Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1220937
Bij ons kitten van precies vijf maanden is vorige week blaasonsteking geconstateerd. Inmiddels is de kuur klaar en de blaasonsteking is ook verdwenen. In de periode dat hij blaasonsteking heeft gehad, heeft hij logischerwijs een aantal plasjes achter gelaten.
Nu plast hij gewoon weer netjes op de kattenbak. Maar helaas ook op de fatboy (zitzak). Zodra ik de deur open doe naar de ruimte waar de fatboy ligt, is het binnen minuut of 10 raak. Heb gisteren de fatboy schoongemaakt met allesreiniger, gisteren heeft `ie er niet meer opgeplast.
Maar vandaag.. ik hield het zo goed mogelijk in de gaten. Maar omdat ik porties kopvlees stond te maken kon ik niet om de minuut kijken. En ja hoor.. geplast! Ik heb `m direct naar de kattenbak gebracht. Hij lijkt het trouwens ook echt goed te weten want toen ik eergisteren aan kwam lopen (en ik had `t nog niet eens gezien) speerde hij al weg! En dat was vandaag eigenlijk ook weer het geval!
Vandaag vond ik ook 3x kleine drolletjes in huis, op verschillende plekken. Dit gebeurd heel af en toe, maar dan blijft het gewoon plakken volgens mij. Nu (toevallig?) 3x achter elkaar... Maar goed wat het plassen betreft hij doet het alleen op de fatboy en nergens anders.. Wij weten het even niet meer. Ik ga nu biotex-sopje proberen en daarna beetje alcohol aanlengen met water en daarmee nog een keertje de boel doen, schijnt te helpen.. We hopen het maar.

Tot de tijd dat het nog niet geholpen heeft,
Heeft iemand tips en/of hypotheses?

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op di 31 mar 2009, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#1220945
allesreiniger haalt de plaslucht er niet uit voor een poezenneus. poezenneuzen zijn heel schattig, maar kunnen ook heel goed ruiken. de kans is groot dat poezie de zitzak nu als kattenbak ziet, omdat het naar pies ruikt.
wassen met een sopje van groene biotex en als het is opgedroogd, royaal stalfris er overheen spuiten.
of een nieuwe kopen.
#1221045
Is die zitzak een beetje pies-dicht? Want anders zit de lucht ook ind e vulling en dan heb je toch wel een probleem ben ik bang. Ik weet uit ervaring dat vulling uit zoiets (doggybag) halen een aardige klus is  :-X
Als hij er op blijft piesen dan zou ik het ding zo goed mogelijk schoonmaken en dan een tijdje in de logeerkamer of op de zolder bewaren, ergens waar meneer niet komt. En redelijk veel extra bakken neerzetten op plaatsen waar hij neigt tot plassen/poepen. Als hij weer netjes de bak gebruikt kun je die geleidelijk aan weghalen en uiteindelijk de dikke jongen weer uit z'n verbanning halen  :D
#1221318
Zo.. Biotex, alcohol, speciale vlekken/geur verwijderaar.. Eens kijken hoe het nu gaat. Vanmiddag is hij er niet meer bij in de buurt gekomen, maar misschien kwam dat ook omdat er geen ruimte genoeg was om te plassen omdat ik er op zat  :).

Een wat serieuzer iets.. Ik denk toch dat hij nog steeds last heeft van zijn blaas. Hij leek niet meer in huis te plassen (behalve op de fatboy dus), maar vanavond toch iets gevonden in huis (vinder weet niet zeker of nu wel of niet urine is :-\). Iig, toen ik net de bak ging uitscheppen ging hij er in zo`n 6 minuten bijna 8 keer zitten en proberen te plassen. De eerste keer een klein plasje en daarna niets meer dan druppels :-[
Ik had verwacht dat `t na DA bezoek, injectie, 5 dagen Metacam wel beter zou zijn... Dat is het in feite ook want ik vind niet overal meer bloederige plasjes. Maar wat ik zojuist gezien heb is niet zoals het zijn moet. En daar worden we niet zo blij van, we willen zo graag dat `t goed gaat, logisch!!
Vraag me dus af wat het probleem is? Morgen toch maar weer contact met de DA...
Laatst gewijzigd door IzMi op di 31 mar 2009, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#1221371
't kan verschillende redenen hebben';

òf de blaasontsteking was toch nog niet helemaal weg,
òf 't was misschien niet 't goede medicijn tegen deze ontsteking,
òf....gebruik de zoekfunctie bovenaan BP n's, en typ: blaasontsteking kat... ;)

d'r zijn helaas veel katjes die hier last van hebben, met allemaal hun eigen 'redenen'...

maar; idd'; als plassen pijn doet, is't niet goed....!!
#1221602
De blaasonsteking blijkt toch nog niet weg te zijn of is misschien weer teruggekomen, dat is nu wel duidelijk.
Vandaag heeft `ie twee keer een kleine beetje geplast op z`n deken.

De dierenarts vond het wel vreemd dat het na een injectie en 5 dagen Metacam niet weg was. Ze stelde voor om of nog een keer 5 dagen Metacam te geven en kijken hoe het dan is. Als het niet over is een blaaspunctie om te kijken wat er aan de hand is (hardnekkige bacterie, afwijking in/aan de blaas of iets anders). Of direct een blaaspunctie doen. Ik ga eerst maar eens kijken hoe het gaat, nog vijf dagen Metacam dus. Volgende stap is dan een blaaspunctie. DA zei wel dat een blaasprobleem voor zo`n kleine wel onwaarschijnlijk is, maar je weet het maar nooit!

Hopelijk valt het mee en werkt de Metacam en is het daarna klaar. Zo niet, hopen dat het meevalt!
#1221690
koekje schreef: ik vind 5 maanden ook wel erg jong klinken voor een blaasontsteking op zich. zeker als de kat in kwestie versgevoederd is.
een echo kan je snel vertellen of er geen afwijkingen aan de blaas zijn. een punt bv waardoor er een laagje urine in blijft hangen en waar dan bacterieen in komen.
Blaasprobleem bedoel je?
De blaasonsteking opzich vind ik niet zo vreemd. Hij is jong ja.. maar ach het kan voorkomen. Een blaasprobleem bij zo`n jong kitten is wel vreemd en in eerste instantie niet aannemlijk. Ik zet hem nu gewoon geregeld op de bak zodat hij minder plast in huis. En komende 5 dagen Metacam.. En hopelijk is het dan over. Twee keer kort achter elkaar blaasonsteking óf misschien is het de eerste keer niet helemaal weggegaan? In ieder geval is dat wel apart.. Maar ja, kan ook pure pech zijn! Daar hopen we maar op..
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 01 apr 2009, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1223044
Wat wel vaker voorkomt als katten klachten hebben gehad met urine of ontlasting en het pijnlijk was, is dat ze de kattenbak gaan associëren met die pijn.
Dan gaan ze dus niet meer naar de kattenbak maar doen eht ergens anders en daar de kwaal dan inmiddels over is, doet het plassen of ontlasten daar geen pijn.

Die cirkel doorbreek je door de fatboy goed te reinigen en helemaal te verwijderen uit het leefgebied van de kat en meer kattenbakken neer te zetten. Zodra de kat dan weer goed gewend is om alles op de bak te doen kan je langzaam aan de kattenbakken weer afbouwen dan wel langzaam verplaatsen naar een handiger plek in huis.
#1227409
Kleine update;

De fatboy is dus inmiddels uit het zicht en daarmee is het plassen in de loggia ook gestopt!!

Maar plassen op de mat in de gang bij de voordeur, waar ook de kattenbak staat, dat doet hij nog wel.
Ga `m nog een keer goed 'geurvrij' proberen te maken en als dat niet lukt dan gaat `ie eruit.

Maar toch gaan we actie ondernemen richting medisch gedeelte. Ondanks dat hij op de mat plast, plast hij ook nog steeds op de kattenbak. De plasjes zijn regelmatig héél klein en dus niet zoals het hoort. Na een twee keer vijf dagen Metacam doet hij dus nog steeds van die rare kleine plasjes. En geen grote plassen zoals het hoort.

Morgen dus naar de dierenarts voor een echo. En ze willen ook een blaaspunctie doen, daar ben ik alleen een beetje huiverig voor heb gelezen dat dat beschadigingen kan opleveren? Maar de DA stelde het zelf voor?

Moelilijkhoor dit soort dingen, zeker als je voor het eerst katten hebt!

Alle advies hierover is welkom!
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 08 apr 2009, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door