Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1222706
Ik heb een menu gemaakt voor de honden. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips hebben.

Week 1
Maandag:
500 gram kippennekken
500 gram rundsnippers
110 gram groentemix

Dinsdag:
500 gram kwartelkarkasjes
500 gram kalfshart
110 gram groentemix

Woensdag:
500 gram eendennekken
500 gram kalfshaas
110 gram groentemix

Donderdag:
500 gram kippennekken
500 gram lamssnippers
110 gram groentemix

Vrijdag:
500 gram kwartelkarkasjes
500 gram vuile lamspens
110 gram groentemix

Zaterdag:
500 gram kippennekken
500 gram geitensnippers
110 gram groentemix

Zondag:
500 gram eendennekken
500 gram rundernier
110 gram groentemix

Week 2
Maandag:
500 gram kwartelkarkasjes
500 gram lamssnippers
110 gram groentemix

Dinsdag:
500 gram kippennekken
500 gram kalfshart
110 gram groentemix

Woensdag:
500 gram kwartelkarkasjes
500 gram rundersnippers
110 gram groentemix

Donderdag:
500 gram eendennekken
500 gram vuile lamspens
110 gram groentemix

Vrijdag:
500 gram kippennekken
500 gram kalfshaas
110 gram groentemix

Zaterdag:
500 gram kwartelkarkasjes
500 gram geitensnippers
110 gram groentemix

Zondag:
500 gram eendennekken
250 gram kippenlever + 250 gram vuile pens
110 gram groentemix

In de groentemix gaan de volgende groentes:
Wortel, bietjes, waterkers, paksoi, knolselderij, courgette, bleekselderij, knoflook, alfalfa, zeewier (ao nori poeder).

Tevens gaan de volgende noten en pitten in de groentemix:
walnoten, amandelen, hazelnoten, pompoenpitten, pijnboompitten en zonnebloempitten (ben alleen niet zo zeker over de zonnebloempitten, ik heb ergens gelezen dat het niet goed is, maar ze staan wel in de barflijst).

Oja, en ze eten ongeveer even veel. Kay ietsjes meer dan Kaya, maar dat is te verwaarlozen. Vandaar dat alles in 1 lijst staat.
Door Lizzy
#1222768
Zo te zien heb je de percentages heel goed zelf uitgerekend he? Welke percentages heb je gebruikt? Wil je dat we het narekenen of geloof je het wel?

Zo vluchtig gezien gebruik je zeker 7 diersoorten. Dat is perfect! Ik zie (nog?) geen vette vis op je menu staan, dus je zou eens per week een vet visje erbij kunnen geven. Groentemix ziet er helemaal goed uit, pitjes zijn prima maar ik gebruik inderdaad geen zonnebloem-pitten, omdat deze heel veel omega 6 vetzuren bevatten en dit echt al in ruime mate aanwezig is in de voeding. Teveel is echt heel ongezond. Nu geeft het niet voor een keertje, maar ik zou ze er de volgende keer uitlaten.
Door Linda & Kay
#1222788
[quote="Lizzy"]
Zo te zien heb je de percentages heel goed zelf uitgerekend he? Welke percentages heb je gebruikt? Wil je dat we het narekenen of geloof je het wel?

Zo vluchtig gezien gebruik je zeker 7 diersoorten. Dat is perfect! Ik zie (nog?) geen vette vis op je menu staan, dus je zou eens per week een vet visje erbij kunnen geven. Groentemix ziet er helemaal goed uit, pitjes zijn prima maar ik gebruik inderdaad geen zonnebloem-pitten, omdat deze heel veel omega 6 vetzuren bevatten en dit echt al in ruime mate aanwezig is in de voeding. Teveel is echt heel ongezond. Nu geeft het niet voor een keertje, maar ik zou ze er de volgende keer uitlaten.
[/quote]

Ik ben dit keer zo slim geweest om mijn menu eerst hier te plaatsen voordat ik het ga maken.  :) Dus de zonnebloempitten kan ik achterwege laten. Heb het wel al gekocht, maar dan eet ik het zelf op, haha.

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende percentages:
50% vleesbotten
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10% groente
Ik heb dit wel een beetje afgerond allemaal, zodat ik gewoon porties van 500 gram kan maken. Leek me wel zo makkelijk.

De vette vis staat er inderdaad nog niet in. Ik wil dit langzaam opbouwen, aangezien ze er de eerste keer niet lekker op reageerden. Zaterdag ga ik op de markt een paar sardientjes halen en wil ik ze 1 a 2 keer in de week 1 sardientje (per hond) geven, gewoon als tussendoortje.

Wat ik me nog wel afvraag.. Ze krijgen 2 keer per dag te eten. Nu wil ik per hond 's ochtends 250 gram vleesbotten met 250 gram spier of orgaanvlees en dan 's avonds nogmaals. Is het, als ze orgaan krijgen, niet te veel als ze bijvoorbeeld op 1 dag 500 gram kalfshart binnen krijgen? Wel in combi met de vleesbotten natuurlijk. Maar kunnen ze daarvan niet aan de race gaan?

Ik heb 6 diersoorten. Deze bestelling is voor 4 weken. De volgende bestelling bestaat uit meer diersoorten, dan ga ik via Herby of Dogshape bestellen. Ik kom dan waarschijnlijk uit op 10 diersoorten. Dit wil ik steeds omwisselen. 4 weken 6 diersoorten, 4 weken 10 diersoorten. Ik heb waarschijnlijk maar ruimte voor 4 weken in de vriezer. Dat vind ik niet heel erg, maar iedere 4 weken bestellen bij een leverancier vind ik niet erg handig. Dit kan wel toch?
Door Lizzy
#1222996
Kay en Kaya schreef: Ik ben dit keer zo slim geweest om mijn menu eerst hier te plaatsen voordat ik het ga maken.  :) Dus de zonnebloempitten kan ik achterwege laten. Heb het wel al gekocht, maar dan eet ik het zelf op, haha.
Slim ;D ;D ;D ;D ;D
Ik heb gebruik gemaakt van de volgende percentages:
50% vleesbotten
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10% groente
Ik heb dit wel een beetje afgerond allemaal, zodat ik gewoon porties van 500 gram kan maken. Leek me wel zo makkelijk.
Perfect!
De vette vis staat er inderdaad nog niet in. Ik wil dit langzaam opbouwen, aangezien ze er de eerste keer niet lekker op reageerden. Zaterdag ga ik op de markt een paar sardientjes halen en wil ik ze 1 a 2 keer in de week 1 sardientje (per hond) geven, gewoon als tussendoortje.
Ook heel slim!
Wat ik me nog wel afvraag.. Ze krijgen 2 keer per dag te eten. Nu wil ik per hond 's ochtends 250 gram vleesbotten met 250 gram spier of orgaanvlees en dan 's avonds nogmaals. Is het, als ze orgaan krijgen, niet te veel als ze bijvoorbeeld op 1 dag 500 gram kalfshart binnen krijgen? Wel in combi met de vleesbotten natuurlijk. Maar kunnen ze daarvan niet aan de race gaan?
Dat valt te bezien. Het kan hoor, want orgaanvlees laxeert. Maar mijn honden bijv., die barfen natuurlijk al sinds jaar en dag en die krijgen 1 keer per week een bak lever, nier, hart, tong en een vleesbot en die hebben de dag erop hooguit ietsjes minder harde ontlasting dan anders, maar niet noemenswaardig. Terwijl lever en nier behoorlijk laxeert en hart en tong ook wel laxeren. Nergens last van. Het hangt dus erg af van je hond. Op zich is een keer dunne ontlasting niet erg. Je weet namelijk waar het van komt. Als het echt de spuigaten uit loopt (vreemde woordspeling :D), zul je het over meerdere maaltijden/dagen moeten verspreiden.
Ik heb 6 diersoorten. Deze bestelling is voor 4 weken. De volgende bestelling bestaat uit meer diersoorten, dan ga ik via Herby of Dogshape bestellen. Ik kom dan waarschijnlijk uit op 10 diersoorten. Dit wil ik steeds omwisselen. 4 weken 6 diersoorten, 4 weken 10 diersoorten. Ik heb waarschijnlijk maar ruimte voor 4 weken in de vriezer. Dat vind ik niet heel erg, maar iedere 4 weken bestellen bij een leverancier vind ik niet erg handig. Dit kan wel toch?
Er is over nagedacht allemaal, mijn complimenten! En ja hoor, dit kan zeker. En 6 diersoorten is eigenlijk al echt prima. Meer is niet nodig. Ja, het mag wel, maar het is niet nodig.
Door Linda & Kay
#1223238
Lizzy bedankt!
M'n groentemix is klaar! Ik heb de hoeveelheid groente omhoog gedaan, die 110 gr vond ik toch vrij krap. Ik kom nu uit op ong 140 gram per dag. Ik heb iets meer soorten groentes erin verwerkt. Dit zit er in:
Paksoi, bietjes, broccoli, bospeen, bleekselderij, waterkers, 2x courgettes, postelein, spruitjes, knolselderij, alfalfa, ao noripoeder.
Walnoten, hazelnoten, amandelen, pijnboompitten, pompoenpitten

De notenmix is in totaal 200 gram. Ik heb 4 theelepels ao nori poeder erin gedaan. Is dat voldoende? De mix is voor 4 weken.

Ik heb een leuk biologisch winkeltje gevonden hier in de buurt, waar ze alle extra dingetjes hebben. Het verbaasde me dat sommige dingen goedkoper zijn dan bij appie. Dus ben gelijk ook voor mezelf gaan kijken! Dat barfen is ook goed voor mezelf, haha, verdiep me veel meer in groentes e.d.!  ;D Ik zag dat ze behalve alfalfa ook andere spruitgroentes hebben. Ik weet niet meer precies wat het allemaal was, het waren er nogal veel. Kan je alle spruitgroentes in de mix verwerken?
Laatst gewijzigd door Linda & Kay op vr 03 apr 2009, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1223261
Kay en Kaya schreef: Lizzy bedankt!
M'n groentemix is klaar! Ik heb de hoeveelheid groente omhoog gedaan, die 110 gr vond ik toch vrij krap. Ik kom nu uit op ong 140 gram per dag. Ik heb iets meer soorten groentes erin verwerkt. Dit zit er in:
Paksoi, bietjes, broccoli, bospeen, bleekselderij, waterkers, 2x courgettes, postelein, spruitjes, knolselderij, alfalfa, ao noripoeder.
Walnoten, hazelnoten, amandelen, pijnboompitten, pompoenpitten

De notenmix is in totaal 200 gram. Ik heb 4 theelepels ao nori poeder erin gedaan. Is dat voldoende? De mix is voor 4 weken.
Graag gedaan! Groente en notenmix ziet er prima uit! Ik vind 4 theelepels ao nori ook prima.
Ik heb een leuk biologisch winkeltje gevonden hier in de buurt, waar ze alle extra dingetjes hebben. Het verbaasde me dat sommige dingen goedkoper zijn dan bij appie. Dus ben gelijk ook voor mezelf gaan kijken! Dat barfen is ook goed voor mezelf, haha, verdiep me veel meer in groentes e.d.!  ;D Ik zag dat ze behalve alfalfa ook andere spruitgroentes hebben. Ik weet niet meer precies wat het allemaal was, het waren er nogal veel. Kan je alle spruitgroentes in de mix verwerken?
Ja leuk he, biologische winkeltjes! En joh, het is echt lekkerder, groente en fruit van de biologische winkel! Ja, spruitgroente kun je ook prima door de mix doen. De enige die ik niet gebruik is de prei-spruiten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door