Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#1222174
Kan iemand mij daar het verschil tussen uitleggen? Ik krijg er vragen over van cursisten en heb er (gelukkig) geen ervaring mee.
Weet alleen wel dat specifiek voor border collies een gasnarcose wenselijk is.
Door bloemetje
#1222284
Een gasnarcose is meestal beter af te stemmen op de individuele hond. Omdat men tijdens de operatie het gas een beetje meer open of dicht kunnen draaien. Een nadeel vond ik dat ze achteraf weleens wat lust kunnen hebben van de tube die in hun strot zit tijdens de operatie. Maar verder vond ik het super.
Een injectienarcose is wat lastiger te regelen omdat men de hond eerst in slaap spuit en daarna met een andere spuit weer wakker maakt.

Specifiek voor bc's weet ik helaas niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1222652
Gasnarcose is een manier om narcose te onderhouden, er is dus altijd nog een injectie nodig.
Een narcose bestaat uit: premedicatie (om een dier suf en cooperatief te maken, stress te verminderen, dit is vaak domitor)
                                        inductie (dan is het dier helemaal weg en kun je intuberen en opereren, bv ketamine, propofol)
                                        onderhoud (het dier in slaap houden tijdens de operatie bv gasnarcose of propofol)

Het verschil zit hem dus in de onderhoud van de narcose, praktijken zonder gas, gebruiken in de regel ook geen propofol en daar spuiten ze er rustig nog een keer ketamine bij als een dier wakker begint te worden tijdens de narcose. En dat is het mooie van gas, je kunt de narcose als het ware finetunen (wat met propofol ook kan). En gas wordt weer uitgeademd door de longen dus na een ingreep zijn ze heel snel weer wakker. Het is veel en veel veiliger dan ketamine bijspuiten, wat slecht is voor het hart.
Gasnarcose wordt gezien als heel veilig, maar dat hangt dus heel erg af van de spullen die eerder worden toegediend. Zo kunnen collies niet zo goed tegen domitor en kan beter een andere premedicatie gekozen worden bv dormicum en methadon.

Mensen vragen vaak enkel naar gasnarcose, maar het hangt dus zo van de rest van de middelen af of een narcose als veilig wordt beschouwd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door