blijven ? De ogen worden gewoon weer groot. Nou ja, de pupillen dan  :D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1223011
Ok, als dat bloed was, dan heeft ze een uveitis. (twee puntjes op de eerste i, die kan ik niet vinden op deze computer).
Dat is een ontsteking van de iris. Kan komen door allerlei ziektes die iets doen met het immuunsysteem, onder andere FIV en FeLV. Door de uveitis is er een verkleving ontstaan in het andere oog waardoor de pupil zo raar driehoekig wordt.
Door Ziviaantje
#1223148
Felv of Fiv denk ik niet bij een kat van 16 jaar die nooit buiten komt. Ze is hier geboren en is nooit verder geweest dan de tuin. Er zijn hier ook geen katten bij gekomen na haar. Het bloed stond eerst in de pupil en is toen uitgezakt naar de rest van het oog. Volgens mijn dierenarts zou dit kunnen komen door een te hoge bloeddruk ( zie mijn eerste stukje ), maar helaas is dat bij deze kat onmogelijk op te meten. Ze wordt helemaal hysterisch als je haar vast houdt. Mijn dierenarts had het over littekenweefsel, maar kon niet verklaren waarom het na een paar minuten weer weg trok  ??? Heel vreemd... Maar ze heeft er verder gelukkig geen last van....
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1223333
aussie schreef: Felv of Fiv denk ik niet bij een kat van 16 jaar die nooit buiten komt. Ze is hier geboren en is nooit verder geweest dan de tuin. Er zijn hier ook geen katten bij gekomen na haar. Het bloed stond eerst in de pupil en is toen uitgezakt naar de rest van het oog. Volgens mijn dierenarts zou dit kunnen komen door een te hoge bloeddruk ( zie mijn eerste stukje ), maar helaas is dat bij deze kat onmogelijk op te meten. Ze wordt helemaal hysterisch als je haar vast houdt. Mijn dierenarts had het over littekenweefsel, maar kon niet verklaren waarom het na een paar minuten weer weg trok  ??? Heel vreemd... Maar ze heeft er verder gelukkig geen last van....
Komen je andere katten ook niet buiten dan??
Door Ziviaantje
#1223910
Nee, er komen er 2 af en toe in de tuin, maar er niet uit. En er kunnen geen vreemde katten in de tuin. Ze zijn dus al vanaf hun geboorte niet in contact gekomen met vreemde katten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door